Bukefalos 28 år!

hösilage till shetlandsponny?

-Catherine-

Trådstartare
Min tanke var att eftersom jag har haft svårt att få tag i tillräcklig mängd hö, komplettera med hösilage (som var MKT lättare att få tag i) när kylan kommer. Tänkte inte ställa ut balen, utan jag river av balen för varje mål och fodrar respektive häst med "sin hög".

Är det kallt så hoppas jag att en bal skall hålla i en vecka till tio dagar, är det glädjesiffror tror ni? Hösilaget är av den torrare varianten.

Dock så blev jag idag avrådd å det bestämdaste att INTE ge min shettis av silaget, det skulle med all sannolighet ge henne fång fick jag veta. Detta var för mig helt nytt och jag blev helt ställd, hur tusan gör jag nudå? :confused:

Även om den minskade förbrukningsmängden av balen (hennes mål) är relativt försumbar, så skapar det ju dock ett annat mkt större bekymmer:

Hur skall jag fodra min större häst med silaget för att inte den lilla skall få i sig av det?
Skall jag dela av hagen och ställa den lilla i en annan del då det är dags att fodra och ge henne utav torrhöet istället?

Det blir ju då ett himskans flyttande flera gånger om dagen, kanske tur isf att jag inte har ngt jobb att sköta :angel:

Så funderar jag ju också;

Hur pass ekonomiskt/oekonomiskt är det att köpa storbal med hösilage om jag bara skall ge en (1) häst utav det? Kommer jag få kasta så pass mkt då balen hinner bli förstörd innan den tar slut, så att det blir ett skyhögt kilopris? :confused:

Fanken, nu blev ju hela min foderplanering helt åt fanders, jag som var så nöjd att jag hade klart med den biten :cry:


Äsch, nu la jag tråden fel, kan ngn vänlig moderator flytta den?
 
Senast ändrad:
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Detta kan diskuteras i oändlighet, finns säkert massor av trådar om ensilage och fånghästar.
Jag tror inte att en häst får fång av att äta ensilage. Det finns vad jag vet inte ngn forskning som stöder att de skulle kunna få det. Min häst fick fång för snart två år sedan. Det var en otroligt fuktig vinter. När hon fick fång hade vi fått allt höet förstört av all fukt. Jag hade att välja mellan mögliga höbalar och ensilage. Det var inte ngt svårt val. Hon fick alltså ensilagebalar strax efter fånganfall (visserligen lindrigt men ändå). Hon har än idag (om jag nu vågar skriva det) inte fått ngt återfall. Nu är detta bara ett ex och därför inte ngt att gå efter. Men idag vet jag mer och jag fortsätter att ge min fånghäst ensilage utan att vara orolig.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Jag ger min häst ensilage och inte har hon fått mer fång.
Under vintern får Alla hästar i vårt stall ensilage, och de har fått det ända sen början -98. Ingen häst har haft fång.

Däremot skulle jag nog försöka få tag på hö istället för ensilage om du bara har 1 häst att ge till (Du lär nog få kasta endel ändå för shettisen äter väl inte så spec. mkt? )
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

och varför i hela friden skulle shettisen få fång av silage :confused: vi har fri tillgång på silage till våra, även dom 2 shettisarna. förra vintern hade silaget en kvot på 9.3, samtliga hästar mår jättebra. D-ponnyn hade fång förra våren (pga. kortison) hon mådde oxå hur bra som helst på silaget (som hon dessutom fodrats med förra sommaren pga. fånget och att hon stod i grushage)

ett hygieniskt välskördat silage håller lätt en v. 10 dagar vintertid så länge inte vädret är för milt.

rundbalar finns från 110 kg och upp till 700 kg så om du får kasta beror ju mkt. på hur många kg balarna är på.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

VISSA hästar har tydligt visat överkänslighet mot hösilage men det finns uppenbarligen en hel drös hästar som får hösilage eller ensilage och INTE får fång av det!
Däremot låter det väl magstarkt med en bal på en storhäst och en shettis, men det beror ju på hur stor balen är. För oss räcker en rundbal ca en vecka och det var på 4 storhästar och en shettis... Jag har faktiskt ingen aning om exakta vikten men jag tror att de var på ca 400-500kg i fjol.
I år har vi tack och lov fått in tillräckligt med torrhö så vi slipper hålla på med elefantägg!

Men har du inget emot att slänga en massa hösilage är det väl ändå bra att slippa få magsår över att inte ha fått tag på nog med mat åt hästarna. För slänga kommer du få göra om du fått tag på normala storbalar. Finns inte en chans att dina två hästar tillsammans skall kunna äta upp 50kg hösilage om dagen!
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Ja, jisses vilken soppa det är att bena ur detta :eek:

En del säger si och en del säger så, det är då inte lätt att veta vem man skall lyssna på inte :(

Visst kan man chansa och ge silage till båda, men samtidigt skulle jag ju gräma ihjäl mig om det blev så att lilla fröken drog på sig fång. Även om man inte säkert kan säga att det beror just på silaget, så lär man ju inte kunna låta bli att fundera. Och en fånghäst skulle krångla till min hästhållning här hemma å det grövsta :(
Å så är det ju detta med botilism, vaccinera eller ej? :confused:

Jag HAR beställt torrhö så att jag bör klara mig fram till slutet på April -09, men det var lite för att hålla ned kostnaden en smula som jag tänkte ge silage alla mål utomhus och dels för att jag hoppas på att värdena är bättre i silaget än mitt hö. Tanken var att försöka ge i princip fri tillgång, jag är ju hemma på dagarna så jag kan servera måltiderna en gång i timmen om det skulle bli nödvändigt.

Samtidigt så är det ju då det här med hållbarheten, balarna väger runt 300kg. För att göra av med balen inom loppet av 7 dagar så skall jag ha en förbrukning på runt 40kg om dagen...det har jag väldigt svårt att tro att jag får i mina pållar (halvblod ca 500kg & shettis ca 135kg):d...så grovt gissat så kanske jag får slänga nära halva balen, inte så ekonomiskt :crazy:

MEN....blir det en relativt kall vinter OCH silaget är lika torrt som ifjol, då kan ju balen hålla i upp till tio dagar gissningsvis, då blir ju ekonomin en annan...

Shit, det är då verkligen inte lätt att skissa på sånthär. Kanske är det enklare att köpa en bal, ta en analys och sedan bestämma hur jag ska göra då jag fått svaret, är värdena inte bättre än det hö jag har nu så är det nog inte värt besväret/osäkerheten att ge silage..även om det är billigare...

Vad jag är velig och öschig - förlåt mig :o
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Jag har fodrat shettisar med hösilage i snart 10 år, inte en enda av dem har fått fång. Man får ju se till hela foderstaten, inte bara grovfodret. Motionen är också viktig.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Mina shettisar får fri tillgång på hösilage under vintern o ingen har fått fång. Förra året hade jag dessutom en kvot på 9.1 på mitt hösilage o de fick fritt.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Det var väldigt intressant att höra, det ger mig hopp om att min lilla kanske kan äta hon också då :)

Dock så är hon ju bara ett år, så än sålänge så motioneras hon ju inte mer än ngn promenad då och då. Hagen är ju stor också så hon rör ju på sig själv rätt bra, även om det till vintern säkert blir mkt mindre eftersom det blir djup snö...

Hur länge håller sig en bal för dig? Det är väldigt olika meningar om detta, jag har hört allt mellan tre dagar och fem veckor...
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Å jisses, 9,1?!? :eek:
Det var då kraftigt som tusan det :d

Nu har jag som sagt inte gjort analys på mitt silage än, men jag tror (och hoppas) att kvoten inte ligger sååå högt, runt 6 skulle jag känna mig nöjd med. Mitt torrhö ligger tyvärr bara på 4,3, det är lite i minsta laget tycker jag...

När jag fick denna stora varning så försökte jag fråga om VAD det är exakt i just silaget som skulle ge min shettis fång, men jag tycker inte jag fick ngt hållbart argument, det var mest väldigt luddigt alltihop :(

Skall jag nu INTE ge mina hästar silage så vill jag faktiskt ha ett vettigt argument för det och inte bara ett löst påstående om fångrisk...
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Jag hade en shettis inhyrd i mitt stall för ett par vintrar sen. De hade fri tillgång på hösilage under dagen, och schettisen fick halm att tugga på under natten. Vet var ute och menade att shettisen började utveckla fång, och hon menade att det var pga att hösilaget. Men då var det ju också fri tillgång.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Tänk på att en unghäst behöver en högre kvot än en vuxen häst. Personligen hade jag nog försökt få en kvot på 8 till en åring
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Alla veterinärer är tyvärr inte insatta i de senaste fångrönen. En av våra veterinärer tyckte inte att jag skulle ge min fånghäst ensilage. Men så pratade han också om att det var farligt med proteinerna!
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

...Vet var ute och menade att shettisen började utveckla fång, och hon menade att det var pga att hösilaget...

Sa vet VAD det var i silaget som skulle orsakat fången?

Det är det jag inte fattar; VAD är det i silaget som skulle orsaka fång, och som INTE finns i torrhö?
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Alla veterinärer är tyvärr inte insatta i de senaste fångrönen. En av våra veterinärer tyckte inte att jag skulle ge min fånghäst ensilage. Men så pratade han också om att det var farligt med proteinerna!

Proteiner alltså? Så ett proteinrikt silage kan orsaka fång?
Men skulle inte ett proteinrikt hö likaväl kunna skapa samma problem?

Förlåt om jag verkar urkorkad, men jag är ny på detta med fång & fångfoder :o
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Tänk på att en unghäst behöver en högre kvot än en vuxen häst. Personligen hade jag nog försökt få en kvot på 8 till en åring

Jo, en kvot på 8 vore trevligt, men får jag inte mer än 6 så får jag nog vara glad ändå, det är svårt att få tag i hö häruppe verkar det som :(
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

alltså sluta nu . min shettis äter med dom stora hästarna jag ger ca 10 kg på morgonen och lika mycket på kvällen sen den som är hungrig den äter . och det är ensilage medel torr . en bal räcker till mig i ca 3veckor nu har jag tre . min shettis och två stora hästar så jag får inget smull över i år att slänga .
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Proteiner alltså? Så ett proteinrikt silage kan orsaka fång?
Men skulle inte ett proteinrikt hö likaväl kunna skapa samma problem?

Förlåt om jag verkar urkorkad, men jag är ny på detta med fång & fångfoder :o

Nu blev det helt fel. Jag har nog skrivit lite för mkt här idag.
En häst får inte fång av proteiner. Jag menade att han hade fel. Jag tror inte att det är farligt för en häst att äta varken proteiner eller ensilage. Glöm det jag skrev innan. Det var inte på allvar utan mer ironiskt. Men det framgick nog inte, ursäkta mig.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Vadå för överkänslighet? Vill gärna ha en utförligare förklaring och gärna länk till källan.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

En shettis får inte fång av hösilage.

Den kan däremot få problem om den erbjuds fri tillgång, men det gäller även hö.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 072
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 713
Senast: ufot
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 980
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Ska flytta hästen här i julimånad till ett stall där man själv köper in foder, strö och grovfoder. Grovfoder har jag aldrig själv köpt...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp