Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Exakt min slutsats också. Om man köper ägg har man iallafall eliminerat ILT. Mykoplasma kan, vad jag förstår, smitta genom äggen också dock men man har åtminstone tagit bort en av de största faktorerna.

Sedan, om jag läst på rätt så är det köp av hönor från industribestånd. De får sällan, om aldrig, dessa sjukdomar då de är från smittfria uppfödare. Av förklarliga skäl är det ju en stor ekonomisk förlust att bli av med mer än 18.000 höns.
De har ju dock endast en sort och kanske inte den roligaste sorten.

Det finns tydligen uppfödare som testar sina djur också men jag har hittat en enda och de hade inte de raserna jag ville ha.

Så har jag också fattat det.

Nu nästa fråga då. Vart hittar jag uppfödare?

Och har ni tips om vart jag kan läsa mer?
Läser just nu boken ”höns” av Karin Neuschütz mfl.
 
Det bästa är att köpa från folk som testar sina flockar. De testar oftast för just ILT och Mycoplasma, kolla gruppen "Avelspool för testade fjäderfä" på facebook. I dagens läge räknar jag kallt med att alla otestade flockar har smitta

Tack för tipset!
 
Så har jag också fattat det.

Nu nästa fråga då. Vart hittar jag uppfödare?

Och har ni tips om vart jag kan läsa mer?
Läser just nu boken ”höns” av Karin Neuschütz mfl.
Kolla även med svenska lanthönsklubben Kackel, de gjorde testerna tidigare hos alla genbanksuppfödare så de borde ju ha nån koll?
 
Jag hänger på @TantAgda där lite. Något jag funderat på när det kommer till ILT som jag inte rintigt hittat svar på. Om jag avlivar höns som har ILT är det ändå ätdugligt kött eller är det eldningstunnan som gäller??
 
Är i valet och kvalet hur vi ska göra med tuppen. Han är schysst mot hönsen, bjuder dom på mat, håller koll mot faror osv. Men han hotar fortfarande oss människor (inte vår hund dock). Han gör även utfall mot våra CL-tjejer så har inte vågat släppa ihop dom än. Bara att slakta? Hur kommer hönorna ta det, kommer de bli otrygga utan honom? De känns rätt självständiga i och för sig.
 
Gäller det mycoplasman också?
Du får kolla med SVA.
Är i valet och kvalet hur vi ska göra med tuppen. Han är schysst mot hönsen, bjuder dom på mat, håller koll mot faror osv. Men han hotar fortfarande oss människor (inte vår hund dock). Han gör även utfall mot våra CL-tjejer så har inte vågat släppa ihop dom än. Bara att slakta? Hur kommer hönorna ta det, kommer de bli otrygga utan honom? De känns rätt självständiga i och för sig.
Jag hade bytt ut tuppen. Jag hade en röd och grann tupp som säkert var en väldigt bra tupp, men eftersom han var så aggressiv mot folk så hamnade han i grannens gryta. Det är inte roligt med en tupp som smyger sig på och attackerar bakifrån så fort han får chansen.
 
Du får kolla med SVA.

Jag hade bytt ut tuppen. Jag hade en röd och grann tupp som säkert var en väldigt bra tupp, men eftersom han var så aggressiv mot folk så hamnade han i grannens gryta. Det är inte roligt med en tupp som smyger sig på och attackerar bakifrån så fort han får chansen.
Känner lite så med. Lutar åt att det blir slakt till helgen trots värmen (vi får väl ta in och rensa ur inne, bara han är avblodad ute, tänker på flugor).
Bästa hönan (mest tam och orädd) har ju hand om en grupp kycklingar nu så nån tupp lär det ju vara där.
 
När tycker ni det är ok att sätta kycklingar i utebur i denna värmen?
Har haft mina med lampa i grovfarstun framtill nu, då jag har släckt lampan. De går ute om dagarna (idag släpptes de ut vid 18- tiden eftersom det är så fruktansvärt varmt).

Farstun håller 20 grader utan lampa under natten, de har sista tiden inte legat under den alls utan ligger i andra hörnet eller sitter på pinne. Under lampan har det varit 25 grader.

Oftast ligger det runt 18 grader på natten ute, men kan bli 16 grader (det ska regna i helgen och då får man ju hålla koll på att det inte blir för kallt på natten).

Äldsta kycklingen bli 8 veckor i helgen och yngsta 6 veckor. När jag tar in dem på kvällen ligger de tätt tillsamman, men tänker att det blir både lä/ varmare/ tryggare i en bur än i hagen.
 
När tycker ni det är ok att sätta kycklingar i utebur i denna värmen?
Har haft mina med lampa i grovfarstun framtill nu, då jag har släckt lampan. De går ute om dagarna (idag släpptes de ut vid 18- tiden eftersom det är så fruktansvärt varmt).

Farstun håller 20 grader utan lampa under natten, de har sista tiden inte legat under den alls utan ligger i andra hörnet eller sitter på pinne. Under lampan har det varit 25 grader.

Oftast ligger det runt 18 grader på natten ute, men kan bli 16 grader (det ska regna i helgen och då får man ju hålla koll på att det inte blir för kallt på natten).

Äldsta kycklingen bli 8 veckor i helgen och yngsta 6 veckor. När jag tar in dem på kvällen ligger de tätt tillsamman, men tänker att det blir både lä/ varmare/ tryggare i en bur än i hagen.
Skulle våga låta dom vara ute nu utan problem :).
 
Alltså, våra höns (ca 10 veckor) är märkbart påverkade av värmen. Det är jobbigt för oss också att se dem så men man kan inte göra något.

De är pigga och glada men sitter i skugga eller i huset och försöker få lite lindring. Nu på kvällen när det är ca 21 grader ute så sitter de ju inne, eftersom det är kväll, och flåsar och hänger med vingarna. Vi har ändå fönsterna öppna för att få in lite mer ”kyla” nu på natten.

De får iskuber med ris eller majs på dagen när det är som varmast men det hjälper ju bara en kort stund. Vi hade vid tillfällen idag 31-33 grader i skuggan!!

Kan det vara att de inte är helt färdigvuxna och inte fått hela sin fjäderdräkt? Jag tänker att det inte isolerar så bra. Isolerar det åt ett håll så gör det ju det åt andra håller.

Det värsta är att det är värre imorgon och en dag till innan det blir någon som helst lindring av värme.
 
@Efwa Jag märkte redan igår att det var varmare, kycklingarna var rejält varma så jag började rensa frysen. De fick frusna lingon bl.a. Hade jag inte redan repat alla vinbär till dem hade jag blockat och lagt in de i frysen en stund först.
De vuxna hönsen klarar sig bättre, men jag tänker att det är likadant med barn och hundar, är de unga så har de svårt med kroppsregleringen.
Jag har planer på att ge dem frysta wokgrönsaker som ändå behöver göras av med samt så har jag ett oändligt skafferi av hackad persilja i frysen (massa små askar) som jag tänkte de kan få de kommande dagarna innan det vänder.
 
Vad har hänt??

Hönan Duva har ruvat i rabatten i söderläge i flera veckor nu. Från början var det 17 ägg. Jag lyste för någon vecka sen och tog bort tio som var obefruktade. För några dagar sedan hittade jag en nyckläckt kyckling någon decimeter från Duva. Den var död och lite blodig.

Kvar var nu sex ägg.

I morse var det dock bara ETT ägg kvar. Inget spår av varken ägg, äggskal eller kycklingar, varken döda eller levande.

Vill så gärna förstå vad som hänt. En ev räv hade ju tagit hönan, först och främst. Skator tar väl inte hela ägg, och dessutom FEM??? Katter tar väl inte ägg? Jag kollade sista gången vid 02 inatt, så det har hänt under natten, dvs nattaktivt djur. Och hönan kan ju inte själv ha lyckats käka upp fem fullgångna ägg, om hon nu har fått en knäpp eller nåt i värmen…
Tips på tänkbart scenario, någon..? :(:confused:
 
@Milene Tyvärr så har nog skatorna tagit dem. Om inte hönan har gått iväg med dem någon annanstans? Eller har du hönan? Kan ju hänt om har gått för att drick eller äta att de kommit åt dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp