Hoppa Travare?

E

emilia_

Har en travare på foder ( är nu ridhäst ). Hon är inte tittig på hinder, men är väldigt het och är inte sen med att riva. Hon är väldigt lurig då hon kan hoppa först kanske 90 cm utan problem. sedan riva på 50 cm. Någon med samma problem?
svara :)
 
Sv: Hoppa Travare?

Min travare var likadan i början, plus att hon kastade av mej efter varje hinder :D Men det är bara att fortsätta öva och hitta på roliga övningar. träna mkt bommar och cavaletti! det är viktigt att hon har muskler nog att bära sig själv och hoppa ordentligt innan du börjar hoppa högre höjder som 90 cm. rid mkt i skog och mark för att få henne lyfta på benen och muskla sig samt dressyr så du vet var du har henne och kan kontrollera henne. Om du har för bråttom med hoppningen kommer det bara gå illa! Hoppas det löser sig och låt det ta sin lilla tid... :) Hur länge ska du ha henne på foder? Önskar er all lycka! Hälsn. Emelie
 
Sv: Hoppa Travare?

okej:rofl: . men det går bra nu ?
tack för dina tips!
Jag ska ha henne över sommaren, sedan om jag vill, förlänger vi kontraktet. Då får jag ha henne så länge jag vill, eftersom hon aldrig kommer säljas.:D . Jag ska fortsätta kämpa, och det är inte det att hon inte vill, för det vill hon. hon har lite bråttom ibland bara :).

MVH
emilia
 
Sv: Hoppa Travare?

Jag hade börjat om från början. BAra travat bommar, sen höja upp dom lite i taget.

Jag och stallägaren där min häst står höjer 5 cm varje vecka. Hoppas 2 gånger i veckan ungfär. Henns häst behövde börja om från börjna, då han var väldigt stressad, och min het. Det går kanonbra!!! Dom är så lugna och glada men inte ett dugg stressade. Vi är på 75-80 nu, och stannnar där ett tag. (Feg matte)

Det är mitt tips, för då får din häst en chans att träna upp sig från början också och inse att det inte behöver gå 180 över hindrena, utan lugnt och fint och ordentligt. :)

Lycka till!
 
Sv: Hoppa Travare?

Gör som flummflicka säger, så bör du lära hästen att inte stressa över hindrena...
Blir roligare för er båda då :)
 
Sv: Hoppa Travare?

emilia_ skrev:
Har en travare på foder ( är nu ridhäst ). Hon är inte tittig på hinder, men är väldigt het och är inte sen med att riva. Hon är väldigt lurig då hon kan hoppa först kanske 90 cm utan problem. sedan riva på 50 cm. Någon med samma problem?
svara :)

Oavsett vilken ras det är frågan om så tycker jag du ska ta hjälp av en duktig hopptränare och kanske börja från grunden?

En häst som rusar mot hinderna behöver säkert en hel del träning i att börja tänka lite själv. Vår Kallblodstravare t ex ville gärna ha lite bråttom i början men i stället för att då betsla skarpare och slita å dra så använde vår tränare sig av massor med bommar på marken etc för att tvinga hästen att "tänka till" lite och därmed dämpa sig. Han var 10 år när vi började hoppträna men vi behandlade honom som en "grön" unghäst! Han hade ju ingen erfarenhet sedan innan.

Sen vet ju inte jag hur långt du är i träningen men det är bättre med lägre hinder i början för att kunna koncentrera sig på att träna in bra vägar fram till hindren, rätt tempo etc etc.... Så strunta i de höga höjderna och träna t ex med travbommar och sådant framför.

Och ta hjälp av en som kan sin sak! :)
 
Sv: Hoppa Travare?

ja nu hoppar hon 80 utan problem iallafall, i lugnt och fint tempo och orkar bära sig själv.
Okej vad roligt!! nej hon tycker säkert det är roligt, men hon behöver ju lära sig vad det hela handlar om. Som Flummflicka sa så är det bra om man tar det från grunden och sakta jobbar sig uppåt så hästen hinner med! :)
 
Sv: Hoppa Travare?

kul att höra att det GÅR att få fason på en travare. min gamla dam har aldrig förstått vitsen med att HOPPA över ett hinder. nä, hon brukar tvärnita och PUTTA ner bommen med mulen eller helt sonika kliva över! :rofl: :rofl: :rofl:
hon är likadan i terrängen. livsfarligt att rida över diken med henne eftersom hon rider NER och sedan UPP ur diket. snacka om att jag blev paff första gången! red i skarp trav och var beredd på ett jättehopp (fast diket inte var stort, men man vet ju aldrig!!) istället travar hon ner och uppför diket. jag höll på att ramla av. :crazy:
 
Sv: Hoppa Travare?

babsan skrev:
kul att höra att det GÅR att få fason på en travare. min gamla dam har aldrig förstått vitsen med att HOPPA över ett hinder. nä, hon brukar tvärnita och PUTTA ner bommen med mulen eller helt sonika kliva över! :rofl: :rofl: :rofl:
hon är likadan i terrängen. livsfarligt att rida över diken med henne eftersom hon rider NER och sedan UPP ur diket. snacka om att jag blev paff första gången! red i skarp trav och var beredd på ett jättehopp (fast diket inte var stort, men man vet ju aldrig!!) istället travar hon ner och uppför diket. jag höll på att ramla av. :crazy:

Hihi det går^^
Kunde inte låta bli att skratta lite för mig själv, även om jag förstår att det kankse inte är så kul att ha det så ;)
vad är det för en travare du har då? ålder, namn? nyfiken..hehe. :d
 
Sv: Hoppa Travare?

Faasiqah skrev:
ja nu hoppar hon 80 utan problem iallafall, i lugnt och fint tempo och orkar bära sig själv.
Okej vad roligt!! nej hon tycker säkert det är roligt, men hon behöver ju lära sig vad det hela handlar om. Som Flummflicka sa så är det bra om man tar det från grunden och sakta jobbar sig uppåt så hästen hinner med! :)

så kul :D . träning lönar sig alltid :D .
ska jag göra! men ska inte börja på ett tag. ska träna mer i dressyren. temppväxlingar & liknande . :) tack för tips!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppa Travare?

babsan skrev:
kul att höra att det GÅR att få fason på en travare. min gamla dam har aldrig förstått vitsen med att HOPPA över ett hinder. nä, hon brukar tvärnita och PUTTA ner bommen med mulen eller helt sonika kliva över! :rofl: :rofl: :rofl:
hon är likadan i terrängen. livsfarligt att rida över diken med henne eftersom hon rider NER och sedan UPP ur diket. snacka om att jag blev paff första gången! red i skarp trav och var beredd på ett jättehopp (fast diket inte var stort, men man vet ju aldrig!!) istället travar hon ner och uppför diket. jag höll på att ramla av. :crazy:


det går :D . jag fick Livet, som hon heter, den 21 maj. Det enda hon gjorde då var att ruuuuuusa. Men nu, bara 2 1/2 vecka senare kan jag hålla henne i galopp på en hyffsat liten volt på en äng & i paddock. OCh då är galoppen lugn och fin :) .
är din en gammal travare :D ? hur gammal osv :) ?
 
Sv: Hoppa Travare?

Haha, låter som en intressant variant :rofl:

Min travare var också lite skeptisk till hinder första gången hon fick se dem. Jag började som man ska med bommar på marken och höjde upp lite i taget...men hon bara klev som en stork över, fattade inte att hon skulle hoppa. Inte förrän vi löshoppade och höjde till 70 cm började hon hoppa, och verkade bli glatt överraskad själv.

Nu när hon fått smak för det hoppar hon glatt över allt möjligt...inkl vattenpölar och läskiga fläckar på marken :D
 
Sv: Hoppa Travare?

Belinda skrev:
Haha, låter som en intressant variant :rofl:

Min travare var också lite skeptisk till hinder första gången hon fick se dem. Jag började som man ska med bommar på marken och höjde upp lite i taget...men hon bara klev som en stork över, fattade inte att hon skulle hoppa. Inte förrän vi löshoppade och höjde till 70 cm började hon hoppa, och verkade bli glatt överraskad själv.

Nu när hon fått smak för det hoppar hon glatt över allt möjligt...inkl vattenpölar och läskiga fläckar på marken :D


haha , det kan man också göra :D . Galopperar jag över ett fält/äng med livet hopppar hon över allt. Kaniner, Grästuvor :smirk: , ja, allt typ :D.
 
Sv: Hoppa Travare?

emilia_ skrev:
är din en gammal travare :D ? hur gammal osv :) ?

ja, när jag köpte henne var hon 16 nu är hon 27 år men still going strong! lite i senaste laget att börja träna hoppning. knäna hållet inte heller för det (hennes alltså). i själva verket rider jag henne inte alls nu (jag är för tung):o , men lånar gärna ut henne när någon bekant (som inte väger så mycket) vill rida en sväng.:)
i förra veckan hade en granne släkten på besök och de frågade om de fick rida en sväng med mina två hästar. jag sa OK, men jag har bara en sadel. är det OK att rida barbacka på Rila? hon är så gammal så hon orkar ändå inte galoppera ...:bump: så blev det.
gissa vilken häst som galopperade? Rila så klart!:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Hoppa Travare?

Förutom att hoppa in hästen från grunden och lära den respekt för hindret, så kan det i utbildningssyfte vara en idé att starta i en lätt Hubertusjakt, med hinderhöjder på kanske 50-60 cm. Så gjorde jag med mitt fullblod, som också alltid höll för högt tempo över hindren, och som gärna hoppade flackt eftersom hon är inhoppad på häck en gång i världen. Startade en jakt med låga hinder och inte så många språng. Gick kanonbra, hon tittade lite och gick vid sidan av 2 hinder som hon inte tyckte att hon kunde hoppa, samt att jag medvetet styrde vid sidan av ett nerhopp som jag inte tyckte att hon var balanserad nog för. Kom hem med en häst som fått förnyat självförtroende, och som insett att vissa hinder GÅR inte att rusa på! Startade i en jakt till med högre hinder (typ 80 cm) cirka 3 veckor senare, och den gången hoppade vi allt! Hästen hade en helt annan inställning till hindren och jag märkte hur hon verkligen tänkte efter före, så att säga. Nerhopp, upphopp, långa hinder, breda hinder... Inga problem! Så fort hon började tänka och hajade att hindren inte kommer flytta på sig så klickade det.

Så det var bara en tanke, att din häst kanske (som sagt förutom nya grundkunskaper) behöver komma ut i terrängen och lära sig att respektera hindren och framförallt lära sig att tänka innan den hoppar. Anledningen till att jag tycker att en jakt är bättre än att hoppa själv i skogen, är att i jakten har hästen sällskap av 20-40 andra hästar, som både agerar draghjälp framifrån och påskjut bakifrån. Hästen lär sig ta snabba beslut!
 
Sv: Hoppa Travare?

babsan skrev:
ja, när jag köpte henne var hon 16 nu är hon 27 år men still going strong! lite i senaste laget att börja träna hoppning. knäna hållet inte heller för det (hennes alltså). i själva verket rider jag henne inte alls nu (jag är för tung):o , men lånar gärna ut henne när någon bekant (som inte väger så mycket) vill rida en sväng.:)
i förra veckan hade en granne släkten på besök och de frågade om de fick rida en sväng med mina två hästar. jag sa OK, men jag har bara en sadel. är det OK att rida barbacka på Rila? hon är så gammal så hon orkar ändå inte galoppera ...:bump: så blev det.
gissa vilken häst som galopperade? Rila så klart!:banana: :banana: :banana:


okej :D
haha, det är väl klart det var hon :D:D
 
Sv: Hoppa Travare?

Hur vet man var hubertusjakter anordnas då? Är det lokala klubbar som gör det eller är det någon speciell förening? verkar superkul!
 
Sv: Hoppa Travare?

Jag har turen att bo nära Stockholm, och här finns Stockholms Fälrtittklubb, som tillsammans med Livgardet anordnar Hubertusjakt varje år. Men eftersom de håller en viss klass på sin jakt, så vill de att alla som ställer upp har ridit minst 2 av deras "förjakter", som rids varje helg från ett visst satum fram till den stora jakten. Det börjar med en kort jakt med låga hinder, och sedan ökas svårighetsgraden varje helg, och Hubertusjakten är ännu lite svårare, och framför allt längre. När jag var med 2004 satt jag till häst i 5 timmar, inklusive framridning och några pauser under jaktens gång. Hade ridit den första förjakten och den näst sista, tror jag det var. I början hade jag inte som plan att rida Hubertusjakten, för jag trodde inte att hästen var redo, men efter de två förjakterna hade jag en helt ny inställning - hästen formligen SA att hon var redo! :rofl:

Kolla runt på klubbarna i din närhet, fråga om de ska ha jakt i höst. Håll utkik på deras hemsidor också. Många klubbar brukar i alla fall ha en liten jakt med några skutt i skogen, och för hästens skull behöver det ju inte vara regelrätta fälttävlanshinder första gångerna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppa Travare?

Jag har en travare och ett gotlandsruss på foder nu översommaren. Jag har provat att hoppa med gotlandsrusset men det gick inge vidare hon gillade inte att hoppa. :crazy: Kändes som hon var trött på något vis men hon är 5år och jättepigg i vanliga fall. Travaren har jag inte provat att hoppa än men jag ska nog prova nästa helg tror jag :) Hoppas det går bra och att han vill hoppa :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 269
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp