Hööks Vår-Sommarkatalog 2011

Sv: Hööks Vår-Sommarkatalog 2011

Någon som har dessa benskydd ? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610522&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Är de bra ?. Funderar på att köpa både fram och bak.

De är bra funktionsmässigt, men det krävs att du har en häst med väldigt stora ben för att passa i stl F, eller tillräckligt liten för stl P...

Jag köpte F till mitt 160 cm varmblod med typiska cob/Mediumben, men fick byta dem för de stack ut överallt och var alldeles för långa. Ponny passar bra på henne, men remmen på bakskydden går bara precis att stänga.

Men jag gillar dem annars! :)

Haha, jaha du tänker så. Då är det ju klart roligare att lägga ut pengarna ;)

Alexandra_W: Jag som var sugen på att köpa det täcket, läckte hela täcket eller var det liksom framme vid manken eller så?

Alexandra_W: Jag som var sugen på att köpa det täcket, läckte hela täcket eller var det liksom framme vid manken eller så?

Hela täcket som jag tolkar det.

Efter 4 h i plus 3 grader och reegn så var täcket blött i fodret över hela ryggen och bakdelen. Och det har inte kommit in 'under linningen' eftersom hästen tack och lov var torr under det, även vid linningen.

Som någon redan skrivit så är storlekarna lite knas, och så tycker jag kardborren är värdelös, speciellt när det blir blött/snö ute. Vet inte hur många vi tappat i skogen.. De funkar väl som vardagsskydd (vi har dem i ridskoleverksamhet) men jag personligen skulle hellre lägga pengarna på några bättre i samma prisklass :)

Kolla i Bildtråden på dressyrgnägg, IronWill har köpt det mörkbruna och det är verkligen jättesnyggt!

Det är faktiskt otroligt fint! Det är ingen som tror mig när jag säger att det är ifrån hööks. :p

Mjukt och fint, Min ponny som det vanligtvis tar x antal veckor för att acceptera ett nytt träns, tyckte det här var helt okej
med det samma! Men pannbandet blev bortplockat fort som attan. :p Dock något stort i storleken.

testtrans_by_tarjeis-d37pj50.jpg

Det är mörkt chockladbrunt. Inget rött i, precis som jag vill ha det!

Får ta ny bild nu när ponnydjuret är klippt. Det gör sig extremt mycket bättre på hennes huvud då!

Så fin ponny! Och tränset blev mycket finare med det där pannbandet! Det andra är bara to much.

Låter ju jättebra, min är också superkinkig med sina träns, det ska vara mjukt och fint annars blir han missnöjd.... :p

Senast ändrad:

Stella är superkräsen. Det tog VECKOR innan hon vande sig vid sitt bruna (svindyra) stübbenträns.
Trots att hon haft ett exakt likadant i svart innan.

Jag har ett cob. Hon har ett ganska stort huvud, och brukar precis, precis få plats i cob i vanliga fall.
Så till synes så är det lite stort i storleken. Det är draget till sista hålet på nosgrimman, och jag får in
minst tre fingrar mellan huvud och grimma. :)

Tack!

Ja jag håller med. Det här pannbandet har bärnstensfärgade stenar. Bling, men diskret. :)

Gud va snyggt det var på din Stella :love:!!;)

(undrar om ett sådant i svart skulle passa på min ganska nätta fullblodskorsning.. hmm..:angel:)

Lite OT:
Alla: Tycker ni att en häst av nättare typ passar i bredare nosgrimma? Som till exempel på Artemis tränset? Hästen i fråga är tysk imp. 25% engelsk fullblod.:angel:

Alla hästar passar i breda nosgrimmor... smala är inte särskilt snyggt, och oddsen att den "böjer sig" och inte sitter rakt på plats när man spänner nosremmen är större... och sånt får jag rysningar av.

Har nästan bara breda nosgrimmor, även på fullblodet och fullblodskorsningen. Och har faktiskt kikat på det där tränset, men en förbygel står högre upp på listan just nu...

och så tycker jag kardborren är värdelös

Va? :o Jag tycker jag får slita som ett djur för att få isär dem när jag tar dem ur lådan, och sedan igen för att få dem av hästen.

Men det kanske är ett tecken på att kvalitén är lite ojämn. :)

Lite OT:
Alla: Tycker ni att en häst av nättare typ passar i bredare nosgrimma? Som till exempel på Artemis tränset? Hästen i fråga är tysk imp. 25% engelsk fullblod

Nej, de allra blaffigaste nosgrimmorna (och dit räknar jag Artemis-grimman) passar inte på nättare huvuden eller små ponnyer.

Det är inte fint när bettringarna står ut, och när man får intrycket att hästen knappt ser något för att nosgrimman är för stor.

Har även sett på hästar med ganska kort huvud att mungipan riskerar att klämmas vid tygeltag för att nosgrimman når så långt ner. Att hissa upp den mer går inte heller, då tar den i kindbenet. Alltså är nosgrimman för bred.

Fast jag har då aldrig sett en häst som bara har fyra c, mellan mungipa och käkben?? Vanligaste med nosgrimmor (alla kategorier) är att de sitter för lång ner och visst då kan det bli både fult och opraktiskt. Men en-två fingrar nedanför käkbenet så blir det snyggt på alla hästar!

Fast jag har då aldrig sett en häst som bara har fyra c, mellan mungipa och käkben??

Häst vet jag inte, men ponny och arab så är det inte så långt emellan alla ggr.

Jag håller för övrigt med om att jag personligen inte tycker det är snyggt med för blaffiga (breda) nosgrimmor på för små huvuden.

*KL*

Hööks har testat täcket i helgen och anser att det inte läcker. Intressant det här. Deras förslag var att hästen blivit svettig. Isf blev han svettig i plus en grad, och utan att pälsen påverkades alls/han kändes varm, utan svettningen visade sig bara i blött innerfoder.

Jag har plockat med mig katalogen när jag besökte Hööks för någon vecka sedan. Hur kommer det sig att det inte finns några ridbyxor i grönt? det skulle jag tycka vore fint. och det passar mitt namn också.

Stella är superkräsen. Det tog VECKOR innan hon vande sig vid sitt bruna (svindyra) stübbenträns.
Trots att hon haft ett exakt likadant i svart innan.

Jag har ett cob. Hon har ett ganska stort huvud, och brukar precis, precis få plats i cob i vanliga fall.
Så till synes så är det lite stort i storleken. Det är draget till sista hålet på nosgrimman, och jag får in
minst tre fingrar mellan huvud och grimma.
:)

Menar du remmen runt nosen? Hur är det i storlek på "framsidan" av nosgrimman (jämför med remmen på remonter som brukar vara för lång)?

Min häst verkar ha på tok för mycket, eh, nosben/nosrygg. Nackremmen på nosgrimman hamnar liksom lätt nästan ovanpå kindbenen på sidan i många modeller (i rätt storlek).

Du kan själv göra detta vattentest hemma. Sa de hur mycket vatten de använt? Iallafall, sätt bara täcket över en hink, så det bildas en "liten fördjupning" ner i hinken. Fäst täcket med ex gummiband runt hinken. Sedan häller du på vatten ex 1 liter och låter det det stå x antal timmar. Sedan kan du känna på undersidan om det är blött =)

Hade du något täcke under? För då kan ju det dra åt sig fukt utifrån och resultera i att man "stänger" in fukten där.

KL
Frågar här med då... Är Maxam easyfit GP en skitsadel eller funkar den att använda trots sitt pris? Tycker det verkar konstigt...

Liknande trådar

Hemmet Ni som har en liten kontorsplats hemma, hur har ni det? Visa gärna bild :) Tycker inte jag får till det bra i nya boendet så har... 2
Svar
31
· Visningar
1 768
Senast: golit
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 088
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 192
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka