Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gräslig händelse hemma ikväll...
Jag har ju haft ungtuppar förut, och dom brukar ju vara ganska så "på" på hönorna. Men nu hade tupp-Gabriel jagat stackars Kolur fram och tillbaka hela dagen, och ikväll fick han äntligen tag på henne. Då kommer gammeltuppen - som alltid annars har bra och rätt beteende - rusande, körde bort Gabriel, höll fast Kolur och våldförde sig på henne. Hon skrek och skrek och flydde i panik då han var klar. Och då kommer Gabriel rusande igen, får tag på henne och ska till att göra sitt också. Hon skrek på ett sätt jag aldrig hört förut, skrek för sitt liv, det lät som om hon grät, tills hon la sig stilla och lät honom komma till... :cry:

Så fruktansvärt gräsligt, jag satt med henne i famnen i en timme sen och lugnade henne. Hon blödde där hon varit fasthållen, och var lika chockad som jag, länge....
Hade tänkt spara Gabriel, men icke. Såhär vill jag inte ha det på min gård. Imorgon blir det tuppgryta. :devil:
När vi hade fler än en tupp förut körde de "gruppvåldtäkt", en höll fast och de andra våldförde sig...Var så skönt efter att vi slaktat av överskottet, tyckte både vi och hönorna.
Framöver kommer vi slakta av överskottet tuppar så snart de blir för jobbiga för hönorna - och är stora nog att ätas upp.
 
Vilken härlig berättelse!!! Lycka till! :up::heart
Gick över förväntan att ge henne liten. Höll den utanför gallret på buren först och hon blev väldigt intresserad när den pep. La in den till henne och hon lät den direkt krypa under henne för värme. Ett par timmar senare såg vi inte vem av de små som var den :).
 
När vi hade fler än en tupp förut körde de "gruppvåldtäkt", en höll fast och de andra våldförde sig...Var så skönt efter att vi slaktat av överskottet, tyckte både vi och hönorna.
Framöver kommer vi slakta av överskottet tuppar så snart de blir för jobbiga för hönorna - och är stora nog att ätas upp.
Jo jag har ju sett förut att dom varit på på det sättet, men hennes skrik var så hemska, hon verkligen grät....:cry::cry::cry:
Men nu är iaf Gabriel levererad till grytfamiljen så det blir lugn och ro här igen.
 
Gick över förväntan att ge henne liten. Höll den utanför gallret på buren först och hon blev väldigt intresserad när den pep. La in den till henne och hon lät den direkt krypa under henne för värme. Ett par timmar senare såg vi inte vem av de små som var den :).
Åh vad mysigt!!! Så ska det vara! :love:
 
Gick över förväntan att ge henne liten. Höll den utanför gallret på buren först och hon blev väldigt intresserad när den pep. La in den till henne och hon lät den direkt krypa under henne för värme. Ett par timmar senare såg vi inte vem av de små som var den :).
Åh vad mysigt!!! Så ska det vara! :love:
 
När vi hade fler än en tupp förut körde de "gruppvåldtäkt", en höll fast och de andra våldförde sig...Var så skönt efter att vi slaktat av överskottet, tyckte både vi och hönorna.
Framöver kommer vi slakta av överskottet tuppar så snart de blir för jobbiga för hönorna - och är stora nog att ätas upp.
Jag har ju alldeles för många tuppar och som jag vill bli av med men är för blödig för att nacka själv, så min grannen får göra det och får även tupparna efteråt. Nu är mitt problem att grannen inte alltid kan när jag lyckas fånga någon och jag är så himla dålig på att ta fast dem då jag inte vill att de ska stressas för mycket.

Oftast när jag har fångat någon så är det under pågående våldtäkt eller om jag kan lura in dem i en hundbur mha godis, nu undviker de buren. :crazy:
 
Jag har ju alldeles för många tuppar och som jag vill bli av med men är för blödig för att nacka själv, så min grannen får göra det och får även tupparna efteråt. Nu är mitt problem att grannen inte alltid kan när jag lyckas fånga någon och jag är så himla dålig på att ta fast dem då jag inte vill att de ska stressas för mycket.

Oftast när jag har fångat någon så är det under pågående våldtäkt eller om jag kan lura in dem i en hundbur mha godis, nu undviker de buren. :crazy:
Kan du dela av hönshuset lite så de kan vänta i en del där tills grannen kan ta dom?
 
Jag har ju alldeles för många tuppar och som jag vill bli av med men är för blödig för att nacka själv, så min grannen får göra det och får även tupparna efteråt. Nu är mitt problem att grannen inte alltid kan när jag lyckas fånga någon och jag är så himla dålig på att ta fast dem då jag inte vill att de ska stressas för mycket.

Oftast när jag har fångat någon så är det under pågående våldtäkt eller om jag kan lura in dem i en hundbur mha godis, nu undviker de buren. :crazy:

Höns har väldigt dåligt mörkerseende, det är därför som de går in så snart det skymmer. Då jag behöver ta någon som är skygg så passar jag alltid på när den sitter på nattpinnen. Jag ser den men den ser inte mig. Kan jag inte urskilja vem som är vem så lyser jag lite med ficklampan och släcker igen. Är det inte läge att slakta med en gång så får den eller de bo i transportburen tills det är dax.
 
Vi har äntligen blivit med höns :love:
En tupp och fyra hönor 1-3 år gamla, köpta tillsammans. Hedemora! De är hur härliga som helst, vi har haft dem en månad nu ungefär och vi får 2-3 ägg om dagen och vi hoppas även kunna ruva fram lite kycklingar om det är nån som är ruv-villig.
34031555_10216571411265739_8947502937358204928_n.jpg
 
Där hade dom en fälla för att fånga pilgrimsfalkar levande. En bur med en ungtupp som ändå skulle slaktas. /QUOTE]

Fy faan säger jag.
Locka med åtel för att fånga sällsynta fåglar borde du anmält , det hade säkerligen gått till åtal.

Mina hönor går ju stort, numer lite mindre än förut som då var 1 ha och jag anser att man får bjuda på en höna emellanåt om man inte kan skydda dem bättre( än vad jag kan då de går stort o det är omöjligt att näta över), men att locka med fälla, jävla galningar o just pilgrimsfalk är ju väldigt speciell med var den trivs.

Och att de tar höns måste vara synnerligen ovanligt om det ens är sant, och om det är sant borde du satt ner foten rejält.
Frågan är om tuppen var död eller om de lockade med en levande.

För övrigt om tuppdiskussionen, jag har slutat föda upp o ha kvar mina tuppkycklingar, när hönan lämnar dem så åker de till kubben. Blir en massa jobb o kostnad för så lite tillbaka.
 
Senast ändrad:
Vi har äntligen blivit med höns :love:
En tupp och fyra hönor 1-3 år gamla, köpta tillsammans. Hedemora! De är hur härliga som helst, vi har haft dem en månad nu ungefär och vi får 2-3 ägg om dagen och vi hoppas även kunna ruva fram lite kycklingar om det är nån som är ruv-villig.
Visa bifogad fil 17024
Vad :devil:! Har du snott mina fåglar? :rage:



Det ser faktiskt ut som mina, tom tuppen stämmer! :laugh: Elvis, the KING! :D
 
Fråga. Ni med hund hur har ni fått den att inte skälla på hönsen? Bobber ska jämt skälla. Inte ett-jag-ska-döda-dig-skall, utan ett-varför-går-där-djur-jag-inte-får-hälsa-på.. Det är sjukt irriterande och kvittar hur ofta jag säger till eller avleder eller mutar så är han där 10 min senare igen. Han kan följa med in i inhägnaden och då bryr han sig inte nåt värst men när han är utanför så ska han hålla på.

Ideer?
 
Fråga. Ni med hund hur har ni fått den att inte skälla på hönsen? Bobber ska jämt skälla. Inte ett-jag-ska-döda-dig-skall, utan ett-varför-går-där-djur-jag-inte-får-hälsa-på.. Det är sjukt irriterande och kvittar hur ofta jag säger till eller avleder eller mutar så är han där 10 min senare igen. Han kan följa med in i inhägnaden och då bryr han sig inte nåt värst men när han är utanför så ska han hålla på.

Ideer?
Tyvärr inga, mina höns går lösa på tomten och ingen av mina omplaceringar har nånsin skällt på dem, jag har bara fått vara noga med att hålla tummen i ögat på dem i början för att vara säker på att de inte jagat istället.
 
Tyvärr inga, mina höns går lösa på tomten och ingen av mina omplaceringar har nånsin skällt på dem, jag har bara fått vara noga med att hålla tummen i ögat på dem i början för att vara säker på att de inte jagat istället.
Jo Bobber har ju jagat när tuppen var på vift, men det är precis som med katterna går dem eller står stilla så försvinner det roliga och han skiter i vilket. Han och Chiko fick ju lukta ordentligt när jag höll fast ena tuppen och det Var inget vidare intressant :meh:
 
Senaste kläcket levererade tre -TRE...! - små kycklingar, men de är friska och fina! :up:
De är ute i en stor gammal kaninbur på dagarna, och inne i köket på nätterna... :angel: När jag bar in dom ikväll så var de så lugna och mysiga och tillgivna, vilken frid det ger i hjärtat med små fjäderfän som får en bra uppväxt istället för massproducerade kycklingar som drivs fram i stora själlösa hangarer... Även om det slutar i gryta hos grannen så har de haft ett lyckligt liv där de respekterats! :heart

Japp, de har namn. Rosa, Luna, Edgar.....:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp