Bukefalos 28 år!

hösilage till shetlandsponny?

Sv: hösilage till shetlandsponny?

Förlåt om jag upplevs som tjafsig, men man får ju så olika rön från olika håll att det inte är undra på att man blir förvirrad :confused:

Dock så känns det iaf nu som att jag iaf kommer att ge hösilaget även till min shettis. Sen om jag kan få ordentliga argument och fakta MOT det beslutet, ja då får jag revidera min åsikt isf.

Mitt läge i vinter skulle kompliceras oerhört om jag nu inte skall ge silage, så att fatta det beslutet gör jag inte utan ordentlig grund.
Jag får undersöka detta mer, fråga veterinärer och förhöra "nej-sägarna" tills jag får de svar jag önskar :)
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Risken är precis lika stor oavsett om du fodrar med hö, hösilage eller ensilage. Det är viktigt att du har analys på grovfodret så att givan inte blir för stor. Skulle grovfodret vara för näringsrikt bör du hitta ett som passar shettisen bättre eller byta ut en del mot halm. Vidare är det viktigt att hästen får tillräcklig mängd torrsubstans. Det krävs ju fler kg hösilage än hö för att uppnå minimigivan 1 kg ts/100 kg kroppsvikt. En häst som får för lite grovfoder kan få störningar i tarmfloran och därmed en ökad risk för fång.
En annan riskfaktor är förstås fodrets hygieniska kvalitet. Såväl hö som hösilage kan vara drabbat av mögel eller bakteriell överväxt. Vad gäller hösilage har man också "bäst-före-datumet" att ta hänsyn till eftersom en mikrobiell process startar så snart fodret inte längre är anaerobt förpackat. 10 dagar när det är minusgrader brukar fungera bra, men det är i längsta laget.

Men fortfarande - hösilaget i sig orsakar inte fång. För mkt näring, för lite strå per dag och dålig hygienisk kvalitet kan dock orsaka ett fånganfall. Men det gäller även för hö.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Ja, det var ju lite det jag tyckte också, att det isf var samma risk oavsett hö eller silage...
Det är inte lätt att göra rätt när så många råd & rön pekar åt olika håll :o:confused:

Det du skriver tycker jag låter mkt sunt, det måste ju vara fler saker som spelar in huruvida det blir fång eller inte, än att bara ge silage eller ej. Mängden & kvalitén på fodret måste ju vara minst lika avgörande.
Tack för bra svar!

Jag har beställt mkt torrt silage, och förhoppningsvis får jag enligt önskemålen också, så om mina beräkningar håller så behöver jag inte justera mängden så väldigt mkt om/när jag byter till silage.

Jag skall ta en analys på silaget också, men just nu är det för varmt för att öppna en bal, så de får hö fram tills det blir kallare så jag kan analysera. Då får jag fatta ett beslut sen då jag fått veta vilka värden silaget håller.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Enda anledningen varför en häst skulle få fång just av hösilage vore om den var (över)känslig för bakteriebalansen. Varje bal utvecklar sin egna bakteriekultur som kan skilja sig mer eller mindre ifrån de andra.
Annars borde risken vara samma som vid annat grovfoder, precis som du säger. Däremot kan det vara dumt att fodra en häst som nyss haft fång med hösilage eller ensilage eftersom bakteriefloran varierar från bal till bal och det finns en risk att hästen reagerar på det om dess egna mag-tarmflora fortfarande är rubbad.

Jag har hittils bara träffat en häst som fått fång enbart pga hösilage men där var det tydligt att det var just vid ny bal som första anfallet kom och hästen fick återfall precis efter att den kommit åt att äta något kilo hösilage igen.
(och för att återknyta till ämnet, den hästen var INTE en shettis...)
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Bara för att din lilla är shettis betyder det inte att hon löper större risk för fång! Visst är shettisar i regel mer lättfödda än halvblod men du har en unghäst som alltså fortfarande växer!
Rent statistiskt är det flest halvblod som får fång varje år, ALLA raser av häst kan få fång vid överutfodring etc.

Bara du är medveten om att du måste kassera balen när "bäst-före-datumet" gått ut så tror jag att det kommer att gå fint!
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Enda anledningen varför en häst skulle få fång just av hösilage vore om den var (över)känslig för bakteriebalansen. Varje bal utvecklar sin egna bakteriekultur som kan skilja sig mer eller mindre ifrån de andra.

Vad har du för källa till detta?
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Enda anledningen varför en häst skulle få fång just av hösilage vore om den var (över)känslig för bakteriebalansen. Varje bal utvecklar sin egna bakteriekultur som kan skilja sig mer eller mindre ifrån de andra.

knapplån
Är det rimligt att detta skulle kunna påverka grovtarmen? Jag kan mkt väl förstå att det kan finnas olika bakteriekulturer i olika balar. Men att dessa skulle passera genom hela systemet och sedan påverka hästens tarmbalans?
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Om du blir matförgiftad, blir inte hela din mage påverkad av det?
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Ett enkelt sätt att läsa in sig på hösilage och vad modern forskning säger om det är genom att kolla in SLU:s hemsida.
Det här kan vara en bra start:
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=18

Jag är tacksam om du talar om var du har hittat det du skrivit tidigare. Jag har inte lust att leta efter det själv utan vill helst ha en referens till rätt sida. Jag har läst en del om ensilage men inte just det du skriver.

Det är klart att man kan bli matförgiftad. Men då är det vad jag förstår frågan om speciellt aggressiva bakterier som kan växa till i var de nu växer.
Det finns ju massor av olika bakterier. Vad är det som säger att just de mjölksyrabakterier och andra bakterier som kan finnas i ensilage kan ta sig igenom hela systemet och sedan börja växa till i grovtarmen. Det är mkt möjligt att det är så men jag hade gärna sett ngn undersökning på det. Så jag ser fram mot att läsa den.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

kl

Ridskolan ger hösilage till alla hästar utom fånghästarna som får hö. Sen så de minsta hästarna som inte ahr haft fång får hälften höensilage och hälften hö. Varför vet jag tyvvär inte men antar att det finns en anledning! ;)
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Jag har inte läst någon enstaka specifik undersökning. Jag har sett det jag har sett och läst det jag har läst.
Nackdelen med hösilage vad jag har hört är, förutom den begränsade hållbarheten när balen väl är öppnad, att varje ny bal måste räknas som ett foderbyte för den känsliga hästen eftersom varje bal får sin egna unika bakterieflora vid ensileringsprocessen.
Det behöver som sagt inte vara ett problem men jag har själv träffat en häst som helt uppenbart fick fång enbart av hösilaget och även hört om andra hästar som varit överkänsliga.

Det kan vara anledningen varför man rent generellt är försiktig med att rekommendera hösilage till fånghästar. Det plus risken att man helt sonika ställer ut hela balen till fri tillgång vilket i sig kan leda till övervikt vilket ofta leder till fång, förr eller senare.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang om att bakteriekulturen skiljer sig åt mellan de olika balarna. Ensileringsprocessen är ju en ganska enkelriktad process där den anaeroba miljön, tillsammans med den pH sänkning som sker, leder till att mjölksyrebakterierna regerar i ensamt majestät. Och dessa är mig veteriligen en tämligen homogen grupp.

Problemet är snarare att näringsvärdet kan skilja stort mellan olika balar, beroende på vilket fält de kommer från och också vilken del av fältet gräset vuxit på. Stora variationer i näringsvärde kan orsaka störningar i tarmfloran.

Likaså kan dålig lagring av ensilaget tillsammans med för lång förbrukningstid leda till att jäst, mögel och aeroba bakterier växer till. Den processen startar så snart balen öppnas.
 
Senast ändrad:
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Ledsen, men jag mins inte vad vet sa orsakade fångkänningen.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Det spelar inte så stor roll. Eftersom man inte med säkerhet vet vad som utlöser fång är det omöjligt att säga. Veterinären kan bara gissa.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang om att bakteriekulturen skiljer sig åt mellan de olika balarna. Ensileringsprocessen är ju en ganska enkelriktad process där den anaeroba miljön, tillsammans med den pH sänkning som sker, leder till att mjölksyrebakterierna regerar i ensamt majestät. Och dessa är mig veteriligen en tämligen homogen grupp.

Det är möjligt att den är enkelriktad men det finns ju olika sorters mjölksyra bakterier. En del producerar bara mjölksyra andra mjölksyra och ättiksyra eller etanol. Jag kan tänka mig att det kan bli lite skillnad på balarna när det gäller själva ensilaget.

Men jag undrar om bakterierna i ensilaget kan ge upphov till fång hos hästen som äter det?
Eller snarare skillnaden i bakteriekultur? om man nu antar att det kan vara en skillnad.

citerar ett tidigare inlägg i denna tråd

Enda anledningen varför en häst skulle få fång just av hösilage vore om den var (över)känslig för bakteriebalansen. Varje bal utvecklar sin egna bakteriekultur som kan skilja sig mer eller mindre ifrån de andra.

Nu är jag lite envis men jag undrar om detta är möjligt. Eller också har jag missuppfattat det påståendet, mkt möjligt.
Annars tror jag också att det är mer hanteringen som påverkar.
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Mjölksyrabakterierna delas in i homo- och heterofermentativa. De förstnämnda bildar endast mjölksyra, medan de senare jäser substratet till mjölksyra, ättisksyra och etanol. Heterofermentativa mjölksyrebakterier dominerar i den senare delen av ensileringsprocessen. Ensileringsprocessen har alltså samma slutprodukter oavsett substrat/bale. Det kan naturligtvis skilja lite i andelen mellan de olika, men fråga är hur stor roll (om ens någon) det spelar. Floran av bakterier är också relativt konstant.

Har det blivit smörsyra i balen har ensileringen gått åt skogen och balen är oätlig. Luktar gammal fotsvett.

Men nu ska ho´få nåt att bita i... ;)
Vad gäller hösilage så räknas det som ett lågfermenterat foder. Detta innebär att ensileringsprocessen är ofullständig, fodret är snarare konserverat än ensilerat. Såväl mjölksyrabildning som pH sänkning är mindre än i ett ensilage. Innebär detta att de vattenlösliga kolhydrater som mjölksyrebakterierna i ensilage fermenterar blir kvar i balen? Och innebär det en risk för fånghästar?
 
Sv: hösilage till shetlandsponny?

Mjölksyrabakterierna delas in i homo- och heterofermentativa. De förstnämnda bildar endast mjölksyra, medan de senare jäser substratet till mjölksyra, ättisksyra och etanol. Heterofermentativa mjölksyrebakterier dominerar i den senare delen av ensileringsprocessen. Ensileringsprocessen har alltså samma slutprodukter oavsett substrat/bale. Det kan naturligtvis skilja lite i andelen mellan de olika, men fråga är hur stor roll (om ens någon) det spelar. Floran av bakterier är också relativt konstant.

Jag trodde att det var antingen den ena eller den andra bakteriestammen, har lite svårt för biologiska system. Men jag förstår hur du menar och släpper tanken på olika bakteriekulturer i olika balar.
(Jag har egentligen aldrig förstått varför man menar att det är så stor skillnad överhuvudtaget mellan olika balar så att det blir mer foderbyten än med hö. Men det är väl en annan diskussion.)


Vad gäller hösilage så räknas det som ett lågfermenterat foder. Detta innebär att ensileringsprocessen är ofullständig, fodret är snarare konserverat än ensilerat. Såväl mjölksyrabildning som pH sänkning är mindre än i ett ensilage. Innebär detta att de vattenlösliga kolhydrater som mjölksyrebakterierna i ensilage fermenterar blir kvar i balen? Och innebär det en risk för fånghästar?

Vad jag har förstått så innehåller hösilage större mängd WSC än ensilage. Jag tror att det kan vara ganska stor skillnad eftersom en ganska stor del av fruktan, glukos och andra vattenlösliga kolhydrater bryts ner vid fermenteringen. Visst borde risken för fång då vara större med hösilage än med ensilage? Hö sedan borde ha störst mängd och då innebära en ännu större risk. Sedan får man oftast kanske inte med lika mkt blad vid packningen av hö så det kanske jämnar ut sig eftersom bladen innehåller mkt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 139
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 993
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 862
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Nästa höst/vinter, byter vi från hö till hösilage. Tacksam om jag kan få lite råd och tips ang detta. Självklart kommer vi enbart köpa...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp