Hoppar era ridtravare?

Sv: Hoppar era ridtravare?

Min första häst många år sedan var en nordistravare som blev en fantastisk hopphäst! Hon var 9 när hon såldes från travet och vi började skola om,och efter mycket träning hoppade vi 1.10-1.20 klasser med vinst :) Hon älskade varje sekund av det! :laugh:
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

*kl*
Jag och min pojke hoppar såklart oxå! Tyvärr är jag hopprädd, men han jobbar på att få mig att övervinna det :love: Hoppad bana på 80 cm och enskilda hinder på runt 1 m. Kapacitet för mycket mer, men jag är av uppfattningen att det är rent utsagt för :devil: pinsamt och elakt mot hästen att flänga runt banor i slängtrav, hästen har för det mesta inte styrkan att ta hindret på ett icke slitsamt sätt då musklerna inte är ordentligt utvecklade samt det bristande dressyrarbetet gör ryttarehjälp fullständigt omöjligt. Jag tror dessutom att många missuppfattar en panikkänsla hos hästen, då den måste ta sig över hindrena med fart istället för med teknik och styrka, som glädje. Kort sagt en okontrollerbar häst som inte vet vad den handlar om, utan rätt styrka och med panikkänslor, låter väldigt lockande att hoppa banor på? :grin:
Iaf, min pojke är noga grundutbildad, startad LC-LB dressyr på träningstävlingar och mycket galopp- och styrkearbete före vi började hoppa på allvar förra hösten. Förhoppningen är att ev starta en lokal 0,90 nu i vinter, men med min höjdrädsla får vi väl se hur det går :angel:
(klickbar, eländiga hinderstöd...)

 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min första häst var en travare, vi tävlade upp till 1.10, med minst 1 placering varje tävling. Han var snabb som 17, travade gemon svängarna på omhoppningen:) Hopptränade också varje vecka, hoppade som högst 1.30, då alltid i galopp;)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

kunde inte sagt det bättre själv :)

jag känner mig lyckligt lottad som har en lugn och harmonisk ridtravare som faktiskt har en betydligt bättre galopp än vad han har trav.

Eller ja, travartraven finns ju där och då är han ju klockren, men när han måste samla sig har han fortfarande lite svårt att hitta takt och rytm. Men varje ridpass blir det bättre.

Idag efter ett hopp-pass var han mer taktmässig än han nånsin har varit, antar att han var mjuk och ordentligt genomriden. :) Så härligt när man kommer framåt.

Någon mer som har problem med ställning i ena varvet? Morris (som han så vackert kallas :P) har mycket större problem att forma sig runt högerskänkel. Han är även mindre musklad i vänstersidan när man tittar på honom bakifrån.

Några tips?
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Om du till och med sett att han är mindre musklad i vänstersidan tycker jag verkligen att du ska ta ut en equiterapeut eller liknande till din häst. Det kan vara spänningar och låsningar som behöver lösas upp för att din häst ska kunna arbeta jämt och för att du ska kunna muskla upp honom jämt på båda sidor. :)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Om du till och med sett att han är mindre musklad i vänstersidan tycker jag verkligen att du ska ta ut en equiterapeut eller liknande till din häst. Det kan vara spänningar och låsningar som behöver lösas upp för att din häst ska kunna arbeta jämt och för att du ska kunna muskla upp honom jämt på båda sidor. :)

Hon har redan varit ute och klämt och känt :) inga låsningar eller problem..

tror helt enkelt att han är "högerhänt" så att säga. :P men det börjar lossna nu :) nu går han samlat i galopp i båda varv. HEJJA! ^^ och hoppar fortfarande lätt och smidigt. även om han kommer fel ibland.

Vi håller oss fortfarande på låga höjder för att stärka självförtroendet på honom. Vi ligger runt 70-80. Vi hoppade ett enstaka på 1 m på en träning här för två veckor sen ungefär. Inga problem, men där känner jag att vi inte är än riktigt för att ligga där varje träningstillfälle. Så vi håller oss på max 80 ^^

dagens ridpass och hoppning för någon vecka sen på bild om någon är intresserad?^^

59599_439592827935_741632935_5011068_1049886_n.jpg


60219_433716512935_741632935_4899357_2555205_n.jpg
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Är hästen två år? Och rids?? Redan? Varför då i så fall? Jag kan ha missuppfattat,men om det är så att hästen rids som tvååring anser jag det olämpligt.Oavsett ras!
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min lille pålle älskar att hoppa. Jag är dock inte fullt lika glad i det för han överhoppar gärna. Vi håller oss på lägre höjder, helst bara runt 50-60, vi har hoppat enstaka hinder på 90 men då känns det som 120 ungefär.
Nu har vi inte hoppat på ett bra tag trots att det bästa för oss är att hoppa regelbundet, ca 1 gg/vecka, för då blir han inte alltför övertaggad.
några mörka bilder:
30059443.jpg
ca 80cm
30059445.jpg
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

jag bloggar!

:)


(har varit lite halvdålig update senaste dagarna, snart kommer jag igång igen när sambon jobbar andra skiftet och jag inte har dotra mi hela dagarna :)

Länk borttagen enligt bukefalos regler, då en blogglänk inte har med trådskaparens fråga att göra.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppar era ridtravare?

Löshoppningen igår (torsdag)

125 :) synd på dåligt foto..

44969_439849672935_741632935_5015148_3172930_n.jpg
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jag har en travardam på 17 år som jag har hoppat lite med. Hoppat bana på 70-80 cm och enstaka hinder 90 cm.:laugh: Vi hoppar mest för att hon tycker det är roligt och att variera träningen!:bump:

IMGP1384.jpg
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

När vi var som mest aktiva med hoppträningar tog vi oss över 9-1m, hon hade nog klarat högre men för min del var det mer än lagom :D
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jo, jag håller med dej! Man ska inte hoppa högt i trav, speciellt inte i
travare-trav. Jag håller mej till ganska låga höjder då vi mer tränar på teknik. Han landar i galopp och ibland sätter jag upp 2 hinder på raken som vi hoppar. Då kommer jag i trav mot första hindret. Ibland landar han i galopp och tar det andra hindret i galopp. Men ibland så blir det bara trav. Denna kombinationen blir inte högre än 40 cm.
Han tycker det är kul att hoppa. Han har aldrig vägrat (förutom när det låg en pressenning under hindret:angel:) vilket jag tar som ett tecken på att han inte blir panikslagen. Visst, bara för att han inte vägrar så betyder det inte att han vill hoppa. Men han springer aldrig förbi hinder eller försöker slippa hoppa. Ibland blir han taggad och fattar galopp på stället när vi ska trava mot hindret. Men eftersom vi inte tränat på galoppen så mycket så klarar han inte av att hålla galoppen mot hindret. Därför försöker jag inte få honom att hoppa i galopp. Förutom om vi som sagt hoppar en kombination som jag beskrev ovan. Ska tävla i klubbhoppning (50cm) 6 november på lördagen. Börjar redan bli nervös. :crazy:
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

min numera ängel löshoppade 130cm med kap. för mer.. Hoppade som högst 1m med mig på (då blundade jag >_< )

Här "tävlade" vi 70-75cm. Var min första hoppetävling å hästens första tävling (förutom trav då). Försökte travhoppa för att jag själv är hopprädd men han ville helst galopphoppa och vill helst inte bryta av efter hindrena så vissa blev i galopp och andra i trav. Det roliga med honom var att han kortade upp sig mycket mer i galoppen sig mycket mer om man ställde fram lite hinder än vad han gjorde i dressyren :love:

24122386.jpg

Är det verkligen 70 cm? O.o Ser ut som 50-60 cm. Fint ;)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min pålle har bara hoppat 2-3 gånger innan jag fick honom. Han älskar att hoppa, han blir verkligen jättepigg. Samtidigt tycker han bommarna är superläskiga, så han har stannat några gånger, men sen efter de så hoppar han. Eftersom han är nybörjare och jag ringrostig, rör det sig om höjder mellan 30 och 70 cm. Vi började med att trava, men han tycker som sagt det är kul, så ibland blir det galopp. Men eftersom han har en hyffsad galopp funkar detta bra. Något han har svårt med, som många andra travare tror jag, är avståndet. Nu säger jag inte att ALLA har de problemet, men en del :)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Fast alla hästar över huvudtaget har väl problem med avstånd innan de fått lära sig. :) Tror inte det är något specifikt för en travare.. :p
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 956
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp