Hööks westernsadel/ ryttare ryggproblem

L

Lizbeth1970

Är det några personer som har erfarenhet om Hööks westernsadel, pleasure modellen, den bruna?
Hur länge har ni i så fall ridit med den? Omdömme?
Hur bra håller dom?

Jag inhandlade en sån i mars månad 2009.
Innan den hade jag en bomlös sadel, free max, men som tyvärr gled på min häst, men i övrigt myckt bra.

Jag har filmat hästen med dom två olika sadlarna på och med ryttare och jag ser inga som helst skillnader i stegen, ej heller när jag själv rider känner jag skillnad i hans rörelse.

Westernsadeln ligger an längs hela ryggen och lyfter varken fram eller bak.
Den ligger bra vid manken och trycker inte vid bogarna, han verkar inte ha några som helst problem med den.

Nackdelen för MIG är den hårda sitsen. Har varit iväg och provsuttit fler DYRA och mindre dyra sadlar av olika märken, men dom är i stort sett lika hårda i sitsen som Hööks.

Vilka westernsadlar har mjukast sits?

Någon som har liknade problem? Hur har ni löst det?
Har hört att fårskinnsull på sitsen kan göra den mjukare....?
Dämpar den stötar, när hästen bryter av i galopp ex. och jag ska kämpa igång honom igen?
Shock absorbing pad av något slag under sadeln?

Hoppas tråden kommer in under rätt plats nu:-)
 
Sv: Hööks westernsadel/ ryttare ryggproblem

Har du provat continentals sadlar? Eller crates?
 
Sv: Hööks westernsadel/ ryttare ryggproblem

Jag har provat olika sadlar från bla Crates (Ladis trail), Rocking R, TBW och Dakota. Tyvärr har ingen utav dom passat mig. Den sadel som kanske kan tänkas passa mig är en med "pocket seat" så att länden avlastas och jag får en djupare sits. Några förslag på någon sådan westernsadel? Svårt att se bara på bilder på nätet......Jag provade en begangna på Tubleweed med en sådan sits, men dom visste tyvärr inte märket, den var mot allroundhållet.......
 
Sv: Hööks westernsadel/ ryttare ryggproblem

Hej!

Jag har haft den sadeln för några år sedan. Men använde den bara 2 ggr sedan sålde jag den. Den var verkligen som att rida på en tegelsten!! :grin:

Annars tycker jag oxå att det kan vara svårt att hitta en mjuk westernsadel. Jag har en crates nu, trailmodell som jag köpt nyss och den är en av dom mjukare jag suttit i men inte så skön i sisten som den dressyrsadeln jag har. Skall iof tilläggas att min dressyrsadel är helt sjukt mjuk. :laugh:
 
Sv: Hööks westernsadel/ ryttare ryggproblem

Jag har en Crates trail-sadel, det är den mjukaste jag provat (vilket dck inte betyder att det är den mjukaste av alla...). Tror att alla Crates-sadlar har center pocket seat. Vet inte exakt vad som menas med "pocket seat", i stort sett alla säten har väl en pocket?
 
Sv: Hööks westernsadel/ ryttare ryggproblem

Jag funderar på att specialbeställa en sadel från Bonanza westernstore. Efter mycket letande och jämförande med den tidigarn provsuttna sadel som passade mig bäst i och med pocket seat så lutar det åt en Continental Bryant reiner. Någon som äger en sån sadel? Sitter man mer i lodrät sits i den?
 
Sv: Hööks westernsadel/ ryttare ryggproblem

*puttar upp tråden lite + lånar den om de går bra*

Någon som kan rekommendera relativa mjuka sadlar iallafall, som är "billiga"?? Hur är B*rjes och H**ks westernsadlar??

Har en bighorn arabian light som är jätte bra och LÄTT vilket är ett stort plus för en reumatiker. Men den passar väl inte till hundra på pållen så i framtiden ska jag skaffa en ny och vill gärna ha lite råd om vilken och vart man kan införskaffa relativt mjuka w sadel. Och eftersom man tyvärr inte sk*ter pengar så får den gärna vara billig :D
 
Sv: Hööks westernsadel/ ryttare ryggproblem

Jag har en Continental Equiflex Pro Reiner som är riktigt skön att rida i, det enda är att nypriset ligger på ca 20 000:-.
Men med lite tur kanske det kan gå att hitta en begagnad till ett billigare pris.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 902
Senast: HannaZ
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 297
Senast: 4BarsRR
·
A
Western Funderar lite på att ev byta ut min dressyrsadel mot en westernsadel. Rider inte western men tror att den skulle funka bättre för mitt...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Onnie
·
F
Western Hej på er bukemedlemmar! Jag tänkte höra en sak med er. Det är såhär att jag undrar över westernsadlarna från Hööks. En westerntränare...
Svar
6
· Visningar
2 381
Senast: Wild Rein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp