homozygot skäck eller tigrerad

Rydefjal

Trådstartare
Hej,

Vet att det finns några homozygota Paint hingstar som betäcker alla raser.
Men hur är det med tex. appaloosa och/eller knabstrup?

Har försökt googla lite, men är rena djungeln. Finns många snygga hingstar men dåligt med info om dem är homozygot samt om dem betäcker övriga/alla raser.

Tack för hjälpen!


P.s Ämnes område är western ;)
 
Sv: homozygot skäck eller tigrerad

Ring eller maila och fråga ägarna till de hingstar du funderar på så får du nog bäst svar :)
 
Sv: homozygot skäck eller tigrerad

Hej,

Vet att det finns några homozygota Paint hingstar som betäcker alla raser.
Men hur är det med tex. appaloosa och/eller knabstrup?

Har försökt googla lite, men är rena djungeln. Finns många snygga hingstar men dåligt med info om dem är homozygot samt om dem betäcker övriga/alla raser.

Tack för hjälpen!


P.s Ämnes område är western ;)

Ska du avla för western borde det väl finnas fler aspekter som är viktigare än färgen? Visst kan det vara kul med en kul färg men det är ju knappast den du rider på..
 
Sv: homozygot skäck eller tigrerad

Ska du avla för western borde det väl finnas fler aspekter som är viktigare än färgen? Visst kan det vara kul med en kul färg men det är ju knappast den du rider på..

Tack för infon, hade ingen aning om att det inte var färgen som var viktigast när man vill avla ;)
 
Sv: homozygot skäck eller tigrerad

Fast i tråden frågar du inte efter bra hingstar som presterat/lämnat bra westernshästar. Du frågar efter snygga hingstar med specifika färger som betäcker alla raser. Kan man tolka det på nått annat sätt än att du är ute efter en homozygot skäck/prickig enbart och inget annat?
 
Sv: homozygot skäck eller tigrerad

Tigrerad funkar lite annorlunda an skack. En homozygot for prickar brukar vara en sa kallad "few spot" tigrerad, dvs nastan inga prickar alls, bara nagra fa sma. Darmed kan man se pa bild om en hast ar homozygot for prickar :) Dom med mycket prickar som den pa min avatar brukar vara heterozygot. Sen ar det en annan gen som kontrolerar hur mycket vit dom far.
 
Sv: homozygot skäck eller tigrerad

Hoppas du kan få konkreta svar på dina frågor om du lägger tråden under western i stället :grin:
 
Sv: homozygot skäck eller tigrerad

Hoppas du kan få konkreta svar på dina frågor om du lägger tråden under western i stället :grin:

Jag tror att tråden är korrekt placerad eftersom den berör avel.

TS, det brukar bli fler svar om du beskriver tydligare vad du är ute efter. Originalinlägget ger lite motstridig intryck: Är det endast färg som efterfrågas? Men vad har i så fall western med det hela att göra?
 
Sv: homozygot skäck eller tigrerad

Jo, jag kan förstå att det misstolkas lite.
Min fråga är framförallt om det finns Homozygot Tigrerade hästar.
Jag söker inte direkt tips på hingstar utan var mer bara nyfiken på färgen Tigrerad.
Men tycker självklart det vore kul med ett fläckigt eller prickigt föl efter mitt bruna sto. Som pricken över i hehe ;)

Hittade även brindle hästar när jag googla runt, hade ingen aning om att det fanns! Fanns mycket info om färgen och dessa var dock inte Homozygot.
Väldigt intressant faktiskt.

Läste mycket genetik på högskolan och färger har stort intresse hos mig, har länge avlat på kaniner med specifika färger osv.

Nån som vet vad Tigrerad heter på engelska?
 
Sv: homozygot skäck eller tigrerad

Jo, jag kan förstå att det misstolkas lite.
Min fråga är framförallt om det finns Homozygot Tigrerade hästar.
Jag söker inte direkt tips på hingstar utan var mer bara nyfiken på färgen Tigrerad.
Men tycker självklart det vore kul med ett fläckigt eller prickigt föl efter mitt bruna sto. Som pricken över i hehe ;)

Hittade även brindle hästar när jag googla runt, hade ingen aning om att det fanns! Fanns mycket info om färgen och dessa var dock inte Homozygot.
Väldigt intressant faktiskt.

Läste mycket genetik på högskolan och färger har stort intresse hos mig, har länge avlat på kaniner med specifika färger osv.

Nån som vet vad Tigrerad heter på engelska?
Spotted horses/ponies.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 419
Avel Hej! Jag vet inte om jag valt rätt eller fel forum för denna faktiskt dumma fråga- men tycker ni att färgen på hästen spelar stor roll...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag blir alltid så förundrad när man söker något på google och råkar hamna på ett inlägg på buke, någon annan haft frågor kring samma...
2
Svar
26
· Visningar
4 014
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 286
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp