Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När brukar de börja lägga ägg?Ganska precis på 21v kom första lilla ägget från en maran.
Visa bifogad fil 175458
Lite ironiskt att första äggen är från rasen som statistiskt är den som börjar senast av mina raser![]()
Vanligaste är vid 6 månader men kan skilja en hel del, trodde inte någon av mina skulle börja fören till våren då jag inte har något extra ljus till hönsen.När brukar de börja lägga ägg?har en marsnhöna född 1/5 som vi väntar på!
Borde börja nu men det kan vara ljuset som strular. Några av mina, för några år sedan, började i november för att efter några veckor sluta igen för ljuset. Några år har de hoppat över ända till våren.När brukar de börja lägga ägg?har en marsnhöna född 1/5 som vi väntar på!
Vår höna kläckt runt siste maj/början av juni värper nu. Inget extraljus, de är ute frigående. Bohuslän-Dals svarthöns har viNär brukar de börja lägga ägg?har en marsnhöna född 1/5 som vi väntar på!
Okey, har vi tur blir det snart! Vi har också bara dagsljus!Vår höna kläckt runt siste maj/början av juni värper nu. Inget extraljus, de är ute frigående. Bohuslän-Dals svarthöns har vi![]()
Ja fy fan vad deppigt att det kom så tidigt i årJag har precis fått mejl från JBV då det redan är två utbrott av fågelinfluensa i år.
Vintergården aka Fort Knox är färdig och godkänd av hönsen.
Visa bifogad fil 176263
Nu har jag fått ännu en bra ide... I den större gården "sommarhagen" finns ett litet tak precis över utgångsluckan. Ytan är ca 3x1,50 meter. Där ska Fort Knox light byggas. Behövs bara fyra 45x45 reglar och lite nät!
Nätet sitter med rejäla märlor på var femte cm ungefär. Jag trodde nog att det räckte... Satte nätet på utsidan för att en ev. räv inte ska kunna trycka in det, inte trodde jag att de kunde bita i nätet och dra... Nätet på långsidan (som egentligen är kortsida) sitter på tvären därav en bräda över skarven. Övrigt nät sitter uppifrån och ner och är dessutom nedgrävt 50-60 cm utanför gården. Det är även nät nedgrävt på "långsidan".Ett förslag är att sätta trälattor över nätskravarna, uppifrån och ner. Eller sätt tvärslåar som du gjort på "långsidan" fast både uppe, nere och i mitten. Som det är nu sitter näten som pappersark på utsidan. En räv kan lätt bita tag och dra loss näten. Det har de gjort här men som tur var blev de avbrutna av något.
Vi har också haft ankor som tagit sats och flugit in i nätet från insidan och lyckats öppna halvvägs ner och smitit ut.
Nätet sitter med rejäla märlor på var femte cm ungefär. Jag trodde nog att det räckte... Satte nätet på utsidan för att en ev. räv inte ska kunna trycka in det, inte trodde jag att de kunde bita i nätet och dra... Nätet på långsidan (som egentligen är kortsida) sitter på tvären därav en bräda över skarven. Övrigt nät sitter uppifrån och ner och är dessutom nedgrävt 50-60 cm utanför gården. Det är även nät nedgrävt på "långsidan".
Spikat har vi inte, vi har en kompressordriven spikpistol som man kan ladda märlor i. De sitter som berget.Jag såg att det var nedgrävt. Det är jättebra.
Om du har riktigt kraftiga märlor fungerar det nog. Vi sätter "katchong"-märlor och de är rätt klena. Det var svårt att se på bilden och jag tänkte att det var sådana.
Har ni alltså spikat i sådana där rejäla? Det räcker nog långt då.
Nu kan jag presentera Pango som flyttade hit i helgen. Min hönsdealer ville inte ha tillbaka tuppen (Koko) så han får bo kvar här.Jag har hönsgaranti hos uppfödaren! Om en kyckling såld som höna visar sig vara en tupp så får jag byta.