Höst-och vintertråden

Sv: Höst-och vintertråden

:banana: från att vattenpölar och vattenhinder har setts som avgrundshål fulla av krokodiler, så har pollan idag plaskat ordentligt utan minsta lilla tjurerier eller bråk. Var dock väldigt läskigt att det gick en person på en väg 100m bort tydligen:p.

Översvämningar på åkern är bra ibland (^_^), så nu är vi ett steg närmre att ta oss igenom en terrängbana utan en halvtimmes bråk vid vattnet :p.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Det är en teoridel, hos Ted brukar de ha den innan träningen, riddelen. På min tid fick man skriva svar på några frågor med hjälp av TR. Nu tror jag mer man muntligt går igenom och berättar lite vad det inebär att rida en fälttävlan.
Sedan ska man visa att man kan hoppa några olika typhinder och rida en kortare bana på ett säkert sätt. Rekomenderas att man ridit några träningar innan, då ska det inte vara några problem :)
 
Sv: Höst-och vintertråden

kl

Alltså inomhusterräng vad ju det bästa av två världar, väderskyddat men inga hemska, trillande bommar :D

Jättekuligt! Men jobbigt, matte och lilla grå har ingen vidare kondis alltså :o
 
Sv: Höst-och vintertråden

avundsjuk :(. och inte lite...

längtar tills jag tagit E kort så jag kan börja komma iväg igen... måste bara börja läsa lite dock.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Det gäller att ha liten häst och bra kombo av bil o släp :-D och en sambo som kör eftersom släpet är lånat :-P
 
Sv: Höst-och vintertråden

Har litet lätt släp som får lasta mycket men bara tunga bilar som inte får dra släpet på b kort :(. Min bkorts dragbil är trasig och har så varit sen i sommras.

Har dock 3 bilar att låna som får dra väldigt mycket på E kort och får övningsköra för E. Är bara den jäkla teorin.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Aha! Trist nu när du har fint släp o allt ju!

Jag gjorde mitt vanliga b kort enbart med Bonniers program på datorn. Finns det något liknande till e kanske? Det var tom gammalt och innehöll nog vissa fel.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Ja hade varit bra med ngt att bara plöja igenom och några prov att gå igenom och skriva om och om igen.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Det funkade faktiskt bra, jag satt typ ett dygn totalt max innan första uppskrivningen men hann inte igenom riktigt det jag ville på slutet. Till andra typ ett halvår/ett år senare (kuggade på körningen) tror jag knappt jag repeterade, är rätt lat och hade väl lite för stor tilltro till min plugghjärna men det gick precis vägen ändå.

Hade mest problem med att läsa i böckerna för de var så jäkla kassa, jag avskyr lösa trådar och ofullständiga/obefintliga förklaringar :o därför funkade programmet bättre, bara klicka sig igenom typ, då kunde jag svära över inkompetenta frågor och gå vidare :o
 
Sv: Höst-och vintertråden

Haha ^_^ ja körskole böckerna är inte riktigt bra på faktan eller att förklara mer ingående vad de menar.

Verkar dock som att hästen läste mina tankar för ett konditions pass imorgon, när jag tog in henne nu så var hon halt på vänster fram (är åtminstone inte ett av klantarselbenen).

Misstänker ytterligare en hovböld, i julas så blev hon lika halt bara sådär och ville inte belasta hoven. Står på tån nu men sätter ner och belastar lite då och då.
Så blev en 10min kylning av benet istället för en snabb ler sanering.... härligt...
 
Sv: Höst-och vintertråden

Det kan säkert räcka med Bonniers B-kortsteori på datorn kompletterat med BE-boken. Jag har BE-boken liggandes här hemma och du kan låna den om du vill.
Jag var lat och gjorde typ 4-5 teoriprov på Bonniers, inget läsande alltså, samt läste BE-boken två gånger på ett helgjobb-pass och klarade uppskrivningen enkelt :)
 
Sv: Höst-och vintertråden

När jag tog mitt BE (för snart tio år sedan :angel:) fanns det inget program att plugga i, tyvärr. Kan ju ha kommi nu kanske? Annars håller jag med LadyCovergirl, gör B teorin på datorn och bara läs igenom BE-boken några gånger. Skriv upp anteckningar osv. :) Jag tyckte den muntliga teoridelen var det enda som var svårt :o men så hade jag en väldigt sur och nitisk prövare med :wtf:
 
Sv: Höst-och vintertråden

muntlig teori? :O är det ngt mer än säkerhets check och koll av ljus?
 
Sv: Höst-och vintertråden

Du får vara beredd på att få frågor under säkerhetskontrollen och körningen. T.ex. rörande lasten, hur det funkar med däckregler och sånt. Men har du koll på teorin så är det inga konstigheter.
 
Sv: Höst-och vintertråden

aha ^_^, får läsa på lite om däck osv då :p. last har jag bra koll på :D dvs lastsäkra allt över hjulen och försök ha så låg tyngdpunkt som möjligt. ^_^. tänker köra in 2 ensilage balar i släpet så det blir lagom tyngd och utfyllt.
 
Sv: Höst-och vintertråden

"På min tid" (:D) hade man också en muntlig del, när man kopplat släpet och så innan man körde iväg. Man fick typ ett ämne/fråga och skulle redogöra för detta. Gissar att det är så än?
Första gången fick jag någon fråga om hur man skulle kontrollera påskjutsbromsen, som ingen av mina mentorer (privata) som båda jobbat många år som trafiklärare, fattade när jag försökte fatta detta efter jag kom hem och hade kuggat pga det :cautious:
Som sagt nitisk och otrevlig prövare....
Samma person andra gången men då lyckades jag på något sätt ta mig igenom dennes negativa utfrågning.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Hmm, kontroll av påskjuts bromsen, är inte det bara att dra bromsen och försöka köra iväg :p? Och se så att alla vajrar sitter där de ska?
 
Sv: Höst-och vintertråden

Jo det var vad jag trodde.... Men han var ute efter något annat, minns inte ens vad, som sagt nästan tio år sedan:crazy:
Just den prövaren ska man nog inte använda som "mall" eller vad man ska säga;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 818
Senast: Nahar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 747
Senast: Imna
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 346
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 358
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp