Höft"problem" - Coreträning

Loppz

Trådstartare
hej hopp!

Var på Core-träning på gymmet idag.
En stund in i passet ställde vi oss på alla fyra med knäna i, och lyfte benet utåt.
(Ungefär som en hanhund pissar)
Och sen sträckte ut benet mot taket.

Varje gång jag sträckte ut benet högg/hoppade det till i höftet, vilket var obehaglig så jag gjorde inte denna övningen. Pratade inte med instruktören men ska göra det nästa gång.

Min första tanke var att det var en "ryttar-sjukdom" då vi inte särar på benen såhär vid ridning (inga misstolkningar tack;)) utan höften är van vid att vara "fast/stilla" åt andra hållet.

Min andra tanke var att min höft har hoppat fel igen och det är dags att besöka kiropratorn igen.

Nån annan som har denna typ av erfarenhet eller lite teorier?

Loppz

Sv: Höft"problem" - Coreträning

Jag har ett liknande problem! Kan inte heller göra den övningen du beskrev, inte heller det aerobics-steget när man står med benen isär och sparkar fötterna i rumpan, om du förstår vad jag menar... :p Får ont och måste vila, väldigt irriterande. Det är just sådana övningar när höfterna inte är raka.

Jag vet att mina höfter är en aning sneda, men endast någon centimeter eller så, det borde väl inte ha någon påverkan?
Funderar på om du har rätt i det där att det är ett ryttarproblem. Fast å andra sidan så borde det nästan vara tvärtom, att våra höfter är vana att inte vara raka?? Hmm.. :confused:

Har lite liknande problem. Men dock inget jag märkt av under träning. Men efter ridning (precis när jag hoppat av) kan jag ibland få världens smärta i ljumsken. Måste då göra en rotation av hela höften för att det ska släppa. Det sker en låsning av nåt slag.

Besökt kiropraktor (som komiskt nog oxå rider!) och han sa att det berodde på att mina ben var olika långa. Han frågade om jag har svårare att fatta höger galopp, vilket jag efter en stunds fundering kom på att stämmer!

Att liknande problem skulle vara ryttar-relaterade låter inte helt osannolikt. Men man tycker ju på något sätt att man som ryttare borda vara mer rörlig i leder osv. än andra "vanliga" människor. Kan vara så att det sliter istället kanske...? :confused:

orkade inte läsa hela tråden, så kanske ngn svarat samma som mig.

jag har samma sak, det är ingen fara alls!!! det är ett muskelfäste som löper över leden som kan bli att låta och kännas ganska ordentligt. det kan vara bra att stretcha stället ordentligt, och att fortsätta träna det, eftersom muskeln tydligt behöver det.

förstod på min pojkvän (kirurg) att detta är ganska vanligt!

Måste va jäkla bra att ha en kirurg till pojkvän i ett sånt läge!! ;)

orkade inte läsa hela tråden, så kanske ngn svarat samma som mig.

jag har samma sak, det är ingen fara alls!!! det är ett muskelfäste som löper över leden som kan bli att låta och kännas ganska ordentligt. det kan vara bra att stretcha stället ordentligt, och att fortsätta träna det, eftersom muskeln tydligt behöver det.

förstod på min pojkvän (kirurg) att detta är ganska vanligt!

Tips på strech och övningar?:laugh:

om man lyfter benet och det hörs d där knäppande ljudet, och känns som nåt hoppar, så är det troligvis bara som sagt höftböjarens tensor fasciae latae som "hoppar" mot ben

just ridning lär göra att höftböjaren blir kort å stel. om man har mkt svank kan d också vara en "bov"

det finns många sätt att träna höftböjarn, tex skidning. en övning jag tkr är bra är att sitta på golvet, rak rygg, lätt bakåt lutad, spänd mage. ena benet böjt m foten i golvet, andra benet rakt upp, men så att knäna är i höjd m varann. jobba genom att böja ut det upplyfta benen åt sidan, och ihop igen. tänk på att höften jobbar, att du inte vrider hela kroppen!

du kan också ligga ner och har benen upp i nittio grader, en kompis står och "kastar" dina ben neråt och du upprepat höjer upp dem igen. (gärna nära "kramp"läge, vila och så upprepa till samma läge igen)
En känd klassiker för magmusklerna men den tar rejält på höftböjarna också.

överlag brukar man jobba mkt med höftböjaren i samband m coreträning.
min ortoped och hans sambo, min fysioterapeut, har nåt som dom kallar coreconcept :cool:, det går typ ut på att hela kroppen jobbas utifrån de stora sätesmuskler man jobbar i coren. de är liksom grunden till all träning.

stretchas genom batåt-tippning av bäckenet.
Sätt ena knät i marken, den andra foten framför kroppen med knät böjt i minst 90°.
Tyngdkraften ska ligga på det främre benet, för att inte belasta knäskålen/knäet du står på.
Sjunk framåt/neråt tills det stramar på höftens framsida.
Håll lätt anspänning i magen, svanka inte.

blev en uppsats detta här!!hoppas mina beskrivningar inte va för konstiga :crazy:

du kan ju pröva m detta, men fortsätter du ha problem så gå och träffa en fysioterapeut!

klicka på trådverktyg och prenumerera på tråd ist för att bara lägga in ett "tomt" inlägg vettjja :)

om man lyfter benet och det hörs d där knäppande ljudet, och känns som nåt hoppar, så är det troligvis bara som sagt höftböjarens tensor fasciae latae som "hoppar" mot ben

just ridning lär göra att höftböjaren blir kort å stel. om man har mkt svank kan d också vara en "bov"

det finns många sätt att träna höftböjarn, tex skidning. en övning jag tkr är bra är att sitta på golvet, rak rygg, lätt bakåt lutad, spänd mage. ena benet böjt m foten i golvet, andra benet rakt upp, men så att knäna är i höjd m varann. jobba genom att böja ut det upplyfta benen åt sidan, och ihop igen. tänk på att höften jobbar, att du inte vrider hela kroppen!

du kan också ligga ner och har benen upp i nittio grader, en kompis står och "kastar" dina ben neråt och du upprepat höjer upp dem igen. (gärna nära "kramp"läge, vila och så upprepa till samma läge igen)
En känd klassiker för magmusklerna men den tar rejält på höftböjarna också.

överlag brukar man jobba mkt med höftböjaren i samband m coreträning.
min ortoped och hans sambo, min fysioterapeut, har nåt som dom kallar coreconcept :cool:, det går typ ut på att hela kroppen jobbas utifrån de stora sätesmuskler man jobbar i coren. de är liksom grunden till all träning.

Sätt ena knät i marken, den andra foten framför kroppen med knät böjt i minst 90°.
Tyngdkraften ska ligga på det främre benet, för att inte belasta knäskålen/knäet du står på.

blev en uppsats detta här!!hoppas mina beskrivningar inte va för konstiga :crazy:

du kan ju pröva m detta, men fortsätter du ha problem så gå och träffa en fysioterapeut!

Tack för din uppsats:laugh:;):idea:
Jag har en del svank med som är bov.
Ska ta del av dina övningar och stretch och prata med pojkvännen som är boxinstruktör och har lite koll på muskler etc, dock kan han inget inom ridning.

:laugh:

jaameen e han boxinstruktör e han nog nära expert på detta!!!:idea: just vid mkt sparkar kan man ha problem m höftböjarn, så han har nog stött på problemet!!

jaameen e han boxinstruktör e han nog nära expert på detta!!!:idea: just vid mkt sparkar kan man ha problem m höftböjarn, så han har nog stött på problemet!!

Åhh! Jag skulle aldrig sagt nåt till pojken:D Han plågade mej som fan med höftböjaren på gymmer:devil::banana:

När man kommit så långt att man inte längre känner att ovanstående gör något kan man modifiera.

Stå med vänster fot långt framför höger. Böj vänster knä och gå ner. Lyft hälen på höger fot men behåll tån i golvet. Höger ben skall vara rakt och knät i luften.

Sjunk ner på vänster ben så långt det går. Riktigt avancerat blir det när sittbenen nästan är i golvet. Om balansen inte hänger med så kan man luta sig fram över vänster lår och sätta var hand i golvet.

Pressa neråt med höften. Undvik att gunga, det stressar mer än stretchar. Pressa istället. Varje utandning brukar göra det lättare att komma ner.

Ur den brukar jag vrida mig så att höger ben (de utsträckta) nu är åt sidan och hela foten i golvet. Lutar mig framåt och pressar neråt/sidan. Stretchar nu insidan lår.

Ur det, flyttar över vikten på höger ben, stretcha insida vänsterlår, vrid, stretcha framsida vänsterlår.

Hängde ni med?

S k "snapping hip" beror på att fascia lata (ett brett, kraftigt bindvävsband) glider över trochanter major (stort muskelfäste där stora sätesmyskeln fäster) på lårbenets översta, yttre del.
Det finns en muskel som sträcker fascian och som heter musculus tensor fascia lata, men den har ingenting med höftböjarmuskeln ilio-psoas att göra.

Cilla
"Bäst är att vara ortoped. Själv."

Senast ändrad:

S k "snapping hip" beror på att fascia lata (ett brett, kraftigt bindvävsband) glider över trochanter major (stort muskelfäste där stora sätesmyskeln fäster) på lårbenets översta, yttre del.
Det finns en muskel som sträcker fascian och som heter musculus tensor fascia lata, men den har ingenting med höftböjarmuskeln ilio-psoas att göra.

Cilla
"Bäst är att vara ortoped. Själv."

Alltid bra med expert hjälp!

Hur gör man att bindvävsbandet inte glider över trochanter major?
Nåt man kan träna eller bara unvika?

Fattar jag rätt; Det hjälper inte att träna höftböjarmusklen ilio-psoas?
(eller det finns flera olika/olika delar av höftböjarmusklen?)

Loppz - tacksam för svar:)

Höfter hoppar inte fel av vanliga rörelser, om du har originalhöften kvar.

Enligt kiropraktorn så har jag försvaga muskler som ska hålla höften på plats.
Har fått övningar att göra för ska stärka musklerna som håller det stabilt.:)

Trillat av hästen och landade på höftet, gick till denna kiropraktorn ett halvår senare och han sa nåt i stil med att musklerna hade rättat sig efter den sena höften och blev då "tillrätta tryck" och fick uppmaning att göra denna övningen varje dag och komma på återbesök, med 2 veckors intervall till det var bra.
Har nu inte vatt där på 3 månader.

Alltid bra med expert hjälp!

Hur gör man att bindvävsbandet inte glider över trochanter major?
Nåt man kan träna eller bara unvika?

Fattar jag rätt; Det hjälper inte att träna höftböjarmusklen ilio-psoas?
(eller det finns flera olika/olika delar av höftböjarmusklen?)

Loppz - tacksam för svar:)

Det är svårt att träna bort, men man kanske kan försöka. Är det riktigt outhärdligt kan det opereras.

Ilio-psoas består av två delar, ingen av dem har med snapping hip att göra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 214
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 156
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 863
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka