Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag går jag in i vecka 26! Hur ligger vi till i tråden nu? Har för mig att @vinkelina och @KarinStarfighter eller @Poison-heart (era bilder är rätt lika varandra) är rätt lika i tid?
Visa bifogad fil 53088

Vecka 25+1 idag. Känner mig mest som en uppsväll ballong, får aldrig en söt mage utan hela jag blir rund. Sedan lär man ju bli större för varje barn 🙄

10B134C4-F2B6-4C90-A3E2-74339824B0DF.jpeg
 
Jag är i v. 30 nu och har fyra inbokade besök kvar fram till bf, men fram tills nu så har det varit väldigt långt mellan besöken. Första barnet för min del.
 
Härligt att allt såg bra ut hos bm och att ni får snitt i september! När är BF?
Jag var hos bm i förra veckan, allt såg bra ut här med, men skulle börja med järntabletter för säkerhets skull.. :grin:


Åh, blir lite ledsen av ditt inlägg, så ska du inte behöva känna.. Du kan inte kontakta din bm nu och se om hon kan få in ett möte/kontroll på spec. mödravården innan v. 28? Just med tanke på er historia? Skickar iaf en kram till dig och hoppas att lillasyster dansar disco i magen snart.:heart


Förresten, hur ofta går ni till bm? Tycker inte att jag ska dit så ofta, visserligen omföderska men ändå. Nu var jag där i torsdags, då i v. 24+6, nästa besök blir glukosbelastning i vecka 29+0, men då görs ju inga andra kontroller, och därefter i v. 31+4.. Efter det blir det besök varannan vecka fram till bf..
Lite nyfiken, glukosbelastning, görs det på rutin eller beror det på något värde du haft? Jag har inte fått någon info om glukosbelastning så det är därför jag undrar 😊
 
Vecka 25+1 idag. Känner mig mest som en uppsväll ballong, får aldrig en söt mage utan hela jag blir rund. Sedan lär man ju bli större för varje barn 🙄

Visa bifogad fil 53090
Jag tycker att det känns som att det spänner inifrån ibland. Den "vanliga" magstorleken och gravidmagen gör inte ont, men den uppspända och uppblåsta känslan har jag svårt för.

Jag tror också att jag får lite extra ont ibland eftersom jag har sammanväxningar och tarmen sitter fast i bukväggen, så det vore iofs lite konstigt om det inte spänner till ibland 😅.
 
Alla besök hos MVC kan man läsa om på 1177 :) Det är nog lite olika beroende på region men som omföderska har man nog generellt sett färre besök. Jag har mitt 29+ besök idag, sen dröjer det till 34+ och sen varannan vecka fram till BF.

Tycker det går så sjukt fort nu. Redan vecka 30 och vi är inte alls redo för en bebis här hemma :nailbiting: Renovering av kök och badrum pågår så det är bara ett enda kaos, barnvagn och bilstol är utlånade (hoppas vi får tillbaka dem i tid...), ja vi har nog inga nödvändiga saker hemma förutom kläder... men det löser sig nog :p Storebror börjar bli otålig och frågar ofta när hans bebis kommer. Han har också bestämt att han ska heta Charlie. Det kanske får bli mellannamn :D
 
Härligt att allt såg bra ut hos bm och att ni får snitt i september! När är BF?
Jag var hos bm i förra veckan, allt såg bra ut här med, men skulle börja med järntabletter för säkerhets skull.. :grin:


Åh, blir lite ledsen av ditt inlägg, så ska du inte behöva känna.. Du kan inte kontakta din bm nu och se om hon kan få in ett möte/kontroll på spec. mödravården innan v. 28? Just med tanke på er historia? Skickar iaf en kram till dig och hoppas att lillasyster dansar disco i magen snart.:heart


Förresten, hur ofta går ni till bm? Tycker inte att jag ska dit så ofta, visserligen omföderska men ändå. Nu var jag där i torsdags, då i v. 24+6, nästa besök blir glukosbelastning i vecka 29+0, men då görs ju inga andra kontroller, och därefter i v. 31+4.. Efter det blir det besök varannan vecka fram till bf..
Jag ska prata med henne om det på nästa besök tänkte jag.

Idag har lillasyster gett sig väl till känna i alla fall :love: .
 
Bm-besök vecka 29+0 idag. Allt såg bra ut förutom att mitt SF-mått är lite stort. Blir en extrakontroll om 2 veckor för att se hur det utvecklar sig.
 
Kanske lite OT men, nu har jag fått hem min Elvie-trainer. Dyr, men jag är superrädd för inkontinens och knipen blir aldrig av som jag planerat. Ålder och tredje barnet känns som riskfaktor för min del, och BM hade också på agendan sist hur viktigt det är att knipa.
 
Är det första mätningen för dig? Kan det innebära att bebben är lite stor?

Andra mätningen. Kan bero på en massa saker tydligen; att de mäter olika (ny bm den här gången då min ordinarie har semester), stor bebis, att bebis ligger långt upp, mycket fostervatten (som i sin tur kan bero på diabetes, avvikelser hos bebis eller ingen orsak alls). Nu låg jag lite över den översta kurvan. Antar att jag får göra ett TUL om jag fortfarande ligger över om 2 veckor.
 
Andra mätningen. Kan bero på en massa saker tydligen; att de mäter olika (ny bm den här gången då min ordinarie har semester), stor bebis, att bebis ligger långt upp, mycket fostervatten (som i sin tur kan bero på diabetes, avvikelser hos bebis eller ingen orsak alls). Nu låg jag lite över den översta kurvan. Antar att jag får göra ett TUL om jag fortfarande ligger över om 2 veckor.
Aha, men i vilken vecka mättes det första gången? Funderar eftersom de inte mätte alls på mig vecka 25, så min första mätning kommer bli vecka 29 😊

Hoppas allt går bra på nästa mätning!
 
Aha, men i vilken vecka mättes det första gången? Funderar eftersom de inte mätte alls på mig vecka 25, så min första mätning kommer bli vecka 29 😊

Hoppas allt går bra på nästa mätning!

24+ mättes det första gången. Konstigt att du inte fick mäta?
 
24+ mättes det första gången. Konstigt att du inte fick mäta?
Ja, jag tyckte också det, känns lite ovärt att börja mäta när jag snart är i vecka 30. Jag såg en kurva på datorn och frågade om den är till min vikt men hon sa att det är till för när vi ska mäta magen nästa gång, så hon glömde det knappast 🤔
 
Ja, jag tyckte också det, känns lite ovärt att börja mäta när jag snart är i vecka 30. Jag såg en kurva på datorn och frågade om den är till min vikt men hon sa att det är till för när vi ska mäta magen nästa gång, så hon glömde det knappast 🤔

Kolla på 1177 och din region om det står nåt om det ska mätas vid besöket i vecka 24+?
 
Hur är det mer er aptit? Just nu äter jag nästan mindre än min treåring ( så glassen/chips/godis osv på kvällen har jag noll dåligt samvete för nu). Tex till middag fick jag i mig EN morotsbiff (ni vet en sådan där fryst färdiglagad) och kanske 1 dl kokta makaroner och lite sallad. Blir inte ens hungrig men kan känna illamående om de gått mer än 4h sen senaste mål.
 
Förstår att det är jobbigt men håller alla tummar och tår ❤ Tryck på ditt psykiska mående över detta.
Aurorasamtal idag. Känner att jag gillar barnmorskan jag går hos (men det gjorde jag förra gången också). Vi kom inte så mycket längre idag. Jag vet ju vad min rädsla består av (okontrollerad smärta) som bygger på när jag var överstimulerad efter vår ivf och upplevelsen vid första förlossningen när jag lämnades ensam i över en timme med en uska vikarie.
Vi pratade dels om vad jag kan göra annorlunda/ hur förbereda mig, men jag känner lite att när det väl hettar till och jag får såna smärtor att jag spyr 🤮 så hjälper inte ngn profylaxandning i världen utan jag blir helt panikslagen. Sen pratade vi om vad de kunde göra annorlunda inför nästa förlossning, men lite är det ju så att hur mycket de än skriver att de ska ha personal på rummet så kan de ju inte lova det. Det är ju en akutverksamhet.

Sen pratade vi om Corona och att det innebär att partnern inte får stanna på bb vilket stressar mig, men samtidigt är det ju lika för alla och inget vi kan påverka. Hon trodde inte att det skulle ändra sig till september.

läkarbesök för ställningstagande till snitt på måndag och hon trodde typ 50/50 på mina chanser att få igenom det.

Jag känner mig rätt uppgiven faktiskt. Får jag inte snitt så skiter jag i alla förberedelser och lägger huvudet i sanden och då får dom väl ha en galen föderska på förlossningen som skriker efter snitt. Tror inte att det blir bra för nån faktiskt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 052
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp