Hösilage!!!

Sv: Hösilage!!!

om man inte har tillgång till ett hästsläp denna vinter och inte vill att bonden kör hem det...+ har för få hästar för att det ska hålla sig?

Då köper man småbal som man med valfri speditör får hemlevererade.

Du kan inte få allt, det är omöjligt. Det finns alltid en lösning, endera tar man sig råd med den, eller så får man inse att man inte har möjlighet att ha de hästar man har/hästarna på det sätt man har.

Låter brutalt men det finns inget försvar att laborera med deras välmående för plånboken är tunn.

Dvs kan du inte vettigt lagra hö, och inte ha storbal silage, då skaffar du småbal silage. Har du inte råd med det så får du avyttra hästarna, jobba extra, stalla in dem någonstans där fodret passar etc.

Kan du lösa det genom att vettigt lagra höet och du har råd med den lösningen, ta den. Men du kan inte 'chansa' med hästarnas välmående. T ex genom att lagra höet olämpligt, hoppas det inte blir dåligt och sen ge av det för du inte har råd att köpa annat fast det blivit tveksam kvalitet. (Nu menar jag inte att jag påstår du tänkt det, bara ger ett exempel).

Och om du inte kan få tag i halm och lagra höet vettigt, inte kan ha småbalssilage för du inte har råd, ja då får du hämta SMÅ poster hö och åka en gång i veckan och hämta.
 
Sv: Hösilage!!!

jag menar ska man inte lagra hela vinterns mat så kan det väl inte vara lika noga? har ditt möglat nåt då som du lagrat det? hur ofta hämtar du nytt? jag tänkte hämta nytt ungefär varannan månad nåt sånt.

jag men får se om sågverket har något spån vi kan hämta på ett bilsläp med pressening, finns det något negativt med det? gifter?

Ang hö har jag haft hö som möglat på under en månad. På skulle. Det var snustorrt fjolårshö, men tyvärr en VÄLDIGT regnig höst och vinter. Juldagen tillbringade jag med att med tårar i ögonen elda upp 3.5 ton hö. Sen fick jag panikjaga annan mat. Slutade med att jag fick köpa storbalssilage och slänga mer än halva balen varje bal.

Nackdelen med råspån är terpenerna. Det är bättre med kutterspån. Det finns dock spån och spån från sågen, men råspån innehåller lite väl hög halt terpener. Torrt sågspån är bättre, men lite för finfördelat och risk för damm dock egentligen. Men återigen, beror på vad du får tag på för spån.
 
Sv: Hösilage!!!

Jag kommer att hämta nytt med ca 6 veckors mellanrum i vinter. Jag tycker att det brukar klara sig såpass länge. Det jag tog hem i juli ser fortfarande fint ut, och luktar gott. Och skulle det bli dåligt så förlorar man inte en enorm summa pengar, som man gör om man tagit hem flera ton, bara tid och arbete...

Där jag köper tar man in löst, skulltorkar tills det är riktigt torrt och tar sedan ner och balar efter hand. Låter som om det skulle förlänga lagringstiden ytterligare.
 
Sv: Hösilage!!!

Jag kommer att göra som Bettys matte, att hämta nytt hölass ungefär var 6e vecka.
Vi sitter nog i väldigt lika sitts.

Håller helt med dig Bettys matte, jag tror med det klarar sig så länge, förra vintern klarade sig mina höbalar hela vintern i samma slags förvaring som det blir i år.
Och som du säger så förlorar man ju inte lika mkt när man hämtar så ofta om det skulle bli dåligt.
 
Sv: Hösilage!!!

Säger ungefär samma sak som bettysmatte.

Bara för att ett hö ser bra ut så behöver det inte vara så näringsrikt...
Jag köpte hö från en bonde, med fint hö. Det var oanalyserat.

Så jag analyserade det, och blev riktigt chockad över svaret. Bara 7 gram smrb / kg ts! Det är HEMSKA värden, på tok för lågt. Sen låg energin på runt 8 *sucka* :crazy: . För att komma upp till vettig proteinnivå skulle jag behöva tillskottsfodra med MKT proteinfoder, många hundralappar varje månad alltså, mer än vad själva höet skulle kosta.


Det är inte så farligt dyrt att analysera, jag tror jag betalde 250-300:- något, PM´a mig om du vill veta vart.


Så jag har letat reda på en annan leverantör, 4 mil bort, analyserat hösilage med bra värden, jag är riktigt nöjd, kommer bara behöva lägga på lite mineraler = det blir en billig vinter! :banana:
Dessutom har jag en sådan tur att bonden kör hem hela vinterförbrukningen det åt mig (jag betalar givetvis för det) senare i höst, tills dess kommer jag åka och hämta en bal i veckan :)

Eftersom jag bara har två hästar (tre fram till jul) så hinner inte silagebalarna ätas upp så snabbt, så jag kommer bara fodra med silage när det är kallt, och fodra med hö framåt våren/sommaren.



Det jag vill försöka säga är att om du har lagt ut pengar på en analys, så kommer du faktiskt kunna få det som billigast eftersom du ser vad du kommer behöva köpa för mer kraftfoder. :) Sen behöver man inte följa en uträknad foderstat till punkt och pricka, men du ser iallafall vilka värden det är på höet / hösilaget, och kommer då kunna se UNGEFÄR hur mycket din häst kommer behöva äta :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
768
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 440
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp