Hönstråden II

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två tuppar är slaktade nu. Den störiga och en av hedemororna.
MEN, det var nog to good to be true att det bara var två tuppar av 13 kycklingar. När vi stod och granskade så är det säkert iaf två till.
En hedemora och sen är jag osäker på min SB ”höna”. Ni ska få se en bild här.

Visa bifogad fil 171070

Herrn nedanför är en solklar tupp. Han galer och ja, hela han är en tupp. Den ovan har betydligt mindre kamm och slör, galer inte. Men har långa stjärtfjädrar och är lika stor som tuppen. Vad tror ni?
Inte van vid rasen men som den ser ut skulle jag tolka som tupp.

Den lilla skyddslingen behöver inte ha sina ben i "fotboja" sen häromdagen. Dock klarade den inte av att vara med resten av gänget, den är mindre och det var för tuffa tag och för buffligt så den ramlade och kom inte upp.
Den sitter nu i egen bur med bara en kompis och går fint och äter och dricker som övriga.
Hoppas verkligen det är en höna nu bara, blir svårt att äta upp om det visar sig vara en tupp man pysslat om så mycket :p.

Vi har börjat slakta av årets köttkycklingar, växt fortare än tidigare års kycklingar men var ändå inte så där jättestora.
Något år har vi inte hunnit ta de i tid och de kan få skavanker pga att de blivit för tunga så det vill vi inte göra om.
Vi börjat få rätt på hur varmt det ska vara när vi doppar dem och vi har en "plockare" så vi behöver bara ta lite fjädrar som missat under vingarna eller som är väldigt grova.
Vi köpte 25 kycklingar i år och alla har klarat sig och lagom mycket fett osv och såg fina ut. Kul när man får till det.

Vi har börjat slakta av årets köttkycklingar, växt fortare än tidigare års kycklingar men var ändå inte så där jättestora.
Något år har vi inte hunnit ta de i tid och de kan få skavanker pga att de blivit för tunga så det vill vi inte göra om.
Vi börjat få rätt på hur varmt det ska vara när vi doppar dem och vi har en "plockare" så vi behöver bara ta lite fjädrar som missat under vingarna eller som är väldigt grova.
Vi köpte 25 kycklingar i år och alla har klarat sig och lagom mycket fett osv och såg fina ut. Kul när man får till det.

Vi slaktade ju två tuppar igår 16 resp 4 mån gamla. Var inga höjdare att äta. Väldigt sega.

Vi slaktade ju två tuppar igår 16 resp 4 mån gamla. Var inga höjdare att äta. Väldigt sega.
Var även den på fyra månader seg? Vi slaktade för första gången förra året, jag minns inte exakt hur gamla tupparna var men under halvåret i alla fall. De var väldigt möra och fina i köttet, hedemora och CL.
I år har vi två kopparmaraner att slakta, de är 2,5 månader nu. Började slåss idag, så fick sära på dem, så är nog dags för slakt nu. Synd på ena dock, en blå kopparmaran. Så fin och snäll, när jag fångade honom idag satt han lugnt i min famn och kuttrade, hittar dock inget nytt hem :( (får inte ha könsmogen tupp tyvärr)

Bifogade filer

• IMG_2894.webp
    IMG_2894.webp
    249,6 KB · Visningar: 46
Var även den på fyra månader seg? Vi slaktade för första gången förra året, jag minns inte exakt hur gamla tupparna var men under halvåret i alla fall. De var väldigt möra och fina i köttet, hedemora och CL.
I år har vi två kopparmaraner att slakta, de är 2,5 månader nu. Började slåss idag, så fick sära på dem, så är nog dags för slakt nu. Synd på ena dock, en blå kopparmaran. Så fin och snäll, när jag fångade honom idag satt han lugnt i min famn och kuttrade, hittar dock inget nytt hem :( (får inte ha könsmogen tupp tyvärr)

Ja men den var också seg, men inte lika mycket. Vi käkade en tupp förra året (en hedemora), men den var bättre.
Den var nog runt halvåret då.

Ja men den var också seg, men inte lika mycket. Vi käkade en tupp förra året (en hedemora), men den var bättre.
Den var nog runt halvåret då.
Vi kokar alltid det hemmaslaktade kycklingköttet i minst en timme (förutom bröstfileerna som funkar fint att steka försiktigt på låg värme). Sen kan man använda köttet till vilken rätt man vill 🙂

Har nån provat mala tuppkött till köttfärs? Vi funderar på om det kan bli bra på lår och övriga bitar som inte är de fina bröstfiléerna.

"Vi" har en så otroligt vacker tupp på uppväxt, nån form av blandras. Skimrar verkligen i guld. Och jag längtar så efter ett hitta ett eget hus så jag kan ha egna höns 😍 Till och med min syster som alltid varit rädd för höns har börjat gilla dom efter att hennes nya stall har en höna som följer henne i det mesta.
20250717_154314.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur