Sv: Honda CRV

Är fyrhjulsdriften så värdelös som det sägs?
Berätta allt ni vet!

Fyrhjulsdriften på Honda CRV är väl bland den bästa i tester? Vi har iallafall en CRV som är helt suverän, men fyrhjulsdriften går ju bara i när det behövs och det är sanningensnamn inte ofta, mend et bertyder ju inte att den är dålig:D

Den är super som dragbil iallafall! vart har du hört att den skulle ha dålig 4-hjulsdrift? Har aldrig hört det verkligen!

*knapplån*
Provkörde en CR-V (fabriksny) förra året och tyckte att bilen kändes som lite dålig kvalitet för de pengarna. Lite plastig så att säga. Fyrhjulsdriften gick automatiskt där, men jag var inte nöjd med den heller faktiskt. Finns bättre alternativ där man manuellt kan bestämma när man behöver detta, samt välja mellan hög och låg. Valde att köpa en mitsubishi pajero sport stället och är suuupernöjd! Vilken bil :love: Har aldrig lyckats köra fast med den, trots att jag inte är försiktig och har kört i både vatten, djup lera djupsnö och över stock och sten. Markfrigången är dessutom otroligt mycket bättre och man sitter högre = ser över alla vanliga personbilar. Dessutom är de i samma prisklass, i nyköp (ca 280000). Mitsubishin drar dock mer bensin, är tyngre men lastar desto mer.

Säger bara en sak: Subaru :love:

Totalt utanför tråden, jag vet. Sorry!

Vad väger den och vad får den dra påB-körkort ?Såg en igår och blev lite intresserad. Såg inte så stor och klumpig ut mer som en lite robustare vanlig bil. Misstänker att den är för tung dock.

jag vet ju inte, jag har aldrig kört bil! men vi har en sån ( som vi ska sälja förövrigt ;) ) men den är toppen att dra med! men rätt dyr att köra, eller det går nog, men då vi kör så mykr ska vi köpa en disel istället.

Vet inte så mycket om fyrhjulsdriften då vi hade den en kort period under sommaren. Tyvärr tyckte vi att bilen hade för liten motor för att vara en riktigt bra dragbil och så var den lite för bullrig och vibrerade vid långkörning.

Fyrhjulsdriften på Honda CRV är väl bland den bästa i tester? Vi har iallafall en CRV som är helt suverän, men fyrhjulsdriften går ju bara i när det behövs och det är sanningensnamn inte ofta, mend et bertyder ju inte att den är dålig:D

Den är super som dragbil iallafall! vart har du hört att den skulle ha dålig 4-hjulsdrift? Har aldrig hört det verkligen!

Jag är van vid konstant fyrhjulsdrift, så det ska bli spännande att prova den.

http://www.mhf.se/motorforaren/default.aspx?folderid=10b6c34a-470d-43a7-ad7b-39c1e0b24b48

Jag har haft en CRV av äldre årsmodell, en 99-a. Jag körde 7000 mil med den. Det var ytterst få gånger fyrhjulsdriften behövde gå i. Den tog sig fram förvånansvärt bra med bara framhjulsdrift. Nu testade jag den inte genom att parkera med släp på leråker, djupsnö el dyl, men i normalt vinterväglag gick det bra.

CRV:n, liksom andra bilar som saknar lågväxel, diffspärr etc, har kass fyrhjulsdrift jämfört med riktiga terrängbilar t ex Landrover Defender och Mitsubishi Pajero. Vad man ska välja beror vad som är viktigast för bilvalet och vad man kan kompromissa med. Om man ofta kör på leråkrar, djupsnö etc så får bra fyrhjulsdrift hög prio. Kör man mest under "normala" förhållanden så väger andra egenskaper tyngre för mig vid bilval. Tílläggas bör också att Honda har förbättrat fyrhjulsdriften sedan CRV-n lanserades 97-98.

Vet inget om just fyrhjulsdriften, men jag tyckte den kändes plastig och skramlig, och lite som en wannabe-dragbil. :p Sen fick den inte dra spec mkt heller om jag minns rätt?

Jag gillar iofs bara tyska bilar... :p

De gamla har 1500 kg som maximal släpvagnsvikt. Den nya modellen har 2000 kg, rätt OK med andra ord.

Den är lite plastig och med ganska hög ljudnivå, i alla fall i de tidigare modellerna. Trots det tyckte jag att det var en bra bil för pengarna. Jag tycker att tyska bilar kostar mer än de ger, så smaken är olika.;)

Då skulle den inte kunne dra min transport med totalvikt 2400kg..

Tur att min bil får dra 3,2 ton.

Har haft min CRV ett tag nu, och jag älskar den. Det är en -98, så ingen ny bil. De nya tycker jag känns lite plastigare än de äldre, rätta mig om jag har fel. De gamla känns mer "jeep", än de nya som mest känns som en stor familjebil, i mina ögon. Även om jag gillar dessa också.

Min får dra 1450 tror jag det är. Det räcker för mig eftersom jag bara har en häst.

Det där med fyrhjuls-driften vågar jag inte svara på, men har aldrig hört att det skulle vara något negativt. Det skabli spännande att köra den i vinter, hoppas vi får lite snö så man kan testa den ordentligt.

Är det förresten någon som vet vad det kostar att byta kamrem på CRV'n? Dags för min nu.. :crazy:

Nej, CRV:n får inte dra din transport om släpets bruttovikt blir över 2000 kg. Om man behöver kunna dra så mycket som 2400 kg går rätt många bilmodeller på marknaden bort.

Det är vid 12000 mil det är kamremsbyte va? Jag har för mig att jag bytte på min och att den servicen kostade ca 5000 kr totalt, men det är några år sedan så jag kan minnas fel. Ring och kolla!

Jag har haft en CRV av äldre årsmodell, en 99-a. Jag körde 7000 mil med den. Det var ytterst få gånger fyrhjulsdriften behövde gå i. Den tog sig fram förvånansvärt bra med bara framhjulsdrift. Nu testade jag den inte genom att parkera med släp på leråker, djupsnö el dyl, men i normalt vinterväglag gick det bra.

CRV:n, liksom andra bilar som saknar lågväxel, diffspärr etc, har kass fyrhjulsdrift jämfört med riktiga terrängbilar t ex Landrover Defender och Mitsubishi Pajero. Vad man ska välja beror vad som är viktigast för bilvalet och vad man kan kompromissa med. Om man ofta kör på leråkrar, djupsnö etc så får bra fyrhjulsdrift hög prio. Kör man mest under "normala" förhållanden så väger andra egenskaper tyngre för mig vid bilval. Tílläggas bör också att Honda har förbättrat fyrhjulsdriften sedan CRV-n lanserades 97-98.

Okej, som sagt, det ska bli spännande att testa den i vinter.

Jag är van vid Toyota Corolla Touring 4wd, väldigt enkel och simpel, ingen hög eller lågväxel utan bara en enkel centerdiff, och jag säger bara: J**LAR vad den tog sig fram!!! Så jag är ju van vid "riktig" (konstant) fyrhjulsdrift. Men jag gillade bilen för övrigt, så det ska bli hemskt spännande att testa den!!

Såg inte mkt ut för världen, men men... :angel:
0079501980.jpg
Bilden lånad från Blocket.

Ska du verkligen köpa fler bilar med tanke på dina senaste affärer?;)

Ärligt svar? NEJ!!! :D
Nu har jag köpt av en välkänd bilhandlare, och den är från -00. Känns lite säkrare. Men jag blir INTE förvånad om motorn skär på vägen hem.

(Jag köpte den 5 min bilväg hemifrån ;) )

Nästa gång blir det sparkcykel. Provkört en på jobbet, helt okej faktiskt.... :love::D

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
790
Senast: Windy
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 110
Senast: Görel
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈