Hösilage!!!

Sv: Hösilage!!!

Tack, det var precis det jag menade.

Jag tror få av hos som har egna stall har sådan tur att vi kan rulla över balarna från säljaren till vårt eget stall, de flesta kräver hämtning/frakt av någon.

Det är inte billigt att ha häst, särskilt inte när man har dem i eget stall och har fler.
 
Sv: Hösilage!!!

sen tog jag hösilaget som inte var analyserat och av någon anledning gick det mkt bättre att fodra hästarna, de höll sig jättefina på jättelite kraft...men OM jag hade vetat värdena då hade jag kanske haft en annan foderstat som inte alls varit bra för dem....vem vet:grin:

Trams!
Att hästarna blev bättre i hullet har med värdena på hösilaget att göra. Inte något "hokus pokus nu struntar jag i vilket fodrande".

Men eftersom du inte hade värdena så kan du i år inte lägga dem på samma siffror. Det hade du annars kunnat göra o haft det betydligt lättare att hitta rätt foderstat till dem.
Tabellhästar finns inte men om man räknar på den befintliga foderstaten när den fungerar så får man fram just den hästens behov. Det gör det tusen gånger lättare varje år o är betydligt snällare för hästen.
 
Sv: Hösilage!!!

Jag själv kommer att ha småbalar med hösilage höst o vår samt mellanstora balar vintertid.
Jag har hästarna i Halland men hämtar själv hösilaget i Skåne när jag passar på att hälsa på släkten.
Hittade inte lämpligt hösilage i Halland o då sökte jag vidare.....
 
Sv: Hösilage!!!

*KL*

TS bor i Blekinge, och om man kollar på blocket finns i angränsande län ganska gott om analyserat småbalssilage.
 
Sv: Hösilage!!!

Ok, då fattade jag fel :)

Småbal är ju ännu bättre, enklare att hantera och transportera. Jag fick hemkört av min bonde iår, de kom med 2ton åt gången och detta var lastat på en vanlig släpvagn. Packar man väl så får man med sig en hel del :)

tack för din fortsatta hjälp:bow:

ja jag ska höra med honom om han fått in något i år för förra året fick han knappt så det räckte till sina egna djur men året innan köpte jag till 2 hästar hela vintern av honom.
det höet var nog ganska bra värden på men hade ingen analys, men har han fått in mkt så kanske jag kan ta analys vi får se.

Men är 5,1mil enkel resa långt att köra och hämta med bilsläp varje gång det tagit slut?

kanske kan höra om han kan köra hem. hur ska jag bäst förvara höet då för att det ska hålla sig?

ska fråga alla med, har haft hö hela sommaren nu som jag köpte i våras, kan jag använda det nu i höst? det är ca 15balar jag haft "utafall att det blir torka".
eller är det dumt att göra foderbyten för ofta?

vissa säger ju att det blir ett nytt foderbyte såfort man öppnar en ny bal(hösilage) och om höet säges det ju att näringen försvinner mkt fortare så har man tatt analys så kanske det inte stämmer efter några månader ju?


till dig igen..
en vanlig släpvagn, menar du en sån liten med grindar man har bakom bilen?
egentligen får man väl max lasta ca 600kg på en sån väl?? man måste ju tyvärr gå lite efter sånt med...
 
Sv: Hösilage!!!

Vi kan inte välja och vraka, vi betalar en hel del i leverans om vi inte kan frakta det själv. Och bekostar egna analyser.

Jag förstår fortfarande inte tankesättet, eftersom du nu erkänner att om du haft analys tidigare år (och gjort jobbet med att räkna rätt värden på hästarna). Då måste det väl vara bättre att veta hellre än att chansa?

okej så ni tar analys på höet hos bonden innan ni köpt det eller köper ni in och chansar och tar analys???

jag förstod inte vad du skrev sen??? vadå erkänner att jag haft analys tidigare år, ja det har jag väl skrivit hela tiden...och jag har inte gjort jobbet med att räkna ut rätt värden för det var den en snäll människa på buke som hjälpte mig med för jag förstår mig inte på det.

men som sagt, om du läst vad jag skrivit så är det så att jag får vara glad om jag ens får tag i mat till hästarna så som jag bor.
 
Sv: Hösilage!!!

kanske kan höra om han kan köra hem. hur ska jag bäst förvara höet då för att det ska hålla sig?

ska fråga alla med, har haft hö hela sommaren nu som jag köpte i våras, kan jag använda det nu i höst? det är ca 15balar jag haft "utafall att det blir torka".
eller är det dumt att göra foderbyten för ofta?

vissa säger ju att det blir ett nytt foderbyte såfort man öppnar en ny bal(hösilage) och om höet säges det ju att näringen försvinner mkt fortare så har man tatt analys så kanske det inte stämmer efter några månader ju?

Näringsvärdet sjunker INTE på lagrat hö, så analysen stämmer. Under förutsättning höet inte möglar eller liknande men då är det ju otjänligt som föda iaf. Det enda som sjunker är vitaminerna.

Det blir inte ett foderbyte för varje ny silagebal om de är från samma vall och - viktigt - har en jämn TS.

Det är inga problem använda fjolårshö sålänge det är hygieniskt okej.

Hö ska lagras torrt, ej i stall eller på skulle där det går ut ventilation från stall. Så på skulle eller i avgränsat, torrt rum. Inte i stallet, det är dömt att misslyckas även om det kan gå med pallar, halm runt osv.
 
Sv: Hösilage!!!

5,1 mil enkel resa är väl ingen lång sträcka alls? Du skall väl inte hämta hö flera ggr i veckan? Där förstår jag inte alls problemet faktiskt :confused:

Hur mkt man får lasta på släpet står ju i regbeviset, man får helt enkelt välja släp efter behov. Skall man lasta riktigt mkt kan en biltrailer vara ett alternativ kanske?
 
Sv: Hösilage!!!

Jag tror du har missat hela poängen med analyserat, vi har genom tråden försökt förklara för dig att man på kort tid VET vad hästen behöver för värden genom att räkna baklänges när den är fin och håller sig i hull.

Du räknar envist med tabellvärden och sedan blir du gnällig och tycker att det inte fungerar när du låter bli att justera. Tabellvärden är en utgångsrekommendation, som man kan börja med om man inte har ett hum om vad hästen behöver.

Att varje höst börja experimentera på hästens bekostnad för att genom hästen se vilka värden grovfodret har och vad man behöver skjuta till tycker jag är helt förkastligt.
 
Sv: Hösilage!!!

5 mil är ju nästgårds?
jaså jag trodde de flesta me egen gård hade grannar som de kunde hämta ifrån så är det iaf i östergötland som jag kommer ifrån.
men kan tänka mig att det inte är så i norrland men endå 5mil dvs 10mil enkel resa är väl långt? är bönderna beredda att köra lass så långt?

Sen, ang välja och vraka. Det kan man, om man är beredd att betala för det. Men knappast någon sitter väl med fyrtioelva partier analyserat nästgårds som någon har lust att sponsra med frakten för?

men hela grejen med tråden var ju att jag INTE KAN betala för det även om jag skulle velat.
Jag måste ha ett billigt bra foder som passar bra till mina hästar, läs mitt första inlägg igen.

Jag har inga större problem hitta de värden jag vill ha, och då är jag PIPIG och har en hel radda krav. Men så får jag betala för det med, inklusive betala för frakt, för det finns inte direkt hos grannen. Förra året betalade jag drygt 4000 kr i frakt, i år blir det lite mer för jag delat upp lev på två. Kommer med lastbil och lastas av med truck eller kran. Inkl frakt och allt landade det både förra året och det här året på strax under 4 kr/kg (vilket blir ungefär 7.60 kr/kg TS)

ja exakt har man pengar och kan betala för det så hade jag med inte brytt mig om pengarna utan köpt det bästa, då hade jag analyserat allt som inte var analyserat och valt efter det.
hur gör du med ställen som inte analyserat gör du det åt dem och sen väljer?
hur långt körd de med din leverans då?

vad menar med kr/kg per TS? då är väl hö billigare än blött hösilage?

Men i gengäld har jag då foder jag VET passar mina hästar och INTE behöver komplettera direkt (ja till fbl då men även ganska lite där med).

ja men här säger du ju ditt svar själv, du måste troligen endå komplettera och grejen är ju att alla värden passar ju inte alla hästarna i stallet speciellt inte om man har både unghästar och fetknoppar.

sen borde det väl gå jämnt upp om du betalar dyrta pengar för "det perfekta fodre" eller om du tar ett lite sämre nära och billigt och kompletterar med kraftfoder....:grin:

Att köpa första bästa analyserat funkar ju inte, utan köpa ett med värden som passar ens hästar. Och det blir faktiskt ofta inte bara enklare och bättre utan billigare eller lika dyrt/billigt med med tanke på vad ett kilo kraftfoder kostar.

men det är lite svårt att köpa rätt analyserat foder om man inte har så många att välja på och inte vet vilket som passar ens hästar.

frågan är hur de gjorde förr i tiden då "nej mitt hö blev inte bra i år så jag får bränna upp det, tyvärr brunte vi har inte råd med hö till dig i år"
då hade man ju havre och korn osv istället för massa konstigt färdigfoder med gud vet vad i blandat...

mådde hästarna sämre då? de skulle dessutom jobba långt mkt mer och hårdare än våra hobby hästar och det verkade de klara galant.
 
Sv: Hösilage!!!

Tack, det var precis det jag menade.

Jag tror få av hos som har egna stall har sådan tur att vi kan rulla över balarna från säljaren till vårt eget stall, de flesta kräver hämtning/frakt av någon.

Det är inte billigt att ha häst, särskilt inte när man har dem i eget stall och har fler.

jaha jag visste inte att alla hade lika långt till foder som jag, trodde det var extremt långt jag hade men då var de nära då.

jag har dem i eget stall och har 4st...inte billigt nej men det går ju att välja det billigaste och även bra, men behöver ju inte ta det dyraste alternativet.

förra året kostade analyserat hö ca 14 000kr för 8månader och 4 hästar..och för 8 månader kostade hösilage oanalyserat för 8månader ca 5000kr....DET är liiite skillnad.
 
Sv: Hösilage!!!

jaså jag trodde de flesta me egen gård hade grannar som de kunde hämta ifrån så är det iaf i östergötland som jag kommer ifrån.
men kan tänka mig att det inte är så i norrland men endå 5mil dvs 10mil enkel resa är väl långt? är bönderna beredda att köra lass så långt?

Bönderna beredda att köra? Nu ser du det från fel håll. Det är inte böndernas problem att du ska få hem fodret, det är liksom ditt. Om vi talar om att åka så vet jag många som åker både 10 och 15 mil för att hämta foder. Endera åker man med hästtransport ofta, eller så hyr man t ex en B-kortslastbil.

Eller så anlitar man helt enkelt ett åkeri, alt de stora foderproducenterna (foderproducenter, inte bönder som säljer överskott svart..) som har åkeritjänsten själv med.


men hela grejen med tråden var ju att jag INTE KAN betala för det även om jag skulle velat.
Jag måste ha ett billigt bra foder som passar bra till mina hästar, läs mitt första inlägg igen.

Jag är ledsen men det finns inget som heter 'billigt, bra foder som passar mina hästar' i det läget. Det är helt enkelt inte billigt. Det är baksidan med att vara hästägare, de äter pengar, sen skiter de formligen ut pengar på pengar (strö).

Du kan inte få det där perfekta fodret gratis, det fungerar tyvärr inte så.


ja exakt har man pengar och kan betala för det så hade jag med inte brytt mig om pengarna utan köpt det bästa, då hade jag analyserat allt som inte var analyserat och valt efter det.
hur gör du med ställen som inte analyserat gör du det åt dem och sen väljer?
hur långt körd de med din leverans då?

Har pengar.. Jag har inte pengar. Jag tar mig råd. Det är något man måste. Jag har lånat 14 000 kr av min pappa för att betala första halvan (och betalar av det på 5 mån sen, med start i jan), den andra (lika mkt) får jag spara ihop på 5 månader (från nu till jan). Nej jag har inte råd egentligen, men det är mitt ansvar att erbjuda mina hästar foder som passar. Jag TAR mig råd, dvs drar in på allt annat för att ha råd. Baksidan med att ha hästar igen.

Jag bor mitt emellan Gävle och Uppsala. Förra året kom fodret från Heby, i år kommer det från Enköping. Jag var nere i Skåne och kontaktade i jakten på rätt foder (då jag blev tvungen byta lev i år), och hade det varit där jag hittat det, hade det åkt från Skåne och upp hit.

Och det skulle inte bli billigare köpa oanalyserat och få chansa kors och tvärs, få proteinbrist, MJ-överskott och kraftfoderräkningar.

Nu minns jag inte, men är dina pengaproblem tillfälliga eller mer permanenta? Är de tillfälliga så kanske du kan låna av någon? Är de permanenta kanske du kan fundera på om du behöver ha så många hästar?

vad menar med kr/kg per TS? då är väl hö billigare än blött hösilage?

Per kg TS är just för att kunna jämföra pris. Oftast tas betalt per kilo foder, men det är bättre ta betalt per kilo TS, det blir ett ärligare pris då, och man betalar inte för vatten. Ja, hö är billigare än mitt silage. Jag kan köpa hö för 1 krona kilot av bonden 8 km bort. Inkl hitkörning med traktor. Men det hjälper inte mig, att ha en lättfödd ponny på hö = går inte. Och det är oanalyserat, så om analysen visar lågt protein står jag med en lättfödd ponny som får för mkt MJ men som jag måste ge ÄNNU mer MJ för att ge proteintillskott.

Det är en av anledningarna just ATT jag köper dyrt, blött silage med RÄTT värden redan från början.

ja men här säger du ju ditt svar själv, du måste troligen endå komplettera och grejen är ju att alla värden passar ju inte alla hästarna i stallet speciellt inte om man har både unghästar och fetknoppar.

Jag måste komplettera fbl då jag inte kan ge fri tillgång, eftersom de äter ihop i hagen han och ponnyn. Med 15 kg per dag måste jag komplettera med motsvarande ett kilo korn/dag. Dvs med 2 kr/kg per dag. Men nej, ett foder passar inte alla, därför man endera köper olika (vilket jag har), eller så köper man ett med MJ passande den mest lättfödda, och ett SRP passande den med högst behov (vilket jag med gör).

Men stor skillnad på att VETA att jag behöver ge fbl 1 kg korn/dag (=2 kr/dag) punkt. Än att stå och inte ha en aning och kanske behöva ge 3 kg av ett kraftfoder som kostar 10 kr/kg (=30 kr/dag). Det äter snabbt upp vinsten för det där 'billiga' fodret.

Om jag separerar ponnyn och fbl är det inga problem ge fbl fritt av silaget, och då behöver jag bara ge honom selen, allt annat täcks.

sen borde det väl gå jämnt upp om du betalar dyrta pengar för "det perfekta fodre" eller om du tar ett lite sämre nära och billigt och kompletterar med kraftfoder....:grin:

Ja, det går jämnt upp EKONOMISKT. Men för HÄSTARNA blir det mkt sämre.


men det är lite svårt att köpa rätt analyserat foder om man inte har så många att välja på och inte vet vilket som passar ens hästar.

Många att välja på har du. Däremot har du inte råd. Vad som passar dina hästar så du ska söka efter ett med lågt MJ men en hög kvot. Plättlätt.
]
 
Sv: Hösilage!!!

Trams!
Att hästarna blev bättre i hullet har med värdena på hösilaget att göra. Inte något "hokus pokus nu struntar jag i vilket fodrande".

Men eftersom du inte hade värdena så kan du i år inte lägga dem på samma siffror. Det hade du annars kunnat göra o haft det betydligt lättare att hitta rätt foderstat till dem.
Tabellhästar finns inte men om man räknar på den befintliga foderstaten när den fungerar så får man fram just den hästens behov. Det gör det tusen gånger lättare varje år o är betydligt snällare för hästen.

Nej men konstigt att det gick bättre att fodra utan en mall än med en mall, givetvis justerade jag mallen med men det var ju endå vissa "riktlinjer".

ja säker är det bättre men saken är ju att det är inte så himla lätt att hitta rätt värden även om jag vetat vad de ska ha heller.
du får det att låta så himla enkelt.
 
Sv: Hösilage!!!

Näringsvärdet sjunker INTE på lagrat hö, så analysen stämmer. Under förutsättning höet inte möglar eller liknande men då är det ju otjänligt som föda iaf. Det enda som sjunker är vitaminerna.

Det blir inte ett foderbyte för varje ny silagebal om de är från samma vall och - viktigt - har en jämn TS.

Det är inga problem använda fjolårshö sålänge det är hygieniskt okej.

Hö ska lagras torrt, ej i stall eller på skulle där det går ut ventilation från stall. Så på skulle eller i avgränsat, torrt rum. Inte i stallet, det är dömt att misslyckas även om det kan gå med pallar, halm runt osv.

är det dåligt med för många foderbyten då? är det inte nåt med fångrisk osv? jag har ju ponnyer.

jag kommer lagra höet/hösilaget i en ladugård i marknivå, det är utanför stallet och högt i tak alltså upp till nock...tänkte lägga det på pallar, vad tycker ni om det?
 
Sv: Hösilage!!!

5,1 mil enkel resa är väl ingen lång sträcka alls? Du skall väl inte hämta hö flera ggr i veckan? Där förstår jag inte alls problemet faktiskt :confused:

Hur mkt man får lasta på släpet står ju i regbeviset, man får helt enkelt välja släp efter behov. Skall man lasta riktigt mkt kan en biltrailer vara ett alternativ kanske?

jaså så det är alltså inte långt?
jag måste kanske hämta 1 gång/månad iaf.

vi tänkte hämta med en lätt lastbil...
 
Sv: Hösilage!!!

är det dåligt med för många foderbyten då? är det inte nåt med fångrisk osv? jag har ju ponnyer.

jag kommer lagra höet/hösilaget i en ladugård i marknivå, det är utanför stallet och högt i tak alltså upp till nock...tänkte lägga det på pallar, vad tycker ni om det?

Beror på hur tät ladugården är, samt hur ventilationen är (dvs hur torr den är). Hur mkt luftfuktighet det blir inomhus.

Foderbyte innebär att mikroorganismerna i hästens tarm måste ställa om sig. Nu går det generellt (oftast) bra vid byten mellan hö och hö, men säker kan man inte vara.

Det som sker vid ett tvärt foderbyte är att det kan bli en överväxt av de skaliga mikroorganismerna, och tarmfloran störs. Detta kan ge en rad problem, däribland vara en utlösande faktor för fång ja.

Om du gör långsamma, gradvisa foderbyten över 3 veckors tid är det betydligt mindre risk, men det känns väldigt drygt hålla på med och blir mest troligt inte praktiskt för dig om du ska hämta en gång/månad, då måste du hela tiden byta foder, det är INTE snällt mot hästarna, de får en vecka mellan nya foderbytet introduceras, och hela vintern blir ett enda foderbyte.

Dock tycks du bestämt dig för att köpa det billigaste, närmsta höet? Se då åtminstone till att du får från SAMMA parti hela året om du tar hem i småposter. Dvs boka hela partiet på en gång.
 
Sv: Hösilage!!!

Jag tror du har missat hela poängen med analyserat, vi har genom tråden försökt förklara för dig att man på kort tid VET vad hästen behöver för värden genom att räkna baklänges när den är fin och håller sig i hull.

Du räknar envist med tabellvärden och sedan blir du gnällig och tycker att det inte fungerar när du låter bli att justera. Tabellvärden är en utgångsrekommendation, som man kan börja med om man inte har ett hum om vad hästen behöver.

Att varje höst börja experimentera på hästens bekostnad för att genom hästen se vilka värden grovfodret har och vad man behöver skjuta till tycker jag är helt förkastligt.

ja jag har nog inte fattar riktigt det bra med analyserat ännu.
har många vänner som kör utan analyserat som det fungerar bra för oxå.

jag räknar inte envist med tabellvärden SOM SAGT så var den en snäll tjej på buke som räknade till mig och hon justerade utefter vad jag sa om mina hästar så..
såklart jag justerade, herre gud läser du inte vad jag skriver.
 
Sv: Hösilage!!!

ja jag har nog inte fattar riktigt det bra med analyserat ännu.
har många vänner som kör utan analyserat som det fungerar bra för oxå.

jag räknar inte envist med tabellvärden SOM SAGT så var den en snäll tjej på buke som räknade till mig och hon justerade utefter vad jag sa om mina hästar så..
såklart jag justerade, herre gud läser du inte vad jag skriver.

Fast du förstår inte riktigt fortfarande.

Om du äger hästen Brunte, som hela livet ätit oanalyserad mat. Du har ingen aning om Bruntes behov.

DÅ går du efter tabellerna. Sen tittar du på Brunte, går han upp? Då sänker du lite. Går han ner, då höjer du lite. Osv.

Sen hittar du 'lagom' för brunte. DÅ tittar du HUR mycket brunte får. Det vet du, eftersom maten är analyserad. Är Brunte tvärfin på 10 kg hö så kollar du analysen. Jaha, 9 MJ/kg foder, och 63 gr SRP/kg foder. Då VET du att Brunte behöver 90 MJ och en kvot på 7.

Sen minns du det, skriver det med stora bokstäver på en lapp du sparar.

NÄSTA år letar du upp ett foder med en analys som passar Brunte. Om du vill ha fri tillgång så kollar du hur mkt Brunte vill äta på fri tillgång, han vill äta 12 kg hö. Okej 90 MJ behöver han, 12 kg vill han äta, 90/12 = 7,5 MJ/kg foder. Sen vet du att Brunte fungerar bäst på en kvot på 7. Så 7,5 * 7 = 52,5.

Sedär, nu kan du leta foder, du söker ett foder med så nära 7.5 MJ/kg foder som möjligt, och minst 53 gr SRP/kg foder. När du hittar det fodret, ger du Brunte fri tillgång, justerar mineraler, ger selen, och lutar dig tillbaka och njuter.

När det gäller lättfödda är det enklare, även om du har noll koll på behovet, så - du söker ett foder med så LÅGT MJ/kg foder som möjligt (dvs inte hö), och en kvot på minst 6. Klart.
 
Sv: Hösilage!!!

jag svarade lite till dig i det ovanstående inlägget med.

ja man kan ju höra med dem om de kan transportera hem höet men hur långt brukar de vara villiga att köra egentligen och vad är ett vettigt transport pris.

fick ni betala extra för att få det hemkört?


Antar att det är olika från bonde till bonde. Men fråga kan man ju alltid. Vi betalade inget extra för att få höet hemkört i år (tror han hade 6-8 km körsträcka), det var redan inräknat i priset. Andra år har vi fått tag på hö för 1,75 kr/kg och betalat 500-1000 kr extra för hemkörning (vet inte sträckan, men det tog 45 minuter att köra med traktor och 3 ton hö på vagn).

Min stallägare är inte superintresserad av att leta upp hö som är analyserat och har rätt värden utan de kollar så höet ser friskt och fräscht ut, finns på hyfsat nära håll och till ett bra pris och så analyserar jag själv för att kunna komplettera med rätt foder till min häst. Hade jag styrt inköpen själv så hade jag tittat lite extra efter analyserat hö med lagom värden, men det funkar så här också.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
768
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp