Bukefalos 30 år!

Fibusen

Trådstartare
Köpt nät till rundbalen, men ser nu när jag packar upp att jag beställt med 40 mm maskor istället för typ 25! 😮‍💨 Har en mycket lättfödd ponny så jag vill ju att hon äter så lite som möjligt. Tyvärr så köpte jag det för flera veckor sen, sen har det legat i skuffen på bilen sen jag hämtade ut det så tror inte jag kan göra en retur. Är jag dumsnål om jag behåller 40 mm istället för att köpa ett nytt på 25 mm och sälja det på 40mm? (Och loosa lite slantar där)

Hur mycket mer hö går det åt med större maskor? Någon som haft båda och kan jämföra? Är alltså en rundbal nätet ska sitta på.

Köpt nät till rundbalen, men ser nu när jag packar upp att jag beställt med 40 mm maskor istället för typ 25! 😮‍💨 Har en mycket lättfödd ponny så jag vill ju att hon äter så lite som möjligt. Tyvärr så köpte jag det för flera veckor sen, sen har det legat i skuffen på bilen sen jag hämtade ut det så tror inte jag kan göra en retur. Är jag dumsnål om jag behåller 40 mm istället för att köpa ett nytt på 25 mm och sälja det på 40mm? (Och loosa lite slantar där)

Hur mycket mer hö går det åt med större maskor? Någon som haft båda och kan jämföra? Är alltså en rundbal nätet ska sitta på.
Jag är ledsen att säga det men min erfarenhet är att storleken på maskor på näten till rundbal inte spelar någon större roll till en lättfödd matglad ponny.
Jag har haft när med 2.5 cm stora maskor i typ 15 år. Det fungerar bra på stora hästar som inte är väldigt matglada.
Till de matglada lättfödda är det endast portioner som gäller plus halm. De äter hela tiden ändå och biter sönder nätet tillslut i sin jakt på mat.
Men visst är det skillnad på 4 och på 2.5 maskor. 4 cm är typ som utan nät men det minskar spillet. 2.5 hindrar de som inte är allt för matglada bra. De matglada gör ändå allt för att få i sig så mycket som möjligt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka