Höstföräldrar 2022

Har det mesta i och med att vår dotter är så pass liten, men har börjat lite smått. Inte boa, för vi bor i ett renoveringskaos, men köpa lite kläder och annat gulligt. Har tyvärr en förkärlek för alldeles för dyra barnkläder, men känner att lillebror också måste få lite fina och underbart mjuka kläder. Ska köpa en bärsjal och ett påslakanset - sen är vi prylmässigt redo (även om jag troligtvis kommer köpa en del villhöver saker också!)

Kul med större hus! Och ny bil! Men hur får man plats? Vi var på Gotland i 1 vecka med 1 barn, och det var kämpigt rent platsmässigt. Vi kikar efter en takbox, men det är ju sjukt dyrt? Men bara att inse att vi måste ha det…

Är de dyrt med takbox alltså,? Vi kör ju som tidigare nämt husvagn, väldigt smidigt, är ute nu, har holländare på ena sidan om oss som tältar med tre äldre barn, de har dock en släpvagn med sig, stod även en familj här med tre små barn och två vuxna i en ”vanlig” Volvo med takbox sjukt imponerande!!
 
Ja visst är de märkligt får lite dåligt samvete att de inte är lika ”roligt” att handla den här gången.

Vi har köpt ett par nya kläder, en gravidkudde till mig och ett nytt babyskydd som passar med sonens tidigare bas och en barnvagn. Sambon köpte en ny bil också iofs

Däremot har vi ställt upp spjälsängen hemma, yngsta sonen var så Avis på att bebisen skulle få sova i hans säng, som han egentligen ville få tillbaka själv. Så för att stoppa lite svartsjuka så har vi börjat boa lite!

Spännande med både bil och hus! Är de i närheten av var ni bor idag?

Vi har totalrenoverat vårat hus sista åren och senaste föräldraledigheten byggde vi ut huset med två sovrum och ett uterum så skönt med ordentligt med plats!
Jag tänker att det är väl rätt naturligt att behoven ändras lite när man har fler än ett barn. Vi har ju redan det mesta av basbehovet, framför allt har jag alltid fokuserat på att köpa bra kläder till ungarna som tål att ärvas, det är jag glad över nu. Hehe jag blev ihop med grannen så jo, vi har rätt nära, 25 meter mellan husen.🙃 Jag kan föreställa mig att det blir en del kivande här hemma också, speciellt min minsta är extremt ego, "MIIIIIN" är ett utrop som hörs här hemma ungefär tusen gånger per dag 😅
 
Har ni börjat bebisshoppa och boa in er?
Vi har allt i klädväg (fått mängder) men behöver skaffa litet nappar och flaskor plus spjälsäng, vi siktar på en Babybay Maxi till att börja med. Det "stora" som är kvar innan leveransen i slutet av september är att renovera färdigt det blivande barnrummet (torde ta två-tre helger), och byta bil. Strängt taget är det tre bilar som ska säljas, och ersättas av först en stor dieselbil och så småningom även en liten billig elbil för jobbpendlingen. Den stora lutar åt Sharan, väntar litet till på någon i rätt prisnivå i syd/västsverige men kan tänka mig att åka en bit om det behövs. Den lilla lutar åt en Zoe.
 
Efter järndroppet har min vilopuls gått från 82 för en månad sen till 68 nu. Kroppen var hade de nog lite kämpigare än jag förstod.
Både mamma och min moster har nu efter sagt att de var så oroliga för mig när jag var så olik mig, de tjatade ju min sambo ocksp om innan jag fick hjälp! Vad lätt de är att bara gilla läget och endå tycka livet är okej :rolleyes:

Tycker folk över lag har mycket besvärligare graviditeter än mig. Åkte bil igår har innan snittat 18 000 steg om dagen och inte varit speciellt svullen, igår gick jag knappt 9000 och satt 5 timmar i bilen, svullnaden är kvar än trots en god nattsömn 😎

Sa till sambon påväg hem igår att jag endå är tacksam att vara så fräsch genom denna graviditet, han hummar lite och jo då.
Frågar vad han hummar om - ja du kräks massor senaste igår stannar vi på en raksträcka utan buskar, vältrafikerad väg och du tömmer allt maginnehåll som fanns typ och du tycker du är fräsch? 😅

Antar att de är en del i processen, tror inte på att tycka synd om mig själv, men så nu blev jag i veckan plötsligt så less på att vara gravid och känner mig så klar! Har mycket sammandragningar på nätterna och sådär, bebis kom nu jag är redo :-p


Hur går de för er andra? Börjar semestern övergå till vardag igen?
 
Efter järndroppet har min vilopuls gått från 82 för en månad sen till 68 nu. Kroppen var hade de nog lite kämpigare än jag förstod.
Både mamma och min moster har nu efter sagt att de var så oroliga för mig när jag var så olik mig, de tjatade ju min sambo ocksp om innan jag fick hjälp! Vad lätt de är att bara gilla läget och endå tycka livet är okej :rolleyes:

Tycker folk över lag har mycket besvärligare graviditeter än mig. Åkte bil igår har innan snittat 18 000 steg om dagen och inte varit speciellt svullen, igår gick jag knappt 9000 och satt 5 timmar i bilen, svullnaden är kvar än trots en god nattsömn 😎

Sa till sambon påväg hem igår att jag endå är tacksam att vara så fräsch genom denna graviditet, han hummar lite och jo då.
Frågar vad han hummar om - ja du kräks massor senaste igår stannar vi på en raksträcka utan buskar, vältrafikerad väg och du tömmer allt maginnehåll som fanns typ och du tycker du är fräsch? 😅

Antar att de är en del i processen, tror inte på att tycka synd om mig själv, men så nu blev jag i veckan plötsligt så less på att vara gravid och känner mig så klar! Har mycket sammandragningar på nätterna och sådär, bebis kom nu jag är redo :-p


Hur går de för er andra? Börjar semestern övergå till vardag igen?

Skönt att järndroppet har hjälpt! Har du tagit något nytt HB också?

Var hos BM idag, skulle dit förra veckan men fick en släng covid så fick boka om. Alla värden ser riktigt bra ut nu! HB låg på 126 (tidigare 101..), så skönt att se att järntabletterna hjälp.

Med över 70 dagar kvar till BF känns det lite segt att börja känna sig klar med att vara gravid, kan inte komma ihåg att jag kände såhär i förra graviditeten? Jag har mycket sammandragningar, nästäppan från helvetet, hemorrojder och svamp. Klart man känner sig klar. När jag var gravid i v30 förra gången red jag fortfarande och sprang på gymmet - sån otrolig skillnad…

Vardagen börjar nästa vecka - inskolning av dottern på förskolan och jag börjar jobba. Förhoppningsvis så orkar jag jobba 7 veckor till som är planen, men vet helt ärligt inte om jag kommer palla det - trots att jag har ett flexibelt jobb där jag kan sitta still hela dagarna. Samtidigt är det väl lika jobbigt att vara hemma, så hellre få betalt och ha det jobbigt…

Hur länge hade du tänkt jobba?
 
Skönt att järndroppet har hjälpt! Har du tagit något nytt HB också?

Var hos BM idag, skulle dit förra veckan men fick en släng covid så fick boka om. Alla värden ser riktigt bra ut nu! HB låg på 126 (tidigare 101..), så skönt att se att järntabletterna hjälp.

Med över 70 dagar kvar till BF känns det lite segt att börja känna sig klar med att vara gravid, kan inte komma ihåg att jag kände såhär i förra graviditeten? Jag har mycket sammandragningar, nästäppan från helvetet, hemorrojder och svamp. Klart man känner sig klar. När jag var gravid i v30 förra gången red jag fortfarande och sprang på gymmet - sån otrolig skillnad…

Vardagen börjar nästa vecka - inskolning av dottern på förskolan och jag börjar jobba. Förhoppningsvis så orkar jag jobba 7 veckor till som är planen, men vet helt ärligt inte om jag kommer palla det - trots att jag har ett flexibelt jobb där jag kan sitta still hela dagarna. Samtidigt är det väl lika jobbigt att vara hemma, så hellre få betalt och ha det jobbigt…

Hur länge hade du tänkt jobba?
Skönt!! Har inte tagit något mer HB men ska på mvc på onsdag så tänker att de kanske tar då

Haha ja fy inte är de glammigt det här inte! Lider med dig!

Jag har gjort en av tre semesterveckor nu, eller påbörjade den andra idag. Sen måste jag tyvärr ta slut på sonens högdagar tills han fyller fyra i september (de där över 96) så blir blir hemma tills september nästa år de känns såå skönt!

Hade nog inte pallat mer jobb nu men tror till viss del de beror på att jag är inställd på att gå hem nu också..
 
Barnmorskan igår och bebis är fixerad! HB lite bättre än sist, skönt. Känner mig dock tröttare men det kanske inte är så konstigt, går in i v 37 imorgon. Längtar tills det är dags. Älskar att vara gravid men hade såklart inte velat vara det för alltid, vill träffa henne nu!
 
Vecka 30 nästa vecka. Haft några riktiga slitpass på jobbet kombinerat med sjuk fölunge (dvs extrajobb) och ungarna denna vecka. Idag var det tuuungt. Sprang med akutvagnen på jobbet i morse typ 15 meter, det skulle jag inte ha gjort kände jag. Fick sota för den sprinten resten av dagen.😅 Magen växer så det känns som att den ska spricka. Har dykt upp lite olika pigmentfläckar här och var på den och nån befintlig har spänts ut väldigt och ändrat lite utseende så vi ska boka tid för att kolla både sambon och jag. Antagligen relaterat till graviditet/hormoner men jag har fått lite hypokondri sista tiden, jag träffar ju bara kalasdåliga patienter verkligen så jag har katastroftänket nära till hands, så att säga..
 
Vecka 34 här snart (tisdag) och det jobbas för fullt fortfarande men nu är det rätt tungt. Hade en maratonhelg förra veckan då vi var två sköterskor på kvällen med överbeläggningar och tunga patienter. Både gravidhjärna och fysiska begränsningar börjar ta ut sin rätt, framför allt stressen känner jag att jag behöver minska nu i slutet. Jag var schemalagd till den 19e och hade påtalat för mina chefer att sen får vi nog börja se över hur vi ska göra, om jag ska gå hem eller få gå ner i tid/arbete. Det nya schemat kom ut i veckan, då har de lagt mig till vecka 38 heltid med två helger.😅 Det kommer inte ske men jag har inte fått tid att prata mer med dem om det. Blev lite sur faktiskt när jag ändå påtalat det för dem, men bemanningen är minst sagt pressad.

Fysiskt ska jag nog verkligen inte klaga egentligen med tanke på hur mycket jag faktiskt orkar men visst börjar det bli rätt tungt och otympligt, framför allt böjningar och lyft är svårt för mig.
Jag har börjat "boa" och plockar och sorterar och fixar, vi ska in till stan sen och fixa lite sängkläder och annat till bebis och sen fick jag hem lite kompletterande kläder i veckan, några bodies och byxor i de minsta storlekarna.
 
Mår helt ok, är otymplig såklart och trött på att vara gravid. Är i vecka 37 nu. Jag ska jobba tre veckor till har jag tänkt men har enbart administrativa uppgifter just nu. Jag går med största sannolikhet över tiden minst en vecka så det känns onödigt att gå på FL tidigare än så känner jag som är oerhört rastlös av mig.

Blev lite öm i ländryggen efter en väldigt aktiv helg förra helgen (gick nästan 20 000 steg per dag) men det gick över snabbt med lite lugnare vardag. Har svårt att ställa om från målet att jag alltid ska röra mig så mycket som möjligt till att acceptera att det kan vara bra att "bara" gå 10 000 steg en dag så kroppen får vila lite. Får jobba på den acceptansen det nu sista månaden.
 
Här närmar det sig, två och en halv vecka kvar till planerad igångsättning (i vecka 36+) om inget oförutsett dyker upp. Långt ifrån allt vi hade tänkt ha fixat hemma är klart, men allt det viktiga och allt som spelar roll förstås. Ska bli kul att träffa dem. ☺️
 
Vecka 34 här snart (tisdag) och det jobbas för fullt fortfarande men nu är det rätt tungt. Hade en maratonhelg förra veckan då vi var två sköterskor på kvällen med överbeläggningar och tunga patienter. Både gravidhjärna och fysiska begränsningar börjar ta ut sin rätt, framför allt stressen känner jag att jag behöver minska nu i slutet. Jag var schemalagd till den 19e och hade påtalat för mina chefer att sen får vi nog börja se över hur vi ska göra, om jag ska gå hem eller få gå ner i tid/arbete. Det nya schemat kom ut i veckan, då har de lagt mig till vecka 38 heltid med två helger.😅 Det kommer inte ske men jag har inte fått tid att prata mer med dem om det. Blev lite sur faktiskt när jag ändå påtalat det för dem, men bemanningen är minst sagt pressad.

Fysiskt ska jag nog verkligen inte klaga egentligen med tanke på hur mycket jag faktiskt orkar men visst börjar det bli rätt tungt och otympligt, framför allt böjningar och lyft är svårt för mig.
Jag har börjat "boa" och plockar och sorterar och fixar, vi ska in till stan sen och fixa lite sängkläder och annat till bebis och sen fick jag hem lite kompletterande kläder i veckan, några bodies och byxor i de minsta storlekarna.
Åh, hoppas det löser sig med jobbet. Det är ju sällan ett problem, det är ju ”bara” att sjukskriva sig men jag tycker själv att det skönt att lämna över och inte bara gå hem från ena dagen till den andra.

Jag är i v35 nu, känner mig otippat fräsch 😂 Var på möhippa igår och dansade ett par timmar på krogen i högklackat, så är rätt mör idag men har ändå hunnit fixa en hel del hemma med vår renovering 😊

Min kompis som är barnmorska kände igår, bebis inte fixerad än, vilket jag trodde. Ligger med huvudet nedåt men ruckbar fortfarande. Jag och min man går en hypnobirthing-kurs men har lite svårt att hinna öva mellan hämta/lämna på förskolan, vabba, konferens med jobbet, möhippa/svensexa och renovering, men ska gasa på nu i veckan så vi är förberedda inför förlossningen. Hade en rätt tuff förlossning (80h…..) förra gången så är pepp på revansch!
 
Jag tror min börjat borra ner sig också, tycker magen hänger lågt och det börjar kännas i bäckenet. Haft dåligt samvete hela veckan för mitt humör mit 2-åringen och 5-åringen. Den minsta bjuder oss på en pärs minst sagt, vilket tyvärr gått ut över bägge. Känner mig så otillräcklig och undrar verkligen hur det ska gå att ha alla tre hemma i höst.
Nu när det börjar närma sig har jag dessutom kommit till insikt om hur sjukt jäkla ont det gör att föda ut en bebis. Surprise liksom, jag har ju gjort det förut... men tror det har att göra med att förra förlossningen var väldigt intensiv och jag hann aldrig få någon smärtlindring. Den vedervärdiga lustgasen min barnmorska tvingade mig att vråla i under krystvärkarna var snarare ett straff än en befrielse. 😅
 
Imorgon har vi tid bokad på förlossningen för igångsättning! Är i vecka 41+0 idag och vattnet gick för två dygn sedan men värkarna har inte kommit igång, och då sätts man igång för att undvika infektion. Hoppas det ska gå bra och det känns skönt att få hjälp att starta. Senaste veckan efter bf har varit jobbig och nu vill vi bara träffa vår bebis.
 
Imorgon har vi tid bokad på förlossningen för igångsättning! Är i vecka 41+0 idag och vattnet gick för två dygn sedan men värkarna har inte kommit igång, och då sätts man igång för att undvika infektion. Hoppas det ska gå bra och det känns skönt att få hjälp att starta. Senaste veckan efter bf har varit jobbig och nu vill vi bara träffa vår bebis.
Nu är det inte långt kvar tills ni får träffa er bebis ❤️ Förstår att sista veckan varit tuff, vilken kämpe du är! Heja er!
 
Imorgon har vi tid bokad på förlossningen för igångsättning! Är i vecka 41+0 idag och vattnet gick för två dygn sedan men värkarna har inte kommit igång, och då sätts man igång för att undvika infektion. Hoppas det ska gå bra och det känns skönt att få hjälp att starta. Senaste veckan efter bf har varit jobbig och nu vill vi bara träffa vår bebis.
Spännande att trådens första höstbebis är på ingång, stort lycka till!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 317
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 500
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 127
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp