Bukefalos 28 år!

hösilagevärden för konvalescenter vs start/tävlingshästar

K

Kalina

Här kommer så min fundering...

Jag har läst ganska mycket om foder de senaste fem åren för det är så himla intressant. Min senaste undran som behöver synpunkter är denna:
Kan tävlings/starthästar gå på samma hösilage som konvalescenter??

Jag vet ju naturligtvis att konvalescenter inte alls har samma behov men har man ett hösilage som ligger på t ex TS: 70% smrp 40gr/kg foder och Kj 6,7/kg foder (övriga värden bra) så måste man väl kunna ge detta till både konvalescenter och start/tävlingshästar?? eller?? Grunden är ju okej och sedan kan man ju fodra upp start/tävlingshästar med hjälp av kraftfoder! Eller har jag tänkt helt fel nu??
 
Sv: hösilagevärden för konvalescenter vs start/tävlingshästar

Man kan ha samma hösilage till hästar av alla möjliga kategorier men man får sen tillsätta genom krafftfoder så att den totala foderstaten blir korrekt.
 
Sv: hösilagevärden för konvalescenter vs start/tävlingshästar

Vilka värden man föredrar på grovfodret beror väl lite på vilka behov ens häst har. Jag föredrar "tävlings/avelsvärden" till mitt fullblod som rids mkt lätt, hobbyridning. Hon är en svårfödd liten rackare, och ett bra grovfoder innebär ju att jag inte behöbver ge så mkt kraftfoder.

Och ang. konvalecens, samma sak där, höga värden.Min behöver MER mat vid konvalecens då hon har en tendens att falla ur med raketfart, både fläsk och muskelmässigt. Tror det beror på att hon tycker lite synd om sig själv:D och blir lite deppig. En sån typ av stress tar väl mkt energi det också.
 
Sv: hösilagevärden för konvalescenter vs start/tävlingshästar

Tack för era svar! Då var jag inte helt ute och cyklade. Var nämligen i diskussion med några travgubbar som förmodligen tyckte att jag var dummast på jorden:crazy:

Tacksam för fler synpunkter även ang tillsats av kraftfoder. Oljans vara eller icke vara??? och Linfrökakan???
 
Sv: hösilagevärden för konvalescenter vs start/tävlingshästar

* puttar upp*
 
Sv: hösilagevärden för konvalescenter vs start/tävlingshästar

Olja är bra att tillsätta om man behöver få upp energin utan att få med protein på köpet som man ju får av andra foder.
Linfrökakan ger glansig hårrem och är bra för hästar som lätt blir förstoppade.Innehåller bra med fett (10-15 % )
Proteinet i linfrökakan håller inte någon högre
kvalitet, så man bör väl kanske inte se linfrökakan som ett av de bättre proteinfoder man kan ge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 011
Senast: cutty
·
Foder & Strö Är ny på det här med foderstatsberäkning, men håller på att lära mig. Har provat ett antal foderstatsprogram, men får olika resultat och...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Pansi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp