Bukefalos 28 år!

hösilage till shetlandsponny?

Sv: hösilage till shetlandsponny?

Läste inte hela tråden men såhär ser jag på saken.

Foderfång som jag antar vi pratar om får en häst genom att den äter någonting nytt som vissa bakterier i magen frodas på och andra kan inte bryta ner det utan dör. De som dör (MÄNGDER) avger ett gift som hästen reagerar på och hovarna blodfylls och tån kan börja tippa neråt och i värsta fall penetrera sulan.

Dvs att hästen har en bakterieflora som är van vid en sorts kost och lever bra på den, introducerar man in något nytt och inget av det vanliga fodret så dör de vanligaste baketerierna av "svält".

Om du ska börja fodra med hösilage eller vad ni väljer att kalla det (lägger mig inte i DEN diskussionen) så ska du vänja hästen vid det långsamt!! Om den är foderkänslig(fånghäst) så ännu långsammare!!

Sen kan ett dåligt foder ge fång genom att "giftet" i fodret slår ut hela bakteriefloran.

Belastningsfång är en annan variant och ovanlig.

Så fodra på du med hösilage men ta det varligt i början. Blanda bara i lite av det nya med den vanliga kosten. Går den på bete så fodra någon näve då och då med det nya och öka långsamt.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Tant Ester och Forest Autumn; ni kan uppenbarligen mer än mig när det gäller ensileringsprocessen som sådan. Och jag håller med om att normalhästen förmodligen inte bryr sig särskilt om balbyte. Men uppenbarligen finns det hästar som är såpass känsliga att de reagerar!
Och vanligaste orsaken till foder-fång är som sagt att bakteriebalansen i hästens mag-tarm-system slås ut, bakterier dör en-masse, bildar toxiner och hästen får fång.
Vissa hästar är så känsliga att du måste blötlägga höet för att få ur kolhydraterna innan de kan äta det...
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

T
Och vanligaste orsaken till foder-fång är som sagt att bakteriebalansen i hästens mag-tarm-system slås ut, bakterier dör en-masse, bildar toxiner och hästen får fång.
Vissa hästar är så känsliga att du måste blötlägga höet för att få ur kolhydraterna innan de kan äta det...

Det är mkt möjligt att en del hästar kan reagera på ensilage. Men jag tror att det ofta handlar om felaktig hantering antingen vid "tillverkningen" av balarna eller av den som sedan använder det. Men det är min uppfattning grundad på egna erfarenheter.

När det gäller foderfång så har jag förstått det som att man är ganska säker på att den vanligaste orsaken till att bakteriebalansen rubbas i grovtarmen är ett för stort intag av kolhydrater. Antingen att hästen har fått för mkt stärkelse på en gång eller att den går på ett bete med höga socker och eller fruktanhalter. Detta leder till att det produceras mkt syra i grovtarmen där stärkelseöverskottet och fruktanet bryts ner av bakterier. Att det då blir surare leder till en obalans bland bakterierna. Det är inte så att det kommer in en massa bakterier och ställer till det. Jag får den uppfattningen att du menar det med balarna den kan nog hända men är nog inte lika vanligt som fångorsak. Sedan finns det ju massor av tänkbara orsaker till fång. Att man måste blötlägga höet för vissa beror väl ofta på att de är insulinresistenta och därför reagerar på sockret, ytterligare en tänkbar orsak till fång.
 
Senast ändrad:
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Vi har 2 shettisar, en med fång ( fick det för 6 år sen, enda sommaren vi hade henne utlånad som sällskap) och en med exem.

Båda äter vintertid hösilage och Groov 60. Och båda mår bra, fång shettisen har inte fått ngt anfall , och verkas var 4:e vecka.

Under våren( när varmare tider kommer) fodras de med hälften torrhö & hälften hösilage, för att bytet inte ska bli för häftigt för dem då de inte går på bete utan fodras med torrhö. Och samma sak fast omvänd till vintern.

Lycka till!!
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Finns olika erfarenheter, min shettis har vid två tillfällen fått fång vintertid och då i samband med att han fodrats med hösilage. Han klarar dock fri tillgång på hö, så det finns nog inga sanningar. Jag är övertygad om att man inte ska ge en fångponny el fånghäst hösolage.
Observera att min erfarenhet är ponny som tidigare haft fång och behöver inte innebäre att alla shettisar inte klarar av hösilage.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Finns olika erfarenheter, min shettis har vid två tillfällen fått fång vintertid och då i samband med att han fodrats med hösilage. Han klarar dock fri tillgång på hö, så det finns nog inga sanningar. Jag är övertygad om att man inte ska ge en fångponny el fånghäst hösolage.
Observera att min erfarenhet är ponny som tidigare haft fång och behöver inte innebäre att alla shettisar inte klarar av hösilage.

Jag har gett min fånghäst ensilage under två vintersäsonger. Hon fick fång hösten för två år sedan. Ganska snart efter hennes fånganfall tvingades jag gå över snabbt till ensilage eftersom vi hade fått allt vårt hö förstört av fuktigt väder. Hon har klarat sig än så länge.

Men som du säger så har alla olika erfarenheter. Därför tycker jag att det är mer intressant att läsa om den forskning som finns.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Javisst forskning i all ära, men i den finns inte heller någon totalsanning. Alltför många har dåliga erfarenheter av hösilage till fånghästar, så jag står på mig och uppmanar till försiktighet.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Men samtidigt så vet du inte hur många fånghästar som äter ensilage och som mår bra av det. Jag kan tycka att det kan vara lite farligt att gå ut och påstå ngt bara för att man känner till några hästar...

Tänk tex om det är någon som har en fånghäst som dessutom har hosta. Tycker du att det är rätt att råda den hästägaren att ge sin häst hö bara för att några hästar har fått fång samtidigt som de har råkat äta enslige?
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

En ponny utgör ingen statistik och jag tycker att det är fel att "rekommendera" något utifrån detta.

Det finns de här som kan säga att "min ponny fick fång när han åt hösilage/ensilage/hö/lusern/havre/ eller gick ut för tidigt på betet/gick på bete för länge" osv.

När en häst får fång under vintern tror jag att det i de flesta fall beror på en störning i tarmfloran orsakad av att hästen råkat få ett dåligt parti foder. Vid utfodring ad lib finns också risken för för stort intag eller intag av foder som trampats ner i backen och blivit dåligt.

Emindy; blanda inte ihop bakterieflora och kolhydrat overload, två vitt skilda begrepp, där det senare är en erkänd orsak till fång (pga störningar i tarmfloran).
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Det finns en hel rad teorier om vad som mer exakt händer vid fång och såvitt jag vet finns det ännu inte en som otvetydigt hittat "den enda sanningen".
Det jag skrev var en kort-kort version av en teori om VARFÖR en häst skulle få fång av att få i sig för mycket kraftfoder exempelvis. Och på en känslig häst skulle det kunna inbegripa ett helt vanligt foderbyte, även om det vore så subtilt som från en silagebal till en annan.
För vi vet ATT det hänt, frågan är bara hur relevant det är i just det här fallet? Jag tycker inte att det är det eftersom den här shettisen aldrig haft fång.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Det finns en hel rad teorier om vad som mer exakt händer vid fång och såvitt jag vet finns det ännu inte en som otvetydigt hittat "den enda sanningen".
Det jag skrev var en kort-kort version av en teori om VARFÖR en häst skulle få fång av att få i sig för mycket kraftfoder exempelvis. Och på en känslig häst skulle det kunna inbegripa ett helt vanligt foderbyte, även om det vore så subtilt som från en silagebal till en annan.
För vi vet ATT det hänt, frågan är bara hur relevant det är i just det här fallet? Jag tycker inte att det är det eftersom den här shettisen aldrig haft fång.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Det som triggar igång fång vid ett överintag av kraftfoder är väl inte samma som skulle kunna göra det vid ett foderbyte av grovfoder?
Hur kan du veta att det var just ensilagebytet som gav fång? Det finns ju massor av olika tänkbara fångframkallande faktorer. Även om det nu skulle kunna vara ensilaget så är det vad jag vet många som fodrar med det utan att ha tillräckliga kunskaper om hur det ska hanteras. Då beror det i så fall inte på att ensilage är skadligt för fånghästar.

Sedan är det väl klart att frågan är relevant. Någon gång ska vara den första som hästen får fång.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Hur vet du vad exakt som triggar ett fånganfall? Teorin som jag pratade om gällde att foderbyte stör bakteriebalansen i magen (exempelvis kraftfodernedbrytande bakterier konkurrerar ut grovfodernedbrytande bakterier), vissa bakterier dör i horder och orsakar toxiner som är det som ger hästen fång. Men det är som sagt en av många teorier.

Om hösilage nu skulle vara generellt en riskfaktor för att en häst skall få fång borde det ju vara samma eller rentav större risk för halvblodet hennes, frågan gällde ju om hon skulle vara tvungen att fodra shettisen separat med hö för att shettisar skulle vara mer utsatta när det gäller fång.
Vilket jag inte tycker stämmer annat än att shettisar lättare blir övergödda och får fång därför, men det är sällan man lyckas övergöda en ettåring!
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Hur vet du vad exakt som triggar ett fånganfall? Teorin som jag pratade om gällde att foderbyte stör bakteriebalansen i magen (exempelvis kraftfodernedbrytande bakterier konkurrerar ut grovfodernedbrytande bakterier), vissa bakterier dör i horder och orsakar toxiner som är det som ger hästen fång. Men det är som sagt en av många teorier.

jag skrev nog lite otydligt. Vad jag vet är det ingen som vet exakt vad som triggar igång ett fånganfall. Men det finns teorier om olika faktorer.

I ett kraftfoder finns proteiner och kolhydrater betydligt mer lättåtkomligt än i ett grovfoder. De bryts ner av hästens enzymer i tunntarmen. Jag har förstått det som att det är en del av definitionen på begreppet kraftfoder. Det är inte meningen att större delar av ett kraftfoder ska rinna vidare till grovtarmen. Så jag förstår fortfarande inte riktigt ditt resonemang, det jag har markerat.
Sedan är det klart så att man ska vara försiktig med grovfoderbyten så att hela systemet hinner ställa in sig. Men det gäller ju alla typer av grovfoder och inte bara ensilage.
Anledningen till att man ska vara försiktig med kraftfoderbyten är att enzymerna i tunntarmen måste anpassas efter förändringen så att det inte leder till att kraftfodret i stället bryts ner i grovtarmen.

Men jag kanske missuppfattar det du skriver, mkt möjligt.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

jag har gett mig shettis hösilage sen han va 1 år å jag köpte honom.nu e han 4 å har gått på fri tillgång till det varje vinter då han går på lösdrift.har aldrig haft fång eller visat tecken på det.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 072
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 713
Senast: ufot
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 980
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Ska flytta hästen här i julimånad till ett stall där man själv köper in foder, strö och grovfoder. Grovfoder har jag aldrig själv köpt...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp