Bukefalos 28 år!

Hönstråden II

Jahapp, fortfarande 4 kycklingar! Hon ligger envist kvar på äggen, hur länge bör jag låta henne göra det? Går de alltid av självmant?
Första kycklingen kom som sagt i fredags, då var det exakt tre veckor sedan jag lade äggen under henne. Hon har ju gått av dem så de blivit kalla ett par gånger under tiden, så jag trodde att det kanske skulle dröja en eller ett par dagar extra till kläck men...
Jag har inte lyst äggen nu, men det skulle jag ju kunna göra så klart.
 
Jahapp, fortfarande 4 kycklingar! Hon ligger envist kvar på äggen, hur länge bör jag låta henne göra det? Går de alltid av självmant?
Första kycklingen kom som sagt i fredags, då var det exakt tre veckor sedan jag lade äggen under henne. Hon har ju gått av dem så de blivit kalla ett par gånger under tiden, så jag trodde att det kanske skulle dröja en eller ett par dagar extra till kläck men...
Jag har inte lyst äggen nu, men det skulle jag ju kunna göra så klart.
Jag hade nog plockat bort äggen nu och testat om det finns liv i dem genom att lägga dem i en bunke med kallt vatten. Finns det en kyckling i så kommer den sprattla och det ser du på att ägget guppar.
Fastnar hon på äggen riskerar du att kycklingarna dör och sannolikheten att något mer lever är minimal.
 
Var hos en ytlig bekant igår.....Hon hade sina fåglar lösa och jag ifrågasatte det. "Jamen, vad ska hända då"? "Vi kommer dö i fågelinfluensan eller våra fåglar gör det, något annat händer ju inte".

Jag förklarade att det är som med alla virus att det ju sprids och att de kan smitta andra. Vi är ju tämligen kunniga tänker jag, mitt i en pandemi, hur det kan gå. Men, icke.
Personens förklaring var att det ju var mer eller mindre djurplågeri att ha dem inne så mycket, så litet och så länge.

NO SHIT SHERLOCK!!! Vi alla känner ju det. Hon har för övrigt tillräckligt stort rent JBV-mässigt.

Ett jävla oskick!! Det är ju klart att det är lätt att leva med lååååånga resktriktioner när man själv skiter i dem.
 
Jag hade nog plockat bort äggen nu och testat om det finns liv i dem genom att lägga dem i en bunke med kallt vatten. Finns det en kyckling i så kommer den sprattla och det ser du på att ägget guppar.
Fastnar hon på äggen riskerar du att kycklingarna dör och sannolikheten att något mer lever är minimal.

Smart test med kallvatten!
Ja, hon verkar ju inte ge sig upp och gå runt med dem som sist. Förra gången hon hade kycklingar kläcktes alla äggen, så då uppstod inte detta.
De små har fått lite mosad äggula och de har vatten nära redet, de verkade pigga och glada i morse när jag åkte till jobbet, men det kan ju så klart vända snabbt med så små.
 
Åkte hem från jobbet pga andra orsaker, och kunde inte låta bli att testa med äggen. Hon hade gått av dem nu och låg mitt i pallkragen i stället, och det är ingen rörelse i något av äggen när jag lagt dem i kallvatten.
Är lite sugen på att knäcka dem och se hur det ser ut, om det är pga att de är obefruktade eller hur långt det utvecklats.
 
Åkte hem från jobbet pga andra orsaker, och kunde inte låta bli att testa med äggen. Hon hade gått av dem nu och låg mitt i pallkragen i stället, och det är ingen rörelse i något av äggen när jag lagt dem i kallvatten.
Är lite sugen på att knäcka dem och se hur det ser ut, om det är pga att de är obefruktade eller hur långt det utvecklats.
Är det surägg kan det lukta förfärligt. Lys dem så ser du statusen
 
Åkte hem från jobbet pga andra orsaker, och kunde inte låta bli att testa med äggen. Hon hade gått av dem nu och låg mitt i pallkragen i stället, och det är ingen rörelse i något av äggen när jag lagt dem i kallvatten.
Är lite sugen på att knäcka dem och se hur det ser ut, om det är pga att de är obefruktade eller hur långt det utvecklats.

Jag brukar kolla genom att knäcka. Än så länge har det inte varit några surägg (bara obefruktade och halvgågna utan lukt) men jag har alltid varit beredd på det.
 
Jag brukar kolla genom att knäcka. Än så länge har det inte varit några surägg (bara obefruktade och halvgågna utan lukt) men jag har alltid varit beredd på det.

Här var alla halvgångna utom ett, som var obefruktat. Hon blev ju utputtad när hon legat på dem i två veckor, och låg då på ett nyvärpt ägg i stället. Efter det flyttade jag in henne i buren, så jag antar att det var då de dog?
 
Här var alla halvgångna utom ett, som var obefruktat. Hon blev ju utputtad när hon legat på dem i två veckor, och låg då på ett nyvärpt ägg i stället. Efter det flyttade jag in henne i buren, så jag antar att det var då de dog?

Man vet aldrig. Det har hänt mig i kläckare också med ankor och gäss (iofs svårare att kläcka men ändå.....).
 
Man vet aldrig. Det har hänt mig i kläckare också med ankor och gäss (iofs svårare att kläcka men ändå.....).

Nej, något svar får man väl aldrig :)

De fyra som kommit ut är i alla fall vid god vigör än så länge!
En av dem är från ett CL-ägg, och om hen ärvt pigmenteringen så borde det kunna vara en höna. Pappan är en korsningstupp

8EC6648F-6AE4-4459-A31E-A7CF56FB8F84.jpeg
 
Nej, något svar får man väl aldrig :)

De fyra som kommit ut är i alla fall vid god vigör än så länge!
En av dem är från ett CL-ägg, och om hen ärvt pigmenteringen så borde det kunna vara en höna. Pappan är en korsningstupp

Visa bifogad fil 66644
Jag tror det är en höna. De blandraser vi haft som haft eye-liner har varit hönor. De som inte ärvt eye-linen ser man inte på.
Man kan ju fortfarande inte vara helt säker antar jag men hos oss har det varit 100%.
 
Jag tror vi fick jackpot på våra 14 kläckta i februari. Det verkar vara två tuppar av alla dessa. Dessutom en av varje ras (maran och wyandotte). Nu ska vi inte ha kvar karantänen men kanske wyandotten. Han är rysligt snygg redan nu.

@Shaggy Jag tog aldrig bort marantuppen. Han slutade lika plötsligt som han började (han var ju dum med kalkonungen) så än får han vara kvar. Mer kött på benen då.
 
Jag tror vi fick jackpot på våra 14 kläckta i februari. Det verkar vara två tuppar av alla dessa. Dessutom en av varje ras (maran och wyandotte). Nu ska vi inte ha kvar karantänen men kanske wyandotten. Han är rysligt snygg redan nu.

@Shaggy Jag tog aldrig bort marantuppen. Han slutade lika plötsligt som han började (han var ju dum med kalkonungen) så än får han vara kvar. Mer kött på benen då.

Vad har du för färg på wyandotterna? 😃
 
Kändes som det var något knas med kläckaren denna gång. Jag har ju tidigare aldrig lagt in så många ägg. Den är för 16 stycken och denna gång hade jag 15 ägg i den. Känns som det blev något fel eller att den inte kunde hålla jämn temp/fukt kanske med så många ägg. Hmm varit supernöjd innan men denna gång blev det inte alls bra... Inte bara kläckarens fel dock. Jag hämtade dvärgsilkesägg 9 st och ingen av dessa kläcktes, men när vi kollade äggen var endast 2 befruktade och resterande var obefruktade. Tyvärr verkar båda de fostren dött tidigt. Men av de ägg som var våra i maskinen blev det endast 3 kycklingar men de är pigga och glada i alla fall. Och lika bedårande som dom alltid är :love:

Tänkte jag skulle köra ett kläck till (ett mindre på 8-9 ägg som jag gjort lyckat innan) men ska köpa en separat fukt och temperaturmätare också så att jag kan hålla extra koll och se om det är något som inte stämmer eller om det bara var otur.

Den förra kullen med kycklingar har flyttat ner till hönshuset i en egen avdelning och är helt vilda. De verkar ha noll rädsla för de stora medan de stora är lite mer skeptiska :sneaky: men förhoppningsvis kan de gå ihop om 1-2 veckor.
 
Vad har du för färg på wyandotterna? 😃

Hon jag köpte äggen från har haft golden laced (stora) men hade fått några lite mer blå så jag hoppas på lite ljusare och kanske t.o.m helt blå men som det ser ut nu verkar de flesta vara mörka och kanske inte något blått alls.

Dvärg hade hon silver laced men jag vill inte ha dvärg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 449
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp