Bukefalos 28 år!

Hösilage värde

Q

Quadrophenia

Hej!

Har precis fått värdena för årets hösilage. Det är första gången jag har eget stall och skickar iväg på analys. Tidigare har stallet där jag stod skött detta.

Finns så många som är duktiga på analysresultat här inne, är värdena på vårt hösilage ok?

TS 44%
Smp 62 g
Energi, foder 4,6
Ca 2.6
P 1.1
Mg 1.0

Detta är per kg foder.

Någon som vill hjälpa mig?

Tack på förhand/ Q
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hösilage värde

Det är väldigt blött och lite energi i. Kvoten är extremt hög, jag skulle säga att det här är ett perfekt silage för unghästar/fölston. :) Så länge hästarna äter tillräckligt mycket (det blir många kilon/häst när det är så blött) och får i sig all energi som behövs behöver du inte komplettera med annat än mineraler och vitaminer. Hur mycket kan jag inte kolla just nu, sitter inte vid min egen dator. Ev kan man lägga på betfor och olja för att tillsätta så lite proteiner som möjligt men öka på energin.

Jag skulle vara mycket nöjd med det silaget förutsatt att hästarna orkar äta tillräckligt. Utmärkt att ha fri tillgång på.
 
Sv: Hösilage värde

Det är ett mycket bra silage.
Men kanske litet för blött för min smak.
Jag gillar en ts mellan 55-65%
Till en mycket hungrig häst, så kan man komplettera med halm.
Till en smal så passar spannmål och olja bra som komplement.
Spannmål är bra då Ca/P kvoten är såpass hög.
Betfor skulle höja kvoten ytterligare.
Det är ungefär lika mycket protein i betfor som i spannmål.

Du kan ju jämföra med andras analyser i denna tråd.
Lägg gärna till din egen på slutet.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=686034&page=3
 
Sv: Hösilage värde

Föredrar också en högre ts halt egentligen.

Vi har tre hästar i stallet som ska äta av ensilaget.

Mitt sto som är 15 år, triangelmärkt (rids endast 3-4ggr i veckan). Jag tycker att hon just nu är för rund om magen, hon har nästan lite valkar.

En fullblodsvalack på 17 som tidigare har vanskötts och var otroligt mager innan han kom till oss. Nu börjar han dock hämta sig fint :-)
Men visst behöver han mer hull!

Den tredje hästen är en valack på 4 år som också är väldigt rund om magen, valkar här också.

Att 4-åringen och mitt sto är så pass runda om magen är att när regnet väl kom efter torkan så exploderade betet hos oss (fullblodsvalacken har inte kommit förrän senare) Vi har fortfarande massor av gräs kvar och de går ute så mycket det går.
Men vid det här laget så finns det väl knappt någon näring kvar i gräset? Hur ska jag förhålla mig till gräsmängden när jag räknar ut hur mycket ensilage de ska ha?
Jag vill inte ha överviktiga hästar, inte nyttigt.

Hur tror ni duktiga bukemänniskor att jag ska lägga upp foderstaten?

Vet tyvärr inte vad de väger i dagsläget, ska ta reda på det under dagen.

Mvh Q
 
Sv: Hösilage värde

Ta reda på hur mycket hösilage dom får i sig och räkna utifrån det. När det är så blött kan kanske även de tjocka få fri tillgång, den magra behöver säkert en del kraftfoder också.
 
Sv: Hösilage värde

Jag har ungefär samma värden som du, fast det ligger runt 60-65% ts. Det är jag helt nöjd med. För några år sedan hade jag ett silage med en ts-halt runt 45, tror jag det var, och trots bra värden i övrigt tappade mitt sto hull.
 
Sv: Hösilage värde

Med ett så pass bra ensilage så kan du fodra efter hur de ser ut.
Du ger bara mera när de blir smala och mindre om de blir feta.
Dock minst 1kg TS/100kg häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 560
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 755
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp