Hoppar era ridtravare?

Sv: Hoppar era ridtravare?

Fast alla hästar över huvudtaget har väl problem med avstånd innan de fått lära sig. :) Tror inte det är något specifikt för en travare.. :p

Fast travare har mycket svårare med teknik och balans än en "grön" häst som mer är avlad för just hoppning. Generellt, sen tycker jag du verkar ha haft tur och stött på en travare som har ganska lätt för sig. Dom är ju individer, nästa kanske är 10 resor värre! :p
Du kanske har väldigt mycket påskjut = det går snabbare och då blir den lättare flack och i framvikt. Du kanske har en häst med riktigt dålig grundbalans under ryttare som behöver massor med tid på att öva upp tekniken, balansen, bärigheten, fram tills dess lär det vara svårt för den att taxera och inte hamna i framvikt jämfört med många andra hästar.
Du kanske har en häst som är väldigt passaktig och på grund av det får problem när den inte kan balansera i galoppen i tralopp eller fyrtakts-trav.

Osv, de är ju individer som sagt.

kl
Håller för övrigt med det som redan skrivits i tråden, många verkar ha så bråttom att börja hoppa sina hästar innan dom ens är grundridna. Beroende på hur skicklig och erfaren ryttaren är och hur svårt för sig hästen har så kan ju bara "grundjobbet" ta flera år om man startar i minusläge.


Min pålle var skapligt skeptisk och stressad när jag köpte honom efter att ha blivit riden i 2 år och flitigt travhoppad upp till banor på 90cm trots att hästen varken hade balans till det eller var med på och trygg med det han skulle göra.
Där kan vi snacka issues som tar tid att jobba bort, har aldrig varit med om liknande trots att jag ridit många travare tidigare (och själv ägt två varmblod).
Varmblod nr. 2 var f ö skapligt förstörd i kroppen efter att ha hoppats flitigt mellan 3 och 13 års ålder, men inte alls dressyrjobbats lika flitigt (inte mer än start, stopp, sväng, öka på-sakta ner). Som en planka i hela rygglinjen och skapligt sliten i lederna.


Creds till det fåtal i tråden som tar det lugnt och börjar grundligt med sina hästar, och till er som påpekat vikten av det! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppar era ridtravare?

En fråga till alla er med Ridtravare: Kan era travare hoppa, och i så fall hur högt?
Jag har en travare som jag har ridit sen i vintras. I höstas kunde han i princip inte någonting. "Travar-trav" och bara tänkte på att springa. Men efter lite träning i vintras har vi till och med kunnat starta i en klubbtävling i hoppning :) Hoppade bara 30 cm eftersom det var första gången. Men vi klarade det felfritt och fick rosett :D
Nu hoppar han 80 cm. Har precis lärt honom vad galopp är men han kan ej riktig galoppfattning. Hans galopp går i rasande fart och att komma mot ett hinder i galopp vore helt vansinnigt. Men ska jobba på galoppen lite mera nu när det är sommarlov. :)
Så vi travhoppar alla hinder. Dröjer inte länge till vi kommer i galopp men som sagt så ska jag jobba på det. Blir lite svårt att veta avstånden i trav och svårt att veta när han hoppar av. :bump:

Så nu vill jag veta hur det går med era travae om ni hoppar. Lägg gärna ut bilder också. ;)

Hej!
Travaren jag har hoppar och han älskar det :)
Med förra fodervärden var dom på hoppläger och han är duktig men har itne hoppat så mkt (avståndsbedömningen är dock itne den bästa)
Han hoppar bättre när man ställer upp det lite högre för då koncentrerar han sig mera.. Vet itne hur högt han hoppat men vi har löshoppat honom ca 60cm iaf och det hoppade han bättre än längre.

Mvh
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jag skulle tro att om man bara la en bättre grund för hästen innan man börjar hoppa, att det då skulle gå mycket bättre med balans och bärighet. Många jag vet är bara inställd på att hoppa och skiter i grundläggande ridningen inför hoppningen, och då är det inte konstigt om det inte fungerar.
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Creds till det fåtal i tråden som tar det lugnt och börjar grundligt med sina hästar, och till er som påpekat vikten av det! :bow:

Jag passar på och tar åt mig fastän jag inte skrivit ett ord tråden :D :p
Ägt hästen i sju år. Sju år kantade med massor av veterinärbesök eftersom hästen hade mycket med sig i bagaget.

Har satt igång henne otaliga gånger men det har alltid hänt något som satt stopp. Nu är vi igång igen! :bump: Satsar stenhårt på att ta allt en sak i taget. Bärighet och stabil form i skritt först innan vi ens provar högre tempo. Nu börjar formen i traven bli riktigt stabil också så snart kan vi kanske börja nosa lite på skolor i trav också. Har börjat be om galopp vid longering för att hon ska få hitta sin egna stabilitet i gångarten utan ryttare på ryggen.
Men vi har faktiskt travhoppat 30 cm, det ni! :D (ja det var samlad trav)

Jag väntar ett tag till så hon blivit ännu starkare innan jag vågar mig på att satsa mer på hoppning. Rätt utövat så tror jag att hoppning stärker hästen.

Så all credit till er i tråden som ser till att ge hästen rätt förutsättningar innan ni hoppar igång dem :bow: . med rätt förutsättningar kommer hoppningen bli så mycket roligare för både ryttare och häst!
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jag skulle tro att om man bara la en bättre grund för hästen innan man börjar hoppa, att det då skulle gå mycket bättre med balans och bärighet. Många jag vet är bara inställd på att hoppa och skiter i grundläggande ridningen inför hoppningen, och då är det inte konstigt om det inte fungerar.

Ja precis. Folk verkar också ha väldigt olika uppfattning om vad "börja med grunderna" innebär, alltså vad som klassas som att kunna grunderna.
Vissa saker är ju väldigt självklart, att man måste kunna bromsa vid behov, ha hyfsad styrning och kanske övat galoppen en del innan man försöker sig på att galopp-hoppa.

Andra saker, som att ge hästen en chans att lära om rörelsemekaniken om den från början är dåligt anpassad för ridning, det tror jag man rent generellt (även många tränare) är mindre bra på. Och ge hästen TID till det.


DarkInNight:
Imponerande att du lyckas hålla motivationen!
Lycka till, hoppas det går bra för er! :)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

DarkInNight:
Imponerande att du lyckas hålla motivationen!
Lycka till, hoppas det går bra för er! :)

Det har varit svårt till och från att hålla motivationen kan jag lova. Numret till slaktbilen har jag letat reda på några gånger . . :o
Men nu hoppas jag fröken håller så vi kan fortsätta utvecklas!

Jag tänkte på det här ang ridtravare och hoppning. Jag har känslan att de är överrepresenterade när det gäller att hoppa utan att kunna grunderna (det är ju inte bara ridtravar-hästägare som hoppar innan hästen har den riktiga styrkan, men tyvärr ser jag mest sådana). Är det bara pga att de av olika anledningar ofta hamnar hos unga ryttare som tycker hoppning och fart är så kul att de "glömmer" av dressyren, eller är det mest pga av okunskap?

Sen ser man ibland riktigt fina hoppekipage också bland ridtravarna där det är balanserat och taktmässigt. Det är kul att se och en morot för mig som har låångt kvar med massor av arbetet med fröken häst innan vi kommer dit :D
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jag tror det är en kombination av att de är väldigt svåra hästar att skola och att rutinerade ryttare skickliga nog att skola en häst som har svårt för sig inte är villiga att ta sig an utmaningen (och inte letar bland travarna heller iom att de rent generellt - även om det inte gäller alla - har svårt för sig och inte någon hög tävlingskapacitet som gör det värt jobbet), och att de ofta är väldigt svåra för de ryttare som ÄR villiga att ta sig an utmaningen. Jättesvårt att hitta en häst som redan är välskolad så vem som än köper en kommer få göra mycket grovjobb.

Finns ju alltid undantag och det är dom som är roliga. Men frågan är om dessa med facit i hand skulle ge sig an fler travare? :angel: :devil:

(jag själv är benägen att söka mig åt annat håll nästa gång, tre travare får räcka! och då älskar jag ändå verkligen min nuvarande kallis.)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Iofs, jag har inte tyckt att de jag ridit varit så svåra att skola om, men det tar TIID :crazy: . De är ju ofta väldigt positiva och vill gärna göra rätt, men sen har många mycket med sig i bagaget, plus en kropp gjord för att röra sig snabbt framåt. Det tar oerhört lång tid att omvända kroppen till att "bära uppåt" ist för "skjuta framåt". . eller rättare sagt, det har för MIG tagit lång tid att omvända mina hästar, jag kanske inte är världens effektivaste :devil: .

Haha jag satsar också på en häst med högre ridbarhet från början nästa gång det blir hästköp (jag har en kallblodstravare och en varmblodstravare, båda numera ridhästar). En häst med lite enklare och lättare förutsättningar. MEN, det finns ju guldkorn blnd travisarna som har det lättare än andra travhästar så vem vet, kanske blir ännu en...

När kallblodet var frisk, och han fick följa med på mina ridträningar på klubben, så förvånade han alla genom den positivitet och viljan att försöka med allt vi provade på. En helt underbar häst! Han är inte högt utbildad, men jag tänkte att alla rörelser och övningar kan man göra lättare så han fick följa med. Jisses vad han jobbade på, den lilla hästen mot alla stora välutbildade hästar, och han charmade alla genom att göra sitt yttersta. Underbara älskade lilla ponnyhäst :love: (ja med sina 1.52 så är han liten storhäst, men han är som en liten poonniihäst).

Kanske ska leta reda på en hoppbild från i våras, så jag tillför tråden något vettigt .
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jag skulle tro att om man bara la en bättre grund för hästen innan man börjar hoppa, att det då skulle gå mycket bättre med balans och bärighet. Många jag vet är bara inställd på att hoppa och skiter i grundläggande ridningen inför hoppningen, och då är det inte konstigt om det inte fungerar.

Amen! :bow:
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

jag har en travare som tävlas ibland ( när hopphästen inte vill eller gått för mycke)
hon är hoppad bana på 1.20/1.30 nån stans, kombinationer på 1,50 :love:
de känns på 1,50 att hon värkligen behöver ta i, annars en av dom finaste hästar jag hoppat smidig som en kat o vänder på inget alls, omhoppningarna e sprecialiten ,
:D
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

kan ingenting om hoppning just, men tycker inte det där såg minsta imponerande ut, fast det kanske inte var meningen heller.
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

fast om du inget kan om hoppning så ska du aknske inte kommentera.
Jag tycker det såg trevligt ut även om hon tvekade lite före endel hinder.

Seabaz: Vet du hur högt det var?
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jag tycker inte det ser ut som att ryttaren flängrider, hon verkar inte jaga på hästen däremot hamnar hon i obalans efter hinderna men det är inte så konstigt med tanke på hur hästen hoppar.
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

såg ut som en unge som flängrider med sin ponny.

Då tycker vi väldigt olika. INget flängridande alls tycker jag däremot som Heulwen säger så hamnar de i obalans men det tror jag beror på ovana och att de behöver mer rutin. Du kan ju inte påstå att det gick fort?
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jag tippar på att bakbommen på oxrarna är på 80 (i alla fall den på läktarlångsidan ser hög ut). De andra hindren gissar jag på 60-70 nånting?

Hästen hoppar mycket hellre än bra. Nu är den rätt gammal men när den var yngre så hopptävlade den (vet ej hur höga klasserna är i Estland, där hästen bor) och var alltid på pallplats OM ryttaren satt kvar :rofl: det var typ 50/50 att sitta kvar tydligen!

Hästen är själv max 150cm hög.

Det är en trevlig häst att rida och går mycket bra i dressyr. Inte lika travaktig där. På filmen ser ut som det är maskeradhoppning så jag tror inte det är någon stilbedömning och mycket möjligt att ryttaren är oerfaren då detta är en ridskola :)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Hittade en film på den fast det är dressyr... Okej jag får ge mig ;) Lite mer bakbensaktivitet i galoppen hade ju inte gjort något, hehe...

Möjligt att hästen gick sådär när jag red den också men det är inget man i så fall känner som ryttare för hästen känns rund att rida och gick hellre bakom lod än framför så jag tyckte det kändes så enkelt att få fram och med sig hästen... Men möjligt jag har fel.

http://www.youtube.com/watch?v=fEPGI7kB29g&feature=related

Det är också en ridskolehäst och har varit det sen den var 3 år, nu är den runt 16-17 tror jag
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 956
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp