Hösilageanalys

O

Ouimadam

Har fått min analys och den lyder så här:
Torrsubstans: 71%
SP: 21 g/kg foder
Energi: 6.4 MJ/kg foder
Råprotein: 64 g/kg TS
SP: 29 g/kg TS
Energi: 9 MJ/kg TS

Låter det ok?
 
Oj, nej det gör det tyvärr inte. Kvot på 3,28 bara. Och inga mineralvärden? Det måste du ha.
 
Har du inte analyserat avseende mineraler????

Tyvärr är det dåligt med protein i det ihop med ett ganska normalt MJ-värde =/ Så du kommer få lägga på en hel del proteintillskott för att få kvoten SRP/MJ att bli okej. 6 är det minsta man vill ha, och ditt hösilage har en kvot på SRP/MJ på 3.28...

vad har du för häst/ar?
 
Va?? Är det dåligt? Jag har inte en aning för jag är lite dålig på de där med att räkna foderstater. Men de som har stallet som fodrar med detta hö säger att det är jättebra.
Jag har två tävlingshästar, en ponny och en stor häst. Ponnyn har lätt för att tappa i hull och därför får han lika mycket som den stora alltså 8 kg per dag.
På analyspappret står endast dessa värden, atagligen har de inte fått något mer.
Ponnyn får dessutom 1 kg havre och 1 kg D&H Build Up müssli. Stora pållen får 2 kg havre och 1 kg Build up. (har ej innehållet på build up här)
Hjälp vad skall jag göra?

Bör tilläggas att båda är väldigt fina i hull.
 
De andra i stallet vet inte vad de pratar om..tyvärr..

Och jag är rädd det inte blir så bra avseende protein med den foderstat du har heller =/

Nu har jag inte heller värdena på Build Up..

Men, vad väger ponnyn och hästen? Hur stora är de? och vad gör de för arbete. Lätt/svårfödda?

Det är iofs väldigt svårt att räkna utan mineraler, så se till att de skaffar en mineralanalys. Och upplys dem om att det är LÅGT i protein det där, och att öka höet inte hjälper, hästarna får proteinbrist ändå. Och när den märks är det försent. Att de ser bra ut i hull nu är för de får tillräckligt med MJ, men framåt jul kommer det se annorlunda åt, när man kan se proteinbristen med blotta ögat.

Så, tyvärr så är det inte så bra.

Men, något användbart ska det väl gå att få ihop av det där med =) Fast kanske inte med havre och build up..

Men soms agt, vet du vad hästarna väger?
 
Flikar in en liten fråga bara (är ny på detta med hösilage); räknar man kvoten utifrån kg/ts värdena eller utifrån kg/foder värdena :confused: :o? Den diffar ju lite där :confused:?? Känner mig vääldigt trög just nu.. :crazy:
 
Den stora pållen väger ca 550 kg. Han är ganska lättfödd vad jag vet, har inte haft den så länge. Ponnyn väger ca 400 kg (147cm) och är svårfödd och går lätt ner i vikt.
Båda två går regelbundet tävlingarRids annars 6 dagar i veckan.
 
Problemet är ju att räkna utan mineraler.. Kan du skicka iväg en mineralanalys direkt tror du?

Jag får ihop behoven, men jag har ju ingen aning var det ligger mineralmässigt förrän jag får mineralvärdena för hösilaget?
 
Nej, det är inte mitt hö. Antingen byter jag hö eller så kompletterar jag med någonting. Hjälp!
 
Byt hö =)

Du kan inte kombinera någonting du inte vet. Du kan få ett överskott av hösilaget, eller ett underskott. Ingen vet utan analys. Så lägger du på så kan du få överskott/underskott/kvoter som är åt helvete. Och du har ingen aning om vilket.

Och med tanke på att du kommer få ge väldigt mkt proteintillskott (som inte är billigt) så är det nog både enklast och billigast att försöka hitta ett annat. (om du ska det, se isf till att de har analyserat avseende mineraler med ;))

Alternativet är att du själv skickar in och får mineralvärdena analyserade. Kostar 250 kr eller något.
 
Mailade och hörde med en av Kraffts foderrådgivare och han tyckte att det inte var alltför dåligt. "Dock vet vi att hästarna smälter tex ett hösilage bättre än ett hö och att
det i praktiken oftast fungerar bättre med ngt låga värden på ett hösilage till tävlingshästar." Att man skulle kunna komplettera med något kraftfoder som innehåller protein.
 
Hmmmmm...om det vore så att hästarna smälte hösilage bättre så skulle man ju ta hänsyn till det vid analysuträkningen. Det är ju t ex skillnad på analysvärden för kossa och häst, för kossan är idissslare och utvinner mer ur fodret..

Och proteinkomplettera får du göra ja, det är inte hela värden (men kan bli dyrt beroende på vad man måste lägga på). Men du har fortfarande mineralproblemet kvar, du har ingen aning om kvoterna övht eller om behovet är eller inte är täckt...=/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 429
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 585
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 742
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp