Bukefalos 28 år!

Höstså perenner

nyttnick

Trådstartare
Är det någon som gjort det och lyckats bra? Jag skulle gärna göra det, men det står aldrig på fröpåsarna vad som krävs. Jag skulle vilja så i krukor, inte på friland. Hur stora krukor? Vilken jord? Och hur bör krukorna förvaras utomhus för bästa resultat?
 
Jag har en pallkrage i skuggan, där jag stoppar ner olika frön i små rutor under hela året, sen när nån planta blivit lite större får den åka ut i rabatterna allt eftersom. Då blir det en lite större jordvolym och jag behöver inte kolla och vattna hela tiden.

Har ett nät över så de får växa ifred.
 
Jag har en pallkrage i skuggan, där jag stoppar ner olika frön i små rutor under hela året, sen när nån planta blivit lite större får den åka ut i rabatterna allt eftersom. Då blir det en lite större jordvolym och jag behöver inte kolla och vattna hela tiden.

Har ett nät över så de får växa ifred.
Vad har du för jord?
 
Ska du så i krukor ska de förvaras frostfritt. Minusgrader kan spränga krukan när jorden fryser och då dör ju även plantan i krukan om du inte tänkt dig rejält stora krukor?

Jag hade valt vanlig plantjord.
 
Ska du så i krukor ska de förvaras frostfritt. Minusgrader kan spränga krukan när jorden fryser och då dör ju även plantan i krukan om du inte tänkt dig rejält stora krukor?

Jag hade valt vanlig plantjord.
Tänkte så i plastkrukor. De jag haft ute nu i flera vintrar (med annat innehåll) har inte spruckit trots temperaturer ner till -20. Tänkte mer om plantorna fryser ihjäl om krukorna är för små.

Men jag kanske ska göra en kombo. Så i krukor som sen stoppas ner i pallkragar med jord runtom? SÅ fick jag min oregano och timjan att övervintra när det blev kris att få ner dem efter att jorden frusit.
 
Tänkte så i plastkrukor. De jag haft ute nu i flera vintrar (med annat innehåll) har inte spruckit trots temperaturer ner till -20. Tänkte mer om plantorna fryser ihjäl om krukorna är för små.

Men jag kanske ska göra en kombo. Så i krukor som sen stoppas ner i pallkragar med jord runtom? SÅ fick jag min oregano och timjan att övervintra när det blev kris att få ner dem efter att jorden frusit.

Ja, en kombo låter rimligt!
 
Tänkte så i plastkrukor. De jag haft ute nu i flera vintrar (med annat innehåll) har inte spruckit trots temperaturer ner till -20. Tänkte mer om plantorna fryser ihjäl om krukorna är för små.

Men jag kanske ska göra en kombo. Så i krukor som sen stoppas ner i pallkragar med jord runtom? SÅ fick jag min oregano och timjan att övervintra när det blev kris att få ner dem efter att jorden frusit.

Så har jag tänkt att göra (pallkragarna är ju ändå tomma i övrigt över vintern).
 
Är det någon som gjort det och lyckats bra? Jag skulle gärna göra det, men det står aldrig på fröpåsarna vad som krävs. Jag skulle vilja så i krukor, inte på friland. Hur stora krukor? Vilken jord? Och hur bör krukorna förvaras utomhus för bästa resultat?
Jag sår som vanligt i krukor med såjord sedan får de stå ute tills de grott. Ibland bottnar jag krukan med vanlig plantjord och har bara sojor i den översta delen där fröet är. Sedan sätter jag på en platspåse och ställer på lämplig plats ute där jag inte glömmer den. Plastpåsen är där för att jorden inte ska torka ut innan fröet grott. Om fröet gror innan vintern kommer så ställer jag den antingen tätt ihop med andra krukor i växthuset eller så gräver jag ned krukan i trädgårdslandet Man kan även täcka alltihop med löv för att isolera mot kyla. Många perenna fröer kräver dock en köldperiod så de har inget emot att frysa så länge de inte grott ännu. Akleja tex gror oftast bäst efter att ha frusit lite. När de grott behöver rotsystemet skyddas och det är därför man gräver ned krukorna eller packar ihop dom allternativ täcker med löv.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Mat Jag har fått en rejäl omgång nyplockade kantareller av min granne och skulle gärna vilja göra kantarellsoppa på dem. Alla recept jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 524
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 688
Senast: gammalek
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 936
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp