Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken dag! Lyckades helt glömma vilken tid jag hade ultraljud för att kolla om moderkakan flyttat sig nog mycket så lyckades få tag på dom och fråga 5 min innan tiden var men de va schysst och flyttade tiden 1,5 timme ❤️

moderkakan behövde dock kollas med vul av läkare för va inte helt 100 på att de var nog långt ifrån men ingen hade tid just då och hade inte tid att komma tillbaks efter lunch så ska kollas på torsdag istället.

fick veta att ungen tydligen låg med rumpan neråt och fötterna upp i ansiktet som en fällkniv men är ju ”bara” på 32+0 idag så antar den har tid att vända sig
 
@vinkelina, Kul med datum! 😍 Sätter de igång av någon särskild anledning? (om du vill svara 😊)

lite olika orsaker. Främst för att jag haft två väldigt snabba förlossningar (6h och 4,5h med igångsättning) och vi har 10 mil att köra.

Sedan är jag svår att bedöva och vissa läkemedel skall tas max en timme innan babyn föds. Får inte använda ryggbedövning alls tex. plus att jag fick nervskada i benet med första (så man vill hålla lite koll på) och har ökad blödningsbenägenhet .

Var beredd att få kämpa för de fick vi göra andra gången, första är igångsatt pga överburenhet. Men var en väldigt sympatisk läkare denna gång och konstatera att de skall väl inte vara några problem alls. Blir även lättare med barnvakter på detta vis
 
Vilken dag! Lyckades helt glömma vilken tid jag hade ultraljud för att kolla om moderkakan flyttat sig nog mycket så lyckades få tag på dom och fråga 5 min innan tiden var men de va schysst och flyttade tiden 1,5 timme ❤

moderkakan behövde dock kollas med vul av läkare för va inte helt 100 på att de var nog långt ifrån men ingen hade tid just då och hade inte tid att komma tillbaks efter lunch så ska kollas på torsdag istället.

fick veta att ungen tydligen låg med rumpan neråt och fötterna upp i ansiktet som en fällkniv men är ju ”bara” på 32+0 idag så antar den har tid att vända sig
Så låg min onge med för två veckor sen. Får se imorgon om hon vänt sig nu.
Pratade dom om ev vändning?

32+1 själv så vi är verkligen lika i tid :).
 
Så låg min onge med för två veckor sen. Får se imorgon om hon vänt sig nu.
Pratade dom om ev vändning?

32+1 själv så vi är verkligen lika i tid :).

nä nämndes inget om de utan mer typ ”ligger såhär” men verkar vara en väldigt avslappnad barnmorska, var samma som gjorde rul och nämnde att moderkakan låg lågt lite sådär avslappnat i förbifarten, får kanske fråga då de ska kolla igen senare i veckan om den ligger kvar så
 
lite olika orsaker. Främst för att jag haft två väldigt snabba förlossningar (6h och 4,5h med igångsättning) och vi har 10 mil att köra.

Sedan är jag svår att bedöva och vissa läkemedel skall tas max en timme innan babyn föds. Får inte använda ryggbedövning alls tex. plus att jag fick nervskada i benet med första (så man vill hålla lite koll på) och har ökad blödningsbenägenhet .

Var beredd att få kämpa för de fick vi göra andra gången, första är igångsatt pga överburenhet. Men var en väldigt sympatisk läkare denna gång och konstatera att de skall väl inte vara några problem alls. Blir även lättare med barnvakter på detta vis
Då är jag med! Känns som att de sätter igång ganska sent, men antar att du bara åker in direkt, om du får känningar innan?
 
nä nämndes inget om de utan mer typ ”ligger såhär” men verkar vara en väldigt avslappnad barnmorska, var samma som gjorde rul och nämnde att moderkakan låg lågt lite sådär avslappnat i förbifarten, får kanske fråga då de ska kolla igen senare i veckan om den ligger kvar så
Ligger den nära... Gud vad heter det... Utfarten? 😂 Alltså jag vet att det heter något annat men min hjärna känns helt borta idag 🙈
 
Då är jag med! Känns som att de sätter igång ganska sent, men antar att du bara åker in direkt, om du får känningar innan?

då jag gått över med de båda tidigare så räknar de med att vi inte skall göra det denna gång. Men är nog bara att åka in om de kommer igång. Då måste vi däremot åka till ett annat sjukhus för tror inte vi kommer hinna. Är mannen på jobb tar det nämligen en timme för honom att komma hem, och så 90 min körning på det.

har sagt att han får börja läsa på om att föda hemma ;) tog upp det idag och läkaren menar att de "bästa" förlossningarna är de som sker hemma, för de är oftast väldigt snabba och "trygga". Sedan kanske de inte känns så psykologiskt men hon tyckte inte att jag skall vara orolig om de skulle råka bli så
 
haha precis! Kommer inte heller på namnet nu 😂
Fått höra att min sitter lite här och där, frågade läkaren sist varför jag fått så olika besked. Hon sa att den kan ha legat högst upp i framkant först och sedan hängt med runt när livmodern växt och nu således sitter i bak.
Med det sagt så hoppas jag att din flyttar sig i takt med att livmodern växer 😊
 
då jag gått över med de båda tidigare så räknar de med att vi inte skall göra det denna gång. Men är nog bara att åka in om de kommer igång. Då måste vi däremot åka till ett annat sjukhus för tror inte vi kommer hinna. Är mannen på jobb tar det nämligen en timme för honom att komma hem, och så 90 min körning på det.

har sagt att han får börja läsa på om att föda hemma ;) tog upp det idag och läkaren menar att de "bästa" förlossningarna är de som sker hemma, för de är oftast väldigt snabba och "trygga". Sedan kanske de inte känns så psykologiskt men hon tyckte inte att jag skall vara orolig om de skulle råka bli så
Oj, ja det går säkert bra om det skulle bli så... Men ändå lite läskigt! Finns det någon möjlighet att han kan ta semester nån vecka innan?
 
Oj, ja det går säkert bra om det skulle bli så... Men ändå lite läskigt! Finns det någon möjlighet att han kan ta semester nån vecka innan?

tyvärr inte. Han jobbar inom sjukvården och med rådande Coronaläge fick de bara ta ut två veckor semester på sommaren (gissa att han ser fram emot sina 3v pappaledigt:angel:)
 
Varit hos bm idag, andra gången jag träffar min ordinarie... 😅 haft tre andra senaste besöken, pga semestertider. Så är inte alls van vid min men hon är ändå bra och trevlig och nu är ändå resten av alla besök med henne.

Är 1kg ifrån vad jag vägde när dottern föddes😝 vilket känns lustigt, men vet att jag vägde mer vid inskrivning denna gången. Samt att med dottern gick jag ner i vikt i början pga illamåendet..

Sambon och dottern mötte upp mig efter besöket, blev en mysig vända på stan med fika/lunch. Dottern gick tomhänt av egen vilja från leksaksbutiken 😂 Och jag som tröttnat på tights hittade skönaste byxorna från Cubus 😍 kommer nog bo i dem resten av tiden, samt perfekta att ha efter också
 
Bm-besök här också idag, näst sista och det sista med min ordinarie bm då hon också ska ha bebis snart 😍 vi kommer nog ses på babycafet i höst, lite kul! Alla värden var bra och blodtrycket låg nere på 110/70, blev rätt förvånad för känns som det borde varit högre då jag upplevt att jag blir andfådd av att bara resa mig typ, haha. Vi sammanfattade graviditeten och det kändes liksom så konstigt, snart är den över ju! Det känns så annorlunda den här gången mot de sista veckorna med sonen, som var så fulla med ångest. Nu njuter jag och ser fram emot förlossningen, det är verkligen på ett annat sätt. Imorgon tänkte jag äntligen åka till badhuset och simma, det har jag tänkt göra hela graviditeten så det är väl dags nu 😂
 
Här blir Lilleman en vecka idag och vi har träffat BVC för första gången. Allt såg bra ut även om han inte riktigt är tillbaka på födelsevikt än. Amningen börjar komma igång bra, det gör fortfarande riktigt ont för mig men har börjat med amningsnapp vilket åtminstone lindrar lite. Hoppas det släpper helt snart.
 
Jag har också varit hos mvc, men igår. Hon lyssnade mest på hjärtljuden som lät bra och sen ställde jag lite frågor om förlossningen och hur man ska veta när man ska åka in. Tycker det är så svårt att föreställa sig förlossningen, är en så helt ny upplevelse! Min barnmorska sa i allafall att jag inte ska tänka att jag ska stanna hemma så länge som möjligt utan att det är bättre att ringa tidigt och meddela att det är på gång utifrån att det är tvillingar och därför kräver mer personal på bb. Det kändes skönt tycker jag. Nästa vecka ska jag på tillväxtultraljud, det känns lite nervöst men hoppas att båda växer som de ska!
 
Jag har också varit hos mvc, men igår. Hon lyssnade mest på hjärtljuden som lät bra och sen ställde jag lite frågor om förlossningen och hur man ska veta när man ska åka in. Tycker det är så svårt att föreställa sig förlossningen, är en så helt ny upplevelse! Min barnmorska sa i allafall att jag inte ska tänka att jag ska stanna hemma så länge som möjligt utan att det är bättre att ringa tidigt och meddela att det är på gång utifrån att det är tvillingar och därför kräver mer personal på bb. Det kändes skönt tycker jag. Nästa vecka ska jag på tillväxtultraljud, det känns lite nervöst men hoppas att båda växer som de ska!

Jag tyckte också att det var svårt att veta när man ska åka in. Förra gången gick vattnet och vi fick då komma in typ direkt pga mekonium i fv så då fick vi ju stanna direkt, men vet inte hur jag gör om det sätter igång på annat sätt? Jag kommer ju behöva smärtlindring rätt omgående så vill ju gärna inte vara hemma för länge heller...

Hur kommer ni förresten göra med föräldraledighet iom tvillingar? Kommer ni vara hemma båda en längre tid?
 
Jag har också varit hos mvc, men igår. Hon lyssnade mest på hjärtljuden som lät bra och sen ställde jag lite frågor om förlossningen och hur man ska veta när man ska åka in. Tycker det är så svårt att föreställa sig förlossningen, är en så helt ny upplevelse! Min barnmorska sa i allafall att jag inte ska tänka att jag ska stanna hemma så länge som möjligt utan att det är bättre att ringa tidigt och meddela att det är på gång utifrån att det är tvillingar och därför kräver mer personal på bb. Det kändes skönt tycker jag. Nästa vecka ska jag på tillväxtultraljud, det känns lite nervöst men hoppas att båda växer som de ska!
Får man välja om man vill föda vaginalt eller med kejsarsnitt när det är tvillingar? :) eller beror det på om båda ligger ”rätt” vid förlossningens start?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
37
· Visningar
2 375
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 362
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 909
Senast: lilstar
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 354
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Hage

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp