Bukefalos 28 år!

Phaedra

Trådstartare
Vad ska man tänka på? Min häst ska stå ca 2-3 månader i ett stall där de fodrar med hösilage.

Jag har aldrig fodrat med hösilage så jag undrar över TS-halten, vad bör den ligga på?
 
Ej över 70 % är en siffra jag har hört.

Sök på ämnet så får du nog upp en del info.

mvh Jessica
 
Ts-halten kan ligga i stort sett på vad som helst - från under 30 % upp till ca 70 %.

Vad var din fråga? Vill du veta vad som är lämplig ts-halt eller hur du ska fodra din häst med ett ensilage av okänd ts-halt?
 
Vad som är en lämplig TS-halt.

Jag ska ta kontakt med stallet i helgen och höra vad de har för hösilage, TS-halt osv och om de har analys. Men jag vet inte vad som är bra hösilage.
 
ett bra hösilage ska lukta friskt och syrligt. unken lukt tyder på att nåt är fel. ser du vita prickar så LUKTA noga, det kan vara mögel, men behöver inte alls vara det. till hästar brukar man ge det som kallas hösilage, men det är inte farligt att ge hackat ensilage, man får bara vara snål med mängden. glöm inte att vaccinera mot botulism och du ska fodra från storbal.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 827
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp