Hona eller hane?

ufot

Trådstartare
Jag har en underbar Norsk Skogkatt hona (kastrerad) som kommer att få en liten kompis i höst.

Jag har alltid drömt om en Sibirisk katt och har bokat in mig på en kull som är leveransklara i augusti.

Min katt är född i slutet av augusti förra året, så jag tror det blir perfekt med en kompis i höst.

Men hur ska man tänka angående kön? Jag har alltid haft honor, men har hört (?) Att hanar är mer kelsjuka.

Min katt är jättsocial, men ingen knäkatt och drömmen är att få en knäkatt.

Den nya katten kommer självklart att kastreras.

Allt beror ju också på hur könsfördelningen ser ut på kattungarna. Är ju inte säkert att det finns möjlighet att välja. (De är "tillverkade" men inte födda ännu.)

Men om det finnas möjlighet att välja, är det någon skillnad på (kastrerade) honor och hanar?
 
Jag märker ingen skillnad på de gonor och hanar vi har, alla kastrerade. Vi har åtta katter, fem honor och tre hanar. De har olika personlighet och uppväxt, men de mest sociala är en hane och en hona, så det är nog väldigt individuellt :)
 
Jag har en känsla av att det där att hanar är mer kelsjuka hänger kvar sedan den tiden då det inte var helt ovanligt att hanar kastrerades men inte honor. Att kastrera en hona förr var mycket dyrt och omständigt och därför gjordes inte det i samma utsträckning. Numera när varje vettig människa som inte håller på med avel kastrerar sina ungar så snart det går tycker inte jag att det är någon skillnad mellan könen utan skillnaden är individuell.
 
Att hanar är mer kelsjuka.
Det där tror inte jag är sant, vet jag stött på flera honor som varit väldigt kelsjuka. De som varit mest kelsjuka har varit stallkatter, vet inte om det spelar in kanske. Ena honan kunde följa efter som en svans och skulle prompt hoppa upp på en stolpe och sen upp på ens axel och sen skulle det kelas, hon var inte kastrerad. Tror de försökte med p-piller, minns inte riktigt.
 
I min ras, burma, så brukar honorna allmänt vara lite mer 'på' och dominanta, medan hanarna är lite mer laid back. Men lika keliga och klisterkatter är de båda två. :love:
 
Tror det är mer ras och personlighet än kön.
Har kastrerad perserhona som är väldigt gosig och social. Lägger jag mig i soffan ligger hon på min axel, sitter alltid på bordet när jag äter, sover på min kudde osv 😊
 
I min bekantskapskrets verkar det snarare vara honorna som är mer kelsjuka, men det lär falla på individen. Mina två kastrerade hanar är i alla fall inte speciellt keliga, absolut inga knäkatter. De accepterar en stund i famnen om matte måste, typ.
 
Har upplevt mina hankatter mer gosiga, men hade en hona när jag var liten som var rätt gosig också. Mamma har haft två hankatter under min uppväxt, ingen särskilt gosig av sig :rofl:
 
Tack för alla svar!

Jag får ju först och främst se vad det är som kommer ut (bara någon vecka kvar nu...)
Men utifrån era svar verkar det inte vara någon stötte skillnad på kastrerade hanar och honor.
Jag har ju alltid haft honor, så är lite sugen på att pröva en hane denna gång, men som sagt allt beror ju på individen.

Har könet någon betydelse för hur min kastrerade hona på ca ett år kommer att reagera på sin nya kompis? Jag förstår att det varierar, men berätta gärna om era erfarenheter och hur jag på bästa sätt introducerar kattungen.
 
Tack för alla svar!

Jag får ju först och främst se vad det är som kommer ut (bara någon vecka kvar nu...)
Men utifrån era svar verkar det inte vara någon stötte skillnad på kastrerade hanar och honor.
Jag har ju alltid haft honor, så är lite sugen på att pröva en hane denna gång, men som sagt allt beror ju på individen.

Har könet någon betydelse för hur min kastrerade hona på ca ett år kommer att reagera på sin nya kompis? Jag förstår att det varierar, men berätta gärna om era erfarenheter och hur jag på bästa sätt introducerar kattungen.
Könet spelar nog ingen roll för din nuvarande katt heller.

När jag har introducerat kattunge har jag helt sonika visat katten jag redan har kattungen och jag har då haft ungen i famnen. Jag har satt mig en bit ifrån den vuxne katten, pratat med den vuxne katten och sagt att hen ska vara försiktig. Jag har sett till så att båda har egna utrymme och jag har haft koll första tiden och vid minsta tveksamhet delat på dem när jag inte har kunnat ha koll. Ibland fräser lillkissen och ibland fräser den vuxne och ibland bryr sig inte den vuxne alls utan går som bara en katt kan förbi med nosen och svansen högt som för att tala om att jag ser inte den där lille otäckingen du har släpat in men hos mig har det aldrig blivit något bråk eller så utan det har varit lite avvaktande ifrån olika håll någon/några dagar och sedan är det som att kattungen alltid har varit där.
 
Könet spelar nog ingen roll för din nuvarande katt heller.

När jag har introducerat kattunge har jag helt sonika visat katten jag redan har kattungen och jag har då haft ungen i famnen. Jag har satt mig en bit ifrån den vuxne katten, pratat med den vuxne katten och sagt att hen ska vara försiktig. Jag har sett till så att båda har egna utrymme och jag har haft koll första tiden och vid minsta tveksamhet delat på dem när jag inte har kunnat ha koll. Ibland fräser lillkissen och ibland fräser den vuxne och ibland bryr sig inte den vuxne alls utan går som bara en katt kan förbi med nosen och svansen högt som för att tala om att jag ser inte den där lille otäckingen du har släpat in men hos mig har det aldrig blivit något bråk eller så utan det har varit lite avvaktande ifrån olika håll någon/några dagar och sedan är det som att kattungen alltid har varit där.
Tack för svar!
Plats finns för avdelning. Bor då i stor tvåa med stor innätad balkong.

Jag tänker som så att jag hämtar kattungen när jag har långledigt, så att jag kan vara hemma och se hur det går de första dagarna.
 
I fredags föddes fem underbara kattungar.
En är en väldigt speciellt tecknad padda med en blixt på huvudet... (Behöver jag säga mer?).
Nu är det "bara" 12 långa veckors väntan kvar...
Min röda här hemma hälsar att husse är tråkig och att kattungen gärna får komma på en gång. Husse håller med fröken bus...
 
"Paddor" är vackra! :heart och sysslar man med avel, så kan det bli en väldig färgpalett av kattungarna.
Hennes mamma är padda (pappan är rödvit).

Jag sysslar ju inte med avel, "Blixten" kommer att kastreras, men paddor är vackra och hon har en väldigt speciell teckning. Troligtvis kommer hon att ljusna något i pälsen också. Ska bli spännande att se henne i verkligheten och inte bara på bild när jag åker och hälsar på om en månad ungefär.
 
Hennes mamma är padda (pappan är rödvit).

Jag sysslar ju inte med avel, "Blixten" kommer att kastreras, men paddor är vackra och hon har en väldigt speciell teckning. Troligtvis kommer hon att ljusna något i pälsen också. Ska bli spännande att se henne i verkligheten och inte bara på bild när jag åker och hälsar på om en månad ungefär.

Paddor är till 99.89 % honor. Om det skulle vara en hane, så är den till 99,89 % infertil. :)

Toppen att du kastrerar, glöm inte att registrera henne hos jordbruksverket om du chipar henne också. tyvärr är det många som låter tatuera och chippa sina katter, men inte registrerar dem någonstans och då är det svårt att hitta ägaren, om de kommer på vift vare sig de ÄR utekatter, eller råkar smita når någon öppnar dörren eller vädrar lite oförsiktigt.

Inte illa menat, utan bara en bra sak att tänka på. :heart
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para...
2
Svar
27
· Visningar
7 804
Senast: Poppy
·
Övr. Katt Hej! Ganska nyligen köpte vi en Neva hona som har fått någon kull tidigare. Vi har alltid drömt om att få kattungar och nu kommer det...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har förvisso haft katt hela min uppväxt, men en hane. Nu har jag två honor, födda augusti -17 (syskon). Det börjar bli dags att...
2
Svar
32
· Visningar
3 105
Senast: Kiwifrukt
·
Katthälsa Jag och min sambo ska skaffa en neva masquerade katt unge men vi är osäkra på vilket kön vi ska skaffa. Och bestämmer vi oss för att...
Svar
6
· Visningar
5 889
Senast: Lii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp