HOMOSASSA xx

Jag tror att Linda Algotssons valack är Provo är efter honom.
 
Ja, det stämmer.

Jag har en treåring efter honom med anglomöderne. Messa så får du veta mer (orkar inte skriva en massa just nu iaf).
 
Fast de visse jag eg. Han har stått i samma stall som jag höll till i när han var bebis och hingst... så då pysslade man med honom lite... Tror nu när jag täbker efter att han har en halvbror (också e. Homonsassa) som heter Oktas.
 
Jag har ett sto f. -93 e. Homosassa xx - Ciceron. Det är en snäll och hygglig häst, men med lite temperament. Hon rör sig utmärkt i skritt och trav, galoppen är flack. Hon hoppar bra, även om jag inte är säker pa hennes kapacitet. Hon har gatt 1.20 hittills och har 39p pa premiering.
Här är bilder pa henne:

http://user.tninet.se/~pxr825a/bilder/castellesadlad.jpg
http://user.tninet.se/~pxr825a/bilder/castellehopp.jpg
http://user.tninet.se/~pxr825a/bilder/castelle2001.jpg

De övriga Homosassahästar som jag har sett har varit trevliga allroundhästar, och dessutom har alla jag pratat med som har Homosassaavkommor poängterat hur lätthanterliga och hyggliga hästar det är.
Ofta rör de sig bra och hoppar trevligt, utan att vara bländande. Däremot är de kanske inte alltid sa bra exteriört.

Ska du köpa en Homosassahäst?
 
Jag har ett sto efter Homosassa- Stanford f.00
Är oxå nyfiken på mer information om hingsten.
Mitt sto är väldigt cool och löshoppar mycket bra. Gångarterna är ok. Vi får se vad hon går för på fälttävlansbannan. Exteriört ser hon bra ut. Möjligtvis har hon lite långa kotor.
//Lina
 
jag ska ta en häst på foder som är ue homosassa så jag undrade bara om någon visste något om honom!
 
Jag vet att han är född 1982 och sprang in 1.517.200 kr. Men jag har sett en bild på honom och där tycker jag att det der ut som han är bockbent!!
 
Löphästar blir väl i regel lite bockbenta. Har sett flera galoppörer som sett ut så p g a sitt arbete på banan. Ingen fara
 
Det är sant med bockbentheten. Men trots detta nedärvdes detta till min häst från just Homosassa, hon är lite bockbent. Enligt exteriörbedömningen har det dock ingen betydelse för hållbarheten, snarare positivt (?) för en hopphäst eftersom det verkar lite stötdämpande.
 
Var det inte en sån där solskenshistoria om en ung tjej som köpte en ful och skranglig galoppör som ridhäst för inga pengar alls och sedan startade honom och han vann ALLT och gick till avel...? (eller kryddade jag upp det lite nu :crazy:) Har haft en släkting (inte avkomma) som foderhäst.
 
Menar du Homosassa eller? Han såldes på åringsauktionen för 30' ungefär, om hon tänkte ha honom som ridhäst vet jag ej. Han sprang in 1,5 miljoner och kan väl anses vara den bästa svenskfödda löphästen hitills, iaf en av de främsta.

Han gick till avel hos sin uppfödare efter karriären och hon köpte tillbaka honom något av de sista åren han fanns i livet.

Några avkommor att räkna med i galoppen har han egentligen inte lämnat, de har varit för mesiga. Däremot har han ju lämnat en hel del bra ridhästar, framförallt då fälttävlan.
 
Hejsan,

Mesiga har jag inte hört däremot sena i sin utveckling och det fungerar ju inte i galoppsporten.

Jag har sett ett 10-tal avkommor e Homosassa xx och genomgående verkar han lämna mycket trevligt temperament och relativt bra gångarter - framförallt bra bakben. Hans avkommor är populära bland fälttävlansryttare och ett flertal tävlar även msv hoppning och dressyr samt förstås Anna Hiltons fälttävlanshäst som tävlar svår. Han har haft avkommor i Breeders, Avelschampionaten och Scandinavian Open. Exteriören kan det vara lite si och så med och ett par har haft lågt ansatt hals men övervägande delen har haft en fin ridhästmodell med en bra hals och överlinje. Bla ett sto som bedömdes på kvalitén -02 på Strömsholm. Ett riktigt flott sto med bra överlinje och gång.

//tess
 
Att de är mesiga har jag hämtat från hans uppfödare - hon ansåg att de helt enkelt är "för snälla"...

Kan tänka mig att de är sena. Mitt sto är ju anglo och de kan i sig vara sena, men hon är nog ännu mer "efter". Har inte tappat tänderna t ex, hon är iofs bara dryga månaden över 2,5 år men iaf. Förhoppningsvis fixar hon treårs iaf, det är målet i år!
 
Stoet jag snart köper har just ett väldigt fint temperament.Bara fem år,men ändå väldigt klok. Hon håller huvudet kallt och är väldigt stabil i psyket.
 
Ja , du menar att dom hänger i knäna? Jag har hört av en galoppgubbe att hästar som hänger i knäna nästan aldrig löper risk att få senskador.
 
Jag har ett jätte trevligt treårssto e: Homosassa xx - Pik Trumpf, en egen uppfödning som är otroligt snäll att hantera och rida. Inridningen har gått "som på räls" och alla komenterar hur snäll hon ser ut. Hon hoppar med mkt bra teknik men jag tror inte hon blir någon "svårklass häst", rör sig bra, bedömd med 9:a på skritt och 8:a på trav, klass 1 både som föl, ett och tvååring (ej visad som treåring pga växtvärk *suck*). Hon är liten, bara 160 cm men växer fortfarande. Det jag hört om Homosassa hästar är att de är snälla men vet vad de vill, kan gärna testa men blir de överbevisade så gör de inte om det...

Är föresten min pålla på fotot. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag är väldigt förtjust i Conthinder avkommor. Han verkar vara valack nu enligt Horsetelex. Är det någon som har avkommor efter honom...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Marvin
·
Avel Undrar om någon har en avkomma efter korsningshingsten Järingsholms El Pequeno Luchador? Han är arab/halvblod.
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Görel
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
455
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp