Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, krya på dig @Poison-heart , hoppas att du mår bättre snart! Jag har en sådan örontermometer, tycker att den är värdelös och då kostade den ändå rätt många 100-lappar.. :p


Arvid är nu 7 veckor och idag var jag på efterkontroll hos BM, det var ett kärt återseende.. Tycker så mycket om henne, lite sorgligt att vi aldrig kommer träffas mer.. Men det gick bra, vi gick igenom förlossningen och hon höll med om att de borde satt en skalpelektrod tidigare men att det också var ett svårt läge då Arvid låg så högt upp.. :grin: Värkarna började precis vid midnatt, den första kom 00:01, sen var vi inne på förlossningen vid 03, och då var jag öppen 4 cm.. Kl. 08:30 var jag öppen 6 cm och då satte de elektroden, så att vattnet gick, sen gick det (äntligen) fort.. Han är född kl. 09:09.. :D

Åh, jag längtar efter efterkontrollen för saknar min barnmorska! Tycker mycket bättre om henne än vår BVC-sköterska, önskar att man kunde behålla henne även efteråt.
 
På tal om efterkontroll förresten, jag funderar på att sätta in en spiral pga känns inte riktigt som att jag just nu har förmåga att minnas ta ett piller varje dag 😬😅 men har ingen erfarenhet av spiral, har nån av er använt det och hur tyckte ni i såfall att det funkade?
 
Åh, jag längtar efter efterkontrollen för saknar min barnmorska! Tycker mycket bättre om henne än vår BVC-sköterska, önskar att man kunde behålla henne även efteråt.
Håller med. Är inte heller så förtjust i min bvc-sköterska. Vår ”vanliga” bvc-sköterska är mammaledig och lär väl komma tillbaka lagom till man glesar ordentligt på besöken 😏

Det känns som hon typ går efter en manual. Typ nu är barnet 2 månader och då ska jag säga det här. Hon är inte så inlyssnande direkt. Som ett exempel så skulle E få rotavaccin och då började hon rabbla upp symtom på tarminvagination. Då sa jag lite skämtsamt att sambon nog märker om hon får det (sambon är ju barnläkare och inriktad på gastro, vilket hon vet). Hon blev typ sur och började tjata om att det är hennes plikt att informera, vilket jag förstår, men det är också en konst att anpassa sig efter mottagaren 😉

Sen är hon så fyrkantig. Hon pratar om sömn och att barn I Elsas ålder ska sova 4 timmar på dagen och 10-12 på natten. Men om man inte lyckas trots all tid vi lägger ner? Är man en dålig förälder då?
 
På tal om efterkontroll förresten, jag funderar på att sätta in en spiral pga känns inte riktigt som att jag just nu har förmåga att minnas ta ett piller varje dag 😬😅 men har ingen erfarenhet av spiral, har nån av er använt det och hur tyckte ni i såfall att det funkade?

Jag ska nog också sätta in en men känns som jag vill vänta tills vi har ork att ligga igen 😆 Blir nog hormonspiral denna gång. Haft kopparspiral innan och blödde rätt mycket och hade mycket mensvärk så det blir det nog inte igen trots att jag gillar att den är hormonfri.
 
På tal om efterkontroll förresten, jag funderar på att sätta in en spiral pga känns inte riktigt som att jag just nu har förmåga att minnas ta ett piller varje dag 😬😅 men har ingen erfarenhet av spiral, har nån av er använt det och hur tyckte ni i såfall att det funkade?

Jag satte in en hormonspiral den här gången. Haft kopparspiral tidigare men fick mycket konstiga symtom av den, bland annat stora utslag över hela kroppen. Nu har jag ju bara haft hormonspiralen i nån vecka och hittills känns den bra. Har haft lite småblödningar men det är ju normalt. Är ju väldigt lämpligt att slippa tänka på den där delen öht 😅
 
Funderar också på att sätta in hormonspiral på efterkontrollen. Vill inte ha en liten till och vågar inte lita på att amningen skyddar helt.

Tidigare haft minipiller men kommer knappt ihåg mina vanliga mediciner just nu :o.
 
Tremånadersbesök på BVC idag. 64 cm lång och 8100 g. Alltså han ser ut som en halvårsbebis 😂 Rotavaccin igen och två sprutor. Det känns ju fruktansvärt när dom sticker en sån här liten och helt ovetande men han skrek bara till precis när dom stack sedan gick det över. Nästa besök ska vi prata mat. Känns ju sjukt O_o
 
Tremånadersbesök på BVC idag. 64 cm lång och 8100 g. Alltså han ser ut som en halvårsbebis 😂 Rotavaccin igen och två sprutor. Det känns ju fruktansvärt när dom sticker en sån här liten och helt ovetande men han skrek bara till precis när dom stack sedan gick det över. Nästa besök ska vi prata mat. Känns ju sjukt O_o
En rejäl pöjk 🥰 nej, visst är det sjukt hur fort tiden går!
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Försöker få min snuttare att börja med napp, så jag kan ta till det exempelvis vid promenader eller i bilen. Tittat på videos för tips, men hon ser bara sjukt ointresserad ut när jag testar. Har ni fått detta ta napp när de är några veckor?
 
Kan det inte vara viktigt att du pratar igenom din förlossning så du inte utvecklar ptsd? :heart
Jo kanske. Men jag har inte riktigt förtroende för bm. Funderar på att skriva förlossningsberättelse för att se om det bearbetar och gör att det är lättare att släppa.
 
Jag ska nog också sätta in en men känns som jag vill vänta tills vi har ork att ligga igen 😆 Blir nog hormonspiral denna gång. Haft kopparspiral innan och blödde rätt mycket och hade mycket mensvärk så det blir det nog inte igen trots att jag gillar att den är hormonfri.
Jag satte in en hormonspiral den här gången. Haft kopparspiral tidigare men fick mycket konstiga symtom av den, bland annat stora utslag över hela kroppen. Nu har jag ju bara haft hormonspiralen i nån vecka och hittills känns den bra. Har haft lite småblödningar men det är ju normalt. Är ju väldigt lämpligt att slippa tänka på den där delen öht 😅
Haft kopparspiral och upplever samma som @KarinStarfighter, mer mensvärk och mycket blod.

Tack för svaren! Känns som att det är hormonspiral man ska testa i såfall då!
 
Mina bebisar blev en månad i onsdags, så sjukt att det redan gått så lång tid! Känner lite att jag vill stanna tiden redan 😩. De firade med läkarkontroll på BVC, H väger nu 3,9 kg och S 3,4 så det tar sig! Nu ser kurvorna äntligen riktigt bra ut. Tycker man märker skillnad på dem nu, de är mycket vaknare och mer ”med” än förut och söker mycket ögonkontakt.
 
Försöker få min snuttare att börja med napp, så jag kan ta till det exempelvis vid promenader eller i bilen. Tittat på videos för tips, men hon ser bara sjukt ointresserad ut när jag testar. Har ni fått detta ta napp när de är några veckor?

Med storasyster väntade jag och erbjöd napp först efter några veckor, hon blev aldrig riktigt nöjd med det. Förrän hon fick napp av ett barn när hon var 4 mån, efter det tog hon napp 😅 hade dessutom bara testat med silikon nappar men det var tydligen latex som funkade sen.

Nu med lillasyster har vi erbjudit napp direkt, och hon tar den. Inte alltid men oftast, i vagnen funkar det framför allt 😊

Så har väl inga direkta tips mer än att testa olika märken på nappar och både silikon och latex
 
Försöker få min snuttare att börja med napp, så jag kan ta till det exempelvis vid promenader eller i bilen. Tittat på videos för tips, men hon ser bara sjukt ointresserad ut när jag testar. Har ni fått detta ta napp när de är några veckor?

Vi började med napp när våra var runt 2 veckor, det funkade rätt bra, men vet att min syster fick prova med flera olika nappar till sin dotter innan de hittade rätt.
 
Barnpassning, hur ser ni på det?

Idag var svärföräldrarna inom en sväng. Jag måste göra ett ärende i vecka. och svärmor har erbjudit sig att passa bebis. I min värld innebär det att hon följer med och håller bebis på plats medans jag utför ärendet. Idag skojade de (trodde jag) om att jag ska lämna bebis där, köra iväg och komma när jag är klar. Jag skrattade gott åt det roliga skämtet och sa sen till mannen att det var ju festligt att skoja om att jag skulle lämna bebis en hel timme. Han såg lite förlägen ut och klämde sen fram att det inte var något skämt🙄.

Jag kan knappt ta en dusch ens, utan min lilla koala. Hon känner direkt om det är någon annan än jag som håller och blir orolig och nöjd först hos mig. Hon är sex sju veckor bara, jag, eller hon, är absolut inte redo för någon form av barnpassning ännu. Jag gillar inte ens att någon annan håller henne 🙈, men generöst nog brukar jag sätta mig jämte så man kan titta på underverket 🤗. Sen uppskattar jag ju absolut att hon är efterfrågad, men barnpassning tänker jag är aktuellt först när vi verkligen behöver det av någon anledning som jag inte ens kan komma på nu. Eller när hon själv är stor nog att fråga efter det och vilja själv.

Såhär stark anknytning kände jag inte med mina andra barn, de lämnade jag gärna till förälder för att jag skulle vila eller göra ärenden. Under graviditeten pratade jag med mina kompisar om att jag redan från början skulle gå hemifrån utan bebis en timme om dagen. Nu vill jag inte gå hemifrån en sekund 😅

Nyfiken på hur ni bukemammor tänker? Flera av er har ju små barn, då är det kanske lite annorlunda.
 
Barnpassning, hur ser ni på det?

Idag var svärföräldrarna inom en sväng. Jag måste göra ett ärende i vecka. och svärmor har erbjudit sig att passa bebis. I min värld innebär det att hon följer med och håller bebis på plats medans jag utför ärendet. Idag skojade de (trodde jag) om att jag ska lämna bebis där, köra iväg och komma när jag är klar. Jag skrattade gott åt det roliga skämtet och sa sen till mannen att det var ju festligt att skoja om att jag skulle lämna bebis en hel timme. Han såg lite förlägen ut och klämde sen fram att det inte var något skämt🙄.

Jag kan knappt ta en dusch ens, utan min lilla koala. Hon känner direkt om det är någon annan än jag som håller och blir orolig och nöjd först hos mig. Hon är sex sju veckor bara, jag, eller hon, är absolut inte redo för någon form av barnpassning ännu. Jag gillar inte ens att någon annan håller henne 🙈, men generöst nog brukar jag sätta mig jämte så man kan titta på underverket 🤗. Sen uppskattar jag ju absolut att hon är efterfrågad, men barnpassning tänker jag är aktuellt först när vi verkligen behöver det av någon anledning som jag inte ens kan komma på nu. Eller när hon själv är stor nog att fråga efter det och vilja själv.

Såhär stark anknytning kände jag inte med mina andra barn, de lämnade jag gärna till förälder för att jag skulle vila eller göra ärenden. Under graviditeten pratade jag med mina kompisar om att jag redan från början skulle gå hemifrån utan bebis en timme om dagen. Nu vill jag inte gå hemifrån en sekund 😅

Nyfiken på hur ni bukemammor tänker? Flera av er har ju små barn, då är det kanske lite annorlunda.

kan lämna med pappa och åka iväg en timme (vårt problem är att hon ammas och jag orkar inte pumpa så han kan inte mata)

ev lämna till någon annan en kort stund om jag vet att hon har sitt långa 2-3 timmars sovpass.

äldsta sonen ville svärföräldrarna absolut passa när han var 3 månader så de köpte teaterbiljetter till oss. Ångrar att jag inte stod på mig och sa nej. Var väldigt långa 2,5 timmar för mig. Han åt dock delvis ersättning så var ju lugnt ur den synvinkeln
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 867
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 972
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 382
Senast: lilstar
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 230
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp