Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Färdigkollad för idag. Bebben verkar må prima men jag hade massor av sammandragningar så de gjorde ultraljud och kollade livmodertapp.
Tappen såg fin ut, men - 20% på vikten så blir nytt ultraljud framöver 🤷

Vad bra att hon verkade må fint :) Vilken vecka är du i nu igen?
 
Verkligen! Och känner mig extremt väl omhändertagen 🥰
Kollat hjärtljud, ctg, ultraljud och vul 😅
Nu ska jag jobba några timmar ✌️😝

Lite drygt att hon dykt från -5-6% (eller vad det var sist) till - 20%, men der ska nog ordna sig

Det behöver ju inte heller vara bebis som tappat utan deras mätningar som diffar. Inte heller sådana ultraljud är ju någon exakt vetenskap och att det diffat mycket jämfört med verkligheten är inte superovanligt. Men då är det ju jättebra att de bokade inte ett till ultraljud så att de har ett till att jämföra med :)
 
Det behöver ju inte heller vara bebis som tappat utan deras mätningar som diffar. Inte heller sådana ultraljud är ju någon exakt vetenskap och att det diffat mycket jämfört med verkligheten är inte superovanligt. Men då är det ju jättebra att de bokade inte ett till ultraljud så att de har ett till att jämföra med :)

Nej precis, så är det ju. Sa det till läkaren också, men hon höll inte riktigt med 😅
"Nej men vi mäter ju samma saker"

Men vet att man ska ta viktskattningarna med ett nypa salt.
 
Det är inga roliga tankar och känslor jag brottas med just nu.
Övermäktighet och ifrågasättande över hur jag ska klara av att vara mamma till två barn och ge dem kärlek och trygghet när jag själv håller på att gå sönder av trötthet och den konstanta känslan av att aldrig göra rätt.
Hur ska jag kunna ta hand om två barn och räcka till när jag aldrig kan ta hand om mig själv?
Jag längtar så till förlossningen och när lillebror är här för jag är så innerligt trött på att vara gravid, otymplig och konstant trött men är så oerhört rädd inför det nya livet med att räcka till, till 2 små barn. 😢
 
Det är inga roliga tankar och känslor jag brottas med just nu.
Övermäktighet och ifrågasättande över hur jag ska klara av att vara mamma till två barn och ge dem kärlek och trygghet när jag själv håller på att gå sönder av trötthet och den konstanta känslan av att aldrig göra rätt.
Hur ska jag kunna ta hand om två barn och räcka till när jag aldrig kan ta hand om mig själv?
Jag längtar så till förlossningen och när lillebror är här för jag är så innerligt trött på att vara gravid, otymplig och konstant trött men är så oerhört rädd inför det nya livet med att räcka till, till 2 små barn. 😢
Har du tagit upp med BM om hur du känner? Du kanske kan få komma till någon och prata? ❤️
 
Har du tagit upp med BM om hur du känner? Du kanske kan få komma till någon och prata? ❤️

Vi pratade lite om det vid förra besöket och hon nämnde att om jag ville finns det möjlighet att prata med en kurator/psykolog. 😏
Om sanningen ska fram vet jag inte om det skulle hjälpa mig, just nu. Det är inte det att jag har svårt att prata om sådana här saker. Utan mer att vi, jag och min man har väldig obalans i ansvarsfördelningen när det gäller allt.
Tyvärr har livssituationen gjort det omöjligt att få balans pga mitt flexibla jobb och hans icke så flexibla jobb. Samt att jag satt mig själv alldeles för länge i sista hand.
Därför känns väl livet lite övermäktigt överlag.
 
Det är inga roliga tankar och känslor jag brottas med just nu.
Övermäktighet och ifrågasättande över hur jag ska klara av att vara mamma till två barn och ge dem kärlek och trygghet när jag själv håller på att gå sönder av trötthet och den konstanta känslan av att aldrig göra rätt.
Hur ska jag kunna ta hand om två barn och räcka till när jag aldrig kan ta hand om mig själv?
Jag längtar så till förlossningen och när lillebror är här för jag är så innerligt trött på att vara gravid, otymplig och konstant trött men är så oerhört rädd inför det nya livet med att räcka till, till 2 små barn. 😢
Jag brottades med exakt samma tankar innan lillasyster kom.
Sista veckorna som gravid mådde jag uruselt och tvivlade på att jag alls skulle klara det. Med en lättare kropp, och nu en månad in i tvåbarnslivet så har det blivit bättre än jag trodde det skulle kunna bli.
Lillasyster behöver inte mycket mer av mig än mat och torr blöja just nu. Längre fram när hon pockar på uppmärksamhet och kräver stimulans kommer det säkert kännas tufft igen.

Jag tror du kommer greja det galant, och var inte rädd för att prata med någon via mvc om det ♥️
 
Vi pratade lite om det vid förra besöket och hon nämnde att om jag ville finns det möjlighet att prata med en kurator/psykolog. 😏
Om sanningen ska fram vet jag inte om det skulle hjälpa mig, just nu. Det är inte det att jag har svårt att prata om sådana här saker. Utan mer att vi, jag och min man har väldig obalans i ansvarsfördelningen när det gäller allt.
Tyvärr har livssituationen gjort det omöjligt att få balans pga mitt flexibla jobb och hans icke så flexibla jobb. Samt att jag satt mig själv alldeles för länge i sista hand.
Därför känns väl livet lite övermäktigt överlag.
Men stopp stopp. Vad hade hänt om ni båda haft oflexibla jobb? Nej, ni MÅSTE börja dela lika. Din man måste inse hur du mår asap.
 
Vi pratade lite om det vid förra besöket och hon nämnde att om jag ville finns det möjlighet att prata med en kurator/psykolog. 😏
Om sanningen ska fram vet jag inte om det skulle hjälpa mig, just nu. Det är inte det att jag har svårt att prata om sådana här saker. Utan mer att vi, jag och min man har väldig obalans i ansvarsfördelningen när det gäller allt.
Tyvärr har livssituationen gjort det omöjligt att få balans pga mitt flexibla jobb och hans icke så flexibla jobb. Samt att jag satt mig själv alldeles för länge i sista hand.
Därför känns väl livet lite övermäktigt överlag.

Mitt tips inför första tiden med två barn är att lägga allt fokus på det äldre barnet. Som @Eloise skrev, det bebis behöver är praktiska saker. Men all mental uppmärksamhet, kärlek, trygghet, uppmärksamhet osv kan man lika gärna fokusera till syskonet för bebis kommer hänga på av bara farten och inte fatta skillnaden. Bärsele eller själ är guld. Sen fattar jag att det inte är så "bara". Men just det här med att man måste inte räcka till åt två barn på samma sätt som man räcker till åt sitt äldre barn direkt från start hjälpte iaf mig.

Sen håller jag med om @em-pirre om arbetsfördelningen. Du har uppenbarligen inte ett tillräckligt flexibelt jobb eftersom situationen får dig att få att må som du gör :heart
 
Ledig dag idag och ett hem i kaos. Påsar med bebisgrejer överallt, en spjälsäng att montera ihop, barnvagn, Babyskydd och bas, tvätt och ett stökigt kök. Dammsuga behöver jag också. Och allt jag vill är att ligga på soffan, men ska ha folk hemma i helgen så bara att kavla upp och ta tag i skiten. 😂🙈

Ska till barnmorskan om 1,5 timme. Trivsamt avbrott 😊
Plus hämta ut en gravidjacka på posten. Sämst att köpa en nu kanske, haha, men främst köpt den för att den går att bära i. Hoppas bli nöjd! 😊
 
Ledig dag idag och ett hem i kaos. Påsar med bebisgrejer överallt, en spjälsäng att montera ihop, barnvagn, Babyskydd och bas, tvätt och ett stökigt kök. Dammsuga behöver jag också. Och allt jag vill är att ligga på soffan, men ska ha folk hemma i helgen så bara att kavla upp och ta tag i skiten. 😂🙈

Ska till barnmorskan om 1,5 timme. Trivsamt avbrott 😊
Plus hämta ut en gravidjacka på posten. Sämst att köpa en nu kanske, haha, men främst köpt den för att den går att bära i. Hoppas bli nöjd! 😊
Hem i kaos är väl standard :D Åh gud jag känner mig så oförberedd jämfört med förra gången, har inte skrivit nån lista, inte packat, inte tvättat nåt, inte kollat igenom vilka grejer vi har eller behöver komplettera med... 😅 Kanske åtminstone borde tvätta det som går till babyskyddet så att det är förberett... och sjalen!

Kanske i och för sig är bra att vara avslappnad men till en viss gräns :D

Hoppas besöket hos barnmorskan går bra!
 
Hem i kaos är väl standard :D Åh gud jag känner mig så oförberedd jämfört med förra gången, har inte skrivit nån lista, inte packat, inte tvättat nåt, inte kollat igenom vilka grejer vi har eller behöver komplettera med... 😅 Kanske åtminstone borde tvätta det som går till babyskyddet så att det är förberett... och sjalen!

Kanske i och för sig är bra att vara avslappnad men till en viss gräns :D

Hoppas besöket hos barnmorskan går bra!

Jo, vi har alltid kaos hemma. Och är inga såna där som har två tröjor liggande på golvet och kallar det kaos. Utan kaos är kaos på riktigt 😂
 
Lilltjejen (ännu utan namn) kom till världen strax innan 12 idag med ett okomplicerat snitt. Men det tog ganska lång tid innan de lyckades sätta bedövningen som de bestämt skulle vara både EDA och spinalbedövning. Hade även 4 nålar, två på vardera handryggen, en mellan handryggen och armvecket samt armvecket.

Lilltjejen var lite mindre än beräknat, men ändå stor för vecka 36+1 med sina 3965 gram och 53 cm lång. Det såg först ut som om hon skulle slippa neonatalen men hon hade lite ansträngd andning och jag tyckte hon såg trött ut. Hon hade även för höga bilirubin värden så hon solar konstant samt tar nya blodprover var 4e timme för att se om värdena minskar med solterapin eller om hon ska ha blodtransfusion.

Jag hade inte placenta accreta men de valde att sätta in en ballong för att minska blodbildning då moderkakan var så utbredd. Kroppen protesterade dock mot den på uppvaket med enorma smärtor, så de fick kämpa rätt länge med att få det under kontroll. Ballongen hade hamnat fel och försökt sätta sig i bukväggen visade det sig när den trillade ut under en kontroll på magen. Jag mår bättre än någonsin efter mina snitt, även om jag kräks då och då. Så jag är ganska bestämd, och säkert snart ökänd, med att jag gör allt i min takt gällande rörelse och matintag. Men "min" personal känner sig bekväma med det då det är mitt fjärde snitt och hit kom vi ganska nyss.
 
Lilltjejen (ännu utan namn) kom till världen strax innan 12 idag med ett okomplicerat snitt. Men det tog ganska lång tid innan de lyckades sätta bedövningen som de bestämt skulle vara både EDA och spinalbedövning. Hade även 4 nålar, två på vardera handryggen, en mellan handryggen och armvecket samt armvecket.

Lilltjejen var lite mindre än beräknat, men ändå stor för vecka 36+1 med sina 3965 gram och 53 cm lång. Det såg först ut som om hon skulle slippa neonatalen men hon hade lite ansträngd andning och jag tyckte hon såg trött ut. Hon hade även för höga bilirubin värden så hon solar konstant samt tar nya blodprover var 4e timme för att se om värdena minskar med solterapin eller om hon ska ha blodtransfusion.

Jag hade inte placenta accreta men de valde att sätta in en ballong för att minska blodbildning då moderkakan var så utbredd. Kroppen protesterade dock mot den på uppvaket med enorma smärtor, så de fick kämpa rätt länge med att få det under kontroll. Ballongen hade hamnat fel och försökt sätta sig i bukväggen visade det sig när den trillade ut under en kontroll på magen. Jag mår bättre än någonsin efter mina snitt, även om jag kräks då och då. Så jag är ganska bestämd, och säkert snart ökänd, med att jag gör allt i min takt gällande rörelse och matintag. Men "min" personal känner sig bekväma med det då det är mitt fjärde snitt och hit kom vi ganska nyss.
Grattis till lilltjejen! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
45 973
Senast: Human
·
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 767
Senast: monster1
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
688
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp