Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tyckte också att det var svårt att veta när man ska åka in. Förra gången gick vattnet och vi fick då komma in typ direkt pga mekonium i fv så då fick vi ju stanna direkt, men vet inte hur jag gör om det sätter igång på annat sätt? Jag kommer ju behöva smärtlindring rätt omgående så vill ju gärna inte vara hemma för länge heller...

Hur kommer ni förresten göra med föräldraledighet iom tvillingar? Kommer ni vara hemma båda en längre tid?

Ja precis, om vattnet går kan man ju ändå förstå att det är dags att åtminstone ringa. Min barnmorska sa att jag skulle förstå när det var dags även om det började med värkar men jag känner inte att jag litar på det riktigt... vi kommer vara hemma båda två de fem första månaderna har vi tänkt, sen delar vi upp resten. Känns jätteskönt att kunna få den första tiden tillsammans!
 
Får man välja om man vill föda vaginalt eller med kejsarsnitt när det är tvillingar? :) eller beror det på om båda ligger ”rätt” vid förlossningens start?

Som jag förstår det går de bara efter hur den första tvillingen ligger, man gör en förlossningsplanering vid ultraljudet i v 36 och om tvilling 1 (den som ligger längst ner) då ligger med huvudet ner planerar man för vaginal födsel och ligger den på annat sätt planeras för kejsarsnitt. Tvilling 2 bryr man sig inte så mycket om läget på för den kommer kunna vända sig så mycket när ettan kommit ut och den plötsligt får så stor plats 🙈🙈.
 
Som jag förstår det går de bara efter hur den första tvillingen ligger, man gör en förlossningsplanering vid ultraljudet i v 36 och om tvilling 1 (den som ligger längst ner) då ligger med huvudet ner planerar man för vaginal födsel och ligger den på annat sätt planeras för kejsarsnitt. Tvilling 2 bryr man sig inte så mycket om läget på för den kommer kunna vända sig så mycket när ettan kommit ut och den plötsligt får så stor plats 🙈🙈.

Då har rekommendationerna inte ändrat sig sen jag fick mina tvillingar. Mina låg visserigen båda med huvudet nedåt så vaginalt var ganska givet och det blev så också
 
På Instagram har jag sett att många sveper in hela bebisen, som en liten kåldolme. Från hals till fötter. Är det något nytt? Eller något gammalt jag missat 🤔
 
På Instagram har jag sett att många sveper in hela bebisen, som en liten kåldolme. Från hals till fötter. Är det något nytt? Eller något gammalt jag missat 🤔

Swaddling... googla baby swaddle. Är stort i usa och säkert andra länder, inte så stort i Sverige. Är en gammal sed, har förekommit mer förr i Sverige har jag för mig att jag läst.

ska påminna bebis om när den låg trångt i livmodern, hjälpa att komma till ro och att de inte ska väcka sig själv med plötsliga reflexrörelser. Finns massa att läsa om det, vissa studier påstår att det minskar plötslig spädbarnsdöd och vissa studier säger att det ökar risken.
 
Swaddling... googla baby swaddle. Är stort i usa och säkert andra länder, inte så stort i Sverige. Är en gammal sed, har förekommit mer förr i Sverige har jag för mig att jag läst.

ska påminna bebis om när den låg trångt i livmodern, hjälpa att komma till ro och att de inte ska väcka sig själv med plötsliga reflexrörelser. Finns massa att läsa om det, vissa studier påstår att det minskar plötslig spädbarnsdöd och vissa studier säger att det ökar risken.
Ah, ska kolla, tack!
 
Invägning på BVC idag, 2 veckor gammal. 4 115 g och 53 cm lång. Gått upp 355 g sedan förra måndagen 😅 Han har börjat böka och stöka lite på nätterna, ungefär som att han skulle ha ont i magen. Skriker inte men stönar och stånkar. Har försökt hålla koll på vad jag äter. Det enda jag kan komma på att han skulle reagera på är choklad, så det har jag skippat nu men han fortsätter stöka 🙄 Absolut det tråkigaste med bebisar, att dom så lätt får ont i magen... Nån som har tips? Är noga med att rapa efter varje amning. Kör lite gymnastik och magmassage. Har inte börjat med Minifom som BVC rekommenderar. Hade noll effekt på storebror när han höll på lika.
 
Jahaps, då var mannen sjukskriven två veckor minst. Han lider av sömnstörningar och från och till blir det ohållbart (passar inte med att han skiftar men svårt att hitta dagarbete med hans utbildning)

Lite tudelad. Mindre risk att han drar hem corona nu, men samtidigt påverkar hans sovande hela familjen, eftersom han aldrig somnar på kvällen blir det sena morgnar, som leder till att jag får mer ansvar med barnen. Han väljer dessutom att sova i gästrummet för att inte störa oss, men de leder till att alla barn skall sova PÅ mig av någon anledning. Vet att han har dessa cykler men just nu orkar jag inte riktigt med det.

Tur att han lyssnade till slut i alla fall, försökt få honom att vara borta från arbete en månad snart. Lyssnar han inte kan de lätt bli en tremånaders krasch som senast, nu kommer han ev jobba 4-5 dagar innan babyn föds, om han inte lyckas få den veckan ledigt. och så tre veckor pappaledigt.
 
Invägning på BVC idag, 2 veckor gammal. 4 115 g och 53 cm lång. Gått upp 355 g sedan förra måndagen 😅 Han har börjat böka och stöka lite på nätterna, ungefär som att han skulle ha ont i magen. Skriker inte men stönar och stånkar. Har försökt hålla koll på vad jag äter. Det enda jag kan komma på att han skulle reagera på är choklad, så det har jag skippat nu men han fortsätter stöka 🙄 Absolut det tråkigaste med bebisar, att dom så lätt får ont i magen... Nån som har tips? Är noga med att rapa efter varje amning. Kör lite gymnastik och magmassage. Har inte börjat med Minifom som BVC rekommenderar. Hade noll effekt på storebror när han höll på lika.
Med sonen minns jag att magmassage var ganska effektivt. Blev det för jobbigt så tog jag till pysventil ibland och det funkade bra, men den ska man väl inte använda för mycket. Finns ju några magdroppar från Semper också. Har för mig att dom inte hjälpte så bra men det är väl olika. Hoppas det går över iaf!
 
Med sonen minns jag att magmassage var ganska effektivt. Blev det för jobbigt så tog jag till pysventil ibland och det funkade bra, men den ska man väl inte använda för mycket. Finns ju några magdroppar från Semper också. Har för mig att dom inte hjälpte så bra men det är väl olika. Hoppas det går över iaf!

Ska köra mer magmassage. Har beställt pysventiler och Minifom-droppar. Pysventilerna får man använda 3 ggr om dagen stod det. Man kan också ta tempen kom jag på nu, då brukar det komma ut lite.
 
Här har vi också en liten som börjat stöka på nätterna de senaste dagarna. I natt blev han totalt otröstlig mellan varven och inte heller amma fungerade som tröst. Misstänker att det är magen som spökar här också och jag tycker det är så jobbigt att inte kunna hjälpa honom när han blir sådär ledsen. :(

Andra halva av natten blev dock bättre tack och lov och nu är det ett trött knytte här hemma (och trötta föräldrar!).
 
Puh, börjar bli tungt här. Allt jag gör tar sån evig tid så hinner i princip bara en sak per dag. Idag tänkte jag vika tvätten men efter att ha tagit fram och ätit frukost var jag så trött att jag fick ta en paus... Hoppas ändå verkligen att de stannar till åtminstone slutet av oktober!
 
Var och simmade igår och var nog lite väl optimistisk de första två längderna när jag körde samma takt som Icke-gravid 😂 va helt slut så fick bli väldigt långsam simning resten av tiden. Men väldigt skönt för kroppen.
I övrigt känner jag också mig jäkligt tung och orkeslös. Är liksom helt slut efter att ha ordnat frukost o diskat, sen måste jag vila på soffan. Det märks att man gått upp närmre 20 kg också. Det blir tungt att ligga på soffan också efter ett tag. Idag har jag som mål att fålla och hänga upp ett par gardiner som jag tänkt gjort i månader 😂
 
Känner mig så handikappad (får man ens säga så?) fick såna sjuka sammandragningar eller nått i magen och ut i ryggen av att promenera och handla ca 1,5 km bort, körde dessutom vagn så behövde ju inte ens bära, verkar komma varje gång jag gör liknande, städar eller sjåar på mer än typ går runt i lugn takt hemma och känner mig så överflödig när jag ju VILL orka städa, handla, laga mat och blir ju oxå endel lyft av tjurig 2,5 åring oxå på det som är svårt att komma ifrån helt 😒
 
Känner mig så handikappad (får man ens säga så?) fick såna sjuka sammandragningar eller nått i magen och ut i ryggen av att promenera och handla ca 1,5 km bort, körde dessutom vagn så behövde ju inte ens bära, verkar komma varje gång jag gör liknande, städar eller sjåar på mer än typ går runt i lugn takt hemma och känner mig så överflödig när jag ju VILL orka städa, handla, laga mat och blir ju oxå endel lyft av tjurig 2,5 åring oxå på det som är svårt att komma ifrån helt 😒
Usch, vet precis känslan! Att handla är fasiken inget lätt projekt som höggravid! Tycker alla lyft ner i vagn och sen bil är så jäkla jobbigt för rygg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
37
· Visningar
2 366
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 344
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 904
Senast: lilstar
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 345
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp