Bukefalos 28 år!

Westernsadel från Hööks

F

froggy

Hej på er bukemedlemmar!
Jag tänkte höra en sak med er. Det är såhär att jag undrar över westernsadlarna från Hööks. En westerntränare som jag red för förut hade en sadel därifrån och sa att den inte var så bra vid stigbyglarna, i alla fall den bruna med mycket dekorationer. Och som sagt, det stället den inte var bra på var stigbyglarna, där dom satt fast där uppe, annars var den helt okej.
Men nu undrar jag vad ni tycker om dom? Det finns ju en ljus westernsadel därifrån också, hur är den? Jag vet att dom flesta säkert tycker att dom sadlarna är helt och hållet skit, men min westerntränare tyckte dom va helt ok, bara att det va dumt vid stigbyglarna. Men är det någon som har en sadel ifrån hööks och kan berätta för och nackdelarna med dom. Är väldigt intressera av att köpa den mörkbruna. Tacksam för alla svar!
 
Sv: Westernsadel från Hööks

Nu plockar vi fram lite gammal skåpmat. Det finns kostsamma sadlar o mindre kostsamma. Det kan finnas måndags ex i det mesta. Sadeln blir bara så dålig som kunskapen hos sadelutprovaren visar. Kolla hur sadeln ligger ann på hästen. Dåligt utprovade sadlar är ingen bra lösning. Att en sadel e billig betyder inte att den med automatik ligger dåligt på ryggen. det är ditt kunnande som e avgörande. Men därimot har en billigare sadel sämre kvalitet, Hållbarheten o slitbarheten i lädret är inte lika mångårig som en dyrare kvalitets sadel från usa. En cowboy har sin sadel under sin livstid, de har nog inte jag me min Hööks. Den räcker nog till mig.
 
Sv: Westernsadel från Hööks

Hööks sadlarna är inte bra westernsadlar...:smirk:

Är det din egen erfarenhet som talar? Eller är det något du har hört?
Jag har en mycket bra sadel från ovan nämna. Den ligger bra på hästen. Det är vad jag menar med en bra sadel till hästen.
Jag vet att t ex Duble C sadlarna har problem med fendrarna. Lädret är inte tillräckligt bra kvalitet på , d blir längre o längre. Det är ju ganska besvärligt att byta. Sadeln är kostsam men med mindre bra kvalitet på vissa ställen.
Generelt är billigare sadlar billigare av en anledning, t ex billigare tillverkningskostnad o sämrekvalitet på lädret. Jag förstår inte resonemanget. Att någonting är billigar för att det är dåligt. De är billigare för att tillverknings kostnaden är lägre och med andra ord en sämmre kvalitet. Men men det är väl det du menar kanske. Sadeln blir aldrig sämmre en rytterens okunnighet.
Va har du sjäv för sadel o vilken prisklass ligger den i ? Va har du för häst som den passar på ? ;)
 
Sv: Westernsadel från Hööks

Är det din egen erfarenhet som talar? Eller är det något du har hört?
Jag har en mycket bra sadel från ovan nämna. Den ligger bra på hästen. Det är vad jag menar med en bra sadel till hästen.
Jag vet att t ex Duble C sadlarna har problem med fendrarna. Lädret är inte tillräckligt bra kvalitet på , d blir längre o längre. Det är ju ganska besvärligt att byta. Sadeln är kostsam men med mindre bra kvalitet på vissa ställen.
Generelt är billigare sadlar billigare av en anledning, t ex billigare tillverkningskostnad o sämrekvalitet på lädret. Jag förstår inte resonemanget. Att någonting är billigar för att det är dåligt. De är billigare för att tillverknings kostnaden är lägre och med andra ord en sämmre kvalitet. Men men det är väl det du menar kanske. Sadeln blir aldrig sämmre en rytterens okunnighet.
Va har du sjäv för sadel o vilken prisklass ligger den i ? Va har du för häst som den passar på ? ;)

Det är min erfarenhet som talar, ja. Har haft Hööks sadlar i mitt tidigare western liv...och det är inga sadlar att rekommendera, det är dålig kvalitét och man kan tro att dom inte är gjorda för att rida i ens. En av mina sadlar (Hööks, 3 månader gammal) lossade på ett flertal ställen så hundratals spikar och nitar stack rakt ut, tur man hade tjock pad emellan annars hade det inte blivit roligt för hästen...
Prisklassen på sadlarna efter det ligger på mellan tjugo och fyrtio tusen vilket ju i och för sig kan verka dyrt...men å andra sidan är det kvalitét som räcker en livstid, och det finns faktiskt sadlar som ligger på 10-15 tusen som är helt ok sadlar.
Smartast tycker jag om man inte har råd att köpa en ny bra sadel att man köper en begagnad då får man en bättre sadel för pengarna.
:)
 
Sv: Westernsadel från Hööks

Mycke nöjd med ditt svar. Det finns många okunniga som läser forumen . jag tycker det är bra om man kan lägga fram sina erfarenheter o vad man grundar sina åsikter på . Det kan bli så fel annars. Vi måste dela med oss av våra kunskaper , det är väl vad bukefalos e till för. Kram kram
 
Sv: Westernsadel från Hööks

Förlåt om jag verkade grinig i svaret...jag har nog svårt att glömma vad som kunde ha hänt med hästen, och det gör mig lite ilsk att företaget ens säljer många av dessa sadlar...för mig känns det som mindre kunniga konsumenter blir blåsta och idiotförklarade..
Tack för kramarna:love:
 

Liknande trådar

Utrustning Börjes pinto sadel som kostar runt 1-2000 lappen. Är den helt okej att köpa som inridningssadel? För att sen när hästen lagt på sig mer...
Svar
12
· Visningar
2 622
Senast: nullo-modo
·
Western Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 419
Senast: Blimblom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 008
Senast: cassiopeja
·
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp