Hösilage!!!

Gullan86

Trådstartare
Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar islandshästar som ev inte klarar fri tillgång i år).

Är det dumt att ha hösilage då?
Finns det hö som är inplastat att köpa? håller det sig längre då?

Jag tänkte på det, ska man först ha hö på hösten och sen hösilage och sen hö igen på våren eftersom hösilaget inte håller sig om det inte är minus ute när man öppnar balen.
Eller hur gör ni för att lösa det dilemmat?

Jag är ute efter den billigaste lösningen i år det är lite halvt kris ekonomiskt(det är vi nog inte ensamma om såhär i kristider) men hästarna ska alltså inte lida för det vad gäller näring och kvalite på foder, men ni får gärna tips hur jag kan lösa detta så billigt det bara går.

hade tänkt att försöka låta hästarna beta så länge det går innan jag börjat stödfodra för att sedan övergå helt till utfodring.

det är alltså 2 lättfödda och 2 unghästar som behöver mer dock har de börjat fetta på sig lite nu när de fyllt 2år.

Är det billigast att strö lösdrifterna med spån eller halm? om man köper spån från ett sågverk kanske?

förra året tog jag analys och köpte hö, svindyrt 3.50kr kg och fick hämta det 10mil enkel resa bort flera gånger fick jag köra.
analysen var kass så jag fick betala över 1000kr varje månad enbart på kraftfoder:crazy: hästarna var inte alls i bra hull, unghästarna tappade muskler och magrade och de feta blev bara fetare.
detta trots att unghästarna hinkade i sig kratfoder med.
och detta var uträknad foderstat alltså.

det vill jag INTE uppleva igen, vill helst slippa kraftfoder helt dvs ett bra första skörds foder, för det är väl oftast det som innehåller bäst näring???

jag gick sedan över till hösilage förra året efter ett tag och det kostade 1kr kg och de kunde äta i fri tillgång och fick knappt något kraftfoder alls(de feta fick inget).
och de blev kanonfina i hullet, unghästarna fin överlinje och de feta smalnade av och fick mer muskler.
med detta sket jag i analys och foderstat och det funkade såå mkt bättre.

ska förtydliga att med analys höet kunde unghästarna inte äta fri tillgång för då hade kvoten slagit väldigt fel och de behövde massa kraftfoder vilket endå inte hjälpe.

men hösilaget utan analys kunde de ha fri tillgång knappt något kraftfoder och jättefina.
dock fick fettosarna inte fri tillgång då heller utan lagom mängd 3 gånger om dagen.

hästarna går på lösdrift och fodras ute.

hjälp....
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage!!!

Kanske det inte är läge att köpa de allra största balarna, 400kg blir ju nära 60kg om dagen på en vecka, så mkt äter nog inte dina hästar väl?
Men det finns ju ensilage på mindre balar, det kan väl vara ett gott alternativ till dina hästar. Ring runt och kolla vetja :)

Edit: Vid närmare eftertanke så blir det kanske inte för mkt med 60kg om dagen ändå, det blir ju bara runt 14kg per häst. Och då har jag räknat per kg foder och inte per kg ts :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage!!!

okej tack för dina tankar...

förra året åt de i kg av hösilaget:
6kg
4kg
ca 12kg * 2= 24kg

dvs totalt 34kg/dag.

anledningen till att de två första fick så lite var att den ena är en mini shettis på 83cm och den andra tjockis som blev jättefin på det antalet kg så jag hade ingen foderstat då men tittade på hull osv.

jag fodrade 3 gånger/dag. unghästarna hade en rostfri tunna som jag proppade full med hösilage så det alltid fanns i den till dem. någon gång kunde det ta slut o de var utan någon timme men annars hade de alltid fri tillgång, de åt ungefär 12-15kg per häst och dag tror jag det var.

Hade de haft fri tillgång alla 4 och varit lite större hade det ju säkert gått åt men nu räckte ju en bal på ca 350-400kr i allt mellan 2veckor till 3 veckor. så det är ju rätt länge och då måste det vara minus för att det ska funka ju.

måste verkligen hitta ett billigt alternativ, de som säljer småbalar 50-70kg de kostar ju svinmycket ju...finns nog i mindre kg med men de är ju nästan ännu dyrare, då är det nästan billigare med hö väl?

anledningen till att jag inte vill ha hö är mkt det att näringen håller sig bättre i hösilaget tycker jag det verkar som och min shettis han funkar bäst på hösilage för han verkar hosta lite med hö.
Sen var alla i sååå mkt bättre hull när de fick hösilage istället för hö. de kunde få mkt mer att äta då med. och det liknar gräs mer i konsistensen.

finns det inte torrt hö att köpa inplastat då kanske eller är det lika dyrt som höbalar fast mer otympligt?
 
Sv: Hösilage!!!

hur länge kan man ha hösilage balarna öppna egentligen mina var rättså torra med.

vad är normalt pris för hösilage och vad är billigt?

det är så att vi ska flytta och förut hade vi 3mil enkel resa till bonden och hämtade ny bal för när den gamla var slut och vi öppnade alltid balen så vi kunde se om den var möglig innan vi la den i transporten.

men nu kommer vi ha 6mil enkel resa så vi kan ju inte sitta och köra för varje gång balen tar slut vi har dessutom ingen transport i år möjligen ett bilsläp....hur tycker ni jag ska göra?
kan man be bonden att köra dit så många balar man behöver för vintern?
men då riskerar man ju att få mögliga balar eller brukar man kunna få pengar tillbaka för sånt?
 
Sv: Hösilage!!!

Skulle hellre köpt de små balarna. Annars finns det risk för att den stora blir gammal..

Dock är de rätt dyra, gav 3,60 kr/kg. Bäst av allt är nog att köpa torrt hö med bra värden. :)
 
Sv: Hösilage!!!

Ok, ja det var ju inte mkt som gick åt dårå. Hur mkt fick de per kg TS då? Är ensilaget av en låg TS-halt så blir ju 34kg på en dag inte mkt alls, snarare väldigt lite.
Mer än tio dagar skulle jag inte välja att använda en öppnad bal, ens om det var minusgrader, absolut som längst i 14 dagar.

Jag hade ensilage till mina hästar förra vintern, ett kraftigt halvblod och ett ungsto - shetland/minishetland. Det gick åt två balar i månaden för mig på fri tillgång. I år kommer jag inte ge ensilage alls, det funkar inte pga just storleken på balarna, jag kan inte ge de mängderna som jag gav i fjol för det resulterade i en omfattande fetma på båda hästarna. Mindre balar funkar ju, men då blir kostnaden högre än om jag ger torrhö så det är inte ett vettigt alternativ för min del.

Jag betalade 300kr för en storbal ensilage i vintras, (i år har bonden flaggat för en viss prishöjning). Så 600kr/mån kostade grovfodret mig i vintras.. Ger jag torrhö betalar jag 2kr/kg för det och det ger mig en kostnad på ca 900kr/mån. Det är ett dyrare alternativ, men ändå vettigare för min del.

I år har jag alltså istället köpt in torrhö och kommer enbart ge av detta, mkt lättare hantering och mer ekonomiskt för mig som bara har 1 & 1/2 häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage!!!

Men hästarna blev ju inte finare av att du inte hade en uträknat foderstat och analys på ditt hösilage. Du hade tur och fick ett hösilage som var bättre i värden helt enkelt, och det hade du ju också sett om du hade analyserat. Det allra bästa är väl att du letar efter ett hösilage som är analyserat innan du köper det? Vad jag förstår så är det många som får relativt dåliga proteinvärden i år. Det hö jag köper, t.ex., ligger på 29 g smrp i år, mot 55 g förra året...
 
Sv: Hösilage!!!

förra året tog jag analys och köpte hö, svindyrt 3.50kr kg och fick hämta det 10mil enkel resa bort flera gånger fick jag köra.
analysen var kass så jag fick betala över 1000kr varje månad enbart på kraftfoder:crazy: hästarna var inte alls i bra hull, unghästarna tappade muskler och magrade och de feta blev bara fetare.
detta trots att unghästarna hinkade i sig kratfoder med.
och detta var uträknad foderstat alltså.

det vill jag INTE uppleva igen, vill helst slippa kraftfoder helt dvs ett bra första skörds foder, för det är väl oftast det som innehåller bäst näring???

jag gick sedan över till hösilage förra året efter ett tag och det kostade 1kr kg och de kunde äta i fri tillgång och fick knappt något kraftfoder alls(de feta fick inget).
och de blev kanonfina i hullet, unghästarna fin överlinje och de feta smalnade av och fick mer muskler.
med detta sket jag i analys och foderstat och det funkade såå mkt bättre.

Du har själv skrivit svaret här.
Höet hade kassa värden. Tydligen så var hösilaget mycket bättre annars hade hästarna inte blivit fina i hullet.
Köp analyserat o välj grovfoder efter analysen. Det är inte säkert att 1:a skörden är bättre än 2:a eller 3:e.
Om du väljer hösilage eller hö spelar ingen roll. Det är värdena på fodret som avgör.
 
Sv: Hösilage!!!

Jag känner lite detta att det är sån himla press och stress kring analys osv, folk verkar som galna på analyser, varför kan man inte göra som man gjorde förr i tiden och titta på hur hästen ser ut och fodra efter det istället???

jag fick ärligt talat nästan magsår förra året i allt letande efter analyserat hö, vi fick till slut åka 20 mil varje gång vi skulle hämta ett lass med hö som kostade 3,50kr kg som räckte typ en halv månad....suck...

sen all stress kring att tänk om det tar slut det analyserade höet och så måste man byta till nåt annat osv osv...från bonden alltså.

jag känner att visst så var det säker bättre värden på hösilaget än höet MEN jag gick från att gå efter en mall och göra som en foderstatsrådgivare sa att jag skulle göra till att gå på känslan och att noga se hur hästarna reagerade och anpassa fodret efter det...
det sistnämnda gick väldigt mkt bättre och jag kan inte säga om det var för att jag hade tur eller om det passar mig bäst att göra så.
jag gillar inte riktigt de mallarna de använder när de räknar ut foder, det passar väldigt sällan mina/islandshästar av någon anledning.

jag menar, hade jag haft analys på hösilaget och gjort foderstat där med och uträknat så hade de kanske endå varit skitfeta och unghästarna magra för att mallarna just inte passar mina hästar...

jag vill dessutom försöka slippa kraftfoder så långt det går.


hur tycker ni jag skall välja med detta problem:

bonde 1
han har billigt hösilage, han använde jag förra året och jag kan fråga han om han kan köra ett lass balar till mig som jag använder mitten av vintern, sen måste jag fixa hö till hösten och våren. det är för långt att hämta själv så han måste köra balarna till mig jag riskerar att de kan vara mögliga så de måste slängas. svårt att veta hur många man behöver och dyrt att köpa in allt för hela vintern på en gång. + transport. kostar runt 1kr kg. men troligen är´det så ja måste kasta sen ju.

bonde 2
han har förhoppningsvis stora höbalar, blir dock dyrt att köra och hämta med släpkärra ofta dock eller så hämtar man hem så att der räcker ett bra tag.
de kostar nog runt 1.50-2.50kr kg.
det är ganska långt till detta stället men kortare än ovanstående.

bonde 3
lika långt som ovanstående men här kostar höet 1kr kg men troligen är det löshö. vad tycker ni om det?


jag har alltså bara en vanlig släpkärra att tillgå, ska man ha en presssäning över då?

vilket alternativ tycker ni låter bäst?

28953888.jpg
Grabbarna det handlar om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage!!!

Har du letat på blocket och div annons ställen?
Här runt om kring finns det gott om jordbrukare som säljer analyserat foder både hösilage och hö.
Bättre att välja ett fint grovfoder och slippa kraften som du själv säger.
Köper du oanalyserat så riskarer du ju att stå där i vinter och hinka i dom dyr kraft för att dom inte ska falla ur.

Vi har hö på tidiga hösten och på våren, sen har vi hösilage på vintern. 350kg balar. Borde fundera bra för dig också.

Betalar 2kr kg för höi småbal, ej analyserat, får hämta det själva och 2kr kg för hösilage, analyserat inkl. hemköring.

Här runt omkring så är det ett bra (billigare) pris. Vet flera som tar 3,50 kg för hö och de flesta tar 2kr kg för hösilage, men då får man lägga till ett par tusen för att få hem det och då blir det ju dyrt.
 
Sv: Hösilage!!!

hur tycker ni jag skall välja med detta problem:

bonde 1
han har billigt hösilage, han använde jag förra året och jag kan fråga han om han kan köra ett lass balar till mig som jag använder mitten av vintern, sen måste jag fixa hö till hösten och våren. det är för långt att hämta själv så han måste köra balarna till mig jag riskerar att de kan vara mögliga så de måste slängas. svårt att veta hur många man behöver och dyrt att köpa in allt för hela vintern på en gång. + transport. kostar runt 1kr kg. men troligen är´det så ja måste kasta sen ju.

bonde 2
han har förhoppningsvis stora höbalar, blir dock dyrt att köra och hämta med släpkärra ofta dock eller så hämtar man hem så att der räcker ett bra tag.
de kostar nog runt 1.50-2.50kr kg.
det är ganska långt till detta stället men kortare än ovanstående.

bonde 3
lika långt som ovanstående men här kostar höet 1kr kg men troligen är det löshö. vad tycker ni om det?


jag har alltså bara en vanlig släpkärra att tillgå, ska man ha en presenning över då?

Av de tre alternativen hade jag valt nr två. På en släpvagn av hyfsad storlek går det att få på tre liggande storbalar (två underst och en ovanpå) om man säkrar ordentligt (alltså ORDENTLIGT) med spännband. Så har jag hämtat halmbalar utan bekymmer. Presenning är väl att föredra om det är dåligt väder iaf :)

Fina hästar har du :)
 
Sv: Hösilage!!!

jag känner att visst så var det säker bättre värden på hösilaget än höet MEN jag gick från att gå efter en mall och göra som en foderstatsrådgivare sa att jag skulle göra till att gå på känslan och att noga se hur hästarna reagerade och anpassa fodret efter det...
det sistnämnda gick väldigt mkt bättre och jag kan inte säga om det var för att jag hade tur eller om det passar mig bäst att göra så.
jag gillar inte riktigt de mallarna de använder när de räknar ut foder, det passar väldigt sällan mina/islandshästar av någon anledning.

jag menar, hade jag haft analys på hösilaget och gjort foderstat där med och uträknat så hade de kanske endå varit skitfeta och unghästarna magra för att mallarna just inte passar mina hästar...


Sen kan man ju vända på det hela och säga att om du hade vetat vad hösilaget innehöll så hade du ju vetat vilka värden dina hästar behövde för att hålla sig fina i fortsättningen också. :idea: Det är väldigt få hästar som följer tabellerna så man måste ju fodra med ögat också och inte bara stirra sig blind på siffrorna.

Du kan inte försöka hitta någon som kan transportera hem höet åt dig? Jag måste säga att jag är glad att jag inte bor i din del av landet. Här betalade vi 2 kr/kg för hö (oanlyserat) OCH fick det hemkört av bonden. :p
 
Sv: Hösilage!!!

Jag måste säga att jag inte alls förstår hur du tänker.

Eftersom jag är hyfsat snål föredrar jag att inte i onödan slänga pengar på foder. Genom att veta vad mina hästar behöver och i hur stor mängd kan jag leta rätt på något som motsvarar mina förväntningar (genom att det är analyserat). Mycket foder går bort bara genom ett enkelt mail, det behöver jag inte vidare fundera på (det finns mycket uselt som går bort direkt).

Kanske kan jag hitta något som passar mina hästar, superbilligt och veta att ja, det är inte optimalt men det fungerar med detta billiga tillskott (kraftfoder och/eller lusern). Och då vet jag precis hur mycket vintern kommer att kosta och kan lägga upp budgeten därefter.

Vad jag INTE har råd med är att chansa, hästarna faller ur (då har det absolut gått för långt!), jag kan inte rida för de faller ur, jag får kasta mig ut och dels analysera för att veta vad jag ska köpa för att komplettera, dels köpa (vilket oftast blir dyrt) och sedan halvvägs genom vintern har jag en superdyr foderstat.

Billigt köper dyrt, det är sanningen.
 
Sv: Hösilage!!!

Av de tre alternativen hade jag valt nr två. På en släpvagn av hyfsad storlek går det att få på tre liggande storbalar (två underst och en ovanpå) om man säkrar ordentligt (alltså ORDENTLIGT) med spännband. Så har jag hämtat halmbalar utan bekymmer. Presenning är väl att föredra om det är dåligt väder iaf :)

Fina hästar har du :)

oj jag tror du missuppfattade mig, jag skrev nog lite dumt, jag menade stora höbalar dvs ca 15kg alltså vanliga höbalar inte rundbalar.
Har fått för mig att hö i stora rundbalar blir mkt dammigare och kan mögla rätt lätt måste vara så extremt torrt innan det rullas ihop.

tack för kommentaren om hästarna:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage!!!

Jag måste säga att jag inte alls förstår hur du tänker.

Eftersom jag är hyfsat snål föredrar jag att inte i onödan slänga pengar på foder. Genom att veta vad mina hästar behöver och i hur stor mängd kan jag leta rätt på något som motsvarar mina förväntningar (genom att det är analyserat). Mycket foder går bort bara genom ett enkelt mail, det behöver jag inte vidare fundera på (det finns mycket uselt som går bort direkt).

Kanske kan jag hitta något som passar mina hästar, superbilligt och veta att ja, det är inte optimalt men det fungerar med detta billiga tillskott (kraftfoder och/eller lusern). Och då vet jag precis hur mycket vintern kommer att kosta och kan lägga upp budgeten därefter.

Vad jag INTE har råd med är att chansa, hästarna faller ur (då har det absolut gått för långt!), jag kan inte rida för de faller ur, jag får kasta mig ut och dels analysera för att veta vad jag ska köpa för att komplettera, dels köpa (vilket oftast blir dyrt) och sedan halvvägs genom vintern har jag en superdyr foderstat.

Billigt köper dyrt, det är sanningen.

Ja hade man haft mycket att välja mellan och många bönder i närheten som hade analyserat sitt foder så hade man ju kunnat välja och vraka som det låter som att du kan göra, var glad för det.
för här är det så extremt dåligt med alternativ så man får ju i princip vara glad om man får mat till hästarna i vinter och de slipper svälta alltså.
Det känns ganska avlägset att sitta och leta efter analyser när man knappt hittar nåt.
det närmaste är det över 5mil till enkel resa jag fattar verkligen inte att det inte finns något närmre men det är tydligen väldigt dåligt.
Och då har jag ju endå bara ett par mil till skåne gränsen.

det bästa hade ju varit att kunna göra som du och välja och vraka och hade jag haft analys på hösilaget i vintras hade jag kunnat leta efter liknande analys osv MEN det är inte så lätt när man inte kan matcha det med nåt.

jag har hittils bara haft hästarna själv en vinter så det blir väl bättre med tiden men...
Det konstiga var att det var lite tvärtom för mig i vintras, jag gick in för att bara leta efter analyserat för jag blev övetygad om att det var det bästa, massa olika bönder gick bort som troligen hade sååå mkt bättre värden men de hade ju inte analyserat och man kan ju inte precis åka runt och analysera åt dem.
sen till slut fick jag som sagt köra 20mil för analyserat och 3,50kr kg men då tyckte man det var värt det...konstigt nog.
för sen var det ju egentligen inte kassa värden men de passade inte mina hästar fast de fick massa dyrt kraftfoder.

sen tog jag hösilaget som inte var analyserat och av någon anledning gick det mkt bättre att fodra hästarna, de höll sig jättefina på jättelite kraft...men OM jag hade vetat värdena då hade jag kanske haft en annan foderstat som inte alls varit bra för dem....vem vet:grin:
 
Sv: Hösilage!!!

Sen kan man ju vända på det hela och säga att om du hade vetat vad hösilaget innehöll så hade du ju vetat vilka värden dina hästar behövde för att hålla sig fina i fortsättningen också. :idea: Det är väldigt få hästar som följer tabellerna så man måste ju fodra med ögat också och inte bara stirra sig blind på siffrorna.

Du kan inte försöka hitta någon som kan transportera hem höet åt dig? Jag måste säga att jag är glad att jag inte bor i din del av landet. Här betalade vi 2 kr/kg för hö (oanlyserat) OCH fick det hemkört av bonden. :p

jag svarade lite till dig i det ovanstående inlägget med.

ja man kan ju höra med dem om de kan transportera hem höet men hur långt brukar de vara villiga att köra egentligen och vad är ett vettigt transport pris.

fick ni betala extra för att få det hemkört?
 
Sv: Hösilage!!!

oj jag tror du missuppfattade mig, jag skrev nog lite dumt, jag menade stora höbalar dvs ca 15kg alltså vanliga höbalar inte rundbalar.
Har fått för mig att hö i stora rundbalar blir mkt dammigare och kan mögla rätt lätt måste vara så extremt torrt innan det rullas ihop.

tack för kommentaren om hästarna:)

Ok, då fattade jag fel :)

Småbal är ju ännu bättre, enklare att hantera och transportera. Jag fick hemkört av min bonde iår, de kom med 2ton åt gången och detta var lastat på en vanlig släpvagn. Packar man väl så får man med sig en hel del :)
 
Sv: Hösilage!!!

Vi kan inte välja och vraka, vi betalar en hel del i leverans om vi inte kan frakta det själv. Och bekostar egna analyser.

Jag förstår fortfarande inte tankesättet, eftersom du nu erkänner att om du haft analys tidigare år (och gjort jobbet med att räkna rätt värden på hästarna). Då måste det väl vara bättre att veta hellre än att chansa?
 
Sv: Hösilage!!!

Ja hade man haft mycket att välja mellan och många bönder i närheten som hade analyserat sitt foder så hade man ju kunnat välja och vraka som det låter som att du kan göra, var glad för det.
för här är det så extremt dåligt med alternativ så man får ju i princip vara glad om man får mat till hästarna i vinter och de slipper svälta alltså.
Det känns ganska avlägset att sitta och leta efter analyser när man knappt hittar nåt.
det närmaste är det över 5mil till enkel resa jag fattar verkligen inte att det inte finns något närmre men det är tydligen väldigt dåligt.
Och då har jag ju endå bara ett par mil till skåne gränsen.

5 mil är ju nästgårds?

Sen, ang välja och vraka. Det kan man, om man är beredd att betala för det. Men knappast någon sitter väl med fyrtioelva partier analyserat nästgårds som någon har lust att sponsra med frakten för?

Jag har inga större problem hitta de värden jag vill ha, och då är jag PIPIG och har en hel radda krav. Men så får jag betala för det med, inklusive betala för frakt, för det finns inte direkt hos grannen. Förra året betalade jag drygt 4000 kr i frakt, i år blir det lite mer för jag delat upp lev på två. Kommer med lastbil och lastas av med truck eller kran. Inkl frakt och allt landade det både förra året och det här året på strax under 4 kr/kg (vilket blir ungefär 7.60 kr/kg TS)

Men i gengäld har jag då foder jag VET passar mina hästar och INTE behöver komplettera direkt (ja till fbl då men även ganska lite där med).

Att köpa första bästa analyserat funkar ju inte, utan köpa ett med värden som passar ens hästar. Och det blir faktiskt ofta inte bara enklare och bättre utan billigare eller lika dyrt/billigt med med tanke på vad ett kilo kraftfoder kostar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
768
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 440
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp