Bukefalos 28 år!

Homeopatmedel.

Har under senaste halvåret börjat behandla min häst samt andras hästar med homeopatmedel och i alla de fallen har en positiv skillnad varit kännbar. Var också skeptisk till dessa medel innan, men nu när jag provat och vet att det faktiskt funkar, så tänker jag fortsätta med detta.

Människor har behandlats med dessa medel under urminnes tider, och man gör det fortfarande för att det faktiskt ger effekt. De är inga mirakelmedel men kan hjälpa kroniska åkommor att bli bättre och profylaktiskt funkar de bra också.

Provade en blanding liknande Hilton Herbs lugnande mix på ett hispigt, lättstressat sto utan ägarens medvetande under 2 veckors tid (hade givetvis ägarens medkännande, men han är ruskigt glömsk och tankspriddd...) och redan efter 2 eller tre dagar börjar ägaren förundra sig över hur lugnt och fint stoet tränats den dagen och följande dagar, det var klar och uppskattad förbättring alltså på väldigt kort tid, och effekten höll i sig under de två veckorna. När jag sen upphörde att behandla dennes häst, blev hästen hispig och stressad och svårjobbad igen.

Gurkmeja kombinerat med glukosamin har jag behandlat ett flertal hästar med, alla har klar och långvarig förbättring sen behandlingen inleddes likaså.

Min häst formligen älskar dessa örter, formligen vrakar sig i kamomillblommorna mm och hästar brukar vara bra kräsna med vad de plockar i sig. Sen finns det också dokumenterade fall då hästar sökt upp en viss planta speciellt i beteshagen för att de antagligen kände ett behov av detta.

Så jag tror homeopatmedel kan hjälpa till mycket, bara man vet precis vad hästen behöver och dosen som behövs.
 
Nej detta är örter eller naturmedel, homeopatmedel är precis som vilken annan medicin som helst. Nämligen piller, tabletter eller flytande som blandas ut i vatten.
 
Jag har jobbat med vattenrening och jag hoppas innerligt att vatten inte har ett ”minne”. Blä! :D
Det glädjer mig att ni hittat lösningen i homeopatmedel.
Än så länge har jag inte sett eller hört något som övertygar mig.
 
Det sätt som jag tror att homeopati medicin fungerar är att homeopaten sätter sig ner och lyssnar till patienten och h*ns problem. Det blir en psykisk läkningsprocess. Vilket i min värld är att man känner att någon bryr sig och tar en på allvar, alltså funkar det. Det är denna del av homeopatin som kan funka. DEn andra med mediciner som är utspädda hur mycket som helst är som att ta en droppe vatten ur stilla havet. För alla gifter och sådnat har ju funnits i allt vatten och på så vis måste allt vatten funka som homeopatimedicin.

En annan intressant sak är namnet homeopati. Nu kan jag inte latin men vet att homo betyder åt hållet mänsklig ( jf homosapiens) och pati betyder åt hållet känsla (jf sympati medkänsla). DEtta betyder att ni försöker bota djur med mänsklig kännsla. Vilket i min värld känns väldigt avlägset.
 
Imorgon ska jag testa att ge min pålle ett homeopatmedel!! Hade en equiterapeut ute som även håller på med homeopati. Han ska få nåt utrensande, vet inte riktigt vad det var - hoppas det finns innehållsförteckning :crazy:. Det ska han äta i x antal dagar, sen kommer equit. ut igen för laserbehandling över de ställen som gör lite ont. Jag jobbar själv som en "klinisk sjuksköterska" och jag är MYCKET skeptisk till pillrena han ska få. Men jag bara måste testa.
Jag kommer att meddela er eventuella resultat, eller uteblivna sådana.
 
Nu kan jag inte latin men vet att homo betyder åt hållet mänsklig ( jf homosapiens) och pati betyder åt hållet känsla (jf sympati medkänsla).

Uttrycket homeopati kommer inte från latin, det kommer från grekiska orden homius vilket betyder lika eller liknande. Sen det grekiska ordet pathos vilket betyder lidande, grundprincipen med det medicinska systemet är att lika botar lika.

Läkemedlen kommer från växt-, djur- eller mineralriket. De är potenserade, vilket innebär att ett ämne späds ut i flera omgångar och skakas enligt en speciell princip.
 
Till Torill, Boj och Peter Lundin:

Förlåt, mitt fel. Självklart är det naturmedel jag syftar på, och inte homeopatmedel. tänkte helt fel när jag skrev inlägget.

Bortse från mitt inlägg tack! :angel: *pinsamt* :crazy:
 
homo betyder väl samma/likadan om inte jag minns fel, typ homosexuell och homogen... har ingen koll på latin, men det kan vara så.
 
En princip i homeopatin är "lika botar lika" om en sjukdom ger ett visst symtom använder man ett ämne som ger samma symtom för att bota, men enormt utspätt.
PL
 
Det sätt som jag tror att homeopati medicin fungerar är att homeopaten sätter sig ner och lyssnar till patienten och h*ns problem. Det blir en psykisk läkningsprocess.



Jaså?? Inte visste jag att homeopater även var djurtolkare ;) Kan just se framför mig hästen sitta där med en kopp kaffe och tala om alla sina sjukdomar och problem!

Mer intressant blir det då hästen inte gärna visar smärta /sjukdom eftersom det är ett tecken på svaghet...
 
Har sett bra många fall där djurägare först upplevt effekt men där ingen lindring skett på lång sikt.


Och det tycker du att "vanlig" medicin gör :confused: Med tanke på alla allergiker, astmatiker som får äta medicin livet ut och bryta ner sina kroppar med cortison och annan skit år efter år efter år efter år :mad:

Meningen är att man skall bli frisk och inte bara hämma symptomen utan leta reda på orsaken vilket läkare är jävligt dåliga på att göra!
 
Jag har inte provat på min häst, men däremot på mig själv. Jag har eksem, rejält emellanåt. Och så här mycket kan jag säga: jag fattar inte hur eller varför det funkar - men det funkar!
Har provat cortison enligt läkarens ordination (3 olika preparat unde ett halvår och det enda som hände var att det blev succesivt VÄRRE. Visst torkade det ut första veckan, sedan kom det tillbaka, och då var huden så tunn att den sprack direkt i djupa öppna sår.

Gick till en homeopat / zonterapaeut som botat eksem på bekanta. Efter första behandlingarna blev det värre i ett par dagar innan det blev bättre. Men det blev bättre än förut efter svackan. Och för varje gång blev det betydligt bättre, så att nergången till sist inte märktes.
Nu var det rätt dyrt, så jag har inte fullföljt min ordinerade kur, och har fått tillbaka elendet efter ett halvår. Men när det blir tillräckligt illa går jag dit igen, effekten kommer snart och på två behandlingar har det blivit bra de sista åren.

Så jag har ingen aning om varför det funkar, men bryr mig inte om vilket så länge det faktiskt gör det!
(Har provat örtkurer och en miljon olika hudvårdsprodukter utan tillnärmelsevis lika bra effekt)
 
jo men gör såhär att du läser lite kemi och lite fysik och lite psykologi och förklara sen hur det funkar...
 
:confused:
Du vet väl att allt som är tyngre än luft inte kan flyga.
Det BEVISADE vetenskapen för 100 år sedan :devil:

Sedan fick dom ändra sig... Och tro mig när jag säger att det kommer dom få göra igen.
 
Försöker du förklara bort dig på något sätt eller kan du inte svara vettigare :mad:
 
jag tycker att det är du som försöker komma undan fakta. enligt alla naturens lagar ska inte homeopatpreparat fungera, att det gör det kan enbart skyllas på psykologiska faktorer. och vetenskapen är inte var den var för hundra år sen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 528
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 980
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Sirap
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp