hönan eller ägget?

Sv: hönan eller ägget?

Men grundpoängen i hela resonemanget var väl om de ser ut som de gör för att de tränar så bra, eller om man måste se ut på ett visst sätt för att kunna bli så bra?

Och vad är det som skiljer oss åt? Varför ser män och kvinnor generellt olika ut? (Jag hoppar över alla män och kvinnor som möts och blandas på mitten)
 
Sv: hönan eller ägget?

Jag är lika lång men vägde inte ens 50 kg när jag var i den åldern och var ytterst vältränad, men stora bröst hade jag lik förbaskat, D-kupa. Såg inte klokt ut och jag skämdes så mycket för dem. Nu när jag väger betydligt mer så har ju brösten också ökat, men jag ska faktiskt göra en förminskning i höst. Äntligen, såhär vid 40. Som jag längtat.
 
Sv: hönan eller ägget?

Du menar alltså att vi skulle kunna få en nordsvensk att se ut som en akhal teke och en schäfer som en greyhound bara de tränade tillräckligt mycket och åt perfekt kost?
Du menar alltså att människoarten är uppdelad i kallblod och varmblod och bruksmänniska och vintmänniska och att man därför kan jämföra människor med hästar och hundar rakt av?
 
Sv: hönan eller ägget?

man måste inte överdriva för att man kan...
Nog sjutton finns det skillnader i kroppsbyggnad mellan människor, utan att man måste dela in dem i raser eller grupper! Vissa har korta ben o lång överkropp, andra har jäääättelånga ben och kort överkropp. Vissa är breda över höfter och/eller axlar, medan andra inte har några former alls. Vissa har stora fötter, andra små.
Och uppepå detta har vissa tjejer också stor byst medan andra har mindre.
 
Sv: hönan eller ägget?


Du menar alltså att människoarten är uppdelad i kallblod och varmblod och bruksmänniska och vintmänniska och att man därför kan jämföra människor med hästar och hundar rakt av?

Det finns väl tydligt isolerade grupper av människor än idag även om det blir ovanligare med alla färdmedel som finns idag. Det är väl ingen slump att folk från geografiska områden påminner om varandra? Jag kommer själv från en etnisk minoritet och jag påminner helt klart mer om mina egna släktingar än om min sambos släkt som har helt andra rötter. För mig är det inte alls konstigt eller fult att vi ser olika ut.
 
Sv: hönan eller ägget?

man måste inte överdriva för att man kan...
Jag fortsatte på det inslagna spåret med presuppositioner.
Nog sjutton finns det skillnader i kroppsbyggnad mellan människor, utan att man måste dela in dem i raser eller grupper! Vissa har korta ben o lång överkropp, andra har jäääättelånga ben och kort överkropp. Vissa är breda över höfter och/eller axlar, medan andra inte har några former alls. Vissa har stora fötter, andra små.
Och uppepå detta har vissa tjejer också stor byst medan andra har mindre.
Ja? Det var därför jag tyckte att det var väldigt konstigt att dra en parallell till hästar och hundar som har just avlats efter ras och grupp. Det är ju en ganska långsökt jämförelse då hästar och hundar inte är speciellt jämförbara med människan.

Men ska vi prata hundar och återknyta till Wysiwygs och Brandguls diskussion så ser våra tre dvärgpinschrar väldigt olika ut trots att de är samma ras. Men den yngsta har vi lyckats forma om med kost och träning så att han inte längre ser ut som en mini-pitbull utan mer som en dp.

För mig är det inte alls konstigt eller fult att vi ser olika ut.
När har någon påstått att det är konstigt eller fult att vi ser olika ut? Jag ifrågasätter din jämförelse rakt av mellan människor och hästar/hundar.
 
Sv: hönan eller ägget?

Det tror jag inte. Jag har en del unga släktingar som elittränar, och de är minitiösa med mathållningen. Nästan inget onyttigt alls slinker ner, om man ska bli riktigt bra inom en idrott krävs en sådan målmedvetenhet där kosten är en mycket viktig del. Jag tror dessvärre att många idrottare har rejäla ätstörningar, och det vet man ju inom forskningen att det tyvärr är så. många får ju sluta med elitidrotten pga sina ätstörningar.
 
Sv: hönan eller ägget?

Tråkigt att du har den erfarenheten :(

Har en person i släkten som elitsatsade på vintersport som yngre och vars syskon nu försöker bära fanan vidare. Märkte aldrig något onormalt hos dem eller familjen (alla sinnessjukt hurtiga och i otroligt god form). De och deras teamkamrater är/var alla i normalt hull och äter/åt enorma mängder mat. (Sen vad som händer när ingen ser vet jag inte. Kan ju säkert hända att några av dem inte gick vidare ut som senior för att de hade problem med mat, det har jag ingen aning om.)

Men självklart har de koll på maten och proteiner och kolhydrater och hej och hå men jag skulle inte kalla det ätstörningar. Ska man komma nånstans och orka träna så hårt som elitsatsning innebär måste man äta mycket, bra och sunt. Något annat har jag aldrig sagt.

Dock tror jag säkert många yngre inte pallar med pressen och träningsmängden som krävs. Det kan säkert yttra sig i fula ätstörningar.
 
Sv: hönan eller ägget?

Vad finns det för forskning som är gjord för att påvisa att ätstörningar är vanligare bland elitidrottare än gemene man? Är genuint intresserad.

Och är det verkligen så att man kan säga att många för sluta på grund av ätstörningar? Klart det säkert finns men finns det några källor på att det är så stor del som du vill låta påskina?
 
Sv: hönan eller ägget?

Jag tror man ser det man vill se.

Susanna Kallur:
3769552030.jpg


jag_och_en_mupp.jpg


Carolina Klüft
CarolinaKluft.jpg


images


Emma Green Tregaro utan sport-bh
utsikt%C3%A5alp-420x280.jpg


Amerikanska löpstjärnan Sanya Richard-Ross
images


Engelskan Jessica Ennis
jessica-ennis.jpg


Självklart är det så att en sport-bh trycker ihop och håller ordning på grejerna. Det är ju det den är till för. Och elittjejerna har ju sport-bh:ar som är utpassade enbart till dem, form- och skräddarsydda.
 
Sv: hönan eller ägget?

Jag tror man ser det man vill se.
Vill och vill, men till viss del har du kanske rätt i det.
De jag såg när jag tänkte tanken som fick mig att skapa tråden här var
vlasic.jpg

(det var nog för övrigt henne jag hade i åtanke när jag skrev den mindre smickrande kommentaren om kroppar som någon förfasade sig över

emma-green_100698379.jpg


abeba-aregawi.jpg


Och några till bilder:

Diamond_League.jpg


Shelly+Ann+Fraser+Pryce+Aviva+London+Grand+_BIdvYvSNKpx.jpg


athletics-athens-olympic-games-2004-women-s-long-jump-final.jpg


Fast tanken har slagit mig många gånger, just att de tjejer som tävlar framgångsrikt i friidrott är väldigt småbystade. Jag säger inte att de saknar byst men för en som inte kan anse att C-kupa är "stor byst" (eftersom jag jämför med mina H, DET är stort...) tycker jag att även Carro har ganska liten byst. Det som "går" att trycka ihop och hålla på plats så det knappt syns med en sportBH brukar inte vara särskilt stort.
 
Sv: hönan eller ägget?

Men ytterst få kvinnor med enorma bröst är ju smala. De allra flesta jag vet som har väldigt stora bröst är ju faktiskt överviktiga. Självklart har många normalstora eller småbröst - de är ju smala och vältränade.
 
Sv: hönan eller ägget?

men då är vi ju tillbaka till ursprungsfrågan - de som HAR (anlag för) större byst trots att de är smala och vältränade, är de automatiskt sämre idrottare? Försvinner de längs vägen för att bysten är ivägen? Eller är det så att bysten inte utvecklas på dem för att de har så låg andel kroppsfett under puberteten pga hård träning?

vad är hönan och vad är ägget i frågan?
 
Sv: hönan eller ägget?

Jag tror att kvinnor som är naturligt talangfulla som atleter normalt har medfött atletiska kroppar. De har ofta smala höfter och långa ben. Med sådana kroppstyper följer sällan jättebröst (även om det finns undantag). Därtill kommer naturligtvis att elitidrottare har en låg fettprocent.
 
Sv: hönan eller ägget?

Fast nu får du ju skärpa dig med de bilderna du lägger in. De har ju en riktigt right sport-bh på sig på alla tävlingar. Du kan ju inte jämföra tävlingsbrösten och de andra brösten.

Jag har c-kupa och sätter jag på mig en sport-bh och drar upp armarna i luften så har jag heller inga bröst att tala om. Men sätter jag på mig en normal bh och vanliga kläder får jag rätt så bra former.

Jämför inte äpplen och päron!!
 
Sv: hönan eller ägget?

Men ameo tycker uppenbart att c-kupa = pyttebröst.
 
Sv: hönan eller ägget?

Kollar man på tjejjer som sysslar med bodybuilding på elitnivå, dvs där kroppsfettet är nästan lika med noll, har dom sällan några "egna" bröst att tala om. Många av dem har implantat.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 822
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 036
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 140
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp