Bukefalos 28 år!

Coop

Trådstartare
Behöver lite tips, har hört olika.
För att balen ska hålla sig så länge som möjligt (bortsett från väder och temp), ska man bara skala av en liten bit plast eller ska man öppna så mycket som möjligt av balen?

Håller den längre om jag öppnar hela balen så att det får torka lite mer eller förstörs balen lättare då?

Tacksam för alla tips :bow:
 
Sv: Hösilage

Den varianten jag lärt mig är den att öppna upp hela. Jag har ganska stor rundbal till 1 stor häst och 1 ponny. Jag har en presenning som täcker då den står ute.
 
Sv: Hösilage

Är den öppen så är den öppen. Då har luften redan trängt in och det spelar ingen roll om det är ett stort eller litet hål. Jag har ett mkt torrt hösilage mellan 75-80 % ts. Dom balarna kan jag ha öppna i ca 14 dagar. Jag skär upp balen ca 15 cm från marken runt hela, sen skär jag 2 slitsar och lyter av som ett lock, och tar bort nätet. Sen kan man bara lägga på "plastlocket" igen och knyta med ett snöre. Då skyddar du balen från väder och vind. Blir hösilaget blött och smutsigt så är hållbartheten sämre än om det hålls torrt och rent.
 
Sv: Hösilage

Jag har från tre olika leverantörer/odlare lärt mig att öppna hela. Så jag gör det, skär ett 'kryss' så jag kan vika upp flikarna och hela balen är öppen men fortfarande står på plasten.

När jag hade balarna ute la jag på plasten igen som skydd för snö/regn, nu är de i stallet så då får de stå öppna.

Sämst enligt mina tre leverantörer är att bara göra en 'lucka' och ta ur, då det när balen är öppnad gärna blir kondens mellan plast och foder då.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
693
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 855
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 810
Senast: Mia_R
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 644
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp