Höstföräldrar 2022

BF +1 idag och andra dagen på FL. Igår var det lite jobbigt då jag mådde rätt illa till och från. Idag har jag mått bra och varit i skogen och plockat svamp två gånger. Dottern går 4 timmar per dag på förskolan vilket är bra då hon får leka med andra barn då vilket hon verkligen uppskattar.

Inga som helst tecken på att något skulle hända snart 🙃
 
Vecka 37 här och barnvecka med vabb. Fördelen är att jag har mer energi och tid över för barnen när jag inte lägger allt krut på jobbet. Nackdelen är väl graviditeten som sådan kombinerat med två pockande barn där sömnen blir minst sagt bristfällig. Tror jag fick ihop max 5 timmar i natt, varav majoriteten var med en knölande 2-åring på armen. Kl 05 ringde klockan, då skulle sambon till jobbet och jag var klarvaken igen. 05.30 kom 5-åringen in, febrig som en gnu. 06.30-07.30 kunde jag slumra lite medan de kollade barnprogram men sen var dagen i full gång.😅

Ska egentligen jobba helgen men då hoppas jag verkligen att de 1: förstärkt med mer personal, igår hade de schemalagt oss som två sköterskor på hela avdelningen, vilket är tufft i vanliga fall, och som jag påtalade så kan jag lika gärna ligga på en förlossning då.
och 2: jag är frisk. 5-åringen har 40 graders feber och har dragit på sig en riktig brakförkylning. Åker jag på samma lär jag bli sängliggande fram tills det drar igång.

För övrigt har bebbe fixerat sig, vilket känns. Den stökar och kör rundor i magen så det är galet, och nu gör det ont större delen av tiden. Det är tur man förtränger hur oglamorösa de sista veckorna av en graviditet är.😄 Hur har ni andra det?
Låter tufft, 5 timmars sömn är verkligen för lite… Är allt annat preppat? BB-väska packad?

Jag slutade jobba i fredags - så skönt! Har jobbat i extremt lågt tempo innan, mest hemifrån pga sjukt barn också… Mina gulliga anställda hade styrt fredagsfika och köpt fina presenter till lillebror 💙

Jag går in i v 39 imorgon! Känner mig fortfarande rätt pigg och fräsch, kör på så mkt jag orkar med renovering och så men försöker unna mig att vila mitt på dagen. Var på tippen i måndags med bil och släp, igår gjorde jag ärenden och idag har jag städat och varit och köpt vinteroverall och sånt till stora tjejen. Jag har sovit helt magiskt bra ett par nätter nu från att ha haft flera veckor där jag varit vaken ett par timmar varje natt, vilken skillnad det gör.

Nu är det nedräkning, ska till barnmorskan imorgon och tror han är fixerad nu - men vi får se. Ska också fråga om TUL, då första barnet kom på bf + 4 och vägde 4140 g. Och det var en flicka…. Så är lite orolig att han är väldigt stor, trots att sf-måttet är normalt och faktiskt mindre än med första barnet.

Håller på att montera vagn nu, hade många och starka förvärkar i måndags så känner att jag vill få sista sakerna på plats nu! 😀 Har bara en eller två saker kvar;
- hitta spädbarnsilägget till babyskyddet
- köpa täcke till bedsidecrib (inte för att han kommer använda täcket, men mysigt att sova på)
 
Nu är det mina handleder (karpaltunnlarna utgår jag ifrån) som främst gör att jag längtar till att graviditeten är över 😅

Framförallt den högra handen domnar väldigt ofta och nu gör det även lite ont ibland.

Minns inte att jag hade dessa problem förra gången.

Har videosamtal med en barnmorska imorgon fm. Antar att jag då får ett datum för överburenhetskontroll i början av nästa vecka. Lite annorlunda rutiner denna gång.
 
Låter tufft, 5 timmars sömn är verkligen för lite… Är allt annat preppat? BB-väska packad?

Jag slutade jobba i fredags - så skönt! Har jobbat i extremt lågt tempo innan, mest hemifrån pga sjukt barn också… Mina gulliga anställda hade styrt fredagsfika och köpt fina presenter till lillebror 💙

Jag går in i v 39 imorgon! Känner mig fortfarande rätt pigg och fräsch, kör på så mkt jag orkar med renovering och så men försöker unna mig att vila mitt på dagen. Var på tippen i måndags med bil och släp, igår gjorde jag ärenden och idag har jag städat och varit och köpt vinteroverall och sånt till stora tjejen. Jag har sovit helt magiskt bra ett par nätter nu från att ha haft flera veckor där jag varit vaken ett par timmar varje natt, vilken skillnad det gör.

Nu är det nedräkning, ska till barnmorskan imorgon och tror han är fixerad nu - men vi får se. Ska också fråga om TUL, då första barnet kom på bf + 4 och vägde 4140 g. Och det var en flicka…. Så är lite orolig att han är väldigt stor, trots att sf-måttet är normalt och faktiskt mindre än med första barnet.

Håller på att montera vagn nu, hade många och starka förvärkar i måndags så känner att jag vill få sista sakerna på plats nu! 😀 Har bara en eller två saker kvar;
- hitta spädbarnsilägget till babyskyddet
- köpa täcke till bedsidecrib (inte för att han kommer använda täcket, men mysigt att sova på)
Väskan är packad så gott det går. Det som återstår är väl isåfall lite färdkost och så, fikat brukar inte vara så avancerat på mitt jobb, nån torr vetelängd och en kringla brukar vi kunna bjuda på typ.😅 Vi hämtade ut babyskyddet här i måndags, så det står i bilen redo för användning. Idag ansökte jag om föräldraledigt också, snacka om sen framförhållning...återigen märks det att det inte är första barnet.

Strongt att gå vecka 38 ut! Jag gör väl iofs detsamma om jag går hem nästa vecka, men i mitt fall blir jag så sjukt rastlös av att gå hemma så det är mest därför jag vill gå till jobbet så länge som möjligt. 😊
 
Videosamtalet med barmmorskan var ju rätt intetsägande. Jag fick vet att jag blir kallad till en överburenhetskontroll någon gång nästa vecka. Sen igångsättning senast den 17 oktober. De påstår att de ska ha bättre koll nu vid överburenhet men det känns snarare som tvärt om. Det kommer gå nästan en månad från senaste kontrollen innan de kommer kolla/lyssna igen om inget händer innan dess. Men det är väl att de gör en noggrannare undersökning när det väl görs kontroll som är skillnaden.

Bara att fortsätta att vänta, segt som bara den. Skönt att jag valde att jobba in i det sista även denna gång.
 
Bf +9 idag. Nu har jag varit på överburenhetskontroll. Allt såg bra ut. Händer inget i helgen påbörjas igångsättning på mån em. Nu håller vi tummarna för att hinnsvepningen hade någon effekt och att slipper vänta tills dess. Bm verkade tycka det fanns goda förutsättningar för det jag är mer skeptisk men en liten liten värk kanske jag fick efteråt.
 
Obs varning för gnälligt inlägg, skrolla vidare om man vill slippa läsa.😅

18 dagar kvar till due date här. Nu har jag gått hem från jobbet. Jobbade i måndags men kände mig riktigt dassig, antagligen en släng av det ungarna hade, så nu tackade jag för mig. Hade varit rätt trevligt att bara gå hemma om jag inte hade så förbenat ont. Med sonen minns jag att jag hade sjuk foglossning/bäckensmärtor i slutet och var i princip sängliggande sista veckan, sambon fick leda in mig i duschen sista dagen. Med dottern var jag pigg och fräsch in i det sista och kunde pyssla med hästarna och gå promenader utan större problem.
Nu verkar jag ha fått tillbaka bäckenproblemen för är jag igång för mycket så gör det så helvetiskt ont när ungen rör huvudet. Det känns som att någon vrider om en kniv verkligen och strålar med jämna mellanrum ner i höger ljumske (den ligger centrerat mot höger). Jag tror verkligen inte det är foglossning för det kommer så tydligt i samband med bebisens rörelser. Igår hängde jag över kundvagnen på Ica och djupandades varje gång anfallen kom, sen när jag satte mig i bilen försvann det.

Jag är helt knäckt mentalt för dels "vet jag" att jag lär gå över som med de andra två, och sen hatar jag att inte kunna hålla igång, jag mår så dåligt av det. Att dessutom ha så j*vla ont rent ut sagt utan nytta gör att allt känns helt meningslöst. Sammandragningar och förvärkar är ju så klart inte heller skönt, men där känner man ju iaf att något händer och att de kanske gör lite skillnad inför förlossningen. Det här är bara värdelöst.. ☹️

Ber om ursäkt för ett riktigt kräkinlägg.
 
Obs varning för gnälligt inlägg, skrolla vidare om man vill slippa läsa.😅

18 dagar kvar till due date här. Nu har jag gått hem från jobbet. Jobbade i måndags men kände mig riktigt dassig, antagligen en släng av det ungarna hade, så nu tackade jag för mig. Hade varit rätt trevligt att bara gå hemma om jag inte hade så förbenat ont. Med sonen minns jag att jag hade sjuk foglossning/bäckensmärtor i slutet och var i princip sängliggande sista veckan, sambon fick leda in mig i duschen sista dagen. Med dottern var jag pigg och fräsch in i det sista och kunde pyssla med hästarna och gå promenader utan större problem.
Nu verkar jag ha fått tillbaka bäckenproblemen för är jag igång för mycket så gör det så helvetiskt ont när ungen rör huvudet. Det känns som att någon vrider om en kniv verkligen och strålar med jämna mellanrum ner i höger ljumske (den ligger centrerat mot höger). Jag tror verkligen inte det är foglossning för det kommer så tydligt i samband med bebisens rörelser. Igår hängde jag över kundvagnen på Ica och djupandades varje gång anfallen kom, sen när jag satte mig i bilen försvann det.

Jag är helt knäckt mentalt för dels "vet jag" att jag lär gå över som med de andra två, och sen hatar jag att inte kunna hålla igång, jag mår så dåligt av det. Att dessutom ha så j*vla ont rent ut sagt utan nytta gör att allt känns helt meningslöst. Sammandragningar och förvärkar är ju så klart inte heller skönt, men där känner man ju iaf att något händer och att de kanske gör lite skillnad inför förlossningen. Det här är bara värdelöst.. ☹️

Ber om ursäkt för ett riktigt kräkinlägg.

Låter hemskt att ha det så hoppas du slipper gå över denna gång.

Jag känner mig lite seg och nere utan att ha sådana fysiska problem alls. (Karpaltunnelsyndrom är ju väldigt lindrigt i sammanhanget och dessutom har jag blivit bättre på att förebygga det.)
 
Våra killar är litet drygt två veckor nu och vi börjar sakta hitta litet rutiner. Det mesta präglas dock av sömn- och tidsbrist, och vi ser kanske litet andra nyanser av babybubbla än den mysrosa som brukar beskrivas. :grin: Allt - verkligen allt - tar ju dubbelt så lång tid med två barn som med ett. Med ett barn går det ju ofta att turas om på ett annat sätt.
Just nu turas vi iaf om med nätterna så att en av oss får uppåt 6 timmar sömn och den andre får 1-2 timmar. Vi får se hur länge det håller.

Vår plan var ju att vi båda är hemma två månader först, men just nu känns det rätt tveksamt att en av oss ska kunna börja jobba redan om sex veckor. Samtidigt finns ju bara de föräldradagar som finns, och det går inte att trolla med ekonomin.

Men killarna är underbara. :heartUtseendemässigt blir de mer o mer lika varandra och nu behöver vi titta noggrant för att veta vem som är vem, i synnerhet om man bara tittar på en utan att kunna jämföra. Själsligt utvecklar de dock mer individuella sidor som blir tydligare och tydligare åtminstone för oss. :)
 
Låter hemskt att ha det så hoppas du slipper gå över denna gång.

Jag känner mig lite seg och nere utan att ha sådana fysiska problem alls. (Karpaltunnelsyndrom är ju väldigt lindrigt i sammanhanget och dessutom har jag blivit bättre på att förebygga det.)
Hur gör du för att förebygga? Har aldrig upplevt karpaltunnelbesvär, är det när händerna domnar? 😊
 
Hur gör du för att förebygga? Har aldrig upplevt karpaltunnelbesvär, är det när händerna domnar? 😊

Har inte haft det innan heller men har bundit väldigt mycket vätska i kroppen denna graviditet vilket kan vara orsaken. Ja händerna domnar eller så strålar det smärta mellan armbåge och hand.

Har kört med min hemmalaser på kvällen och sen blivit bättre på att hitta positioner där jag minskar besvären. Körde dock ingen laser igår och i natt har det varit rätt mycket domningar som varit svåra att få bort
 
Tack!

Vi åkte hem ganska exakt 12 timmar efter att vi anlänt på sjukhuset. Lite skillnad från med första barnet då vi var där i över två dygn då.

Det går bra hemma men hon verkar tyvärr ta lite ett för litet tag vid amningen så det är lite ajaj. Hoppas vi kan få hjälp med det vid återbesöket imorgon. Jag tror det kommer lösa sig när hon blivit lite större och mjölken runnit till mer men går det att göra det bättre redan nu vore det ju skönt. Hade inte det problemet med första barnet men då fick jag använda amningsnapp det första dagarna så det går nog inte att jämföra.
 
17.47 igår kom lillebror, på BF+1! 3945 g och 52 cm lång. Snabb förlossning, bara 40 h istället för 80 h som sist. 😂🫣

Fick sån revansch efter min förra förlossning som var traumatisk, det blev inte helt som jag hade önskat men ändå otroligt nöjd! Bästa stödet från min man men också en av mina kompisar som är barnmorska själv, som var med oss i 32 h.

Nu är vi på BB, jag har fått en infektion så måste stanna på intravenöst antibiotika tills de ser att infektionen vänder. Lillkillen ammar på bra och det känns bra, även om man glömmer hur små de är! Nu längtar vi hem till lilla storasyster, men det går ingen nöd alls på henne hemma med mormor och moster (& farmor & farfar & kusinerna).
 
17.47 igår kom lillebror, på BF+1! 3945 g och 52 cm lång. Snabb förlossning, bara 40 h istället för 80 h som sist. 😂🫣

Fick sån revansch efter min förra förlossning som var traumatisk, det blev inte helt som jag hade önskat men ändå otroligt nöjd! Bästa stödet från min man men också en av mina kompisar som är barnmorska själv, som var med oss i 32 h.

Nu är vi på BB, jag har fått en infektion så måste stanna på intravenöst antibiotika tills de ser att infektionen vänder. Lillkillen ammar på bra och det känns bra, även om man glömmer hur små de är! Nu längtar vi hem till lilla storasyster, men det går ingen nöd alls på henne hemma med mormor och moster (& farmor & farfar & kusinerna).

Grattis och krya på dig!
 
17.47 igår kom lillebror, på BF+1! 3945 g och 52 cm lång. Snabb förlossning, bara 40 h istället för 80 h som sist. 😂🫣

Fick sån revansch efter min förra förlossning som var traumatisk, det blev inte helt som jag hade önskat men ändå otroligt nöjd! Bästa stödet från min man men också en av mina kompisar som är barnmorska själv, som var med oss i 32 h.

Nu är vi på BB, jag har fått en infektion så måste stanna på intravenöst antibiotika tills de ser att infektionen vänder. Lillkillen ammar på bra och det känns bra, även om man glömmer hur små de är! Nu längtar vi hem till lilla storasyster, men det går ingen nöd alls på henne hemma med mormor och moster (& farmor & farfar & kusinerna).
Grattis o hoppas på snabb bättring!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 419
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 784
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 817
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 437
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp