hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

L

lejnun

I mitt stall har vi upptäckt att
vårat hösilage har en aceton liknande doft när balen öppnas. Lukten på de yttre lagren avmattas efter ett tag, men
gräver man längre in så böjar det lukta starkt igen.

Det är flera kunniga som kommit och luktat på
balarna men ingen har kännt någon liknade doft tidigare. Vi har skickat efter en analys men det tar ju ca 2 veckor innan den
är klar. Nu undrar vi ju självklart vad detta kan vara . Någona av er bukefallister som vet vad det är som orsakar doften?

Hösilaget ser för övrigt väldigt bra ut och skördades under goda
omständigheter.
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Aceton ? Menar du lukt som ammoniak eller härsket smör ? I såfall, kassera balen. ensilage ska inte lukta snusk även om det kan ha en stark doft....
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Det kan inte vara myrsyran som silaget koncerveras med som luktar? :idea:
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

de har en acetonliknande doft helt enkelt. Är inte slemmiga eller varma på något sätt. ser helt normala ut. vet inte hur smörsyra luktar. Vi har använt ett gäng balar som var utan lukt = normala, (från samma skörd) och nu kommer det upp tre stycken på raken som luktar aceton. (vi har inte använt dom) Bonden är olycklig förståss...
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

hur luktar myrsyra då?
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Har ingen aning ärligt talat :o men om det vore därför så skulle nog bonden sagt det :smirk:
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Kassera, brukar vara det första tecknet på balen håller på att bli dålig. Det ska lukta friskt om balen.
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Jag skulle tro att det är för att det har börjat jäsa lite.... (inte lyckats riktigt med konserveringen.)
Har de senaste veckorna haft småbalar med hösilage, där en del luktat lite jäst (mer som en svag lukt av öl), trots att de i övrigt ser bra ut. En del har luktat så mycket att det påminner om aceton som du säger. Jag kasserar dom, hösilaget ska inte vara jäst. Det ska snarare lukta syrligt friskt, ungefär som äpplen.
Jag har funderat om det kan ha att göra med att det är väldigt få lager plast på dom här små, tror bonden sa att det bara var sex lager plast. Hur många lager plast har era?
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

På en storbal kör vi på 32 varv plast. Det blir 4 lager (om jag inte missminner mig totalt..)och vi har inga problem med våra balar..
6 lager låter snarare mycket...Det är nog något annat som orsakar acetonlukten...
 
Senast ändrad:
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

lejnun skrev:
I mitt stall har vi upptäckt att
vårat hösilage har en aceton liknande doft när balen öppnas. Lukten på de yttre lagren avmattas efter ett tag, men
gräver man längre in så böjar det lukta starkt igen.

Det är flera kunniga som kommit och luktat på
balarna men ingen har kännt någon liknade doft tidigare. Vi har skickat efter en analys men det tar ju ca 2 veckor innan den
är klar. Nu undrar vi ju självklart vad detta kan vara . Någona av er bukefallister som vet vad det är som orsakar doften?

Hösilaget ser för övrigt väldigt bra ut och skördades under goda
omständigheter.
Ibland kan man finna balar som luktar aceton. Svaret får du på HPLC :)

Fotnot, ibland kan även kossor stinka aceton i andedräkten, då är det allvarliga saker :crazy:
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Gnist skrev:
På en storbal kör vi på 32 varv plast. Det blir 4 lager (om jag inte missminner mig totalt..)och vi har inga problem med våra balar..
6 lager låter snarare mycket...Det är nog något annat som orsakar acetonlukten...
32 varv blir 8 lager
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Inte på våra bautabalar a´750-900 kg :cool:
4 varv täcker INTE hela balen....
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Det är ju en viss skillnad på ett varv och ett lager......
Ett heltäckande lager uppnås på 8 varv = 4 heltäckande Lager....
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Gnist skrev:
Det är ju en viss skillnad på ett varv och ett lager......
Ett heltäckande lager uppnås på 8 varv = 4 heltäckande Lager....
Nej, det är fel. På 8 varv är balen täckt med plast = 2 lager. 32/8 = 4. 4x2= 8 lager plast på 32 varv :cool:
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Uppenbarligen ser/gör vi då helt fel, när vi plastar :smirk:
Eller så tänker du och jag helt olika när det gäller vad ett lager plast innebär.......
Jag lägger min röst på det senare alternativet :cool:
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Gnist skrev:
Uppenbarligen ser/gör vi då helt fel, när vi plastar :smirk:
Eller så tänker du och jag helt olika när det gäller vad ett lager plast innebär.......
Jag lägger min röst på det senare alternativet :cool:
Det finns ingen inplastare som kan lägga ETT lager plast. Den lägger alltid två lager då den snurrar :smirk: . Hur ni gör har jag ju ingen aning om men jag vet att JAG har rätt :D
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Kollade med maken och för att få på 2 lager plast måste våran plastare snurra 10 varv...Detta pga våra balar har en diameter som är på drygt 160 cm..

och nu tänker jag inte debattera inplastare längre eftersom det inte var det tråden handlar om.. Vill du fortsätta, så får du väl pm:a
 
Senast ändrad:
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Gnist skrev:
Kollade med maken och för att få på 2 lager plast måste våran plastare snurra 10 varv...Detta pga våra balar har en diameter som är på drygt 160 cm..

och nu tänker jag inte debattera inplastare längre eftersom det inte var det tråden handlar om.. Vill du fortsätta, så får du väl pm:a
Men då är vi överens om att 32 varv INTE blir 4 lager.

Det betyder att om ni kör 30 varv så lägger ni på 6 lager ju
 
Senast ändrad:
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Gammeln skrev:
Men då är vi överens om att 32 varv INTE blir 4 lager.

Det betyder att om ni kör 30 varv så lägger ni på 6 lager ju

Det varierar såklart efter förhållandet mellan plastens bredd och storleken på balen...
 

Liknande trådar

Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: Masse
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp