Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Satte fläkt i taket idag och de är mycket mer nöjda trots att det inte är någon kylkälla till.
Jag lät kycklingarna vara ute i värmen idag, byter vatten ett par gånger under dagen för att de ska ha mycket och fräscht vatten att dricka. Mitt på dagen när jag stoppade ner fingrarna för att känna på det hade det hunnit bli över 40 grader varmt!

Så ett tips är att byta vattnet med jämna mellanrum även över dagen (jag gör det till hunden och katterna, men hade inte tänkt så långt till de störa hönsen).
 
Och @Pilot
Då är det nog skator. Finns ett bo bara några meter från där hon ligger.

Så ledsamt! :cry:

Fast det var ju ändå rätt många som försvann... Fem stycken på ett bräde, s a s.
Ja jättetradigt, har ett stort ställe med frigående höns ett par mil från mig, de hade skyddsjakt på skator och kråkor som plundrade reden. Tillslut tröttnade dem på det, bantade ner hönseriet rejält för att kunna ha dem inne och ute med tak.

Jättetradigt. :cry:
 
Mina høns bor i en gammal husvagn med en elnætshage runt om. Då någon får kycklingar så får hon ha dom i ett eget kyffe inne tills dom blir en månad gamla och sen flyttar jag ut dom till en gammal hundbur pga att annars tar skatorna de små. Jag ger aldrig hønsen någon mat ute som skatorna vill ha. Alltså, en næve sesamfrøn eller lite havregryn kan jag ju strø ut men aldrig matrester. Skatorna får absoulut inte bli intresserade av hønsen før hittar dom in i husvagnen så ær det kørt - då kan jag inte fortstætta ha hønsen på det sættet som jag har nu.
 
Mina høns bor i en gammal husvagn med en elnætshage runt om. Då någon får kycklingar så får hon ha dom i ett eget kyffe inne tills dom blir en månad gamla och sen flyttar jag ut dom till en gammal hundbur pga att annars tar skatorna de små. Jag ger aldrig hønsen någon mat ute som skatorna vill ha. Alltså, en næve sesamfrøn eller lite havregryn kan jag ju strø ut men aldrig matrester. Skatorna får absoulut inte bli intresserade av hønsen før hittar dom in i husvagnen så ær det kørt - då kan jag inte fortstætta ha hønsen på det sættet som jag har nu.
Jag har mycket kvar att lära....:crazy: Trodde bara skatorna tar ägg på plats och lämnar skalet... Ställer dessutom ut matrester som hönorna kan ta... och skatorna, tydligen... Bläh, så trist! :crazy::cry::(
 
Jag har mycket kvar att lära....:crazy: Trodde bara skatorna tar ägg på plats och lämnar skalet... Ställer dessutom ut matrester som hönorna kan ta... och skatorna, tydligen... Bläh, så trist! :crazy::cry::(
Vi har haft problem med hål i vårt nät över hönsgård och hönshus, brukar inte ta så lång tid innan man hittar rester från ägg i huset.
De hoppar m.a.o. in genom våran lilla hönslucka och plockar ägg. Hade inte velat ha kycklingar ute om man inte kan se till att de inte blir plockade från alla håll och kanter. Tyvärr!
 
Nån dag nästa vecka blir det slakt av tuppen. Nån kväll, när han gått ute och haft det bra hela dagen.
Känns sådär, men vill kunna gå i trädgården utan nåt i handen som kan hålla honom på avstånd.
Grannarna är vänliga nog att ta honom efter avblodningen så vi inte behöver äta honom, eftersom vi ju ändå har ett visst band till honom.
 
Jag har ju två kullar med egenkläckta kycklingar.
Kull ett är ca 8 veckor gamla (16 stycken) och kull två är 3 veckor gamla (6 stycken).

När kan/bör man släppa ihop dem?

Jag, som kör mina första höns någonsin har ju just nu helfoder (och matrester) till mina tills jag lärt mig lite mer och det betyder ju att de har olika faser i maten. Bör jag vänta till de äter samma mat?
 
@Efwa Du menar att släppa in dem till de stora?
Jag tycker det hjälper om de går bredvid i en egen inhägnad en vecka, innan de släpps in. De ska även ha chans att komma undan om de skulle bli jagade.

Sen brukar vi göra så till ett av våra reden som är inbyggda i väggen, att vi sätter ett nät som är litet nog för kycklingarna att komma igenom till sin mat. Funkar bra, då äter de av både.

Så jag hade börjat med de som är åtta veckor, men jag tycker de brukar bli jagade, så jag hade väntat med att släppa in dem tills de är tio veckor.
 
@Efwa Du menar att släppa in dem till de stora?
Jag tycker det hjälper om de går bredvid i en egen inhägnad en vecka, innan de släpps in. De ska även ha chans att komma undan om de skulle bli jagade.

Sen brukar vi göra så till ett av våra reden som är inbyggda i väggen, att vi sätter ett nät som är litet nog för kycklingarna att komma igenom till sin mat. Funkar bra, då äter de av både.

Så jag hade börjat med de som är åtta veckor, men jag tycker de brukar bli jagade, så jag hade väntat med att släppa in dem tills de är tio veckor.

Jag har bara två kullar och inga vuxna hönor alls.

De äldsta är de som är 8 veckor, de yngsta är 3 veckor. De som är 3 veckor har gått i egen inhägnad i hönshuset i två veckor tillsammans med de andra men inte tillgång till varandra annat än att de ju ser varandra genom gallret (kompostgaller).

Det är alltså frågan, när jag ska släppa ihop de som är 8 veckor med de som är 3 veckor. Några andra finns liksom inte.
 
Jag har bara två kullar och inga vuxna hönor alls.

De äldsta är de som är 8 veckor, de yngsta är 3 veckor. De som är 3 veckor har gått i egen inhägnad i hönshuset i två veckor tillsammans med de andra men inte tillgång till varandra annat än att de ju ser varandra genom gallret (kompostgaller).

Det är alltså frågan, när jag ska släppa ihop de som är 8 veckor med de som är 3 veckor. Några andra finns liksom inte.
Det tror jag att du utan problem kan göra direkt. Mina kycklingar brukar bilda ett stort ungdjursgäng som innehåller diverse olika åldrar. De yngsta brukar vara just runt 3 veckor när de går med i gänget. Ibland med orolig mor i hasorna ibland med lättad mor som konstaterar att nu klarar sig ligisterna själva.
 
Det tror jag att du utan problem kan göra direkt. Mina kycklingar brukar bilda ett stort ungdjursgäng som innehåller diverse olika åldrar. De yngsta brukar vara just runt 3 veckor när de går med i gänget. Ibland med orolig mor i hasorna ibland med lättad mor som konstaterar att nu klarar sig ligisterna själva.

Perfekt! Tack! Jag har liksom trott det men jag har inte hittat någon information eller erfaranhet på något annat forum.
De små är jävulskt pigga och alerta och mer skygga än de äldre så jag tror faktiskt de klarar sig även om de andra vore knäppa. Får bara hålla ett öga.

På natten är väl bästa tiden som jag förstått?

En annan fråga på en gång. Hur sena är ”sena tuppar” att utveckla sig till just tuppar?
De är som sagt 8 veckor nu och några är ju så in i bängen tuppar men några är liksom inte lika lätt att avgöra. Kan vara hönor, kan vara ”sena tuppar”. Men jag måste ju snart reducera antalet tuppar då de är ganska många.
 
En annan fråga på en gång. Hur sena är ”sena tuppar” att utveckla sig till just tuppar?
De är som sagt 8 veckor nu och några är ju så in i bängen tuppar men några är liksom inte lika lätt att avgöra. Kan vara hönor, kan vara ”sena tuppar”. Men jag måste ju snart reducera antalet tuppar då de är ganska många.

Jag har en kull på 5 stycken Hedemora där två är solklara tuppar och två solklara hönor. En vågar jag inte gissa faktiskt och de är 3,5 månad gamla :crazy: jag trooor det ska vara en höna för dom andra två galar bra nu men jag tycker den har sadelbehäng så jag vet inte alls..
 
Ja, jag tog hit grannen som har lite erfarenhet men hon såg också ut som ett ufo ungefär. Jag får vänta helt enkelt.
Eftersom jag har Silverudds blå (inte genbanksregistrerade dock) så vill jag gärna veta vilka färger jag ska spara (beroende på vad jag får för färg på hönsen) för största mängd färgvariation. Jag vill alltså veta NU!! :D
 
Jag kan meddela att det gick bra med ihopsläppet, som @Shaggy misstänkte. De har snart gått ett dygn ihop och alla mår bra.

Enda gången de blev tillsagda var när de rusade fram till en av tupparna och ville se vad han åt. Tuppen gav den ett nyp utan anfall och så var det bra med det. Ett, kan jag tycka helt ok sätt att säga till.
De vågar ännu inte ut på äventyr i hönsgården men de har ju precis fått några kvadrat till inne så det kommer när det kommer.

Allt blev helt plötsligt mycket lättare och vi kan sätta in våra reden snart ven om det tar till jul (dvs våren) innan de första vill värpa.
 
Imorgon kväll blir det slakt av vår, inte alltför snälle, tupp. Känns trist på ett sätt, särskilt som han nu verkar ha lyckats befrukta ett ägg, men han aggressivitet mot oss är inget jag vill avla på.
Grannarna kommer äta upp honom, känns lite fegt det med, att inte äta honom själv, men vi är inte tillräckligt vana vid slakt och att äta upp egna djur med namn än. Sambon kommer dock sköta själva bedövningen och avblodningen.
Om det blir en ny tupp framöver tror jag han bara får heta tuppen :p.
 
Verkar som styckningen hamnar på mig ändå, grannen hinner inte. Och sen blir det i vår frys tuppen hamnar. Hellre det än att slängas, det vore respektlöst enligt oss.
Jag är dock inte redo att vara med vid själva dödandet, inte för att jag inte litar på sambon egentligen, men jag är livrädd att bedövningen inte ska ta och så får jag det på näthinnan. Jag hoppas jag vänjer mig med tiden.
Tuppen har i alla fall gått i vår trädgård och njutit hela dagen, lyckligt ovetandes om vad som skall komma.
 
Kände mig taskigt när jag lyfte upp tuppen och gav till grannen att hålla :(. Nu ligger den dock i kylen urtagen och klar i väntan på styckning imorgon. Nu är den inte en individ längre utan bara ett köttstycken.
Bedövning och avblodning gick enligt sambon hur smidigt som helst.
 
Jag tänkte nu byta spån och halm mot sand. Jag fick för mig att någon skrivit något om det men hittar det inte just nu.

Vilken sorts sand bör man ha och hur mockar ni det? Har ni grep eller nät på grepen (sett på Pinterest)?
 
Det är så otroligt skönt att kunna gå ner i hönsgården och hämta upp hönorna och sen kunna ha dom i trädgården utan att behöva vara på sin vakt mot tuppen.
Så länge hönorna verkar nöjda utan en tupp som håller ordning på dom så kör vi med bara hönor framöver :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp