Hoppar era ridtravare?

Sv: Hoppar era ridtravare?

Jag red in min häst i början på november 09 (då 3 år) och hoppade min första clear round i mars 10. Vårt största problem har varit att när jag köpte honom var han 152cm och ett år senare var han 160cm i manken. Han har stundtals stått med rumpan i vädret och då har det varit väldigt svårt att hitta balansen för honom. Då har jag ställt av honom en månad så kroppen har fått växa. Sen är han extremt på hugget när man rider och hopplös att rida när det står hinder framme. Han är aldrig hoppad över en ca 90cm under 2010 eftersom han inte har varit klar för det. Vi har dock hoppat mycket serier, kombinationer mycket teknikövningar. Jag har varit noga med att är det 4 galoppsprång så är det det som gäller osv.
Nu är han utlånad till en tjej som skall ha honom till allround. När hon provred satte vi upp ett lite högre hinder och hon bara satt där och hästen taxar in rätt och skuttar över utan några svårigheter. Sen är han löshoppad 125 cm för jag ville inte höja mer.
Detta varvar jag med mycket ut på tur, klättra och galoppa i snön. Och till min häst stora fasa dressyr.

Här är film från mars 10. http://www.youtube.com/user/Suddengirl13?feature=mhum#p/u/32/glQlHhu4Eng
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

tycker den ser trevlig ut både i dressyr och hoppning. Visst kanske den hoppar hellre än bra och visst kanske inte tjejen på maskeradhoppningen var så duktig men de såg ju ut att ha skoj och hästen ser helt klart glad ut över sina arbetsuppgifter. :)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min kompis har en ridtravare som hon hoppar med. Var med och fotade deras första pay and jump i somras. Jättesött ekipage.

480787_266897980080967_322672094_n.jpg


391741_266898093414289_402356199_n.jpg


283753_266897936747638_2118034868_n.jpg
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min häst hoppar, utan större glädje dock. Har hoppat lite pay n jumps med blandade resultat oftast vägrar vi ut oss eftersom pålle är osäker på hinder och tycker det är konstigheter.
Har hoppat t.o.m 1 meter men inget jag pysslar med till vardags då det är dressyren som gäller för oss. Jag har inte något större intresse och hästen är lite småskraj så det blir bara någon gång i bland.

317593_10150304863006003_1509940103_n.jpg
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min gamla travare (avlivad -04:cry:) löshoppade 1.40, tränades på 1,10 banor men vi hann bara med att starta några 90 hoppningar innan han började tappa synen.

Min vännina hade ett litet sto, 1,52 bara, som gladeligen hoppade 1.30 banor. Med riktigt fin teknik dessutom!

Det är så härligt med travarna, ber man dem att plocka ner månen så gör de ett ärligt försök! Är ofta sugen på att skaffa mig en frysmärkt goding igen!
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

I åldern 10-13 red jag en ridtravare som vi hade på foder, vi började med att vägra minst 4 gånger på samtliga hinder för att sen snirkla oss fram som fulla huggormar och helikopterhoppa över de gigantiska hindrena på 40 cm :D

Men, efter många avramlingar och tålamod tog vi oss över hinder (med blandad hoppteknik :p) utan vägringar och tveksamheter. Tills vi kom till tävlingar, då blev det vägringar här och där. Min lilla älsklings specialitet var att tvärvägra EFTER hindrena, fråga mig inte varför.

Vi hoppade enstaka upp till 120 cm, bana runt 100 cm, fanns ingen längtan efter att hoppa högre än så. Vi höll mest till i skogen, byggde hoppbanor och lekte fälttävlan. Sååå mycket roligt hade vi.

Gjorde som 13 åring denna fantastiska video (:angel::o) efter att skilts från finaste hästen. Döm mig inte! :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=pY2R92ZMFY4

Saknar honom något enormt, trots alla egenheter han hade (vissa månader gick det inte att galoppera, för han satte av i full sken och stannade utanför stalldörren :angel:, hade nollkoll på vart han satte tassarna och vi ramlade omkull titt som tätt) var han nog den trevligaste och mest personliga häst jag någonsin stött på. Har flera gånger funderat på att bli med travare igen, men är änna rädd att min fina Medici var en utopi jag inte kommer möta igen och bli besviken...
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppar era ridtravare?

Eftersom den här tråden redan är bumpad kan jag väl slänga in den enda videon jag har på min ridtravare idag, från en löshoppning. Hon tycker det är stenkul (lite för kul...), men jag är fortsatt hopprädd och tycker till och med det är läskigt att se henne löshoppa, jag tror alltid att hon ska krascha in i hindren.

Men det går i alla fall framåt för henne. Även om hon kör fullt ös medvetslös så tar hon åtminstone hindren i galopp nu, tidigare var det travartrav fram, hopp i travartrav och landning i travartrav.

http://www.youtube.com/watch?v=Uh19k8zaoDY
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jag har hoppat in min systers 12 åriga sto för ca 1,5 år sedan. Är tävlad lokalt med placering i 95cm. :)
Jätte bra på hoppa!

Träning 1m

Tävling 95cm 8 placering

Hon är dock dressyr riden flera år innan vi började hoppa henne, eftersom det tog väldigt lång tid att få fram galoppen. Men galoppen har blivit 10ggr bättre sedan vi började hoppa henne!
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Så roligt att se en hopptråd för ridtravare, härligt härligt :')

Jag tappade dock tävlings intresset i hoppning alldeles för tidigt på grund av vissa anledningar x)
Min gamling som nu är 21 klarar tyvärr inte av en massa hoppning längre :)
Tråkigt att jag inte fick mer tid på mig med hoppningen, han var så otroligt fin i sin teknik, 1,55cm hög och hoppade som en gud.
Hoppade allt, utan att vara för stark på något sätt, inte till en början iaf ;D

Hoppade nog inte mer än 90cm innan jag la av, hoppade dessutom 70cm barbacka på honom i vår gräspaddock en hel sommar x)
Han var så enkel att hoppa med, kändes knappt när han hoppade, bara ett långt galopp språng ^^
Tror säkert han hade kapacitet för 110-120, men det får vi tyvärr aldrig veta :) Men kul att läsa om er alla!
Får se om min bäbis(Varmblodskorsning) på 4år får intresse för dressyr eller hoppning, han får välja gren tror jag, så blir det tävlingsbanorna sen! :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 956
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp