Hösilage!!!

Sv: Hösilage!!!

Självklart kör bönderna ut lass, men du får ju - lika självklart - betala för det. Det är mycket få saker i livet som är gratis när andra betalar för det.

Som du beskriver lagringen hade jag helt skippat tanken på hö, det är så oerhört stor risk att det blir dåligt och då får du ju bränna alla pengarna du lagt på grovfodret.

Som sagt; vet du vad hästarna behöver har du lättare att hitta rätt foder och du har lättare att välja det billigaste alternativet. Det som är billigast per kg grovfoder kan ju mycket väl vara den dyraste foderstaten du någonsin haft. Behöver du komplettera med dyra fodermedel så blir det ju dyrare totalt, även om du bara betalar 90 öre/kg grovfoder.

Du kan inte lita på att andra - via nätet - ska kunna justera upp fodret till dina hästar. Du måste läsa på själv och veta vad du ska justera utifrån vad hästarna behöver och hur de ser ut.

Jag vet ju precis vad mina djur behöver, så det är jättelätt att hitta ett bra foder som ger en billig foderstat. Att sedan fullblodet alltid behöver kraftfoder är självklart för oss, han kommer aldrig att kunna äta 30 kg grovfoder som krävs för att nå upp till den mängd han behöver för att hålla sig fin.
 
Sv: Hösilage!!!

Hej alla, nu har jag fått tag på grovfoder, en bonde ca 4,5-5mil enkel resa ifrån där vi ska bo, hade samma bonde vintern 07 med men då hade jag 12mil att köra enkel resa men då hade vi bara 2 hästar med.
Då var höet väldigt fint och grönt och första skörd och hästarna blev tjocka så det var bra värden i det kan man lugnt säga.
Han är väldigt duktigt denna bonden och det är alltid fin kvalite på höet.

balarna är på ca 18kg och vi tänkte hämta i liten lastbil och så får vi hämta igen när det tar slut. får se om jag gör en analys men som det ser ut nu så kommer det nog inte behövas kommer att noga hålla koll på hästarnas hull behöver inga siffror till det.

Men jag får nog plats med ca 1ton varje gång vi hämtar, det borde väl klara sig bra i ladugården på pallar och i marknivå alltså kommer inte att slänga upp den ovanför stallet.

eller vad tror ni?
 
Sv: Hösilage!!!

I år borde du absolut göra analys, då det är väldigt vanligt med låga proteinvärden TROTS att höet är slaget i rätt tid, är knallgrönt, bladrikt etc. Och när du SER en proteinbrist är det redan försent.

Sen, varför chansa på mineraler etc med, när det är så enkelt att analysera? Jag begriper det inte.

Jag tycker dock INTE det är en bra ide lagra det som tänkt, risken är stor du får stå och elda dåligt hö sen. Kan du lagra det på skulle är det bättre.
 
Sv: Hösilage!!!

Jag håller med Alex i alla punkter. Har själv varit med om att höet snabbt blir dåligt, det tar emot att slänga tusentalskronor i brasan, när man dessutom slitit med att hämta det.
 
Sv: Hösilage!!!

men kan ni skriva hur det skall lagras på bästa sätt om man ej har en skulle(har det men golvet är dåligt på den och tänkte ev öppna upp till nok i stallet istället)
 
Sv: Hösilage!!!

Håller med! Vi hämtar UNDERBART hö som tas in löst, skulltorkas och balas på beställning. Det luktar så himla gott, och det är så fint att titta på, men tydligen är det ingen garanti... Förra året låg proteinmängden på 55 g, men i år på 29 g :eek:! Bonden själv trodde att proteinet skulle ligga ca 5 g lägre i år, så han fick nog också en smärre chock när han fick tillbaks analysen...:crazy: Slutsats: Utan analys kan man inte vara säker alls!
 
Sv: Hösilage!!!

Halm runt om, under och över.

Och luft mellan halmen och golv/väggar. Dvs lägg halmen på lastpall, lägg höet på halmen. Löshalm överst helst, dvs bygg en 'låda' av halmbalar, och strö löst över.

Och blanda inte in några pressenningar eller liknande. Jag vet det finns folk som svär på att det fungerar, men risken är för stor du får kondens.

Personligen försöker jag inte ens lagra hö sådär under våra sk vintrar längre, det är för instabilt, och dessutom så gillar jag inte att när JAG ser det är dåligt, även om jag kollar balarna petnoga, så kan de ha varit dåliga och getts till hästarna ett tag.

Jag lagrade hö i luftigt kallstall, på pall men utan halm nu i somras, och såfort det blev en period med regn (= hög luftfuktighet) ute, så började balarna bli tveksamma. På under 2 veckor.

Det kostar för mkt att elda tusenlappar, och så det när man ser det är dåligt så hur länge innan har det varit tveksamt liksom?
 
Sv: Hösilage!!!

tack för era svar, men ni måste ha väldigt dåliga förvaringsutrymmen?
hur ser ni att balarna är dåliga eller vad anser ni vara dåligt kanske man ska säga?

jag har hat 15st balar stått i en box nu hela sommaren och de är lika fina som när jag hämtade dem i höstas.
de har endå stått direkt på betonggolvet, men ska se så att de understa inte är dåliga för då ska jag kasta dem men de andra ser jättebra ut.

sen förvarade jag hö förra vintern på liknande sätt som jag tänkt göra i vinter, fast det var på ett trägolv med byggda springor så jag behöver inte använda last pallar, och jag packade höet tätt, förr i tiden skulle det väl packas med luft emellan? men nuförtiden är vintrarna så fuktiga så det är bäst om det är slutet lr?
ska man inte täta med plast på insidan av logen med eller?

men då iaf satte jag spånväggar emot ladugårdsväggen så att springorna var täta och så¨packade jag höet tätt och det var inget jag fick slänga allt var fint.

men sen är det nog smart att inte hämta hem allt hö man ska ha hela vintern på en och samma gång eller?
jag menar 1 ton kommer att räcka ca 1,5månad för mig då är det inte så stor risk att det kommer hinna bli gammalt eller mögel.
 
Sv: Hösilage!!!

förra året använde jag 300 kgs balar till mina två hästar. 1 stor häst och 1 ponny. det höll i närmre två veckor och var kanonbra att fodra med. tog in kakorna (fyrkantsbalar) i stallet, tror det var pga det som det höll så bra. analys på hösilaget och uträknad foderstat.

i år blir det rundbalar på ungefär samma vikt, dock är det inte taget analys på det, men bonden sa att det förmodligen blev hö av det istället för det blev så pass torrt. återstår att se, ska skicka in analys på det senare.

fodrade med hösilaget förra året fram till mars, sedan blev det för varmt ute för att fortsätta med det.
 
Sv: Hösilage!!!

De dammar och/eller luktar illa (kan lukta t.ex. "svamp" eller något "rökt").

Och om man lyser, ffa på kortsidorna där stråna är avhuggna eller hur man ska säga, med stark ficklampa, så ser man oftast möglet också, även innan de börjat ryka/damma, men om det luktar 'inte hö, men inte illa'.
 
Sv: Hösilage!!!

Jag måste erkänna att jag inte är särskilt ambitiös med lagringen. Tar hem ett hästsläp i taget, så jag har aldrig så mycket "på lager". Mitt hö ligger i en carport bredvid stallet...
 
Sv: Hösilage!!!

Fast i år borde du väl kunna få tag i halm? Eller är det bara jag som tror att halmen har blivit/blir helt okej i år?
 
Sv: Hösilage!!!

om man inte har tillgång till ett hästsläp denna vinter och inte vill att bonden kör hem det...+ har för få hästar för att det ska hålla sig?
 
Sv: Hösilage!!!

okej vad bra att du är ärlig:) det var så jag tänkte med men tänkte ha det i ladugården iaf under tak och slutet så att säga och så tänkte jag se om det går att täta väggarna lite så att det inte blir för mkt fukt som blåser in eller snö som blåser in.

jag menar ska man inte lagra hela vinterns mat så kan det väl inte vara lika noga? har ditt möglat nåt då som du lagrat det? hur ofta hämtar du nytt? jag tänkte hämta nytt ungefär varannan månad nåt sånt.

jag funderar på halm och att ha att strö med, men vet inte om tjockisarna kommer att gluffsa på det och bli ännu fetare, bra att ha som pill men äter de kopiösa mänger så....

ska se om granngården(GRANNEN) kanske har halm balar, för känner inte för att ta hem en stor rundbal, möjligen till lösdridferna i så fall, hade velat att hästarna får sova i ett mjukt hav....men får se om sågverket har något spån vi kan hämta på ett bilsläp med pressening, finns det något negativt med det? gifter?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
768
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 440
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp