Hönstråden II

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår både uppvaktar och visar godsaker så han får vara kvar. Han är väl inte den som beskyddar om katten kommer smygande dock utan då är han först in i hönsgården :p .

Haha, vi hade två tuppar förut. En liten jäkla hedemoratupp (Ture, röd) han var lite elak överhuvudtaget, både på oss och hönorna så han fick till slut bli soppa men jäklar......han anföll höken direkt, dock med galler mellan, arg som ett bi.

Hans tuppkollega gjorde som din, han gav varning och armbåga sig in förbi alla hönor och in i huset i en jäkla fart! :laugh:

Vi såg detta på kameran då vi undrade varför hönsen var inne i så fint väder.

4 veckor och sover pinne redan💜
Även om det bara är några cm från marken och ingen aning om hela natten.
20250611_214848.webp

Köpte avelsägg förut och la under vår surhöna. Bara det att hon blev angripen av röda hönskvalster så hon klev av (och räddade förmodligen sitt eget liv så för hon är mer rosa och fin i färgen igen nu).
Hönshus sanerat (det är murat med betonggolv), höns behandlade med exzolt en första gång. Inte hittat några nya röda nu.
Försöker hitta nya avelsägg men det verkar svårt att hitta av det vi vill ha just nu :( (orpington eller bielefelder).

Jag planerar redan lite framåt. Funderar på att kläcka fram lite kycklingar till våren. Det hönshus jag har kommer inte att fungera som både hem för hönsen och som kycklinghem. Så nu är planen att köpa ett färdigt hönshus "Gullan" med gård och ha som kycklingarnas hem tills de blir tillräckligt stora att flytta in till de andra hönsen eller blir sålda. Hönshuset Gullan ska alltså bara användas över somrarna.
Gullan

Vi kläckte två omgångar med kycklingar i våras. Alla går tillsammans och har gjort säkert nån månad, minst. Men de är inte en hel grupp än. Gamlingarna strosar för sig. Kycklinggrupp nr1 för sig och nr 2 för sig. Brukar det vara så?

Ena hedemoran ruvar på tre ägg också. Första aom gör det för oss. Hon är 15 månader. Behöver verkligen inte mer höns, men kan inte låta bli att låta henne vara. Ska bli roligt att följa processen.

Troooor också det bara blev 2 tuppar av 13 kycklingar. En silveruddsblå och en Lohman/Hedemora. Känns som galet bra utdelning.

Vi kläckte två omgångar med kycklingar i våras. Alla går tillsammans och har gjort säkert nån månad, minst. Men de är inte en hel grupp än. Gamlingarna strosar för sig. Kycklinggrupp nr1 för sig och nr 2 för sig. Brukar det vara så?

Ena hedemoran ruvar på tre ägg också. Första aom gör det för oss. Hon är 15 månader. Behöver verkligen inte mer höns, men kan inte låta bli att låta henne vara. Ska bli roligt att följa processen.

Troooor också det bara blev 2 tuppar av 13 kycklingar. En silveruddsblå och en Lohman/Hedemora. Känns som galet bra utdelning.

Jag tycker det brukar ta tid. Mest märks det under mörkrets timmar när de unga inte fattat att de kan in i huset och de gamla strosar in som om inget hänt.

Vi fick sämre utdelning på våra kläck i år. Förra året var som ditt, vi fick massor med hönor och få tuppar. I år är det garanterat 50-60% tuppar.
Nu gick vår ena stationära tuppar bort för en vecka sedan. Helt plötsligt bara. Vi kollade kameran och han fick typ en stroke eller dylikt.
Vi har alltså utrymme att byta ut honom och lägga till ännu en tupp så de blir tre stycken. Få se om vi kan utröna vilka som passar bäst ihop.

Tre ägg stannade i utvecklingen men av 12 ägg som var kvar blev det 12 kycklingar. En var dock väldigt nedsatt och med sk spraddle legs så den bor kvar i kläckaren och har träning flera gånger dagligen. Från att i förrgår kväll mest ligga platt och sova (kläcktes den morgonen) till att igår stå med hjälp men ramla på rygg till att idag inte hamna på rygg alls utan börjar gå framåt. Den här mänskliga hönsmamman har hopp om att den ska kunna ansluta till "syskonen" om nån dag eller två.
Det är första gången på 6 år som vi har en kyckling med dessa besvär.

Mitt nya liv som riktig hönsmamma rullar på. Trodde nog inte att det var så kul att ha höns men herrejösses vad intressant det är att sitta och kolla på dem. Har ställt en grupp trädgårdsmöbler med två fåtöljer och ett bord utanför hönsgården så jag kan sitta och fika där.
20250609_110626366.webp
Nu finns det även ett parasoll som skydd för solen :D

Planerna på ett eget litet hönshus för kycklinguppfödning har liksom expanderat... Har redan köpt ett i och för sig litet hönshus men kommer att bygga en ny hönsgård på andra sidan befintligt hönshus. Den gården blir fågelinfluensasäker med helt tak och putsnät i väggarna. Då kan hönsen vara ute enligt Jordbruksverket även om influensan härjar.

Mitt nya liv som riktig hönsmamma rullar på. Trodde nog inte att det var så kul att ha höns men herrejösses vad intressant det är att sitta och kolla på dem. Har ställt en grupp trädgårdsmöbler med två fåtöljer och ett bord utanför hönsgården så jag kan sitta och fika där.
Visa bifogad fil 171023
Nu finns det även ett parasoll som skydd för solen :D

Planerna på ett eget litet hönshus för kycklinguppfödning har liksom expanderat... Har redan köpt ett i och för sig litet hönshus men kommer att bygga en ny hönsgård på andra sidan befintligt hönshus. Den gården blir fågelinfluensasäker med helt tak och putsnät i väggarna. Då kan hönsen vara ute enligt Jordbruksverket även om influensan härjar.
Vi har också tak och putsnät, så skönt att de kan vara ute året runt i hönsgården. Och det blir inte lika lerigt heller när snön smälter eller regnet öser ner.

Jag behöver lite råd angående vilken tupp(ar) jag ska spara. Har 2 hedemoror som är 16 månader. De har delat på sin flock om 5 hönor (höken tog 5 förra året). Aldrig sett dem bråka, men de är fula runt halsarna. Saknas fjädrar. Jag vet inte varför. Inga hönor har så.
De parar sig ganska ofta med hönorna. Så de blir slitna på ryggen. Inte allihopa, men några favoriter.

Nu har vi kläckt fram 13 kycklingar i våras, varav bara 2 blev tuppar. En lohmann/hedemora, som är stursk. Springer runt och galer och ställer till oreda i gruppen. Vill nu para sig med hönorna också. De äldre tupparna har att göra med honom. Men deras luggslitna halsar fanns innan lohman/hedemoran blev stor.

Sen blev det en silveruddsblå också. Han gör noll väsen av sig. Den vill jag ha kvar, då det bara blev 2 silveruddsblå kläckta.

Hur hade ni resonerat?
Första tanken var att ta bort den sturska. Men är det så man ska tänka? Eller är det båda hedemorona som ska ryka?

Vi har presenning. Den är blå och av kraftigt material, blir inte speciellt mörkt under men däremot bra skugga soliga dagar.
Där hönsgården ska vara är det morgon/förmiddagssol. Efter typ lunchdags är det rätt stora träd som ger skugga resten av dagen. Får nog ta en solig dag och verkligen kolla hur det är innan jag bestämmer mig för plåt eller polykarbonat.

Jag behöver lite råd angående vilken tupp(ar) jag ska spara. Har 2 hedemoror som är 16 månader. De har delat på sin flock om 5 hönor (höken tog 5 förra året). Aldrig sett dem bråka, men de är fula runt halsarna. Saknas fjädrar. Jag vet inte varför. Inga hönor har så.
De parar sig ganska ofta med hönorna. Så de blir slitna på ryggen. Inte allihopa, men några favoriter.

Nu har vi kläckt fram 13 kycklingar i våras, varav bara 2 blev tuppar. En lohmann/hedemora, som är stursk. Springer runt och galer och ställer till oreda i gruppen. Vill nu para sig med hönorna också. De äldre tupparna har att göra med honom. Men deras luggslitna halsar fanns innan lohman/hedemoran blev stor.

Sen blev det en silveruddsblå också. Han gör noll väsen av sig. Den vill jag ha kvar, då det bara blev 2 silveruddsblå kläckta.

Hur hade ni resonerat?
Första tanken var att ta bort den sturska. Men är det så man ska tänka? Eller är det båda hedemorona som ska ryka?
Hur många hönor har du?
Jag hade spontant sparat en Hedemora och en SB för det låter inte som om du har jättemånga hönor?

Två tuppar är slaktade nu. Den störiga och en av hedemororna.
MEN, det var nog to good to be true att det bara var två tuppar av 13 kycklingar. När vi stod och granskade så är det säkert iaf två till.
En hedemora och sen är jag osäker på min SB ”höna”. Ni ska få se en bild här.

IMG_1411.webp

Herrn nedanför är en solklar tupp. Han galer och ja, hela han är en tupp. Den ovan har betydligt mindre kamm och slör, galer inte. Men har långa stjärtfjädrar och är lika stor som tuppen. Vad tror ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat