Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en höna som beteer sig som tupp exkl gala. Jag har läst att hönor kan bli åt tupphållet om tupp inte finns. Vi har ingen tupp.Hursom så har jag en höna som försöker gala. Hon hoppar upp på sittpinnen ute, flaxar med vingarna och försöker gala. Har läst mig till att hönor kan få tuppbeteende pga skadad äggstock så det är väl det som hänt. Har någon annan varit med om samma?
Jag har ju till och med två tuppar.Jag har en höna som beteer sig som tupp exkl gala. Jag har läst att hönor kan bli åt tupphållet om tupp inte finns. Vi har ingen tupp.

Vi har också slutat hämta spån på sågen pga priset, kvaliteten är inte heller säker. Har halm till alla djuren nu, köper storbalar som räcker länge och är hyfsat billiga.Är i en process att kostnadaeffektivisera hönseriet. Men det är inte helt lätt. Dags att vårstäda och tömma hönshuset, har använt easyströ förut men det funkar dåligt odlingarna och är väldigt dyrt. Så nu skulle jag packa säckar lösspån på lokala sågen, glad i hågenför tio år sedan var det billigt, 300 kr per släp. Nu tog de betalt per säck, 85 kr?! Det är ju mindre än en bal men säkert mindre volym också, dessutom skotta själv. Jaja, vi provar. Bytt värpfodret som steg i pris så nu ger jag spannmål. Vete, havre, korn och foderärtor. När de är inomhus på vintern tänkte jag komplettera med mjölmask. Vitaminer regelbundet. Det märks iallafall, de vräker inte i sig samma volymer och det blir mycket mindre spill.
Försöker kränga ägg också, optimalt går det plus minus noll, men tycker inte det är så enkelt. Är inte dyr på äggen men efterfrågan är låg. Ska försöka hålla mig på 20 individer, inte 30+... Men min supermamma ligger och trycker i redet så vi får väl se hur det blir med den saken.
Vi har också slutat hämta spån på sågen pga priset, kvaliteten är inte heller säker. Har halm till alla djuren nu, köper storbalar som räcker länge och är hyfsat billiga.
När du ger foderärtor, hur ger du det? Vi ger havre, vete, korn och krossad majs.
Sätt för ett nät så hon inte kan värpa under altanen. Hennes instinkter säger åt henne att det är ett tryggt och bra ställe att kläcka sina kycklingar där, även om det inte är det.Hoppar in här med en fråga. Jag har inte läst igenom hela tråden, ni får gärna hänvisa mig till tidigare diskussion om detta redan diskuterats.
En av våra hönor har börjat värpa på fel ställe (under altanen) igen. Hon gjorde så även förra sommaren, men har inte gjort det under vintern. De har flera reden i hönshuset (men alla värper helst i samma). Går det göra något åt det här (utom det uppenbara, att inte låta hönsen gå fritt på gården)? Det är en fin och trevlig värphöna, det är trist att hon inte känner sig trygg (? eller vad det är) med att värpa i hönshuset. Hon verkar inte utmobbad.
Vi har byggt för just där, men jag tror risken är rätt stor att hon bara söker sig nån annanstans.Sätt för ett nät så hon inte kan värpa under altanen. Hennes instinkter säger åt henne att det är ett tryggt och bra ställe att kläcka sina kycklingar där, även om det inte är det.
Den risken finns altid, de kan vara rätt envisa. Jag hittade en stor äggömma inne bland en massa ogräs ett år, hade blivit som en tunnel där de värpt om dagarna. Jag slängde allt då de dels legat ute på nätterna så ev kycklingar skulle redan varit döda och jag visste inte heller hur gamla de var så jag kasserade rubbet. Inte ens hundarna som gärna norpade ett ägg eller två om de hann hade hittat dem.Vi har byggt för just där, men jag tror risken är rätt stor att hon bara söker sig nån annanstans.
Jag skulle också satt nät för och sätta gardiner på värprederna så dessa känns som ett bättre val för henne, inte bara gulligt med gardiner utan hönsen föredrar det.Hoppar in här med en fråga. Jag har inte läst igenom hela tråden, ni får gärna hänvisa mig till tidigare diskussion om detta redan diskuterats.
En av våra hönor har börjat värpa på fel ställe (under altanen) igen. Hon gjorde så även förra sommaren, men har inte gjort det under vintern. De har flera reden i hönshuset (men alla värper helst i samma). Går det göra något åt det här (utom det uppenbara, att inte låta hönsen gå fritt på gården)? Det är en fin och trevlig värphöna, det är trist att hon inte känner sig trygg (? eller vad det är) med att värpa i hönshuset. Hon verkar inte utmobbad.
Fint! Det får nog bli gardiner.Jag skulle också satt nät för och sätta gardiner på värprederna så dessa känns som ett bättre val för henne, inte bara gulligt med gardiner utan hönsen föredrar det.
Även värt kanske att kolla vad för underlag du har i värprederna, höns tycker om material som dom kan forma.
Gäller ju att konkurrera med alla bra ställen ute men tror det blir svårt till omöjligt om stället hon hittat nu inte försvinner som alternativ för henne.
Några tips från en youtuber jag tycker om.
Dvärgkochin är underbara små hönsJag är hönsvakt åt en granne som har helt andra höns än vad vi har på gården jag bor.
Dvärgkochin och silkeshöns bl.a. Otroligt sötaVisa bifogad fil 185264
Dvärgkochin är underbara små höns. Är uppvuxen med att vi hade Dvärgkochin hemma så dom ligger mig varmt om hjärtat.