Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också precis varit på besök hos barnmorskan, gick in i vecka 25 idag :) Fick träffa en annan eftersom min BM har semester. Alla värden normala, skönt! SF-mått på 23, nånstans i mitten verkar det som.
 
Och här ifrån efterkälken kan jag rapportera att igår kände jag riktigt ordentligt ”fiskfladder”. Även om jag känt en del som jag funderat över innan så var det här första gången det inte var någon tvekan :)
 
Jag ammade första barnet till han var fyra månader sen sa min kropp stopp.
Vi köpte en Brezza då och jag älskar den! När sonen slutade med ersättning så var jag gravid igen så vi behöll den och använder den till vällingen istället.

Nu är vi på semester och behöver blanda vällingen ”manuellt” på kvällen och redan idag, kväll nr 2, är jag SÅ less 😂
Förhoppningsvis kan jag delamma lillasyster eftersom vi ska dela på föräldraledigheten så då kommer den till användning ännu mer igen.
Bästa köpet till första barnet!

Men alltså var är det för maskin egentligen? Har liksom svårt att föreställa mig hur vällingblandning förenklas! Men jag har kanske förträngt 😅
 
Jag var på 25-veckors-besöket igår och herregud vad jag tycker om den nya barnmorskan jag blev tilldelad. Så trevlig och lättpratad och med humor. Det blev ingen graviditetsdiabetes (skönt) och allt annat var fint också. Första SF-måttet gjordes och låg någon millimeter över kurvan bara så det känns bra (särskilt som jag fortfarande tror att jag är lite feldaterad) och så lyckades jag äntligen spela in lite hjärtljud till den blivande fadern och dito mormodern :love:

Nu är det "ledigt" från vårdbesök till 2 augusti då jag har första tillväxtultraljudet, det har varit ett j-vla spring det senaste :D

Men vad skönt att nya barnmorskan var så bra! Jag ska till min nästa vecka, tror jag. Har varit där sjukt lite tycker jag 😂 Men å andra sidan desto mer på Östra 😝
Ska boka glukosbelastning på mitt nästa besök, jävla farsa att bli diabetiker på äldre dagar - annars hade jag sluppit 🙈

Jag ska göra mitt första tillväxtultraljud på torsdag! Egentligen skulle det varit idag, men blev flyttat.
Första av fyra 😅
 
Provade på egen gravidfotografering med min man, och bilden är helt oredigerad då mitt program ligger på en annan dator. Bilderna blev bättre än förväntat, så tanken är att kunna få in alla barn på en bild längre fram. Får se om tonåringen kommer hem innan de skördar bara :D Står i ett traktorspår på hyresvärdens mark så vi vet att vi får okej att stå där.

Helt otroligt att detta är min minsta gravidmage, får se vad magmåttet visar på fredag. Men runt samma tid så har jag legat på 29, 28 och 30 med brorsorna, så jag hoppas kunna landa in på medelkurvan denna gång :rofl:

217436770_543421103359064_6746867098648166902_n.jpg
 
Men vad skönt att nya barnmorskan var så bra! Jag ska till min nästa vecka, tror jag. Har varit där sjukt lite tycker jag 😂 Men å andra sidan desto mer på Östra 😝
Ska boka glukosbelastning på mitt nästa besök, jävla farsa att bli diabetiker på äldre dagar - annars hade jag sluppit 🙈

Jag ska göra mitt första tillväxtultraljud på torsdag! Egentligen skulle det varit idag, men blev flyttat.
Första av fyra 😅

Haha vi är rätt många som ska, eller har gjort, glukosbelastning. Jag gör min om ca 3 veckor. Och då jag gjort det i alla mina graviditeter så hoppas jag på den nya sorten som inte är lika grumlig. Håller tummarna att du slipper graviditetsdiabetes.

Åh vad härligt att få så många TUL med tanke på er historik :heart.
Jag har själv gjort allt ifrån 4 -7 st TUL under mina graviditeter så det känns konstigt med att bara göra ett TUL i vecka 32.
 
Kan ju bjuda på den redigerade bilden också :D Den blev en aning gul, men datorn som har redigeringsprogrammet är lite koko i nyansen så inte helt lätt att se hur bilden blir. Och nej, redigeringsprogrammet går inte längre att ladda ner :mad:
 

Bifogade filer

  • IMG_6392 - Kopia.JPG
    IMG_6392 - Kopia.JPG
    334 KB · Visningar: 71
Men alltså var är det för maskin egentligen? Har liksom svårt att föreställa mig hur vällingblandning förenklas! Men jag har kanske förträngt 😅
Du sätter flaskan i den, trycker på en knapp, och så kommer det rätt doserad pulvermängd och perfekt tempererat vatten i flaskan. På med napp, skaka lite lätt, klart 🎉

Slippa mäta, värma, blanda, kyla ner, värma på mer, diska av prylar.. det tar inte mer än femton sekunder liksom 💪🏼
 
Haha vi är rätt många som ska, eller har gjort, glukosbelastning. Jag gör min om ca 3 veckor. Och då jag gjort det i alla mina graviditeter så hoppas jag på den nya sorten som inte är lika grumlig. Håller tummarna att du slipper graviditetsdiabetes.

Åh vad härligt att få så många TUL med tanke på er historik :heart.
Jag har själv gjort allt ifrån 4 -7 st TUL under mina graviditeter så det känns konstigt med att bara göra ett TUL i vecka 32.

Haha, jag vet. Bryr mig inte jättemycket om att dricka skiten (även om det lär va äckligt) men stick i fingret hatar jag. De hade mycket hellre fått sticka mig i armarna... 😝
Tror inte jag kommer ha graviditetsdiabetes, men vem vet? 🤷

Ja, det känns skönt faktiskt. Är inte särskilt orolig alls nu, när jag inte kan göra något eller vänta på några besked. Men skönt ändå 😁
Förstår att det känns konstigt med bara ett, men tänker att det är för att det ser bra ut? 😁
 
Du sätter flaskan i den, trycker på en knapp, och så kommer det rätt doserad pulvermängd och perfekt tempererat vatten i flaskan. På med napp, skaka lite lätt, klart 🎉

Slippa mäta, värma, blanda, kyla ner, värma på mer, diska av prylar.. det tar inte mer än femton sekunder liksom 💪🏼

Låter så jävla smidigt 😁
 
Haha, jag vet. Bryr mig inte jättemycket om att dricka skiten (även om det lär va äckligt) men stick i fingret hatar jag. De hade mycket hellre fått sticka mig i armarna... 😝
Tror inte jag kommer ha graviditetsdiabetes, men vem vet? 🤷

Ja, det känns skönt faktiskt. Är inte särskilt orolig alls nu, när jag inte kan göra något eller vänta på några besked. Men skönt ändå 😁
Förstår att det känns konstigt med bara ett, men tänker att det är för att det ser bra ut? 😁

Haha modiga kvinna, avskyr när de sticker i armarna eller händerna. Den nya sorten är helt okej tycker jag, det var värre 2004 när det var som grumligt socker i glaset. Ja man vet inte, så man kan ju lika gärna göra det iaf en gång känner jag.

Både ja och nej. Majoriteten av mina TUL har varit för att bebisarna har varit övertunga, och man vill följa upp deras viktkurva samt mäta navelflödet + CTG-kurva. Jag och min bm hade helst haft ett TUL nu runt vecka 25 för att se hur denna bebis ligger i vikt. Specmvc ansåg att mitt kub var för svårt för att se bebisen så de vill vänta tills vecka 32, för att garantera ett lättare ultraljud. För mig är det lite dumt för jag vill gärna ha minst 2 TUL för att se hur mycket hon ökar per vecka. Brorsorna tex ökade ca 250 gram per vecka vilket gjorde det lätt att diffa fram en födelsevikt. Så en övertung bebis i kombination med min operation kan ge ett komplicerat kejsarsnitt igen. Sist tog det 2 timmar (vanligast är 30 min).
 
Du sätter flaskan i den, trycker på en knapp, och så kommer det rätt doserad pulvermängd och perfekt tempererat vatten i flaskan. På med napp, skaka lite lätt, klart 🎉

Slippa mäta, värma, blanda, kyla ner, värma på mer, diska av prylar.. det tar inte mer än femton sekunder liksom 💪🏼

Fast när vi blandade välling hällde vi vatten i en flaska, i med ett par skopor pulver på ett ungefär, skaka tre sekunder, micron i en halvminut och sen klart? Flaskan måste man väl diska ändå?

Fast med ersättning kan jag tänka mig att det är mer skillnad, det har vi aldrig gett. Men har förstått från vänner att bästa ersättningshacket är att vänja barnen vid att dricka rumstempererad 😅
 
Du sätter flaskan i den, trycker på en knapp, och så kommer det rätt doserad pulvermängd och perfekt tempererat vatten i flaskan. På med napp, skaka lite lätt, klart 🎉

Slippa mäta, värma, blanda, kyla ner, värma på mer, diska av prylar.. det tar inte mer än femton sekunder liksom 💪🏼

Jag upplevde inte att det var jobbigt eller osmidigt att göra manuella blandningar, och inser efter att sett vad maskinen kostar så kommer vi köra manuellt även med denna bebis. Vi kokade alltid upp vatten och hade i termos så det finns alltid bra ät-temperatur. Sen körde vi med pulver-doserare så det är också tips jag kan rekommendera. Så vi bara mätte vattnet och blandade vilket också gick fort :up: Samtidigt så var det smidigt att packa ner när vi var iväg.

Enda nackdelen är om man får en sån matkänslig bebis som våran minste, som krävde viss temperatur på maten vilket innebar att man ibland fick värma på ersättningen för rumstempererat vägrade han. Välling åt han aldrig oavsett märke, och även den selektivt utvalda maten skulle ha bra ät-temperatur :rofl:
 
Hoppar in från en annan tråd och tipsar om vattenkokare som kokar upp vatten till 40 grader👌 Vår kan vi välja uppvärmning till 40, 60, 70, 80, 100 grader. Himla smidigt vid blandning välling/ersättning.
 
Haha modiga kvinna, avskyr när de sticker i armarna eller händerna. Den nya sorten är helt okej tycker jag, det var värre 2004 när det var som grumligt socker i glaset. Ja man vet inte, så man kan ju lika gärna göra det iaf en gång känner jag.

Både ja och nej. Majoriteten av mina TUL har varit för att bebisarna har varit övertunga, och man vill följa upp deras viktkurva samt mäta navelflödet + CTG-kurva. Jag och min bm hade helst haft ett TUL nu runt vecka 25 för att se hur denna bebis ligger i vikt. Specmvc ansåg att mitt kub var för svårt för att se bebisen så de vill vänta tills vecka 32, för att garantera ett lättare ultraljud. För mig är det lite dumt för jag vill gärna ha minst 2 TUL för att se hur mycket hon ökar per vecka. Brorsorna tex ökade ca 250 gram per vecka vilket gjorde det lätt att diffa fram en födelsevikt. Så en övertung bebis i kombination med min operation kan ge ett komplicerat kejsarsnitt igen. Sist tog det 2 timmar (vanligast är 30 min).

Haha, jag har varit nålfobiker och gått i KBT för att våga 🙈
Nu mera är jag blodgivare vilket är sjukt bra för att fortsätta KBTa mig lite då och då så det inte går för länge mellan sticken 😅
Enormt tacksam över att jag tog tag i det även om det var sjukt jobbigt då. Fostervattenprovet hade jag aldrig vågat ta om det inte varit för KBTn 🙈

Ah, då förstår jag bättre. Då var det ju inte av bra anledningar, men jag hoppas allt kommer gå toppen, att ultraljudet ser strålande ut och att snitter går smidigt trots allt.
 
Fast när vi blandade välling hällde vi vatten i en flaska, i med ett par skopor pulver på ett ungefär, skaka tre sekunder, micron i en halvminut och sen klart? Flaskan måste man väl diska ändå?

Fast med ersättning kan jag tänka mig att det är mer skillnad, det har vi aldrig gett. Men har förstått från vänner att bästa ersättningshacket är att vänja barnen vid att dricka rumstempererad 😅
Jag upplever inte att pulvret blandar sig i flaskan när vattnet inte är varmt. Och jag har inte hittat så stora flaskor att det gått att skaka om ordentligt, pulver klibbar alltid fast i nappen på flaskan och nää… jag älskar min brezza 😅😂
 
Haha, jag har varit nålfobiker och gått i KBT för att våga 🙈
Nu mera är jag blodgivare vilket är sjukt bra för att fortsätta KBTa mig lite då och då så det inte går för länge mellan sticken 😅
Enormt tacksam över att jag tog tag i det även om det var sjukt jobbigt då. Fostervattenprovet hade jag aldrig vågat ta om det inte varit för KBTn 🙈

Ah, då förstår jag bättre. Då var det ju inte av bra anledningar, men jag hoppas allt kommer gå toppen, att ultraljudet ser strålande ut och att snitter går smidigt trots allt.

Jag är så impad av att du gjort fostervattenprov med eller utan hjälp av KBT!

Tack, jag har dock inte förhoppningar att snittet går bra då det även är mitt fjärde snitt. Däremot så vet läkarna om min journal, samt vilket stöd och kontroll jag behöver för att minska min panik och stress-påslag under snittet. Så jag hoppas att jag får ett "inför-snitt-samtal" igen på sjukhuset för det har gett en lyhörd och förstående personal de senaste två gångerna, vilket jag hoppas på igen :heart
 
Jag upplever inte att pulvret blandar sig i flaskan när vattnet inte är varmt. Och jag har inte hittat så stora flaskor att det gått att skaka om ordentligt, pulver klibbar alltid fast i nappen på flaskan och nää… jag älskar min brezza 😅😂

Kanske våra som inte fick så mycket välling då 😅 Vi hade vanliga glasflaskor och fyllde dem med kanske 3/4. Reflekterade aldrig över att det var några bekymmer. 😅
Men klart att man ska använda sig sv det man tycker underlättar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
20 21 22
Svar
420
· Visningar
46 854
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 106
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 825
Senast: monster1
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
697
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp