Fodring av fölungar

Sv: Fodring av fölungar

En gammal engelsk utfodringsregel passar även bra för svenska förhållanden till fölungar som beräknas börja tränas relativt tidigt: En fölunge ska dagligen få 0,5 kg kraftfoder per levnadsmånad, fördelse-månaden undantagen, dock som mest 2 kg.[/I]

Det sista stycket försod jag dock inte riktigt...dagligen per levnadsmånad...någon??

1mån gammal = 0,5 kg kraftfoder per dag
2mån gammal = 1 kg kraftfoder per dag
3mån gammal = 1,5 kg kraftfoder per dag
4mån gammal = 2 kg kraftfoder per dag
 
Sv: Fodring av fölungar

Kan det vara möjligt???
Att man ska ge 0,5 kg kraft redan när den är bara en månad??
Min kille är ju strax 3 mån och jag känner att det börjar bli dags att komplettera lite till honom, (han har visserligen knaprat av morsans käk litegrann hela tiden) men inte tänker jag ge så mycket som 1,5 kg...utan det får nog bli att jag räknar med att han är ca 1 mån utifrån beräkningen ovan...å sen ökar för varje månad.

Eller är jag totalt ute o cyklar nu??
 
Sv: Fodring av fölungar

De som ska börja arbeta tidigt (trav/galopp) vill man ju få fram så fort som möjligt. Tror det är få som använder sig av så mycket kraftfoder på så små föl. De får norpa av mamma och får inte egen giva förrän de är typ ca 6mån.
Små föl kan inte tillgodogöra sig näringen. Mat för dem är di.
// Linda
 
Sv: Fodring av fölungar

En gammal engelsk utfodringsregel passar även bra för svenska förhållanden till fölungar som beräknas börja tränas relativt tidigt: En fölunge ska dagligen få 0,5 kg kraftfoder per levnadsmånad, fördelse-månaden undantagen, dock som mest 2 kg.[/I]

Det sista stycket försod jag dock inte riktigt...dagligen per levnadsmånad...någon??

Jag fattar det som att t.ex. en 3 månaders fölunge ska ha 0,5kg/levnadsmånad -födelsemånaden = 2månader * 0,5kg = 1kg kraftfoder


Missade visst sista sidan med svar....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodring av fölungar

Har någon läst innehållet i den såkallade fölpelletsen?

De som jag har hittat på nätet innehåller ungefär samma sak som det müslie fodret jag ger mitt sto + att är är mjölkpulver.

Om så är fallet, varför kan inte föl äta vanligt kraftfoder?
(förutsätter nu att den diar också)

Min fölis kommer i dagaran att få egen kubba med samma müslie som stoet äter bara så stoet får ha sin mat ifred då han äter upp ungefär hälften av hennes kraft.
Därför att det är just den höga andelen mjölkpulver som gör att fölet alls tillgodogör dig något av det kraftfoder den äter. Tarmen vänjer sig vid det övriga innehållet, men det är inte säkert att det tillför så mkt näring.
Ju yngre fölet är, desto större bör andelen mjölkpulver vara.

Fölets tarmflora är inte färdigutvecklad förrän runt 8 månaders ålder, vilket innebär att det är först DÅ som fölet kan tillgodogöra sig merparten av näringen i grovfoder och vanligt kraftfoder.
Tarmfloran utvecklas successivt fram tills dess, men jag brukar utgå ifrån att det knappt tillgodogör sig något alls förrän jag ser att fölet börjar bli tjock....
 
Sv: Fodring av fölungar

Vi ger fölungarna vid avskiljning (ca 5-6 mån ålder), 3 kg Groov 125 och analyserat stuteri hösil med bra TS. Sen ökar vi på till 6 kg Groov under lösdriftstiden och vintehalvåret fram till betet i maj. Från betet som 1.5 år till betet som 2-åringar äter dom också 6kg Groov efter tillvänjning.
 
Sv: Fodring av fölungar

Delvis KL

Pratade med foderrådgivare på Krafft igår och hon rekommenderade Groov 125 till min fölunge på 4 månader. Hon sa att det inte var några problem med vanligt kraftfoder till henne nu när hon var såpass gammal.
Nu har ju inte Krafft något fölfoder så det hade kanske varit andra rekommendationer om dom haft det...
 
Sv: Fodring av fölungar

Delvis KL

Pratade med foderrådgivare på Krafft igår och hon rekommenderade Groov 125 till min fölunge på 4 månader. Hon sa att det inte var några problem med vanligt kraftfoder till henne nu när hon var såpass gammal.
Nu har ju inte Krafft något fölfoder så det hade kanske varit andra rekommendationer om dom haft det...
När ett av mina föl blev moderlös vid knappt 4 månaders ålder så började jag med att ge honom groov 125 i fri tillgång, eftersom jag inte hunnit få tag i fölpellets ännu.
På bara en vecka blev han jättetunn över rygg, rumpa och revben.
När jag sen började med fölpellets så lade han på sig det han tappat ganska omgående...
För mig var det ett tillräckligt bra bevis på att Groov inte var något bra alternativ.
 
Sv: Fodring av fölungar

Vad är det för tillverkare som har fölpellets??
Har aldrig stött på något sådant foder förut, så jag vill gärna veta VAR jag ska leta.
 
Sv: Fodring av fölungar

Jag tror inte heller att det är tillräckligt till ett föl som inte diar längre. Dessutom behöver dom ju vänjas vid det.
Mitt föl som har mamma kvar och som har ätit lite av mammas krafftfoder sen innan tror jag ändå borde kunna ta upp en del.
 
Sv: Fodring av fölungar

Groov är ju just ettt GROVT kraftfoder och därför tvivlar jag på att fölen tillgodogör sig av det särskilt tidigt.
 
Sv: Fodring av fölungar

Jag har funderingar på att börja stödfodra min fölunge, det är en hingst på 4 mån. Tycker att han är ngt tunn över ryggen samt att jag sett att stoets juver inte alls har mkt mjölk. Antar att jag ska ge honom fölpellets. Men hur mkt? Och hur mkt ska man vänja dom med till en början? Och vart kan man köpa det? I vanliga affärer (typ granngården) eller måste man beställa?

Väldigt tacksam för svar.

//Diana
 
Sv: Fodring av fölungar

Granngården har inga fölpellets, men de flesta tillverkare har återförsäljare över hela landet så det är bara att söka efter dem.
Kolla tråden jag länkade till ovan och läs på tillverkarnas/importörernas hemsidor! :idea:

Du kan iofs inte se på stoets juver om hon ger mycket di eller inte, men är fölet tunn över ryggen så kanske det är läge att börja stödfodra litegrann.
 
Sv: Fodring av fölungar

Vilket foder passar ett plötsligt moderlöst 3 månaders-föl? Bör man fortsätta med mjölkersättning istället för di eller räcker pellets hö/gräs?
 
Senast ändrad:
Sv: Fodring av fölungar

Du kan prova med lite mjölkersättning, men är inte helt säker på att du får den att dricka det, samt börja med fölpellets direkt. Fölungen har ju ett väldigt stort näringsbehov nu och frammåt. Det är viktigt att grovfodret är av mkt bra kvalite med höga värden, om du inte har det så är det vettigt att komplettera med Lusern.
 
Sv: Fodring av fölungar

Granngården har inga fölpellets, men de flesta tillverkare har återförsäljare över hela landet så det är bara att söka efter dem.
Kolla tråden jag länkade till ovan och läs på tillverkarnas/importörernas hemsidor! :idea:

Du kan iofs inte se på stoets juver om hon ger mycket di eller inte, men är fölet tunn över ryggen så kanske det är läge att börja stödfodra litegrann.

Okej, tack för svaret. Okej, jag trodde man kunde se det :P För om man jämför hennes juver nu och för någon månad sen har det minskat jätte mkt. För en månad sen när jag t.ex ridit och fölet inte diat på någon timme var det stort och spänt, nu är det aldrig så längre, varför blir det så? =)
 
Sv: Fodring av fölungar

Fölet diar ju inte lika ofta nu när de är 3-4 mån gamla som de gjorde första månaden, men kom ihåg att stoet mjölkar som mest 2.a och 3e laktationsmånaden och då är näringsbehovet oerhört stort för stoet ca 100& av normal foderstat när hon inte är dräktig!
 
Sv: Fodring av fölungar

*KL*


Riktar denna fråga särskilt till HH då jag inte ser att det framkommit något svar på den!

Är det enbart lusernpellets som"funkar" på föl eller tar dom upp likvärdigt från lusernhacken?

Har en drygt 7 månaders som vägrar äta pelletsen men gillar hacken. Hon får fri tillgång och även en tuss hö, men hon är ju såpass gammal att hon säkert tillgodogör sig det mesta. Hon går med mamma på dagtid på bete också.


Men frågan är mer allmän, är pellets och hack lika bra vad gäller hur fölen tillgodogör sig?
 
Sv: Fodring av fölungar

*kl* Jag svarar trots att frågan var riktad till HH.

Dom tar upp pelletsen bättre eftersom den är mera koncentrerad och kräver mindre tuggtid, annars är ju innehållet lika men hacken är ju större i volym vilket kan göra att dom äter mindra antal kilo av den för att dom måste tugga längre...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 865
Senast: Roheryn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 559
Senast: Masse
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 716
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp