Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Röda vinbär är kalas. mina buskar brukar inte ha några kvar om de är inom räckhåll för hönsen. :d
 
Jag klagar på hettan och torkan precis som alla andra. Men mina hedemorahöns klagar inte alls! Mina två tanter, Deri 7 år och Ottilia 6 år har fått rödare kammar och värper ungefär ett ägg varannan dag! Resten är 1-3 år och dom värper ett ägg om dagen. Dom sitter väl under sin husvagn mitt i dagen då det är som hetast men annars är dom ute i solen. Idag blev det sex ägg och det har hänt flera gånger sista tiden. Jag vattnar deras hage så att dom alltid har grönt gräs. Om den blir för torr så ökar också risken för att dom ska krafsa upp nya "badgropar"! och förstöra den.
 
Vår surhöna, som nu har kycklingar, är verkligen en riktig surhöna - i alla fall mot de andra hönsen. Hon bor i en egen bur med sina små, då jag är rätt säker på att råttorna i hönsgården skulle ta dom annars. Hon får komma ut och knata runt lite i trädgården en stund på kvällen när de andra hönsen gått hem igen. Idag var dock en annan höna där, som också vill ruva och jag försökte introducera henne för de två cream legbar-tjejerna vi har. Då kom hon med kycklingar och anföll. Hon ville verkligen inte ha henne där just nu.
Hoppas det går bättre när kycklingarna blivit lite äldre. Vill inte gärna behöva dela på gruppen.
 
Vår surhöna, som nu har kycklingar, är verkligen en riktig surhöna - i alla fall mot de andra hönsen. Hon bor i en egen bur med sina små, då jag är rätt säker på att råttorna i hönsgården skulle ta dom annars. Hon får komma ut och knata runt lite i trädgården en stund på kvällen när de andra hönsen gått hem igen. Idag var dock en annan höna där, som också vill ruva och jag försökte introducera henne för de två cream legbar-tjejerna vi har. Då kom hon med kycklingar och anföll. Hon ville verkligen inte ha henne där just nu.
Hoppas det går bättre när kycklingarna blivit lite äldre. Vill inte gärna behöva dela på gruppen.

När kycklingarna är 2-3 månader så släpper hönan dom och då blir dom en del av flocken.
 
Köpte 16 ägg av rekommenderad uppfödare, wyandotte. Denna gång var kläckprocenten usel. 6 stycken ur 17 ägg (vi fick med ett ägg på köpet).

Å andra sidan är de väldigt pigga och krya. Vi har ännu inte blivit av med någon.
 
Köpte 16 ägg av rekommenderad uppfödare, wyandotte. Denna gång var kläckprocenten usel. 6 stycken ur 17 ägg (vi fick med ett ägg på köpet).

Å andra sidan är de väldigt pigga och krya. Vi har ännu inte blivit av med någon.

tror man får räkna med dåligt resultat just nu. Många kläcker inte ens kycklingar nu för resultatet är så dåligt
 
tror man får räkna med dåligt resultat just nu. Många kläcker inte ens kycklingar nu för resultatet är så dåligt

Vad beror det på? Har inte läst mig till detta alls. Har ju kläckare och tänker att det ju är lika varje gång i den.
 
Vad beror det på? Har inte läst mig till detta alls. Har ju kläckare och tänker att det ju är lika varje gång i den.

Dels värmen men hörde någon (var visserligen vaktelägg och dom är väl kanske lite känsligare) att hon hade sämre resultat under rötmånaderna. Jag har precis lagt in vaktelägg men jag räknar med sämre resultat än vanligt
 
Hur gör ni i värmen med hönsen?

Våra är ute mesta delen av dagen men går in under värsta värmen men de är inte helt nöjda inne heller. De hässjar både under dagen och nu vid 23.30 när vi var nere och kollade dem. Då är hönshuset ändå öppet med fönster på vid gavel.
Inte ens de 2 veckor gamla kycklingarna använder värmelampan vilket de ju annars gör i minst 3-6 veckor. De verkar dock inte påverkade på annat sätt.
 
Mina har inget problem annat än att de inte hittar någon mat ut nu när det är så torrt, så varje morgon jag släpper ut dem har jag en svans efter mig och jag inte fyllt på foder åt dem.
 
Har turen att halva hönsgården är i skugga, öppnar både dörren och luckan så att det kan fläkta in i huset.
Plockar grönt åt dem varje dag så att de får i sig lite extra vätska + att jag inbillar mig att det svalkar bra.

Fick hålla koll i början på kycklingarna att det inte blev för varmt, värmelampa och denna värmen gör det otroligt mycket varmare i kycklingburen. Nu slipper de den på dagen och får gå ut i komposthage, nu när det är så varmt. För små kycklingar sätter jag upp ett lakan runt om med klädnypor (inte hela vägen upp, utan så att de inte kan springa igenom) och lägger en handduk över. Skönt att kunna flytta den var dag till nytt fräscht ställe. :)
 
Min två tockar går ute hela dagen på det stället i trädgården där det blåser som mest. Egtersom dem bor i en kaninbur så blåser det ju nästan rätt igenom där det är nät så där sitter dem i skuggan och bara kollar på världen.

Eftersom det är så torrt så äter dem mest fodret jag ger dem och så brukar jag slänga in vinbär och krusbär direkt från busken. Antingen hela grenar eller lösa bär som jag sprider ut.
 
Vi har ändå ett isolerat hönshus och stort men vi har också haft varmast i hela Sverige i förrgår så.......

Vi har också öppet i hela hönshuset men det hjälper inte när det är så varmt som 22 grader på natten. Det hinner liksom inte blir svalt.

Det är samma för hästarna just nu. De kommer in svettiga från hagen, trots mest skugga.
 
Vi får tillträde till nya gården om en månad och planen är att de första som ska flytta in förutom vi och hundar och katter är höns.

Aldrig haft höns tidigare så jag har börjat läsa på nu. Läst igenom tråden och hamnade oundvikligen på SVA’s hemsida och läste om sjukdomarna ni nämnt här, mfl.
Vad jag försod så är det svårt att få tag i höns från besättningar utan både Mycoplasma och ILT, nästintill omöjligt. Är det så illa som jag tolkat det?
Och hur gör jag för att minska risken att få in smittorna till oss?
Det enda jag lyckats få fram egentligen är att det bästa är att köpa ägg, inte kycklingar eller vuxna individer. Och att köpa från besättningar som inte tar sina höns till marknader eller utställningar, och heller inte köper in vuxna individer. Stämmer detta? Vad mer ska jag fråga om vid kontakt?

Kommer säkert komma med miljoner fler frågor framöver :D
 
Vi får tillträde till nya gården om en månad och planen är att de första som ska flytta in förutom vi och hundar och katter är höns.

Aldrig haft höns tidigare så jag har börjat läsa på nu. Läst igenom tråden och hamnade oundvikligen på SVA’s hemsida och läste om sjukdomarna ni nämnt här, mfl.
Vad jag försod så är det svårt att få tag i höns från besättningar utan både Mycoplasma och ILT, nästintill omöjligt. Är det så illa som jag tolkat det?
Och hur gör jag för att minska risken att få in smittorna till oss?
Det enda jag lyckats få fram egentligen är att det bästa är att köpa ägg, inte kycklingar eller vuxna individer. Och att köpa från besättningar som inte tar sina höns till marknader eller utställningar, och heller inte köper in vuxna individer. Stämmer detta? Vad mer ska jag fråga om vid kontakt?

Kommer säkert komma med miljoner fler frågor framöver :D

Exakt min slutsats också. Om man köper ägg har man iallafall eliminerat ILT. Mykoplasma kan, vad jag förstår, smitta genom äggen också dock men man har åtminstone tagit bort en av de största faktorerna.

Sedan, om jag läst på rätt så är det köp av hönor från industribestånd. De får sällan, om aldrig, dessa sjukdomar då de är från smittfria uppfödare. Av förklarliga skäl är det ju en stor ekonomisk förlust att bli av med mer än 18.000 höns.
De har ju dock endast en sort och kanske inte den roligaste sorten.

Det finns tydligen uppfödare som testar sina djur också men jag har hittat en enda och de hade inte de raserna jag ville ha.
 
Jag slog larm om ILT hos Hedemora för många år sedan vilket ledde till provtagningar på de genbanksanslutna uppfödarna och fler besättningar var smittfria men de hittade även smittade. Vad jag förstått det så är inte industrihöns smittfria utan vaccinerade och kan smitta ovaccinerade höns.

Jag hade då två grupper av höns, ena gruppen hade ILT och den andra var frisk. Jag upptäckte smittan när jag hade köpt in fler fåglar och sammanförde dem och alla nya blev sjuka och dog. Jag köpte då nya från samma ställe som de som dog men höll dem isolerade från de andra och efter provtagningarna gjorde jag mig sen av med de smittade.

När man testar så tas det ett blodprov på hönan och det skickas in till SVA för analys.
 
Vi får tillträde till nya gården om en månad och planen är att de första som ska flytta in förutom vi och hundar och katter är höns.

Aldrig haft höns tidigare så jag har börjat läsa på nu. Läst igenom tråden och hamnade oundvikligen på SVA’s hemsida och läste om sjukdomarna ni nämnt här, mfl.
Vad jag försod så är det svårt att få tag i höns från besättningar utan både Mycoplasma och ILT, nästintill omöjligt. Är det så illa som jag tolkat det?
Och hur gör jag för att minska risken att få in smittorna till oss?
Det enda jag lyckats få fram egentligen är att det bästa är att köpa ägg, inte kycklingar eller vuxna individer. Och att köpa från besättningar som inte tar sina höns till marknader eller utställningar, och heller inte köper in vuxna individer. Stämmer detta? Vad mer ska jag fråga om vid kontakt?

Kommer säkert komma med miljoner fler frågor framöver :D

Det bästa är att köpa från folk som testar sina flockar. De testar oftast för just ILT och Mycoplasma, kolla gruppen "Avelspool för testade fjäderfä" på facebook. I dagens läge räknar jag kallt med att alla otestade flockar har smitta
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp