Homeopatmedicin OCH kortison?

mian1

Trådstartare
Kan man blanda? Vi får välja mellan pest eller kolera. Homeopatmedicinerna vi provat har läkt eksemen, men allmäntillståndet har ändå varit dåligt hos Doris. Kortisonet ger en klar förbättring inte bara att klådan dämpas utan framförallt att hon blir pigg och att hon ser ordentligt. Med kortisonet ökar dock eksemen och hon tappar päls.
Kan vi använda bägge?
 
Var försiktig, kortison verkar ju systemiskt och kan göra hunden mer motaglig för annan medicinering, varvid ev. biverkningar kan förstärkas.
Fråga veterinären som skrivit ut kortisonet om råd, eller kontakta förhandlaren av det andra medlet, de brukar kunna informarea om ev "cross-reaktions".
Ett annat problem med homeopatiska medel är ju också att man inte VET så mycket om ev. biverkningar av preparaten.
 
Homeopatska medel ger aldrig annat än möjligen positiva biverkningar.
 
Är det, och vilket i så fall, tabletter eller salvor? Om det var salvor som läkte exemet i homeopatmedicinen skulle jag "nog" våga använda det samtidigt som kortisontabletter, som jag skriver det här och nu i alla fall...faktiskt! Jo det skulle jag prova under uppsikt..Det är ett helsicke med hund och hudproblem!
 
Både kortison och homeopatmedel ges i tablettform. Jag tror att vår homeopat har gett upp oss eftersom vi är ett ganska hopplöst fall och framförallt för att vi själva tog beslutet om att ge en kur kortison och upphöra med homeopatmedicinen som inte längre gav någon verkan. Men vi var tvugna för hunden led verkligen, bet sig och skrek när vi försökte få henne att sluta. Kortisonet fick henne lugn redan första dagen.

Jag tror inte att bara eksem är vårt problem utan vi har nog fler problem än så. Dels kliar Doris för att hon är nervös och har levt ganska understimulerad och stressad i hundgården eller om det uppkom i samband med att hon bytte miljö och kom hit. Dels kliar hon för att hon har eksem, framförallt i ansiktet. Sen är det något mer, något med hela allmäntillståndet. När hon är dålig så är hon hemskt rädd, hon ser nästan inget alls för ögonhinnorna täcker ögonen, hon luktar illa och vill bara springa och gömma sig. Nu är hon väldigt social och kelsjuk, man kan kliva över henne när hon ligger på golvet utan att hon rusar iväg och det går att greja runt hemma och hon blir inte rädd för att hon kan se vad jag gör. Skräcken för andra hundar och för främmande verkar också ha mildrats, nu är hon mest nyfiken. Så allt det där allmäna gör kortisonet underverk med. Men eksemen, att läka dem, har bara homeopatmedicinen bitit på.

Hur kan jag få tag på homeopatsalvor? Finns de där man köper medicinen? Jag har haft gratis homeopatvård i snart två år åt Doris och det känns fel att utnyttja min homeopat mer och framförallt känns det fel att säga åt henne vad vi vill ska göras. Det vi behöver är typ silicea eller liknande. Doris hade en burk silicea med sig när vi fick henne, men vi fick aldrig klart för oss vad det var och varför hon skulle ha det. Fanns heller ingen information om att det inte skulle kombineras med andra mediciner och i början proppade vi i henne kur efter kur med antibiotika.
 
Jag kan bara lida med dej!! Himmelriket öppnades när vår äntligen fick diagnosen hypotyreos och han äter nu 5 levaxintabletter om dagen - huden och pälsen är fin. Innan höll jag på med allt möjligt för att komma på vad som fattades, det gick en på nerverna..spårämnesbrist? zinkbrist?? Kanske dags ändå för ett vet besök. Finns en hundhudexpert - jätteduktig i Skara på Blå Stjärnan, jobbar i småland och kommer bara vissa dagar. Hoppas eran lilla gumma är försäkrad? usch det kostar skjortan ändå..... :(
 
Hon är försäkrad och sedan vi fick henne har vi lagt ner hur mycket pengar som helst på veterinärbesök. Vi har gjort en massa prover och alla är som de ska. Nån hudexpert har vi inte åkt till, i alla fall inte ännu. Det kanske kan vara värt att åka upp till Skara ändå?
Hade din hund andra symptom än bara eksem?
 
Levaxin är inget att hurra över.Det är ett hormonhöjande preparat.Jag vet inte vad det heter men låt oss säga att du har T1 och T2 för att hålla balansen i kroppen.För att höja T1 används då T2 som finns i levaxinet.Men så vitt jag vet så fungerar det tillfälligt sedan måste man höja doserna eftersom kroppen blir van och kräver mer och mer levaxin.
De hundar som gått på levaxin som jag vet om har haft en tidsfrist på 1 till 3 år...sedan har man varit tvungen att ta bort dem.Men men...levaxinet kanske används för något annat med?De hundarna jag menar har haft problem med sköldkörteln bla.
 
Vad får hon för foder? :confused:

En hund kan vara allergisk mot det man anar minst. ;)

Vissa foder innehåller mer protein än vad vissa hundar klarar av att bryta ned vilket visat sej med mjällighet och klåda.Ibland kan det hjälpa att byta mot ett foder med mindre protein i alternativt färskfoder(mina hundar hatar färskfoder dock).

En bekant blev mkt förvånad över resultatet med vetegroddsolja i maten...efter 14 dagar till 3 veckor var hennes hund fri från klåda,hudinfektioner och svamp...hela hunden var skorvig och mjällig innan. ;)
 
Och vad är en positiv biverkning?
När det gäller homeopatika har man aldrig tillferdsställande kunnat påvisa någon verkan alls dvs varken plus eller minus.
Om man nu skulle lyckas påvisa en positiv effekt(förutsätter nog att alla företag som tjänar pengar på homeopatika skulle slå sig ihop o lägga pengar på forskning men något sånt har hittills inte setts) så finns det inget annat än tyckande som säger att man inte lika gärna skulle kunna påvisa en negativ effekt vid felaktig användning.
PL
 
Nja det stämmer inte riktigt. TSH bildas i hypofysen har man högt TSH så har man troligtvis för låg produktion av T3 och T4 som bildas i sköldkörteln.

Om man måste höja dosen Levaxin är individuellt. Jag har ätit samma dos i 6 år.

Tacka fan för att det är ett hormonhöjande preparat eftersom att sköldkörteln inte kan producera tillräckligt mycket hormon för att reglera bla ämnesomsättningen!
 
Vad menar du att man skall behandla hundar med brist på sköldkörtelhormon med?
Jag har sett massvis av hundar som fungerat livet ut på Levaxin. Under förutsättning att diagnosen varit klar med tydliga labbvärden o inte gränsfall har ägarna oftast upplevt att de "fått sin friska hund tillbaka".
Levaxin innehåller T4.
PL
 
Jag skrev bara T1 och T2 som exempel eftersom jag inte vad det heter.

Efter flera år med hundkapp och har sett flera fall med hundar som fått problem med sköldkörteln och dessa har satts på levaxin är jag mycket tveksam till preparatet.

Hundarna blir till en början "återställda" som det verkar som vartefter de åter börjar dala och de får ta nya prover vilket resulterar i att de behöver höja doserna.I slutenden brukar det inte finnas något att göra år det....då är de uppe i sådan mängd tabletter per dag att det hela blir ohållbart i slutenden.Det verkade inte vara ett ovanligt problem på hundarna.

Jag vet inte vad som är brukligt i vanliga fall.Men nu menar pratar jag om aktiva tävlingshundar inom hundkapp.Vet inte om det är tillåtet att tävla en hund idag som går på levaxin.Kanske levaxin funkar som det ska på mindre aktiva hundar...som familjehundar som går vanliga promenader etc?

Har man inget annat val så måste man väl använda preparatet givetvis.Jag bara menar att själv anser jag det inte som ett mirakelmedel...snarare som en slags bromsmedicin för det oundvikliga.

Jag undanber påhopp...jag skriver bara det jag själv upplevt och sett i samband med detta preparat.
 
Vadå påhopp? Om du kommer med ett sådant inlägg där du på ett totalt felatigt sätt försöker förklara hur hormonerna fungerar så får du väl tåla att bli rättad. Idag tillåter man inte hundar med livslång medicinering att tävla.Låter som de hundar du träffat på inte tagits ur träning/tävling trots att dosen behöts höjas hela tiden, säger i såfall mer om ägarnas vett än om behandlingens effektivitet. De sköldkörtelhundar jag sett har inte tävlat hundkapp. Om någon av våra greyhounds fått sköldkörtelproblem skulle jag aldrig kommit på tanken att tävla vidare.
Levaxinhundar fungerar oftast lång tid för ett normalt liv även som jakthundar od.
PL
 
Det är liksom inget "preparat". Det är ett hormon i syntetform. Skulle man inte äta det så skulle man ju dö. Jag vet hur det är att vara jättesjuk pga underfunktion i sköldkörteln. Jag lovar att ingen hund skulle orka springa, eller göra något som helst i det tillståndet. Bland annat så fryser man och blir mentalt frånvarande.

Så det är ju bara att välja. Ta bort hunden direkt eller ge dem Levaxin. Vad skulle du välja? Jag är glad att jag inte är borttagen :angel:
 
:bow:
Själv har jag ingen egen erfarenhet, o hundarna har jag inte kunnat fråga men jag har sett skillnad u hundägarna har som sagt berättat om "en ny hund".
PL
 
Jag menade bara att jag inte skulle få påhopp för att jag försökte förklara hur jag själv upplevt hur andras hundar påverkats av levaxin.

Ja dessa hundar har tränats och fortsatt tävla, eftersom detta då så vitt jag förstår fortfarande var tillåtet då(innan svenska spel).Jag säger inget om vad som är rätt eller fel...detta är något jag tar för givet att de har fått råd om hos sin veterinär...dvs vad man kan göra och inte bör göra.

Jag har aldrig varit en sådan person som inte kan lyssna på den som har vettiga förklaringar.

Jag skulle personligen aldrig låta en hund tävla med minsta lilla skråma på sej och idag tävlar jag dem inte längre alls då de är pensionerade idag.Hade jag vetat om vilka krämpor som medföljer på äldre dagar, när en hund har tävlat inom hundkapp...ja då hade de inte fått starta över huvudtaget.De är alldeles för viktiga för mej.
 
"Påhoppet" fick du för att du försökte förklara varför det inte fungerade utan att veta vad du talade om, sånt ger alltid reaktioner.
PL
 
Jag trodde inte heller på homeopati, men eftersom det var det enda vi inte försökt och för att vår veterinär tyckte att vi kunde prova det så gjorde vi också så. De homeopatiska preparaten är faktiskt det enda som verkligen läkt hundens eksem. Hon har fortfarande haft klåda på tassar och ben (nej, det är inte svamp, inte allergier, inte hormonproblem osv. Vi har i stort sett bott hos veterinären i två år), men eksemen i ansiktet och på halsen har läkt, pälsen har vuxit ut och hunden har inte luktat så illa. Klådan på andra ställen på kroppen än på tassar och ben har försvunnit och förutom ansikte och hals så har de eksem och den klåda hon hade på övriga kroppen inte återkommit.
Med kortison så mildras klådan, men eksemen finns kvar och de läker inte. Så snart kortisonet går ur kroppen så vill hon riva sig i ansiktet igen. Tassarna låter hon dock bli.

Problemet med homeopatmedicinerna är att de slutar att ge effekt och att man ska sluta eller byta medicin efter ett tag. Då vi upphör med medicinen som fungerar så får vi ett ordentligt bakslag i behandlingen och den medicin som förut hjälpt ger inte längre någon effekt alls.

Just nu känns det skönt att hon inte kliar sig så och att hon uppenbarligen känner sig piggare och friskare än på länge. Vad som inte är lika kul är att hon måste badas minst en gång i veckan för att inte stinka och för att pälsen blir fet, vilket ökar klådan. Och värst är att hon inte läker. Pälsen på halsen är nästan borta helt och ansiktet är skrovligt.

Detta beror inte på rasen eller på något ärftligt. Vi äger även Doris syster och hon har aldrig haft några problem. Doris kom hit när hon var 3 år och då hade hon klåda och eksem över hela kroppen, nu fyller hon 6 år till hösten och hon har blivit bättre, men blir aldrig frisk. :( Jag vill ha en pigg, glad och frisk vovve!
 
"Påhoppet" fick du för att du försökte förklara varför det inte fungerade utan att veta vad du talade om, sånt ger alltid reaktioner.

Visa mej vad jag har skrivit som är felaktigt? Ta gärna ut citat..

Hur kan något jag skriver är felaktigt om jag utgått från tabletterna levaxin...hundarna som gått på detta...samt resultatet av detta?

Vi kom ju fram till att hundarna troligen inte klarat detta genom fortsatt tränande/tävlande.Därmed har jag inte fört med någon osanning om hur dessa hundar reagerade på just levaxin.Tycker du verkligen att min reaktion är så konstig då?

Ja jag kallade det T1 och T2 eftersom jag inte mindes vad det hette och det skrev jag också...jag skrev att jag inte visste vad det hette också.Det var bara ett exempel som togs.

Att mitt jämförande kanske är felaktigt och orättvist jämfört med hur levaxin fungerar på "vanliga" hundar kan jag väl hålla med om...om det nu stämmer och är sanningsenligt så som du säger att det ska funka.

Jag vill alltså ha en seriös diskussion...mina upplevelser runt denna medicin har som du säkert förstår inte varit den allra angenämaste jag varit med om.Även om det inte är mina hundar det gäller...så far jag lika illa av att det drabbar någon annans hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 689
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
2 981
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp