Hönstråden II

Vi köpte för tre veckor sedan fyra nya unghöns. Sedan tidigare hade vi en trygg flock om fem hönor och en tupp men efter en olycklig rovdjursattack blev det bara tuppen och en höna (lohman) kvar. (De nya hönsen införskaffades efter att vi tätat hönsgården ordentligt vid taket där vi misstänker att rovdjuret tagit sig in).

Den gamla hönan var ordentligt elak mot de nya och vi fick ta ut henne från flocken, samt sätta en av unghönorna i sjukstuga eftersom hon var sönderpickad. Unghönorna (fyra månader, har inte börjat värpa än) är rädda för tuppen och han kör bort dem från smaskig mat efter att han har lockat dit dem. Alltså - han hittar ngt gott, lockar på hönorna men när de kommer kör han bort dem. Varför gör han så? Är de för unga ännu?
Idag släppte vi ut gammhönan efter en veckas isolering och hon och tuppen var mycket glada att se varandra. Hon lät unghönorna vara vilket ju såklart var bra, men nu är det som att vi har två grupper i vår lilla flock - tuppen och gammhönan samt fyra unghönor. Hur lång tid tar det innan de accepterar varandra? Vad kan vi göra för att underlätta? Hur ska tuppen fatta att de nya också är hans hönor?
Vi lyfter in unghönorna i hönshuset varje kväll när vi stänger, de väljer alltid att lägga sig att sova på pinnarna ute i hönsgården.
De har gott om utrymme, samt gömställen och olika nivåer att vara på. Unghönorna är två appenzeller och två leghorn.

Skulle nog säga som @Fruentimber .

Jag tror också att de är så få att de liksom inte kan "försvinna i mängden".
Med det sagt har vi faktiskt bara haft problem med en enda tupp som inte gillat de nya unghönorna ens efter ett halvår. Han är numer inte ett problem utan ligger i frysen.

De andra tupparna har varit duktigt accepterande av nya och unga efter några dagar bara, hönorna kan vara lite mer elaka. Där kan det ta månader även om det nästan aldrig tar så lång tid.
Två av våra unghönor blev aldrig med i stora gruppen på samma sätta som de andra. De blev inte mobbade men höll sig alltid lite själva. De har flyttat till mindre grupp hos en kompis där de trivs bättre.

Jag tror inte man ska vara för rädd att känna av, byta ut och ta in nytt tills gruppen känns harmonisk eller, om man har många, så harmonisk den kan bli.
 
Tack för svar @Fruentimber och @Efwa
Idag har det varit lugnare även om de undviker varandra. Ska ha tålamod! Blir så förvånad över tuppen bara, han har verkligen tagit hand om sina tidigare hönor på ett föredömligt sätt.
 
Hur går det för er alla med kycklingar och kläck? Har de blivit stora? Har ni något nytt på gång?

Jag lade ju 14 kalkonägg i kläckaren för ca 30 dagar sedan, som en chansning när inte hönan kom till ruvläge. De hade varit ute i stallet i kyla men inte allt för kallt. Av dem var 9 befruktade och 7 kläcktes.

Denna gång har jag inte hönskycklingar medkläckta så det är lite nervöst. De äter massor, dricker också. Däremot vill de gärna ha sällskap av vuxen när de äter och det är där jag tror att hönskycklingarna kommer in jämfört med att de inte skulle fatta hur man gör.

Jag försöker sitta lite med dem 3-5 ggr per dag så de går och äter och dricker men de är pigga och fina så det är nog egentligen inga problem.
 
Mina kycklingar växer och frodas! Nu bor de med de andra sedan förra helgen, och det går fint :) De är tuffa och framåt små krabater, även om den svarta känns lite mer försiktig.
Min wyandotte-höna lade sig och surade häromdagen, så i onsdags fick hon ett gäng ägg under sig också. Några araucana-ägg och ett par av sina egna. Det ska bli spännande att se befruktningen på dem och hur hon hanterar ruvandet.
Denna gången plockade jag undan henne direkt, så nu är hon ensam i pallkragehagen där kycklingarna bodde innan :)
 
Mina kycklingar växer och frodas! Nu bor de med de andra sedan förra helgen, och det går fint :) De är tuffa och framåt små krabater, även om den svarta känns lite mer försiktig.
Min wyandotte-höna lade sig och surade häromdagen, så i onsdags fick hon ett gäng ägg under sig också. Några araucana-ägg och ett par av sina egna. Det ska bli spännande att se befruktningen på dem och hur hon hanterar ruvandet.
Denna gången plockade jag undan henne direkt, så nu är hon ensam i pallkragehagen där kycklingarna bodde innan :)

Vad roligt att det går så bra!
I år har det ännu inte blivit någon surhöna här. Förra året hade jag problem åt andra hållet. Just nu saknar jag faktiskt att inte ha någon, skulle vilja ha några just nu För att lägga lite ägg under.
 
Det är verkligen stiltje på äggläggningen hos våra höns. Vår CL lägger ett om dagen, men orparna typ en i veckan - tillsammans. Jag som ska sälja två av dom, så pinsamt om de inte kommer igång igen. Så gamla är de inte, 2-4 år. Har ju inte haft tufft industrihönsliv precis och i början av året var de ju igång rejält. Förstår ingenting.
 
Det är verkligen stiltje på äggläggningen hos våra höns. Vår CL lägger ett om dagen, men orparna typ en i veckan - tillsammans. Jag som ska sälja två av dom, så pinsamt om de inte kommer igång igen. Så gamla är de inte, 2-4 år. Har ju inte haft tufft industrihönsliv precis och i början av året var de ju igång rejält. Förstår ingenting.

Man kan ge för mycket mat och för lite mat. Jag hade det problemet för något år sedan Precis liknande ditt problem; när alla andra fick massor så fick jag knappt några.
Fick helt enkelt prova mig fram till allra bästa mängd mat.

Jag fick dra ner ganska rejält. Inte trodde jag att höns lade dåligt med ägg om de fick för mycket. De var inte feta, kan tilläggas.
 
Man kan ge för mycket mat och för lite mat. Jag hade det problemet för något år sedan Precis liknande ditt problem; när alla andra fick massor så fick jag knappt några.
Fick helt enkelt prova mig fram till allra bästa mängd mat.

Jag fick dra ner ganska rejält. Inte trodde jag att höns lade dåligt med ägg om de fick för mycket. De var inte feta, kan tilläggas.
Visste inte jag heller. Tack för tipset.
Våra orpar är ju som labben, dvs alltid hungriga :p.
 
Visste inte jag heller. Tack för tipset.
Våra orpar är ju som labben, dvs alltid hungriga :p.

Mina är så hungriga att de kliver på varandra när jag ska in och ge mat och kastar sig över maten. De springer längs med staketet när jag går förbi under dagen och äter upp maten på 10 minuter Eller mindre.
Inte smala och inte feta, lägger som idioter just nu. Å andra sidan har jag inga surhönor vilket kan vara ett resultat av det kanske?
 
Boktips till alla i denna tråd. Det var egentligen Per Jensens bok jag var ute efter, men beställa EN bok liksom? Det är ju som att beställa en fröpåse, dvs det kan man bara inte göra. 😄

Har mest bläddrat i äggboken så här långt men där kan nog finnas några nyheter och inspiration. Men Jensens bok gillade jag mycket, han är professor i etologi och gav fina och en del nya spännande inblickar i hönornas och kycklingarnas liv och beteende. (Och det känns bra att jag redan slutat äta ”industrikyckling” och fabriksägg.)

B66A4A36-3008-4F77-8198-4107AD9B0314.jpeg
 
Boktips till alla i denna tråd. Det var egentligen Per Jensens bok jag var ute efter, men beställa EN bok liksom? Det är ju som att beställa en fröpåse, dvs det kan man bara inte göra. 😄

Har mest bläddrat i äggboken så här långt men där kan nog finnas några nyheter och inspiration. Men Jensens bok gillade jag mycket, han är professor i etologi och gav fina och en del nya spännande inblickar i hönornas och kycklingarnas liv och beteende. (Och det känns bra att jag redan slutat äta ”industrikyckling” och fabriksägg.)

Visa bifogad fil 67660
Beställde genast Per Jensens bok! Har läst mer av honom och sett en del föreläsningar. Tycker att han är riktigt bra!
 
Kul! Jag känner igen namnet men tror inte jag har läst något annat av honom. Men han skriver väldigt lättillgängligt och bra. Och fina foton.
 
Boktips till alla i denna tråd. Det var egentligen Per Jensens bok jag var ute efter, men beställa EN bok liksom? Det är ju som att beställa en fröpåse, dvs det kan man bara inte göra. 😄

Har mest bläddrat i äggboken så här långt men där kan nog finnas några nyheter och inspiration. Men Jensens bok gillade jag mycket, han är professor i etologi och gav fina och en del nya spännande inblickar i hönornas och kycklingarnas liv och beteende. (Och det känns bra att jag redan slutat äta ”industrikyckling” och fabriksägg.)

Visa bifogad fil 67660

Dessa ska jag beställa, tack för tips!

Har ju många av Jensens böcker och vi läste några och hade honom som lärare under min hundutbildning. En mycket trevlig upplevelse.
 
Hur går det för er alla med kycklingar och kläck? Har de blivit stora? Har ni något nytt på gång?

Jag lade ju 14 kalkonägg i kläckaren för ca 30 dagar sedan, som en chansning när inte hönan kom till ruvläge. De hade varit ute i stallet i kyla men inte allt för kallt. Av dem var 9 befruktade och 7 kläcktes.

Denna gång har jag inte hönskycklingar medkläckta så det är lite nervöst. De äter massor, dricker också. Däremot vill de gärna ha sällskap av vuxen när de äter och det är där jag tror att hönskycklingarna kommer in jämfört med att de inte skulle fatta hur man gör.

Jag försöker sitta lite med dem 3-5 ggr per dag så de går och äter och dricker men de är pigga och fina så det är nog egentligen inga problem.

Vår första kull för året är ju snart 9 veckor gamla. De växer och frodas. Är just nu så söta tycker jag, när de ser ut som riktiga hönor fast i mini-format :love: sociala och glada. De bor sedan 3 veckor i hönshuset (men i egen avdelning) och sedan 1 vecka tillbaka utan tillskottsvärme. Fungerar kanon. De är ute på dagarna men kan alltid springa tillbaka till sitt krypin. De stora är lite elaka och vill gärna nypa till, eller i alla fall ett par av dom. Men de små är street-smarta. Är gärna ute extra länge på kvällen när "gamlingarna" gått och lagt sig och de kan vara i hela gården utan att behöva hålla sig undan.

Sen hade vi ju ett dåligt kläck där vi bara fick 3. De växer och frodas men jag upplever att de är lite små, eller ja framförallt en är liten. Men de är pigga och glada. De är ju ca 3,5 v och bor fortfarande i vår verkstad. Får se när de får flytta ut :)

Sen har jag ägg i kläckaren igen för att se hur den fungerar, beräknat kläck 16/4 så på fredag. Sen har vi en höna som ligger på 5 ägg också med beräknat kläck 18/4. Men vi får se hur det går med det. Hon är en förstagångare och hon har varit sådär duktigt och hängiven... lite besviken på henne. Hon lämnar mer än gärna för att hitta på annat. Så får se om det blir något där alls. Känns som vi har ett par till hönor som nog är sugna snart. Vi får se.
 
Här har vi två hönor som lagt sig för att ruva, en har legat i nästan tio dagar och en tre dagar. En av hönorna hade mycket tveksamma moderegenskaper förra året så vi har sett till att hon inte har så många ägg. Men hoppas att hon sköter det bättre i år..

Vad tror ni, vågar man vara försiktigt förhoppningsfull på att fågelinfluensan är på nedgång? Inga nya stora utbrott på ett tag nu vad jag sett...
 
Här har vi två hönor som lagt sig för att ruva, en har legat i nästan tio dagar och en tre dagar. En av hönorna hade mycket tveksamma moderegenskaper förra året så vi har sett till att hon inte har så många ägg. Men hoppas att hon sköter det bättre i år..

Vad tror ni, vågar man vara försiktigt förhoppningsfull på att fågelinfluensan är på nedgång? Inga nya stora utbrott på ett tag nu vad jag sett...
Jordbruksverket har försiktigt sagt att man "brukar kunna släppa ut hönsen i maj" utifrån tidigare erfarenhet.
 
Här har vi två hönor som lagt sig för att ruva, en har legat i nästan tio dagar och en tre dagar. En av hönorna hade mycket tveksamma moderegenskaper förra året så vi har sett till att hon inte har så många ägg. Men hoppas att hon sköter det bättre i år..

Vad tror ni, vågar man vara försiktigt förhoppningsfull på att fågelinfluensan är på nedgång? Inga nya stora utbrott på ett tag nu vad jag sett...

Äntligen verkar det även här bli en höna som vill ruva. Har väntat länge.

Vissa hönor KAN bli bättre med åren. Det är iallafall ganska vanligt bland vattenfåglar och kalkoner så varför skulle det inte vara så med höns tänker jag?
 
Jag undrar vad mina höns lever av. I alla år har jag fodrat med 3 skopor säd och 1/4 skopa proteinfoder. Nu fodrar jag 2,25 skopor säd + proteinfoder och det finns kvar säd varje morgon :confused: (och ja de ser helt friska ut, är i vettigt hull och värper normalt)
 
Jag undrar vad mina höns lever av. I alla år har jag fodrat med 3 skopor säd och 1/4 skopa proteinfoder. Nu fodrar jag 2,25 skopor säd + proteinfoder och det finns kvar säd varje morgon :confused: (och ja de ser helt friska ut, är i vettigt hull och värper normalt)

Vad spännande!
Jag har också haft så där ibland och jag har inte heller någon aning om vad som blivit annorlunda. Just nu t.ex så är mina höns extremt hungriga medan de i höstas knappt åt alls. Det är samma hägn, samma underlag och det finns mer mask nu än då. Det kan dock skifta lite vilken årstid det blir så här.

Gäss och ankor förstår jag att det är skillnad på höst och vår däremot.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 332
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 318
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp